Zangvogels leren liedjes in hun slaap
Zebravinken leren hun liedje van hun vader en hun hersenen zijn daarbij
ook actief tijdens het slapen. Dat is een nieuwe aanwijzing dat het
leerproces overeenkomt met de manier waarop kinderen leren spreken,
beweren biologen van de Universiteit van Utrecht. De ontdekking
heeft grote gevolgen voor het begrip van de hersenprocessen bij leren en
geheugen. Bij jonge kinderen die leren spreken, is er verhoogde
activiteit in een vergelijkbaar deel van het brein als bij dat van jonge
zebravinken. Bovendien leren kinderen taal beter als ze daarbij een
dutje kunnen doen. Door de Utrechtse ontdekking kunnen wetenschappers nu
mogelijk beter begrijpen welke rol slaap speelt bij de vorming van
geheugen. In 2007 toonden Sharon Gobes, Thijs Zandbergen en
Johan Bolhuis al aan dat de manier waarop zebravinken hun liedjes leren
veel lijkt op hoe kleine kinderen leren praten. In beide gevallen vindt
het leren plaats in de vroege jeugd en ontstaat de zang of spraak pas na
veel oefenen. Ook wordt bij beide leerprocessen een ander hersengebied
aangesproken dan bij het praten en zingen zelf. Nu blijkt bovendien dat
-net als bij kinderen- het brein van de jonge zebravink ook actief is
tijdens het slapen. Daarmee zijn jonge zangvogels een goed model om de
rol van slaap bij het leren van spraak te bestuderen.
|