Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagoniƫ.
29.06.2015: En daarom compenseert de NMBS ook geen stakingsslachtoffers. Test-Aankoop stelde eind vorige maand de NMBS in gebrek naar aanleiding van een staking van machinistenbond ASTB. Volgens Test-Aankoop bedroeg de collectieve schade van 7 stakingen in 8 maanden tijd 24,5 miljoen euro, of omgerekend 35 euro per treinabonnee. Test-Aankoop riep reizigers op om zich aan te sluiten bij de actie - wat ook bijna 44.000 reizigers deden, zo staat te lezen op de website. Het zou de eerste keer worden dat in ons land een groepsvordering wordt ingesteld tegen een bedrijf. Als de vordering doorgaat, dan kan de NMBS bepaalde fondsen niet gebruiken, want ze wordt gefinancierd via een gesloten enveloppe. De dienstverlening zou dus (nog...) achteruitgaan. Crols, de woordvoerder van de NMBS, zegt ook dat het aantal stakingen niet zal afnemen door de groepsvordering. Het zijn de vakbonden die die organiseren, niet de NMBS (maar die doet er ook weinig aan om geen stakingen te laten plaats vinden).
De trein van 17.38 uur in Brussel Noord naar Aalst en verder De Panne was wellicht ingekort, maar geen woord daarover door de luidspekers. Er was dan zelfs in dit station te weinig zitplaats, maar dat is 't minst van de zorgen van de NMBS.
19.06.2015: Als het spoor platligt, krijgt de NMBS één miljoen euro minder dotatie. Dat blijkt uit een voorstel dat vandaag op de ministerraad voorligt. Sinds vorig jaar is een deel van de overheidssubsidie voor de NMBS afhankelijk van het aantal reizigers. Een staking vermindert uiteraard dat aantal. Alleen was nooit wettelijk vastgelegd hoe dat berekend moest worden. Door het groot aantal abonnees weet de NMBS immers niet precies hoeveel reizigers er per dag zijn. Heuh? Hebben ze daar geen databanken waar ze kunnen uitzoeken hoeveel treinkaarten gevalideerd zijn voor een zekere periode of zelfs dag? Op kantoor kan ik wel opzoeken hoeveel zaken er nog open zijn (= niet gesloten omdat er nog geen beschikking genomen is) voor een periode of allicht zelfs een dag. Daar wordt nu een mouw aangepast. De rekenregel, die vandaag ter goedkeuring voorligt op de ministerraad, bepaalt dat de NMBS op een stakingsdag geen variabele dotatie krijgt als er minder dan één op de vijf treinen rijdt. Rijden vier op de vijf treinen, dan wordt de dotatie niet verminderd. Tussen die twee cijfers geldt: hoe minder treinen, hoe minder dotatie. De variabele dotatie bedraagt bijna 250 miljoen euro per jaar. Als het spoor op een werkdag volledig platligt, verliest de NMBS ongeveer één miljoen euro. Als de helft van de treinen rijdt, bedraagt de vermindering een half miljoen. Nu niet denken dat ik hier zit te juichen. Als de NMBS geld te kort heeft, haalt ze die toch bij de klant, zeker de pendelaar (Cornu is toch al van plan om wie, zoals de meeste mensen, 's morgens naar 't werk spoort en 's avonds naar huis terug keert, meer te laten betalen dan zij die de spitsuren kunnen vermijden).
Over staken gesproken: vandaag was het mogelijk dat loketpersoneel staakte, de vakbond verplichtte dat niet maar wie staakte, werd wel "gedekt". In Denderleeuw was deze morgen alvasts het loket bemand. Wie pech had en met een defect ticketautomaat alsook met een onbemand loket geconfronteerd had, moest zijn vervoersbewijs bij de treinbegeleider kopen, en deze mocht geen 7 EUR extra aanrekenen.
16.06.2015: Het Autonoom Syndicaat voor Treinbestuurders (ASTB) dient geen nieuwe stakingsaanzegging in nu de vakbond en de NMBS-directie onderhandelingen opgestart zijn. Babbel maar rustig voort, hou die vakbond een beetje in de draai, i.p.v. de passagiers...
15.06.2015: In de meeste treinstations zullen de loketten vrijdag normaal gezien gewoon open zijn. De spoorbonden ACOD Spoor en ACV-Transcom roepen niet langer op tot een staking uit protest tegen de sluiting van de loketten in 33 stations die spoorwegmaatschappij NMBS eind mei aankondigde. Het is niet uitgesloten dat in sommige stations de loketten toch dichtblijven, voegt de vakbondsman toe. Loketbedienden die willen staken, worden door de vakbonden gedekt. Wie denken ze daarmee te pesten? De reiziger, wanneer die zich geconfronteerd ziet met een mankerend ticketautomaat.
