Mannen kopen alleen ondergoed voor nieuw lief
Mannen zeggen graag dat ze thuis de broek dragen, maar waarschijnlijk
hebben ze deze niet zelf gekocht. Een onderzoek van het ondergoedmerk
Debenhams toont aan dat mannen slechts 17 jaar van hun leven hun eigen
ondergoed kopen. De rest van de tijd gebeurt dat door hun moeder en hun
vrouw. Strak ondergoed is het populairst bij mannen tussen 19 en 26
jaar, daarna wordt overgeschakeld op boxershorts (tot 33 jaar) en
'y-fronts'.
Vrouwen versieren Mannen
die zelf nieuw ondergoed gaan kopen doen dat meestal in het begin van
een nieuwe relatie. "Mannen die meer dan 31 paar onderbroeken per jaar
kopen zijn of wanhopig aan het proberen een vrouw te versieren, of hun
huidig lief is niet 'de ware", concludeert Rob Faucherbrand van
Debenhams.
"Omgekeerd, als een man al zijn onderbroeken door zijn vrouw of vriendin laat kiezen, is de relatie zeker in een stabiele fase."
Piek op 23 De
piek in de aankopen van ondergoed door de mannen zelf, is rond de
leeftijd van 23 jaar. De aankopen dalen geleidelijk in de jaren daarna
om nul te bereiken op hun 33ste. Dan heeft de gemiddelde man een
stabiele relatie, met een vrouw die ook zijn ondergoed uitkiest.
Tussen
de 38ste en 40ste verjaardag kopen mannen weer vaker hun eigen
ondergoed, wellicht omdat het een periode van echtscheidingen,
relatiebreuken én nieuwe veroveringen is.
Kort daarna zakt het
koopgedrag van de mannen weer dramatisch ineen om op hun 44ste weer
'nul' te bereiken. Na die leeftijd blijven mannen weg van ondergoed:
omdat ze het aan hun nieuwe partner overlaten, of omdat ze het nut van
nieuw ondergoed niet meer inzien.
Symbool mannelijkheid "Vreemd
toch", zegt Faucherbrand, "dat zelfs machomannen hét onderdeel van hun
mannelijkheid, hun onderbroek, aan vrouwen overlaten. Dat hebben
feministen nog nooit aangeklaagd. Het gaat duidelijk niet om wie de
broeken draagt, maar om wie ze koopt!"
|