Belg kocht vorig jaar meer groenten en fruit
Ondanks de gestegen prijzen kocht de Belg in 2010 meer groenten en
fruit. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van VLAM, het Vlaams Centrum
voor Agro- en Visserijmarketing. De Belg kocht vorig jaar 1,5 procent
meer groenten ondanks de prijstoename van 8,6 procent. Vers fruit, dat
1,5 procent duurder werd, kende een winst van 2,3 procent.
De doorsnee Belg kocht 62 kg verse groenten voor bijna 136 euro, en 79
kg fruit voor 165 euro, samen bijna 2 procent meer dan in 2009. De meest
gekochte groente blijft tomaat, gevolgd door wortelen en ui. Appel
blijft het meest gekochte fruit, gevolgd door sinaasappel en banaan.
Inhaalbeweging De
groep van jonge actieven (-35 jaar) blijkt aan een inhaalbeweging
bezig. Die groep vertoont een onderconsumptie ten opzichte van de oudere
bevolkingsgroep. Een specifieke promotiecampagne blijkt evenwel
succesvol: de aankopen van groenten en fruit van deze groep lag het
voorbije jaar 26 procent hoger dan in 2006.
Voorkeur is gezinsgebonden Uit
het onderzoek blijkt voorts nog dat sommige producten beter scoren bij
jongere dan bij oudere gezinnen. Zo scoren komkommer, paprika en pepers
beter bij jongere gezinnen. Selder, bonen, peulvruchten, witloof en
witte asperges worden meer door ouderen gekocht. Bij jonge
alleenstaanden scoort exotisch fruit dan weer beter. Gezinnen met
kinderen kiezen vaker voor appelen, bananen en kiwi's.
|