Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
athea




25-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Webwinkels passen steeds vaker nieuwe tactiek toe: elke klant een andere prijs

Webwinkels passen steeds vaker nieuwe tactiek toe: elke klant een andere prijs

http://static1.hln.be/static/photo/2014/8/1/7/20141025004420/media_xll_7229812.jpg

Als je vriend online de prijs van een tv bekijkt, kost hij 500 euro, maar voor jou is dat 550 euro? Mogelijk komt dat door een tactiek die ­winkels steeds vaker toepassen: de prijs aanpassen aan de klant én zijn ­aankoopgedrag. En dat is nog perfect wettelijk ook.

Wie op de Meir in een kleding­keten een outfit koopt, zal daar doorgaans wat meer voor betalen dan voor exact dezelfde kleren in een filiaal ver weg van de grootstad. Logisch, want in hartje Antwerpen liggen de vaste kosten voor een winkelier veel hoger. Bij aankopen op het internet is wat dat betreft geen verschil, dus je zou verwachten dat een site elke klant evenveel aanrekent. Maar dat is niet zo. Wetenschappers uit Boston namen enkele grote reisaanbieders, doe-het-zelfketens en meubelwinkels onder de loep en stelden vast dat ze hun prijzen aanpassen 'à la tête du client'. ­Volgens experts zal het niet lang duren voor dat ook hier gebeurt.

Hoe werkt het? Je surfgedrag wordt geregistreerd, bijvoorbeeld met 'cookies', kleine bestanden die jouw voorkeuren tijdens het surfen onthouden. Dat merken we nu al duidelijk: wie schoenen bekijkt, ziet de weken daarna overal reclame voor datzelfde paar. Maar die gegevens worden dus ook gebruikt om ­prijzen aan te passen: als je een spoor achterlaat van dure aan­kopen, riskeer je meer te betalen, "omdat er blijkbaar toch niet op een euro meer of minder wordt gekeken".

"Het komt zo ver dat als je eerst een reis boekt en de volgende dag nog snel een nieuwe zwembroek of bikini wil kopen, die voor jou opeens duurder zal zijn", zegt ­Pieterjan Van Leemputten van 'Datanews'. "Want die bedrijven wéten dat je op reis gaat en die aankoop dus wellicht toch wel zal doen." En niet alleen de prijzen verschillen: afhankelijk van je surfprofiel kan je ook andere zoekresultaten ­krijgen. "Wie dure dingen koopt, zal meer exclusieve spullen zien opduiken. Online winkelen biedt heel wat voordelen, maar dit is helaas de keerzijde." (br.hln)



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Foto

Foto

Gastenboek

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Archief per maand
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!