Per vergissing geld weg bij duizenden rekeningen BNP Paribas Fortis
Wie vorige zaterdag een transactie via Bancontact heeft verricht, kan
meerdere malen het verschuldigde bedrag betaald hebben. "Het probleem is
vanochtend vastgesteld en intussen alweer teruggedraaid. Tegenover de
mensen die hierdoor even in het rood kwamen, willen we ons excuseren",
aldus de woordvoerster van BNP Paribas Fortis. Verschillende media
meldden dat het probleem bij Atos Worldline lag, maar dat ontkent de
woordvoerster.
"Het
gaat om een ongelukkige samenloop van omstandigheden: een IT-probleem,
mogelijk bij onze server, en een menselijke interventie", klinkt het. Zo
werd van de transacties van 18 september -tussen 14 en 16 uur- een
kopie aangemaakt die normaal na enkele dagen wordt vernietigd. Maar deze
keer bleef die kopie om een nog onbekende reden in het IT-systeem van
de bank zitten. Daar werd die vanmorgen door een medewerker geactiveerd.
BNP
Paribas Fortis benadrukt dat de gedebiteerde transacties sinds 12.05
uur opnieuw werden aangezuiverd. "Men zal hierover ook geen spoor meer
terugvinden in de uittreksels. Het was natuurlijk wel vervelend voor zij
die deze voormiddag niet konden betalen omdat hun rekening
verkeerdelijk in het rood stond."
|