Niemand ziet shoppen tot 22 uur zitten
Zullen hele winkelstraten straks tot 22 uur openblijven, zoals Open Vld wil? Alvast niet als het van zelfstandigenorganisaties, de vakbond, de ketens en de supermarkten afhangt. "Zelfs al komt de wet er, dan nog zal er weinig veranderen."
Te duur, te weinig vraag vanuit de consument en extra werklast: dat zijn volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) de belangrijkste redenen waarom 76% van hun leden het niet ziet zitten om langer open te blijven. Maar de tegenwind komt niet enkel van de zelfstandigenvereniging en haar collega's van Unizo.
Ook Open Vld- coalitiepartner CD&V en de liberale vakbond ACLVB zien er geen brood in. "We kunnen enkel vermoeden dat het hier om een lobby-voorstel gaat ten voordele van bepaalde warenhuisketens", klinkt het bij die laatste. En dat terwijl Comeos, de federatie die net die ketens vertegenwoordigt, ook al geen fan is. "Van ons mag de mogelijkheid bestaan om langer open te blijven", vindt bestuurder Dominique Michel. "Maar ik ben helemaal niet zeker of ketens dat wel gaan doen. Gaan er nog klanten komen om 21 uur? Vergeet niet: het kost een fortuin om pakweg een supermarkt een uurtje later te sluiten. Wij vinden dit voorstel geen prioriteit."
Ook retailexpert Gino Van Ossel van de Vlerick Business School denkt niet dat we binnenkort plots om 21 uur nog kleedjes gaan passen of brood zullen kopen. "De openingsuren worden nu nog niet eens allemaal gebruikt. Ze mogen nu al alle dagen open zijn tot 20 uur en op vrijdag tot 21 uur. De enige winkels die dat doen, zijn de supermarkten - en dan nog lang niet allemaal. Discountketens zoals Aldi en Lidl blijven vaak al niet zo laat open." Grootste probleem: na 18 uur personeel inzetten is duur. "Want er moet een toeslag betaald worden die vastgelegd is in de cao. Vraag is dan of het nog rendabel is. Voor een zelfstandige die alleen in zijn zaak staat, speelt dat niet zo. Als ze al personeel hebben, zijn die toeslagen ook kleiner. Maar blijft de vraag: gaat er wel volk op afkomen? Ik denk dat men de vraag vanuit de consument een beetje overschat." (br.hln)
|