Koppel moet al 20 jaar huur betalen voor prehistorische draaitelefoon
Een gepensioneerd koppel uit Waregem betaalt Proximus al 20 jaar lang elke maand 2,4 euro voor een prehistorische draaitelefoon. Zoon Alex stootte op de fout. Proximus belooft het bedrag, ondertussen zo'n 600 euro, terug te betalen.
Het stuk antiek, bouwjaar 1977, hebben de 74-jarige Wilfried en zijn Japanse vrouw, Yuko Matsubara, al lang niet meer. Toch ging er twintig jaar lang nog elke maand 2,4 euro van de rekening voor de huur van het toestel. 'Telefoon U77 schijf' is de onduidelijke beschrijving op de afrekening. Zoon Alex Koo Derudder vond de fout. "Ik wilde weten wanneer je gratis kan telefoneren met een vaste lijn. Ik zag de tekst 'Telefoon U77 schijf' en het bedrag van 2,4 euro en was nieuwsgierig. Na een zoektocht op Google zag ik dat het om de lelijke, witte draaitelefoon van vroeger ging."
"Die hebben we al twintig jaar niet meer", zegt vader Wilfried. "Ik heb hem in de jaren '90 naar een Belgacom-winkel gebracht nadat ik van het werk een andere telefoon kreeg. Ik had ook geen idee dat ik er nog altijd voor betaalde."
En daar liep het mis. "De winkel gaf waarschijnlijk niet door dat de telefoon was teruggebracht", zegt woordvoerder van Proximus Haroun Fenaux. "Deze telefoons stammen nog uit de tijd van de RTT, toen iedereen er één moest huren omdat ze in de winkel nog niet verkrijgbaar waren. Ook nu nog kiest een klein deel van onze klanten ervoor om een telefoon te huren. Ze kunnen hun oud model altijd inwisselen voor een nieuwe versie. Ook een telefoon die stuk is, wordt vervangen."
Slapend rijk
Een snelle zoektocht online leert dat Wilfried en zijn vrouw lang niet de enigen zijn die nog maandelijks een telefoon huren die ze niet meer hebben.
"Schandalig", zegt Simon November van Test-Aankoop. "De huur van zo'n telefoon, net als die van de decoders voor digitale televisie, zou begrensd moeten worden. Is het toestel terugbetaald, dan moet het ook van de afrekening verdwijnen. Nu wordt Proximus slapend rijk. Vooral oudere mensen zijn hiervan de dupe, hun trouwste klanten. Zij beseffen vaak niet waar ze voor betalen."
"Mijn ouders zijn al ja-ren klant", zegt Alex. "Toch wilde Proximus aanvankelijk enkel de kosten van een jaar terugbetalen. Nadat ik het verhaal op Facebook postte en we honderden reacties en duizenden likes kregen, besloot Proximus alsnog de volledige 600 euro terug te betalen. Zij hadden zélf beter moeten controleren of wat ze aanrekenen klopt. Het is ook zeker niet de enige 'spooktelefoon', dat vertelde de klantendienst me zelf. Pure kafka." (br.hln)
|