Kinderen zijn slimmer dan heel wat volwassenen, dat concludeert een
Britse psychologe Alison Gopnik uit tal van verschillende onderzoeken
in haar nieuwste boek.
Leermechanismen Baby's
en kinderen werden lang gedacht irrationeel, egocentrisch, onlogisch te
zijn, ze waren niet in staat logisch te redeneren of iets uit een ander
perspectief te bekijken. Maar recent onderzoek bewijst dat op sommige
vlakken kinderen slimmer zijn dan volwassenen. Zelfs de jongsten
beschikken al over enkele straffe leermechanismen. Het eerste onderzoek
van professor Fei Xu, gaf aan een groep baby's van een jaar een doos
vol balletjes, 80 procent daarvan waren wit en 20 procent rood. De
kinderen waren meer verrast en keken geïnteresseerder wanneer de
onderzoeker vier rode ballen na elkaar uit de doos nam (iets wat
statistisch gezien onmogelijk is), dan wanneer ze vier witte ballen
nam. De baby's concludeerden daar ook uit dat de onderzoeker liever
rode ballen had dan witte, want wanneer ze haar hand uitstak, gaven ze
eerder een rode bal dan een witte.
Ontdekken Bij
een tweede experiment toonde profesoor Laura Schulz aan kleuters een
speelgoedje met twee hendels en een eendje dat tevoorschijn kwam
bovenaan. Een groep zag dat wanneer je een hendel indrukte, de eend
tevoorschijn kwam en de bij de andere niet. De tweede groep zag dat de
eend kwam wanneer beide hendels samen ingedrukt werden. Maar wisten
niet wat er gebeurde wanneer dit apart werd gedaan. Toen vrij mochten
spelen, kozen ze het vaakst voor het speeltje met het eendje om te
ontdekken hoe het werkte. Daaruit leiden de onderzoekers af dat hoewel
kinderen spelen ze eigenlijk aan het ontdekken zijn.
Ontdekken en experimenteren Een
derde onderzoek toonde aan kleuters dat twee blokken waarschijnlijk,
maar niet zeker, een licht deden branden. Hoe groter de kans was dat de
blokken dat aanstaken, hoe groter de kans was dat de kinderen ermee
speelden. Al deze onderzoeken bewijzen dat kinderen de beginselen van
statistiek kennen, ze via experimenten dingen ontdekken en logisch
kunnen nadenken vanaf de geboorte. Ook bleek eerder al uit onderzoek
dat kinderen het verschil tussen de echte en de fantasiewereld kennen,
ze vinden de magische wereld gewoon interessanter.
Minder efficiënt "Het
jonge brein is ontzettend flexibel, het heeft meer neurale verbindingen
dan volwassen hersenen. Wat maakt dat kinderen zo goed zijn in het
leren van nieuwe dingen. Het nadeel is dat ze minder efficiënt zijn.
Met het ouder worden, verdwijnen de verbindingen tussen de hersenen die
we niet meer nodig hebben naar de achtergrond, en degene die we veel
nodig hebben worden sneller en automatisch. Vele kleine straatjes in de
hersenen worden dus vervangen door minder, maar efficiëntere brede
lanen. Een baby wordt slimmer en ontdekt zijn mogelijkheden door zijn
omgeving te verkennen. Je kunt je kind als ouder stimuleren door
eenvoudige dingen uit de volwassen wereld als dozen en potten als
speeltje te geven. Maar het meeste leert hij van mensen de rondom hem,
dat blijkt uit namelijk onderzoek", besluit de psychologe Alison
Gopnik.
Reacties op bericht (0)
Gastenboek
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek