Het Amerikaanse
tijdschrift Newsweek heeft Antwerpen-Centraal uitgeroepen tot het op
drie na mooiste treinstation ter wereld. Antwerpen moet enkel St.
Pancras in Londen, Grand Central Terminal in New York en Chhatrapati
Shivaji in Mumbai laten voorgaan.
PantheonMet
de bouw van het stationsgebouw werd in 1899 gestart. Architect Louis de
la Censerie liet zich voor het gebouw inspireren door het
stationsgebouw van het Zwitserse Luzern en het Pantheon in Rome. Vier
jaar eerder, in 1895, was men al aan de stalen perronoverkapping
begonnen. Die is 186 meter lang, 66 meter breed en 43 meter hoog (wat
toen de hoogte was die nodig was om de stoom van de locomotieven op te
vangen). Het hoogste punt van het station is de koepel van het
stationsgebouw: 75 meter hoog, waardoor het station een belangrijk
herkenningspunt is in de stad. Op 11 augustus 1905 werd het station
uiteindelijk geopend.
BeschermdIn 1975
kreeg het station de status van beschermd monument, waardoor het gered
werd van de sloophamer. Het gebouw was ondertussen zodanig in verval
geraakt, dat de NMBS in 1985 besliste de nodige restauratiewerken uit
te voeren. Die sleepten uiteindelijk aan tot 1998, waarna het station
opnieuw een hele metamorfose onderging.
TunnelDe
voorbije jaren werd het station immers gemoderniseerd en gevoelig
uitgebreid voor de komst van de hst. De zogenaamde
noord-zuidverbinding, een 1.200 meter lange tunnel onder de stad en het
station, werd in 2006 afgewerkt. Daardoor kunnen hogesnelheidstreinen
door rijden zonder in Antwerpen-Centraal te moeten keren. Het hele
project kostte zo'n 1,6 miljard euro.
3 niveau'sSinds
2007 telt het Centraal Station 14 perronsporen verdeeld over 3 niveaus:
het oorspronkelijke niveau +1 (6 kopsporen; sporen 1 t/m 6), het niveau
-1 (4 kopsporen; sporen 11 t/m 14) en het niveau -2 (4 perronsporen die
op 2 doorgaande sporen uitkomen; sporen 21 t/m 24). (br.hln)