10.06.2015: ASTB dreigt opnieuw te zullen staken. De kleinere treinbestuurdersvakbond wil dat de NMBS-directie binnen de drie dagen aantoont serieus te willen onderhandelen over zijn eisen. Wanneer gestaakt zou worden, is nog niet bekend. De NMBS stelt de sociale dialoog te willen aangaan. Een staking van de ASTB-treinbestuurders zorgde op 28 mei voor hinder op het spoor, vooral in Limburg en Oost-Vlaanderen. Sindsdien heeft de vakbond volgens ondervoorzitter Reynhout niets meer van de NMBS-directie gehoord. "De deuren blijven gesloten. Dat is bijna een oorlogsverklaring." Vecht dan tegen de NMBS, niet tegen de klanten. Onlangs betoogde de brandweer van Denderleeuw, niet door het verkeer te verstoren en 't ander werkvolk van zijn bestemming weg te houden, maar gewoon bij het gemeentehuis.
De N-VA wil alle treinstations overdragen van het spoorbedrijf NMBS naar de infrastructuurbeheerder Infrabel. De partij noemt die hervorming nodig door de nakende liberalisering van het spoor. Tja, de NMBS sluit toch loketten, waarom dan ook niet?
De flop met de omstreden snelle trein Fyra heeft de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS sinds de ondertekening van het contract in 2001 bijna 800 miljoen euro gekost. Het besluit om in 2013 te stoppen met de Fyra kostte de NS 340 miljoen, maar doorgaan met de rammelende trein zou nog duurder zijn uitgevallen. Dat stelde Engelhardt Robbe, de financiële man binnen de NS-directie, woensdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra in Den Haag. Hoeveel de Fyra aan de NMBS gekost heeft, staat niet in het Standaard-artikel, maar 't zal zoveel niet zijn, de NMBS had er wel enkele besteld, maar die waren nog niet geleverd toen de bestelling geannuleerd werd omdat er van alles mis mee was.
08.06.2015: De loketten bij spoorwegmaatschappij NMBS zullen op vrijdag 19 juni in het hele land gesloten blijven door een staking van het personeel, uit protest tegen de aangekondigde sluiting van de loketten in 33 stations. Dat hebben de vakbonden ACOD Spoor en ACV Transcom gemeld in een gezamenlijk persbericht. De NMBS zal er moeten voor zorgen dat de ticketmachines feilloos werken, of de pendelaar is weer de klos. Door de sluiting van de loketten in de stations zullen reizigers in de toekomst aangewezen zijn op het internet of de automaten om een ticket te kopen. Die automaten blijken tot dusver nu niet echt betrouwbaar te zijn. Bij defect moet de reiziger aan boord van de trein een toeslag betalen, die hij of zij nadien moet terugvorderen. Allemaal heel omslachtig, maar daar ligt de NMBS, de vakbonden incluis, totaal niet van wakker.
29.05.2015: Twee directieleden van Eurostation hebben gisteren hun ontslag gekregen. De financiële en de juridische verantwoordelijke moesten vertrekken na een bijzonder kritische audit van het vastgoedfiliaal van de NMBS door Ernst & Young. Op TV heeft het nieuwsteam zelfs gezegd dat er misschien een rechtszaak van komt. Dat de NMBS daar dan maar ziet geld van los te weken, i.p.v. de reizigers... De resultaten van die doorlichting zijn bijzonder kritisch. Spoorbaas Cornu meldde dat er bij Eurostation en ook bij Euro Immo Star, dat zich toelegt op vastgoedontwikkeling, een reeks aan onregelmatigheden van verschillende aard en ernst geïdentificeerd is. Zo liepen de drank- en restaurantkosten op tot honderdduizenden euro’s. Cornu sprak ook over tekortkomingen in de bedrijfsvoering. Daar krijgen de twee nu de rekening voor gepresenteerd.
