Stichting Marc Sleen stelt Nerobier en heruitgave Het Bierkanaal voor
In het Marc Sleen Museum is donderdag het Nerobier en de heruitgave
van Nero's 138ste avontuur "Het Bierkanaal" voorgesteld. Om de
heruitgave van het stripverhaal, dat uit 1983 stamt, in de schijnwerpers
te zetten, werd een gelegenheidsbier gebrouwen dat de naam Nerobier
meekreeg.
De Stichting Marc Sleen stapte naar de vzw Brussels Beer Capital of the
World om een bier te laten brouwen dat Nero op het lijf geschreven is.
Bierliefhebber Sven Gatz (Open Vld), voorzitter van de vzw, en
(bier)professor Denis De Keukeleire van de Universiteit Gent brouwden in
samenwerking met Dirk Naudts van de Proefbrouwerij in Lochristi het
bier. Wennen Het Nerobier is amberkleurig en
bevat zes procent alcohol. Er werd in vergelijking met andere Belgische
bieren veel meer hop gebruikt en het wordt gekenmerkt door lichte
fruitige aroma's (onder meer pompelmoes). Volgens de Stichting is het
even wennen aan de bittere nasmaak van het bier, "maar na een half glas,
wanneer je een beetje verzadigd geraakt aan het bittere gevoel, wordt
het een flinke dorstlesser, doordrinker en appetizer tegelijk". Het
etiket van de fles werd door Marc Sleen zelf getekend. Het Nerobier en
het bijhorende glas zijn voorlopig enkel in het Marc Sleen Museum te
verkrijgen. Samen met de lancering van het Nerobier werd ook het
album "Het Bierkanaal" uit 1983 heruitgebracht. Striptekenaar Dirk
Stallaert ontwierp speciaal voor de heruitgave een nieuwe cover. Ook het
album wordt in het museum verkocht.
|