Vandaag is het klaagvrije maandag, zo doe jij succesvol mee
Al een bus gemist vandaag, in de file gestaan of koffie over je broek gemorst? Probeer het vloeken daarover vandaag eens na te laten, want het is klaagvrije maandag. Dit initiatief van de Nederlandse Sandra Brandt roept op om gezeur en geklaag in te slikken, waardoor je veel meer positieve energie over houdt.
We hebben altijd wel iets om over te klagen. Het weer zit niet mee, we zijn moe en het weekend was weer veel te kort. Toen de Nederlandse Sandra Brandt op haar 25 ziek werd, besloot ze om te stoppen met klagen. Ze merkte dat minder zeuren het voor haar makkelijker maakte om met die ziekte om te gaan. Om haar ervaring met anderen te delen, startte ze in 2015 de klaagvrije maandag op, waar ze op regelmatige tijdstippen anderen oproept om eens een dag al je gezeur voor jezelf te houden.
Elke dag klaagvrij
Vind je één dag niet klagen al moeilijk? Sandra probeert zelf 365 dagen per jaar haar negativiteit op afstand te houden, wat haar meer inzicht in haarzelf geeft. "Ik kan wel tegen de buurvrouw klagen over mijn man die niet luistert, maar ik kan daar ook een laagje onder duiken, " vertelt ze aan Vrouw.nl. "Wat schuilt er achter? Zou ik meer in verbinding willen staan met mijn partner? Mis ik het contact? Als je dat uitspreekt en daarbij ook kritisch naar jezelf kunt kijken, krijg je een veel fijner en oprechter gesprek. Er wordt makkelijk over koetjes en kalfjes gepraat, terwijl ik ervaar dat er meer behoefte is aan oprecht contact. Dat is toch waar het om gaat in het leven?"
Stoppen met klagen in 5 stappen
Zin om een dagje klaagvrij door het leven te gaan? Deze vijf tips helpen.
1. Hou een klaagboekje bij Schrijf elke klacht die in je opkomt op in een boekje, in plaats van ze uit te spreken. Confronterend, want je staat ervan versteld hoe vaak je zinloos begint te zeuren. Maar bewustwording is een eerste cruciale stap, dus hou nauwkeurig bij hoe vaak je klaagt en waarom.
2. Zoek geen andere klagers op Zeuren is besmettelijk, en als iemand begint, volgt de rest al snel. Trap niet in die val, en zoek andere gesprekspartners op. Zeurt er toch iemand tegen jou, kanaliseer dat dan met "dat valt toch mee" of "zo erg is dat niet". Na een tijd zoeken de zeurders andere slachtoffers om lastig te vallen, omdat ze in jou geen geschikt klankbord meer vinden.
3. Ga op zoek naar oplossingen In plaats van zinloos te zeuren: zoek een oplossing voor het probleem. Constructiever én beter voor het humeur. Is er geen oplossing? Niets aan te doen. En zeker niet zeuren, want dat helpt ook niet.
4. Zoek het positieve in het negatieve Toch een zeurderige zin laten ontsnappen? Laat er een "maar" opvolgen, waarna je het positieve van de situatie benadrukt. "Mijn trein is verdorie weer te laat, MAAR ik kan nu wel mijn hele krant uitlezen." Elk nadeel heb zijn voordeel.
5. Verander "ik moet" in "ik ga" Het lijkt een kleintje, maar woordgebruik kan wel degelijk invloed hebben op je gemoedstoestand. Verander die "ik moet de afwas doen" in "ik ga de afwas doen", en je voelt je er beter bij. Bovendien ben je dan alvast niet aan het zeuren. Goed bezig! (br.hln)
|