Aldi wordt duurder om grotere promoties te geven
In Duitsland heeft Aldi de prijzen van zijn A-merken opgetrokken tot het niveau van de concurrentie. Dat moet toelaten de winstmarge op te trekken, maar ook om van tijd tot tijd te verrassen met forse promoties. Duurder worden om forse korting te geven dus.
Traditioneel hield Aldi het hele jaar door vast aan lage prijzen voor de A-merken. Maar die aanpak kwam steeds meer onder druk door de promoties die andere ketens, zoals Lidl, aanboden en waarmee ze onder de prijs van Aldi doken. Daardoor verkleinde de marge van Aldi nog. Begin dit jaar veranderden zowel Aldi Nord als Süd in Duitsland daarom het geweer van schouder: de basisprijzen voor de A-merken gingen omhoog, maar er kwamen geregeld forse promoties op die producten. De prijsverhogingen bieden niet alleen ruimte voor die promoties, maar krikken ook de (winst)marge op. Zo kost een doos Langnese Cremissimo ijs (een merk van Unilever) voortaan 3,29 euro, terwijl het in promotie op 1,85 tot 1,99 euro komt.
Enkel in Duitsland
Aldi wijzigt (voorlopig) alleen zijn prijzenstrategie in zijn thuismarkt Duitsland en dus niet bij ons. Maar Aldi heeft al vaker een aanpak die het goed doet in Duitsland daarna toegepast in ons land. (br.hln)
|