Wie zakt voor eindtermen, krijgt toch diploma
Amper de helft van de middelbare scholieren haalt voor wiskunde de eindtermen. Dat blijkt uit een peiling van 2014, schrijven de kranten van Het Mediahuis vandaag. Een ontnuchterende vaststelling, want de eindtermen zijn de minimumdoelstellingen die de overheid heeft vastgelegd, en die elke jongere in het Vlaamse onderwijs zou moeten bereiken.
Bovendien slagen die leerlingen vaak wél voor hun examens, waardoor ze dan toch een diploma behalen. Cijfers daarover bestaan niet, maar zowel de inspectie als de onderwijsadministratie geeft toe dat dit gebeurt.
Er loopt momenteel een maatschappelijk debat om de eindtermen te actualiseren. "De peilingen bieden een indicatie", zegt Sarina Simenon van het Gemeenschapsonderwijs. "Maar als scholen oordelen of iemand slaagt, kijken ze ook naar de permanente evaluatie en het groeiproces van die leerling. We moeten wel nagaan of de ene eindterm de lat niet te hoog legt, en de andere te laag."
"De peilingen zeggen iets over of een opleiding een bepaald doel bereikt, maar niets over de individuele leerling", zegt Lieven Boeve van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. "Het debat moet precies uitklaren welke eindtermen deugen en hoe we ze beter afstemmen op de onderwijsrealiteit." (br.hln)
|