Verkopers smeren wanhopige mannen dure kerstpakjes aan
Mannen spenderen meer aan kerstcadeaus omdat ze op het laatste moment
hun inkopen doen, dat blijkt uit Brits onderzoek. Een Brits bedrijf
specialiseerde zich erin deze mannen te spotten en hen te overtuigen
iets duurs te kopen.
Meer mannen
De nieuwe soort man kreeg de naam 'Last Minute Man'. Uit onderzoek
blijkt namelijk dat 22 procent meer mannen dan vrouwen last minute hun
kerstcadeaus gaan kopen, waardoor ze gemiddeld 15 procent meer
spenderen dan nodig. Je ziet hem op 24 december zwetend door de winkels
lopen op zoek tussen de restjes die de vroege, bedachtzame shoppers
overlieten.
Duur cadeau Hij wordt dan, de
wanhoop nabij, overtuigd door een slimme verkoper die hem een duur,
nutteloos cadeau verpatst. Een studie toonde namelijk aan dat deze
wanhopige mannen vaak meer dan 1.100 euro tijdens de kerstshopping
spenderen, hun aankopen op 24 december maken 63 procent uit van alle
dure verkochte spullen van die dag. 1 procent van hen is zo last minute
dat ze voor hun geliefden een cadeau kopen in de winkel van het
tankstation dat 24 uur open is.
Wanhoopsdaad Julian
Chamberlain, directeur van het bedrijf Retail Active, het bedrijf
gespecialiseerd in trainingen over de Last Minute Man: "Uit onderzoek
naar ongewenste cadeaus stelden we een lijst samen met tips om het
perfecte cadeau voor vrouwen te vinden. Deze man is de droom van elke
verkoper: hij heeft veel geld en weinig tijd. Hij doet vaak een aankoop
uit wanhoop, waardoor hij niet meer rationeel kan denken. Hij heeft
geen lijstje en schuimt de rekken af. De Last Minute man denkt niet
goed na over te dure geschenken. Een derde van de pakjes door hem
gekocht worden dan ook na Nieuwjaar ingeruild."
Training Een
andere eigenschap van hem is dat hij alles in dezelfde winkel koopt en
dat hij er alleen op uit trekt. Vrouwen gaan samen winkelen, om alvast
de kerstsfeer op te snuiven. "We coachen het personeel aan de
juwelenhoek van een supermarkt hoe deze man te spotten en er zeker van
te zijn dat hij niet vertrekt zonder iets te kopen. Ze moeten zoeken
naar iemand die naar heel wat dingen kijkt, zonder te weten wat hij
moet kopen en met een lege uitdrukking op zijn gezicht. De verkopers
worden dan getraind om extra hulpvol te zijn, een selectie te laten
zien, dan een aanbeveling te doen om vervolgens iets te verkopen,"
aldus Chamberlain
|