Abonnement cultureel centrum populairder dan ooit
Een abonnement voor het plaatselijke cultuurcentrum is populairder
dan ooit, en de start van de verkoop leidt overal in Vlaanderen tot een
volkstoeloop. "De centra floreren dankzij comedy en bekende gezichten",
stelt het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk.
Vorig weekend vormden zich onder meer in Eeklo, Herentals en Mechelen
drie tot vier uur voor de start van de verkoop lange rijen aan de lokale
cultuurtempels. Ook de Zomer van Antwerpen brak dit weekend records.
Zaterdagochtend om 5 uur stonden er al mensen aan te schuiven aan het
stadhuis. Resultaat: 20 procent meer verkochte tickets dan vorig jaar. In
2006 trokken 2.407.406 mensen naar in totaal 10.327 podiumactiviteiten.
In 2009 waren dat al 2.619.150 kijkers (+9 procent) voor 11.717
activiteiten (+13,5 procent). "Vorig jaar is dat aantal nog gestegen",
weet Andy Vandervoort van het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk.
De
centra surfen onder meer mee op de golf van het succes van comedy.
"Dankzij de tv-aandacht die de stand-upcomedians krijgen, is dat een
echte hype. Als mensen die mannen dan in hun buurt live aan het werk
kunnen zien, zijn ze enthousiast. Die namen zijn een echte
publiekstrekker." Toch maakt amusement maar 8 procent uit van
het totaalaanbod. "De abonnementen zorgen ervoor dat het publiek ook
naar de minder evidente voorstellingen trekt." De
centra blijven ook een belangrijke pijler in het gemeenschapsleven. "De
ene dag ga je er kijken naar een voorstelling van de muziekschool van
je zoon, de andere dag speelt er een film of ga je naar een
topvoorstelling." (br.hln - foto belga)
|