De vliegende auto wordt toegelaten op onze wegen
Vorige week werd al bericht dat een Amerikaans bedrijf gestart was
met de verkoop van een vliegende auto met inklapbare vleugels. Na de
Verenigde Staten laat ook Groot-Brittannië het voertuig toe op de
openbare weg. Staatssecretaris Etienne Schouppe verklaart in het Laatste
Nieuws dat de vliegende auto voor zijn part eveneens past in het
Belgische verkeer.
Het revolutionaire voertuig, Transition genaamd, ziet eruit als een erg
futuristische wagen met vleugels. De besturing is volgens de Amerikaanse
producent Terrafugia identiek aan eender welke andere auto of
vliegtuig. "In vliegtuigmodus heeft de Transition een echte cockpit met
vliegtuig-gps, noodradio en een joystick om mee te sturen," vertelt
directeur Richard Gersh. "In automodus is er gewoon een gas- en
rempedaal, een versnellingsbak en een stuur."
De auto omvormen tot een vliegtuig kan in slechts
dertig seconden. Het is wel zo dat je niet op de snelweg kan wegvliegen
als er een file is. "Met de vleugels uitgeklapt is de auto ineens 8
meter breed, wat dus niet zomaar kan op een weg. Bovendien heeft hij 500
meter nodig om op te stijgen," aldus Gersh. "We raden dus aan om vanop
een luchthaven op te stijgen. Dan loop je het minste risico en dan zijn
de autoriteiten ook meteen op de hoogte."
De
vliegende auto is helaas niet voor iedereen weggelegd: het techinsche
hoogstandje kost een slordige 160.000 euro. Bovendien heb je een
pilotenbrevet voor lichte vliegtuigjes nodig om te mogen opstijgen. Deze
opleiding duurt in België zo'n twee jaar en kost 8.500 euro. Wie dit
ervoor over heeft, kan vanaf november 2011 rondrijden in de Transition.
Op dat moment zijn de eerste voertuigen klaar voor gebruik.
De Britse regering gaf nu al de toelating om ermee
te rijden op de Britse wegen. En ook in België zou je de vliegende auto
kunnen tegenkomen. Staatssecretaris Etienne Schouppe ziet er alvast geen
graten in. "Zolang de Europese veiligheidsnormen nageleefd worden en de
chauffeur alle nodige brevetten heeft om de vliegauto te besturen, kan
dit voertuig voor mijn part perfect in het Belgische verkeer. We zullen
dan wel moeten bekijken of er extra regels nodig zijn om de veiligheid
te garanderen", besluit hij. (br.hln)
|