Busreizigers kunnen vanaf februari betalen per sms
Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn kunnen
vanaf 1 februari in heel Vlaanderen een vervoerbewijs kopen met hun
gsm. "Door het sms-ticket in heel Vlaanderen in te voeren, wil De Lijn
de verkoop op het voertuig verder verminderen en stipter kunnen
rijden", klinkt het. Tot nu toe is er enkel een overeenkomst met
Proximus. Onbeperkt overstappen Reizigers
die het sms-ticket willen, moeten voor ze opstappen een bestelcode
sturen naar het nummer 4884. Voor een ticket van 60 minuten is de code
"DL", voor 120 minuten "DL120". Na enkele seconden krijgt de reiziger
een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de
geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt
overstappen. Een sms-ticket kost 1,3 euro voor 60 minuten of
2,1 euro voor 120 minuten. Daarbij komt 0,15 euro telecomkosten voor de
aanvraag-sms. Het sms-ticket is daarmee tot 28 procent goedkoper dan
een biljet bij de chauffeur. Het sms-ticket wordt afgerekend via de
gsm-factuur of afgetrokken van het beltegoed.
Nieuwe tarieven De
Lijn past op 1 februari ook zijn tarieven aan. Kaarten en biljetten
worden duurder als ze gekocht worden op het voertuig, terwijl tarieven
in voorverkoop ongewijzigd blijven. "In voorverkoop is een biljet tot
47 procent goedkoper dan bij de chauffeur", zegt De Lijn.
Zo zal
een biljet korte afstand, een enkele rit over 1 à 2 zones, vanaf 1
februari in voorverkoop 1,2 euro kosten, tegenover 2 euro bij de
chauffeur. Een biljet lange afstand, voor 3 zones en meer, wordt 2 euro
in voorverkoop, tegenover 3 euro bij de chauffeur.
De Buzzy Pazz
en de Omnipas zullen na de indexaanpassing 2,5 procent duurder zijn.
Een sociaal abonnement kost vanaf 1 februari 30 euro voor een jaar en
10 euro voor 3 maanden.
|