Afknapper voor Belgen: overgewicht

Heel wat Belgen nemen zich in 2015 voor om op de rem te gaan staan, maar om een verrassende reden. Door af te vallen hopen ze namelijk hun kansen op de datemarkt te verhogen. Want van alle Europeanen staan onze landgenoten het minst open voor een partner met een kilootje meer, dat blijkt uit onderzoek van een social discovery site.
Meer dan de helft van de ondervraagde Belgen (54,1 procent) heeft goede voornemens voor het nieuwe jaar. Al geeft bijna een kwart (23,7 procent) toe er zich zelden aan te houden. Gezondheid is voor de helft van alle ondervraagde Belgen (49,1 procent) de topprioriteit, te beginnen met meer lichaamsbeweging (38,7 procent). Verder willen de Belgen in 2015 graag wat gewicht verliezen (23,6 procent), gezonder eten (20,8 procent) en stoppen met roken (17 procent).
Maar dat doen ze lang niet altijd uit pure gezondheidsoverwegingen, ook het liefdesleven speelt hier een belangrijke rol. Bijna zeven op tien landgenoten vindt overgewicht een afknapper bij een potentiële partner. Daarmee staan de Belgen van alle ondervraagde Europeanen het minst open voor een partner met een ongezonde levensstijl. Nederland (57,8 procent) volgt op ruime afstand, samen met Duitsland (54,1 procent), het Verenigd Koninkrijk (51,7 procent) en Frankrijk (50 procent).
Duitsers zijn trouwens de Europese kampioenen in het maken van nieuwjaarsresoluties (59,6 procent). Meer dan vier op tien onder hen houdt zich effectief aan die goede voornemens. België en Nederland prijken op een gedeelde tweede plaats (54,1 procent). De Fransen maken met 49,7 procent het minste nieuwjaarsresoluties. Nog een opvallende vaststelling: stoppen met roken is in geen enkel land een echte prioriteit meer in het nieuwe jaar. Behalve dan in Nederland, waar het na meer lichaamsbeweging het populairste goede voornemen is (35 procent). Het onderzoek werd uitgevoerd door de social discovery site Twoo.com. (br.hln)
|