Zo weet Disney precies waar jij moet lachen en huilen tijdens de film
Wie kan de film Bambi opzetten zonder een traantje weg te pinken? Of een grinnik om het olijke duo Timon en Pumba onderdrukken? Wij ook niet. En dacht jij dat Disney daar niets vanaf wist? Mis poes. Het bedrijf weet precies hoe jij reageert op hun films, want terwijl jij aan het grote scherm gekluisterd bent, kijk Disney vooral naar jou.
Hoe het werkt? Eigenlijk best eenvoudig. Met behulp van deep learning wil Disney Research de gezichtsuitdrukkingen van het filmpubliek analyseren. Voor de geïnteresseerden: een techniek die Factorized Variational Autoencoders heet. Zo kunnen ze achterhalen of het publiek wel op de juiste manier reageert.
Gezichtsuitdrukkingen analyseren
Wees gerust, hoe jij thuis op de zetel naar je favoriete Disneyfilm kijkt, zullen ze op het hoofdkwartier nooit weten. Maar wie in de bioscoop naar de film gaat, houdt wel beter zijn manieren. Zo hing Disney in 400 bioscopen infraroodcamera's op. En die leverden behoorlijk wat eigen beeldmateriaal op: een dataset met 3.179 mensen en maar liefst 16 miljoen verschillende gezichtsuitdrukkingen. Die werden vervolgens door de computer gejaagd om op patronen te scannen en zo stereotypische gezichtsuitdrukkingen te zoeken. Dat gebeurt door de emoties van de mensen in het publiek met elkaar te vergelijken. Zo kan de computer vervolgens achterhalen of de uitdrukking overeenkomt met een grapje in de film.
Ook in de maatschappij
Als ze de computers voldoende informatie hebben verzameld over de gezichtsuitdrukkingen van het publiek, kunnen ze vervolgens na enkele minuten observatie al voorspellen hoe iemand zal reageren op de film, legt onderzoeker bij Disney Peter Carr uit. En die techniek heeft veel meer om het lijf dan enkel reacties voorspellen, weet Yisong Yue, medewerker bij Disney Research en assistent-professor in de computerwetenschappen. "Het begrijpen van menselijk gedrag is fundamenteel voor het ontwikkelen van artificiële intelligentiesystemen die ook in de bredere maatschappij kunnen worden ingezet. Zo zijn er bijvoorbeeld systemen die gebruikt worden bij het verzorgen van oudere mensen. Vaak zijn mensen te trots om toe te geven dat ze ongelukkig zijn of veel pijn hebben, artificiële intelligentie kan echter hun lichaamstaal lezen en zo non-verbale aanwijzingen oppikken." (br.hln)
|