Revival van de eau de cologne
Driehonderd jaar geleden startte de Italiaanse kapper Gian-Paolo Farina in Keulen een uiterst winstgevend zaakje. Hij bracht er het mirakelwater 4711 op de markt, de eerste eau de cologne, die vandaag de dag nog steeds een plekje heeft veroverd in menig beautykastje.
Eau de Cologne werd vroeger enkel gebruikt als medicijn dat wonderen deed tegen appelflauwtes. Napoleon was zo verzot op het goedje dat hij maanelijks een 60 flesjes bestelde. Toen de wetten verstrengde, en iedere medicijnenproducent verplicht werd om zijn geheime ingrediƫnten prijs te geven, veranderden de eau de cologne makers hun aanpak en prezen het goedje aan als heerlijk verfrissend lichaamswater: het eerste parfum was geboren.
"Geurtrends hangen nauw samen met maatschappelijke ontwikkelingen en cultuur. In Suriname maken ze andere colognes dan in Rusland. Wanneer de economie in een dip zit, is er weer meer vraag naar lichtere, frisse geuren. Amerika houdt traditiegetrouw meer van zware geuren, waarschijnlijk omdat er meer in grote ruimtes met airco wordt gewerkt, waardoor er meer parfum nodig is", vertelt parfumkenner Jacques Cavallier tegen AD.
Ook diverse modeontwerpers hebben een voorliefde voor het heerlijk geurende goedje, en creƫerden een eigen versie op het product. Kenzo, Marc Jacobs, Diesel, Guerlain en Chanel je vindt ze allemaal in de eau de cologne rekken.
|