Rode Neuzen Dag: helft van jongeren met psychische problemen praat met niemand

Vandaag gaven Evi Hanssen, Jonas Van Geel, Koen Wauters, Sam De Bruyn en Heidi Van Tielen in het Centraal Station van Antwerpen het startschot voor Rode Neuzen Dag editie 2016, die in het teken staat van jongeren met psychische problemen. Eén op vijf jongeren krijgt daar namelijk mee te maken . Uit nieuw recent onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Medialaan, blijkt bovendien dat meer dan de helft van de jongeren met psychische problemen hier met niemand over praat en slechts drie op tien de stap zet naar professionele hulp.
Om psychische problemen bij jongeren bespreekbaar te maken en het taboe verder te doorbreken organiseren VTM, Qmusic en Belfius de tweede editie van Rode Neuzen Dag. Ze willen met gekke acties en de verkoop van rode neuzen aandacht vragen voor het probleem en geld inzamelen om jongeren te helpen. Evi Hanssen is dit jaar de ambassadrice van Rode Neuzen Dag: "We liken, sharen en chatten er op los, maar praten over onze echte gevoelens en problemen doen we niet. Tijd om het taboe te doorbreken! We moeten onze verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat we gericht hulp kunnen bieden aan deze jongeren, met meer middelen en meer initiatieven om hen op te vangen. Allemaal samen kunnen we écht het verschil maken."
De vijf verschillende neuzen, die voor 5 euro per stuk te koop zijn, werden vanmorgen voor het eerst getoond op het speciale Rode Neuzen Dag Nieuws met Birgit Van Mol dat rechtstreeks werd uitgezonden bij VTM vanuit het Centraal Station van Antwerpen in volle ochtendspits. De Qmusic-ochtendshow van Sam en Heidi, vanop dezelfde locatie, stond vanmorgen ook helemaal in het thema van Rode Neuzen Dag. De actie start vandaag en zal tot 3 december lopen, wanneer de grote slotshow van het benefiet zal plaatsvinden. (br.hln)
|