Pompoenen doen kassa rinkelen
Wat tien jaar geleden begon als een bescheiden modetrend, is
uitgegroeid tot dé marketingtroef van de herfst. Halloween is voor
pretparken de drukste periode van het jaar. Ook steden en gemeenten
proberen met spookwandelingen en heksenvertellingen massaal toeristen
te lokken, zo staat te lezen in Het Nieuwsblad. Griezelen Elke
zichzelf respecterende stad of gemeente organiseert in de
herfstvakantie wel een spookfuif of heksenvertelling. Hoewel Halloween
eerst een feestdag was die vooral in Ierland, het Verenigd Koninkrijk,
de Verenigde Staten en Canada werd gevierd, raakt het fenomeen nu ook
hier ingeburgerd. "Er is meer aandacht voor rituelen en tradities",
zegt trendwatcher Nathalie Bekx. "Aanvankelijk wilde de commerciële
sector een soort tweede carnaval maken van Halloween, maar het is
vooral een feest geworden van griezeluitstapjes met de familie. De
herfstvakantie is daarvoor een ideale gelegenheid." Magie Volgens
Bekx heeft Halloween zijn succes ook te danken aan een groeiende
interesse voor magie en occultisme. "Mensen willen ontsnappen aan de
dagelijkse sleur. Door de populariteit van Harry Potter en Lord of the
Rings heeft Halloween nu ook bij ons een hoogtepunt bereikt." Voor
pretparken - ook al een bij uitstek Amerikaans fenomeen- is Halloween
zelfs vóór de kerstdagen en de zomer de drukste periode van het jaar.
|