Restaurants laten klanten betalen voor bekroond mineraalwater, maar schenken eigenlijk kraantjeswater
Brouwerij Haacht klaagt twee Belgische restaurants aan omdat zij een tijdlang leidingwater hebben verkocht als Val-mineraalwater. Dat meldt L’Echo. In de restaurants werden lege flessen telkens opnieuw opgevuld met water uit de kraan.
Val-mineraalwater wordt rechtstreeks gebotteld aan de bron. Brouwerij Haacht, dat Val in haar portefeuille heeft, wijst in haar reclames steevast op het natuurlijke zuiveringsproces. Het water werd in 2012 en ook vorig jaar nog bekroond met drie sterren en wordt in restaurants over het hele land geschonken.
De brouwerij is nu een rechtszaak gestart tegen twee restaurants uit Brussel. Zij sloten in 2008 een deal met Haacht om hun klanten Val te schenken. Alles lijkt goed te gaan, tot in 2015. De afnemer begint zich vragen te stellen bij het lage aantal flessen Val dat wordt besteld en beveelt een onderzoek. Bovendien komen veel flessen halfvol terug. Na analyse blijkt dat de flessen sporen bevatten van kraantjeswater. Om honderd procent zeker te zaak van zijn zaak, stuurt de afnemer een deurwaarder naar de etablissementen. Negen flessen Val worden in beslag genomen. Volgens het rapport van de rechtbank kreeg de deurwaarder bij aankomst van een ober te horen dat klanten altijd de keuze hadden tussen Val-water en leidingwater dat weliswaar in dezelfde flessen geschonken werd. Die verklaring wordt later weer ingetrokken.
Deze week verscheen de zaak voor handelsrechtbank in Brussel. Brouwerij Haacht wil de overeenkomst met de restaurants beëindigen en vraagt een compensatie.
Gerrit Budts van Horeca Vlaanderen zegt dat het in bepaalde gevallen mogelijk is om kraanwater tegen betaling te serveren. “Als restaurantuitbater dien je dat wel goed te communiceren aan je klanten. Je moet het ook zo vermelden op je menukaart.” (br.hln)
|