Belgen onderschatten armoede in eigen land
Eén op honderd Belgen, 115.000 in het totaal, moeten beroep doen op Voedselbanken om te overleven. Dat komt (ongeveer) overeen met het aantal inwoners van een stad als Brugge. Slechts 30 procent van de Belgen beseft dat zoveel landgenoten een beroep moeten doen op Voedselbanken.
Onderschatting De helft van de Belgen onderschat het probleem ernstig, zo blijkt uit een onderzoek door koffiemerk Douwe Egberts. Een op vijf denkt dat 1 op 500 mensen naar Voedselbanken gaan, een kwart denkt één op 1.000 en 7 procent denkt minder dan één op 10.000 mensen.
Werklozen en gepensioneerden "Vooral werklozen, alleenstaande ouders en gepensioneerden lopen een verhoogd risico om onder de armoedegrens terecht te komen. Bovendien zien we de laatste tijd als gevolg van de economische crisis een stijging van het aantal huishoudens dat moeilijk tot zeer moeilijk de eindjes aan elkaar kan knopen", verklaart Professor Piet Bracke, hoofd van de vakgroep sociologie aan de Universiteit Gent.
Belgen geven kleren en voedsel Toch vindt drie kwart het probleem van armoede in eigen land groot genoeg om er iets aan te doen. 9 op tien Belgen heeft het afgelopen jaar dan ook een goed doel gesteund. Twee op drie schenkt kledij, één op drie eten of drinken en een kwart geld. Veertien procent geeft materiële hulp of tijd en aandacht.
België boven 99 procent zegt bereid te zijn een goed doel te steunen, al kiest 88 procent wel liever voor een Belgisch goed doel dan voor een internationaal goed doel. 45 procent van de Belgen is bereid tijdens de eindejaarsperiode een minderbedeelde te helpen.
"Onderzoek toont aan dat mensen zich gemakkelijker vereenzelvigen met hun eigen buurt, hun eigen leefgemeenschap of stad. De economische globalisering versterkt die toegenomen aandacht voor het lokale. Mensen zoeken naar herkenningspunten in een steeds meer diverse en complexe wereld. Dat ze zich dan eerder kunnen vinden in een goed doel dat zich richt tot medeburgers die in armoede leven, is een bevinding die aansluit bij deze meer algemene trend. Mensen zijn bereid te delen als ze voelen dat hun gebaar effectief een bijdrage levert en blijkbaar leeft dat gevoel sterk bij meer lokale en zeer concrete initiatieven."
Geen tijd of geen geld Wie een goed doel niét steunt, doet dat omdat het financieel niet kan of omdat men geen tijd heeft. Als dat niet zou spelen, zouden Belgen vooral voeding (55 procent) en geld (43 procent) schenken.
Kopjes koffie Ook dit jaar schenkt Douwe Egberts weer kopjes koffie aan de Voedselbanken. Per pak verkochte koffie (250 gr) worden twee kopjes 'warmte' geschonken aan de vierde wereld. De actie loopt van 1 tot 31 december in de winkelketens. Wie geen koffie drinkt, kan een virtueel kopje schenken op www.koffievooriedereen.be.
In de afgelopen elf jaar werd zo bijna 500 ton Douwe Egberts koffie uitgedeeld, goed voor 100 miljoen kopjes koffie.
|