Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
athea




03-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belg krijgt en geeft liefst cadeaubon

Belg krijgt en geeft liefst cadeaubon






De cadeaubon heeft een saai en onpersoonlijk imago, maar toch willen Belgen dit het liefst onder de kerstboom vinden én leggen. Daarmee wijken we af van de Europese norm, die zegt 'boeken' te verkiezen. Bij ons staan boeken op drie, na cash geld. De tijd dat enkel tieners nog cash kregen is duidelijk voorbij. Dat blijkt uit een consumentenstudie van Deloitte bij 17.567 meerderjarige consumenten, van wie 900 Belgen.

Kinderen en tieners
Tieners krijgen hetzelfde maar in een andere volgorde (cash, bon en boeken). Kinderen krijgen vooral educatieve spelletjes (31 procent), boeken (26 procent), constructiespeelgoed (23 procent) en kledij (22 procent).

Vrouwen krijgen niet wat ze willen
Opvallend is dat vrouwen slechts zelden krijgen wat ze écht willen. 55 procent wil een bon (37 procent zal een krijgen), 40 procent wil juwelen (11 procent heeft geluk) en ook parfum is gewild en weinig gekregen.

Nuttig en niet fout
Het succes van de cadeaubon kan op verschillende manieren verklaard worden. De kans op een nutteloos cadeau daalt (2 op 3 Belgen wil iets nuttigs), net als de kans op een fout cadeau (wat tien procent prompt terug verkoopt).

Volgens Deloitte is de populariteit van een 'nuttig' cadeau een nieuwe trend, die te verklaren valt door de economische crisis. Het cadeau mag geen weggegooid geld zijn, dus we kopen rationeler en minder impulsief (45 procent). 92 procent kijkt naar de prijs/kwaliteitverhouding, 65 procent focust op bruikbare geschenken, 42 procent zoekt naar koopjes.

Geen internet of tweedehands
Shoppen doen we nog altijd door zelf naar de winkel te gaan, om de producten te zien (69 procent) en om het plezier niet te missen (39 procent). Belgen kopen nog minder dan Europeanen via het internet (6 versus 16 procent) en nemen weinig risico door te kiezen voor grote namen als amazon en eBay. We denken er ook niet over om iets tweedehands cadeau te doen: slechts tien procent overweegt dat.

Geen kinderarbeid
We kopen wel bewust (68 procent vermijdt kinderarbeid, 63 procent een grote ecologische voetafdruk), maar de nationaliteit van de producten doet er weinig toe: 41 procent wil een cadeautje 'made in Belgium' kopen, het tweede laagste cijfer in Europa na Nederland. Fransen en Italianen zijn het meest chauvinistisch (75 procent). Ruim de helft vindt overigens dat 'duurzaam consumeren' een excuus is om de prijzen te verhogen.

Beetje besparen
De crisis heeft maar een klein effect op de portemonnee: met z'n allen plannen we 2,1 procent te besparen, de kleinste besparing in heel Europa. Alleen de Zwitsers gaan meer consumeren.

Gemiddeld kopen we 8 cadeaus van zo'n 40 euro (320 euro), geven we 200 euro uit aan het kerstdiner en 60 euro om uit te geven op kerstmarkten of aan een glaasje met vrienden. Kerst kost ons dus gemiddeld 580 euro, een pak meer dan de 'gierige' Nederlanders (400 euro) en Duitsers (485 euro).






Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Foto

Foto

Gastenboek

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Archief per maand
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!