Marks and Spencer verkoopt kleren voor dikkere kinderen
Marks and Spencer gaat kleren verkopen voor de nieuwe generatie
dikkere jongeren. Zo zullen er kleren met een maatje groter in de winkel
hangen voor kinderen vanaf drie jaar. Volgens gezondheidsorganisaties
in Groot-Brittannië is dit een teken dat zwaarlijvigheid een steeds
groter probleem aan het worden is.
In Groot-Brittannië staat één kind op vier nu al geklasseerd onder de
term 'overgewicht' op het ogenblik dat ze aan de lagere school beginnen.
Marks and Spencer zag er blijkbaar een gat in de markt in en startte
met kledij voor kinderen met een maatje meer. De kleren zijn een pak
ruimer dan de standaardkledij die voor kinderen vanaf drie jaar verkocht
wordt.
"Dit is een tragische illustratie van het probleem van
zwaarlijvigheid en hoe vroeg het begint", zegt Tam Fry van het Britse
Nationale Obesitas Forum. "Vroeger zagen mensen zwaarlijvigheid als een
kwestie binnen de lagere klassen, maar de beslissing van Marks and
Spencer bewijst hoe verspreid het probleem is."
Jonge leeftijd Volgens
Marks and Spencer wordt al een week getest met de kleding. De
beslissing kwam er op vraag van klanten en op basis van trends bij
concurrende winkelketens.
Fry roept de Britse regering op om in
te grijpen en de bevolking duidelijk te maken dat zwaarlijvigheid op
jonge leeftijd een probleem is waar men een heel leven kan mee blijven
kampen. Een studie toonde vorig jaar aan dat dochters van zwaarlijvige
moeder tien keer meer kans maken om zelf ook obesitas te ontwikkelen.
|