Mama's willen ook verrassend geschenk van partner
Iets meer dan de helft van de moeders wil een origineel en verrassend
geschenk ontvangen op Moederdag. Maar ondanks de vraag naar
originaliteit blijven ook de vaste klassiekers scoren, dat heeft het
Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vandaag meegedeeld. Ook
blijkt lingerie het goed te doen, meldt Unizo.
Zondag 8 mei worden mama's naar jaarlijkse gewoonte gehuldigd. Het NSZ
ging daarom luisteren bij 200 moeders, 200 mannen die hun partner of
moeder met een cadeau verrassen en 248 handelaars. Daaruit blijkt dat 52
procent van de vrouwen een origineel en verrassend moederdagsgeschenk
wil krijgen.
De bevraagde
moeders verwachten niet alleen van hun kinderen, maar ook van hun
echtgenoten een creatief geschenk. "Liefst dus geen bloemen,
huishoudspullen of juwelen voor deze moeders. Toch worden net deze items
door hun partner het meest gekocht", constateerde het NSZ. Bloemen (54
procent) en een restaurantbezoek (30 procent) blijven de onbetwiste
cadeautoppers, gevolgd door kleding, juwelen en parfum (16 procent),
huishoudapparaten (15 procent) en cultuurproducten (9 procent).
Mannen
krijgen graag een klassiek geschenk, zoals een das of een boek, op
Vaderdag. "Zij gaan er vanuit dat vrouwlief ook graag zo'n klassieker
ontvangt", legt het NSZ uit. Een opvallende trend dit jaar is wel dat er
meer ontbijt- en picknickmanden worden besteld. Vrijetijdsketen Fun
stelde vast dat kookboeken de absolute nummer één zijn voor Moederdag,
net zoals boekenbonnen. De online mediashop eci.be deed dezelfde
vaststelling. De kookboeken van Jeroen Meus en Piet Huysentruyt vliegen
daar over de virtuele toonbank.
Unie voor Zelfstandige
Ondernemers (Unizo) merkt ook dat de verkoop van lingerie en kledij
sterk is gestegen door Moederdag. Het gaat hier om een duidelijke
meeromzet van 20 procent, zegt de organisatie vandaag na een rondvraag
bij haar leden in de week voor Moederdag. Volgens Dirk Verwilghen van de
federatie voor lingeriespeciaalzaken kopen vooral jongeren lingerie.
"Veel lingeriezaken beschikken via de computer over de naam en maten van
de vrouw in kwestie, waardoor het vinden van de juiste maat makkelijker
is", klinkt het.
Ook voor de
zelfstandige moderetail is Moederdag een topperiode. Vrouwen kopen ofwel
nieuwe kledij voor het feestje op moederdag zelf, of ze krijgen nieuwe
kledij als geschenk, luidt het. En ook de omzet in de bloemensector
stijgt in deze periode. "De drie dagen voor Moederdag brengen evenveel
op als een gewone maandomzet", aldus Marijke Walbers, secretaris van de
Koninklijke Unie van de hedendaagse floristen van België.
"Een
typisch last minute geschenk is een bon voor de sauna", vertelt Els
Verfaille, secretaris van de Sauna Vereniging België (SVB), dan weer.
"De omzet stijgt ook duidelijk, maar een piekmoment zoals bij Valentijn
is het niet."
|