"België laat zwakke leerlingen te ver achterop raken"
Belgische kinderen moeten een grotere ongelijkheid ondergaan dan
kinderen in andere welvarende OESO-landen. Dat blijkt uit een rapport
van het Innocenti-onderzoekscentrum van de VN-kinderrechtenorganisatie
Unicef. Vooral op het vlak van onderwijs laat België de zwakste kinderen
ver achterop raken.
Volgens professor Chris De Neubourg, die aan het onderzoek meewerkte,
bewijst de vergelijking met andere landen dat er in België nog ruimte is
om die ongelijkheid te verkleinen. Demografische samenstelling Over
een verklaring waarom België helemaal achteraan bengelt in de
rangschikking wat betreft gelijkheid in het onderwijs, blijft De
Neubourg voorzichtig: "Meerdere factoren kunnen een rol spelen. We gaan
dat nu verder onderzoeken. Wellicht speelt de demografische
samenstelling van de Belgische bevolking een rol. Kinderen met dezelfde
sociaal-economische achtergrond zitten ook vaak samen in dezelfde
school." Kinderen uit de laagste sociale klassen die naar
scholen gaan met gemiddeld veel sociaal-economisch zwakkere kinderen,
hebben meer kans om achterop te raken, blijkt uit het rapport. "Aandacht omzetten in beleid" "België
is momenteel voorzitter van de Europese Unie. Er is veel te doen over
armoede bij kinderen, maar er staat nog niet veel op papier", zegt
Gaëlle Buysschaert van Unicef België. "We willen de aandacht omgezet
zien in beleid. Armoedebestrijding bij kinderen vraagt een coherente
aanpak die zich uitstrekt over alle beleidsdomeinen. We weten dat het nu
niet het moment is om meer budget te vragen, maar we pleiten er wel
voor om op zijn minst goed na te denken alvorens te gaan snoeien",
besluit Buysschaert.
|