Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
athea




07-04-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stefaan rijdt zorgeloos door Gentse binnenstad met zelfgemaakte ‘autofiets’

Stefaan rijdt zorgeloos door Gentse binnenstad met zelfgemaakte ‘autofiets’

https://images3.persgroep.net/rcs/hPPNbKK40fDp9YHjCaCdsXed8c4/diocontent/144994018/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

Wie zich in de Gentse binnenstad wil verplaatsen hoeft dat niet per se te voet of per fiets te doen. Dat bewijst Stefaan Streulens met zijn ‘autofiets’: een omgebouwde quattrocycle met een elektrische motor. “Volgens de wetgeving is dit een fiets en dus mag ik door de knips en in het voetgangersgebied rijden”, zegt de creatieve Gentenaar.

“Hey meneer, wat is dat? Mag u daarmee in de stad rondrijden? Dat is de max!” Stefaan Streulens heeft veel bekijks met zijn SPK, de afkorting van ‘Stefkes PriezeKerre’ als hij door het historisch centrum van Gent rijdt, los door de knips zonder het risico beboet te worden. “Toeristen verwarren mijn ‘autofiets’ soms met een wandelbusje. Dan moet ik hen helaas teleurstellen”, lacht hij. 

“De meeste reacties zijn positief al zijn er ook enkelingen die afgunstig reageren ‘dat ik mij alles kan permitteren’.” Maar Stefaan heeft de wetgeving achter zich. “Mijn SPK valt officieel binnen de wettelijke omschrijving van een fiets, net zoals een ‘bierfiets’ mag ik er mij zonder problemen mee verplaatsen in het voetgangersgebied en mij parkeren op het voetpad zolang er 1,20 meter overblijft voor passanten.”

Met het oog op de invoering van het circulatieplan kocht de Gentenaar vijf jaar geleden een ‘quattrocycle’ in Middelkerke die hij uitrustte met een elektrische motor. De maximumsnelheid is 25 kilometer per uur en nadat het voertuig opgewekt is met ‘groene’ stroom kan het 15 kilometer rijden. “De ‘carrosserie’ is gemaakt van aluminiumplaten uit een offset-drukkerij. Alles aan deze wagen is gerecycleerd. De lichten zijn met een 3D-printer van Timelab geprint en de SPK is ook uitgerust met een autoradio en een alarm.” 

Het was ‘Low Impact Man’ Steven Vromman die hem op het idee bracht in de transitiewerkgroep van Sint-Amandsberg. “Zijn boodschap is dat we als burgers niet hoeven te wachten op de overheid en politici om zelf actie te ondernemen. Met mijn SPK wil ik dat ook bewijzen.”

Zijn auto thuis gebruikt Stefaan enkel nog voor verre verplaatsingen naar familie. “Als ik de SPK oplaad met lokale groene stroom kan hij 15 kilometer rijden. Dat volstaat voor verplaatsingen naar de stad en mijn werk.”

Om het bereik van zijn SPK uit te breiden is Stefaan nog op zoek naar een tweede motor. Wie hem wil helpen, kan hem bereiken via het e-mailadres grietjestefaan@gmail.com. (br.hln)

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Foto

Foto

Gastenboek

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Archief per maand
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!