Opel sluit fabriek Antwerpen
GM laat 2.600 werknemers vallen als een baksteen
Verslagenheid alom bij de Opel-werknemers as ze het slechte nieuws te horen krijgen.
N-VA-voorzitter Bart De Wever betreurt de beslissing van GM en voelt
mee met de getroffen werknemers. Hij heeft het over een "zwarte dag
voor Antwerpen". Wat de zaak volgens hem extra pijnlijk maakt, is dat
de GM-directie al maanden "met de voeten van de werknemers speelt,
twijfels zaait en iedereen aan het lijntje houdt", om ze uiteindelijk
als een baksteen te laten vallen. "Dit
is een drama voor alle 2.600 werknemers bij Opel Antwerpen, net zoals
voor al die andere mensen die reeds hun job zijn kwijtgespeeld in
andere bedrijven en de mensen die straks wellicht ook getroffen zullen
worden bij de toeleveranciers van Opel Antwerpen", aldus De Wever. Hij
spreekt ook zijn bewondering uit voor de werknemers die zijn blijven
werken in de moeilijke omstandigheden van de voorbije maanden. "De
vakbonden hebben zich in dit bedrijf altijd constructief opgesteld. De
Vlaamse regering, zowel de vorige als de huidige, heeft steeds haar
uiterste best gedaan om dit bedrijf alsnog te redden, maar die
inspanningen hebben helaas niet geholpen", luidt het nog.
Vakbonden hadden woensdag al het terrein van de fabriek in Antwerpen
geblokkeerd. Geen enkele nieuwe auto kan de fabriek uit. De bonden
deden dat toen uit Duitsland geruchten kwamen over sluiting van de
fabriek.
General Motors maakt al sinds 1925 auto's in Antwerpen. Aanvankelijk
werden in een oude abdij Chevrolets gemaakt, enkele jaren later kwamen
daar ook Opels bij. De fabriek maakte ook vrachtwagens van het merk
Bedford en Amerikaanse legertrucks. De laatste jaren leverde de lopende
band hier Opelmodellen zoals de Ascona, Kadett, Vectra's en momenteel
de Astra's.
|