Installatie automatisch stopsysteem op spoor schiet op
Het gaat vooruit met de aanleg van het automatisch stopsysteem TBL1+,
dat moet verhinderen dat treinen door het rood rijden. Dat staat
vandaag in De Morgen. De installatie van het stopsysteem werd versneld
na de ramp in Buizingen zes maanden geleden, waarbij achttien doden
vielen.
Inmiddels heeft 40 procent van de risicovolle seinen TBL1+. Begin dit
jaar was dat nog maar een kwart. Seinen waar veel treinen passeren met
hoge snelheid worden als prioritair beschouwd, aldus
spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
Ook bij spooroperator
NMBS, die ervoor moet zorgen dat de treinstellen een TBL1+-ontvanger
krijgen, is er vooruitgang. In totaal moeten 1.121 locomotieven en
motorstellen onder handen worden genomen. Doel voor eind dit jaar is 31
procent af te werken. Eind dit jaar moet ook 31 procent van de
locomotieven met het systeem uitgerust zijn.
De vakbonden zijn
tevreden met de vooruitgang, maar vragen zich af waarom het zo moeizaam
ging. "Veiligheid was duidelijk geen prioriteit van de NMBS vóór
Buizingen. Want als het moet, dan lukt het blijkbaar wel", luidt het
daar.
|