Belg eet en drinkt vaker thuis door crisis
Door de economische crisis eet en drinkt de Belg vaker thuis, al is het
verschil klein. Zevenenzestig procent van de consumptiemomenten in 2009
vond thuis plaats, tegenover 65 procent in 2007. Dat blijkt uit een
studie over het eetgedrag van de Belgen waarvan het Vlaams Centrum voor
Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
Onderzoeksbureau
InSites bevroeg in 2009 elke dag online 17 Belgen tussen 15 en 65 jaar,
of 6.264 respondenten in totaal. 33 procent van de consumptiemomenten
vindt buitenshuis plaats. In de eerste plaats is dat op het werk of op
school: 30 procent had de dag voordien iets op school of het werk
gegeten of gedronken. In 2007 was dat nog 37 procent, een daling die
volgens het VLAM waarschijnlijk grotendeels te wijten is aan de hogere
werkloosheid en de stijging van het deeltijds werken en thuiswerken.
Van
de warme maaltijden is 74 procent thuis bereid met de
"vlees-groenten-aardappelen-combinatie" als populairste. Brood blijft
het meest geconsumeerde product. Opvallend, 28 procent verklaarde de
voorbije dag geen groenten of fruit gegeten te hebben.
|