Een op vier niet tevreden over online boodschappen
Online shoppen zit in de lift, maar online boodschappen doen het iets
minder. Nochtans lijkt het een hemelse oplossing voor die wekelijkse
karwei: niet met een kar sleuren, geen zakken die doorscheuren, geen
uren in de rij aan de kassa. Waar loopt het mis? In de kwaliteit van de
dienstverlening, de hoge prijzen en de slechte levertijden, zo blijkt
uit Brits onderzoek.
Eén op vier personen die online boodschappen bestelde, schakelde terug
over op 'doe-het-zelf'-modus. De belangrijkste reden daarvoor is dat
mensen graag hun aankopen kunnen zien, voelen en ruiken. Maar ook de
hoge prijzen, het missen van koopjes, de ongepaste levertijden en
slechte afhandeling van de bestelling, doen hen terugkeren naar de
winkel.
De 'automatische vervanging' van een product op het
boodschappenlijstje als het niet meer in voorraad is, stuit ook veel
mensen tegen de borst. Bovendien krijgen ze vaak producten die dicht
tegen de vervaldatum aanliggen, terwijl veel shoppers net producten met
een latere vervaldatum verkiezen.
De keuze voor een online
supermarkt wordt in de eerste plaats beslist door de prijs, dan door het
aanbod en klantenservice. Het supermarktmerk en de reputatie ervan is
slechts voor 7 procent belangrijk.
|