Aardewerk Longwy - Emaux de Longwy
In 1798 wordt in het ongebruikte Karmelietenklooster in Longwy-Bas een plateelfabriek opgericht door Boch en Nothomb. De vestiging van de fabriek heeft meegewerkt aan de reputatie van de stad Longwy. De oprichting van deze fabriek was de laatste stap van een lang traject. Immers in de 18e eeuw is er een ware golf van aardewerk productie van oost naar west door Lotharingen heen getrokken, via Niderviller, Lunéville, Saint-Clement, Sarreguemines, Thionville, Islettes en Audun-le-Tiche. Maar waar in de andere plaatsen het avontuur kortstondig is geweest, heeft het plateelwerk in Longwy gebloeid, heeft het crisis overwonnen en wordt nog steeds, na twee eeuwen, voortgezet.
Longwy is vooral beroemd voor zijn émail cloissonné. Deze vorm van aardewerk is rond 1875 gelanceerd door Amédée de Caranza. Hij probeerde hiermee de sfeer van Perzische objecten op te roepen. Caranza is later vertrokken naar een concurrent in Bordeaux, waardoor Longwy niet langer het alleenrecht op dit soort producten behield. In de loop van de 200 jaar heeft men zeer verschillend aardewerk in Longwy geproduceerd. Deze stukken, variërend van zeer bescheiden tot zeer prestigieus, getuigen van de evolutie van de technieken, van smaak, van de maatschappij en van de kunst.
De kunst van het emailleren, d.w.z. het aanbrengen van gesmolten glas op een metalen ondergrond, was al in het eerste millenium bekend. Er waren twee toepassingen in gebruik : het "émail champlevé" en het "émail cloisonné". Bij het "champlevé" werden er holten in het metaal geslagen, die opgevuld werden met email. Bij het "cloisonné" werden er, door middel van metalen draden vakken gevormd die de begrenzing, de hekken, waren voor de glaspasta, die later gesmolten werd. De laatste methode werd door de gebroeders d'Huart uiterst geschikt bevonden om toe te passen op hun keramiek. De draden van metaal werden vervangen door klei en zwart gemaakt. Het zwarte kader hield het schitterende email in bedwang en versterkte optimaal de fantastische kleur.
Om het prachtige blauw te krijgen, gebruikte men koperoxyde, voor het purper goud en voor het groen chroomoxyde. Het omcirkelen van deze heldere tinten met zwart bleek een gouden greep die de fabriek een aanzienlijk aantal onderscheidingen bracht van diverse wereldtentoonstellingen.
|