Duurste wagen van Autosalon verkocht voor ruim 500.000 euro
De Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé kost bijna 140.000 euro meer dan de tweede duurste wagen op het Autosalon, de Rolls-Royce Dawn. En toch heeft iemand die imposante cabrio nu gekocht. Totaal prijskaartje, inclusief btw en lamswollen matjes: 505.870,75 euro, weet het Nieuwsblad. Aan de andere kant van het spectrum vindt u de Dacia Sandero. Een waar koopje, voor 7.990 euro kan die al de uwe zijn.
Een andere vaststelling: de verkoop van elektrische wagens zit in de lift, al blijft het voorlopig om erg lage cijfers gaan als je vergelijkt met diesel- of benzinewagens. "Maar de transitie is ingezet", concludeert minister Annemie Turtelboom (Open Vld).
Leasingwagens niet meegerekend schreven particulieren en bedrijven de eerste twintig dagen van dit jaar al 15 auto's op aardgas en 75 op elektriciteit in. Het lijkt niks, maar in dezelfde periode van 2015 waren het er respectievelijk 5 en 33. Samen is dat een verdubbeling. De sector reageert opgetogen. "De interesse op het autosalon is zeer groot", aldus Didier Hendrickx van de Aardgasfederatie. "Al 150 mensen hebben een aanvraag voor een premie ingediend, vorig jaar waren er dat maar 50. Alle voorwaarden zijn vervuld om met CNG door te breken." Dat is ook de Colruyt Groep niet ontgaan: dochteronderneming Dats24 kondigt aan dat het dit jaar 30 nieuwe CNG-stations in gebruik neemt.
"Combinatie van factoren" Joost Kaesemans van automobielorganisatie Febiac ziet meerdere redenen voor de ontdieseling en vergroening van het wagenpark. "Het is een combinatie van een groeiend milieubewustzijn, een verbreding van het wagenaanbod, het VW-schandaal én de nieuwe Vlaamse verkeersfiscaliteit met groene premies. De Vlaamse regering lijkt dus haar doel te gaan bereiken, maar in aantallen blijft de verkoop van groene wagens uiteraard zeer beperkt. Er is dan ook nog een lange weg te gaan: betere batterijen, een grotere autonomie, meer laadpunten en aardgasstations, en lagere prijzen. Wie een gewone VW Golf wil kopen op elektriciteit, betaalt de prijs van een Golf GTI op benzine. Zolang die kloof er is, blijft het achterophinken tegenover diesel en benzine."
"Vandaar het belang van de Vlaamse premie voor elektrische wagens", aldus nog Turtelboom. De premies gaan tot 5.000 euro voor een stadswagen en tot 2.500 euro voor een luxewagen. (br.hln)
|