28.05.2015: 't Is enkel maar uit de media dat ik het weet, want ik heb lekker thuis gewerkt. De toestand op het spoornet is donderdagnamiddag iets minder gunstig geworden. De spoorbond ASTB viseert in de avondspits enkele grote spoorlijnen. Rond 18 uur was 38 procent van de treinen afgeschaft. Rond de middag reed zowat driekwart van de treinen, maar in de vooravond namen de problemen opnieuw toe (wanneer de reizigers na hun werkdag naar huis willen!!!). Aan het begin van de avondspits reed globaal twee derde van de treinen. Later verslechterde de toestand nog. Het regionaal beeld met de effecten van de staking van de treinbestuurdersvakbond ASTB is eveneens dynamisch. Zo worden nu een aantal regio's meer getroffen dan vanmorgen en ook soms niet, aldus de NMBS-woordvoerster. Tussen Brussel en Gent of Brussel en Kortrijk rijdt één trein op twee. Tussen Antwerpen en Gent rijdt momenteel iets meer dan één op de twee, terwijl tussen Brussel en Leuven 80 procent van de treinen rijden. Tussen Brussel en Namen rijdt dan weer 30 procent van de treinen. En zo'n situatie wil een reiziger natuurlijk niet meemaken, die gaat gewoon werken en wil ook gewoon weer naar huis. Wie Test Aankoop verwijt dat die de verkeerde partij viseert, kan dat ook zeggen tegen de stakers. Cornu en co hebben er geen last van dat mensen staan te koekeloeren in een station.
De NMBS gaat 33 weinig bezochte loketten geleidelijk sluiten vanaf juli. Het personeel wordt elders ingezet, zo meldt de spoormaatschappij donderdag. En ik heb al enkele jaren geleden vernomen van een reizigster hoe de NMBS dat enkele jaren eerder organiseert: eerst worden de openingsuren van loketten in de tijd beperkt, zodat de reiziger elders zijn geldig vervoersbewijs bekomt (b.v. de geldigheid van zijn treinkaart laat verlengen). En omdat er dan toch minder klanten aan 't loket van die stations komen, vindt de NMBS het financieel en economisch onverantwoord om dat loket nog open te houden. Dus zo'n station wordt eerder een halte...
De NMBS is ruim acht procent minder efficiënt dan haar Europese tegenhangers. Dat blijkt uit een langverwachte interne benchmark. Om de verschillende maatschappijen onderling te kunnen vergelijken, werden per maatschappij alle kosten opgeteld en vervolgens gedeeld door het totale aantal kilometers die de treinen in een jaar afleggen. Een mogelijkheid om de productiviteit te verhogen, is het personeel meer uren te laten draaien (daar zijn de vakbonden wellicht niet over te spreken...). Een spoorman werkt gemiddeld 36 uur per week. In een regulier bedrijf is dat 38 uur, en waar ik werk is dat, sinds vorig jaar, 40 uur! Ja, ik heb daar ook tegen gestaakt, maar daar heeft het ASTB geen last van gehad. De NMBS heeft te hoge kosten en te lage inkomsten. Dat is de conclusie die NMBS-topman Jo Cornu uit een interne benchmark trekt, vernam De Standaard uit goede bron. Cornu ziet in het duurder maken van treinkaartjes een oplossing. De ticketinkomsten verhogen met 34 % zouden volgens berekeningen 330 miljoen euro extra kunnen opleveren. Dat is een aardige duit voor de noodlijdende maatschappij. Concreet zou dat kunnen door de tarieven te verhogen of te differentiëren naargelang het moment van of het boeken van de reis (dus je moet ruim op voorhand je ticket kopen om niet te veel te betalen?). Test Aankoop liet gisteren al weten dat de NMBS flink geld schept bij elke staking, en nog is 't niet genoeg. Misschien is het niveau van dienstverlening in duurdere treinlanden wel hoger?
27.05.2015: Test Aankoop is niet te spreken over de 7de staking in 8 maanden bij 't spoor en nodigt gedupeerde reizigers uit om in te stappen in de groepsvordering tegen de NMBS. Volgens de consumentenorganisatie hebben de treinabonnees door alle stakingen al 24,5 miljoen euro schade geleden. Ze heeft het wel over houders van een treinkaart ("abonnement"), ik voel me inderdaad niet aangesproken, morgen schrijf ik geen lijntjes op mijn Key Card. Tegen 18 uur meldt De Standaard dat al meer dan 20.000 intekenaars genoteerd zijn. Test Aankoop heeft berekend dat wie elk van de 7 keer zonder vervoer per trein viel, recht heeft op minstens 35 EUR: 7 dagen x € 2,5 (minimale vergoeding) x 2 (heen- en terugreis). Volgens Prof. Blainpain, professor emeritus arbeidsrecht, is die groepsvordering onterecht omdat het ingaat tegen het stakingsrecht. Ik heb niet zo ver gestudeerd, maar ik weet niet of hij gelijk heeft. De klacht is tegen de NMBS, niet tegen de stakende vakbond, en de reiziger heeft vooraf betaald voor het recht op vervoer per trein. Die staking is dus diefstal (en ene waar de NMBS dus dik aan verdiend heeft). Verder betekent "stakingsrecht" niet dat je als vakbond verplicht bent om te staken. Je kan ook oproepen tot leden, die net vrij van dienst zijn, om te betogen aan het hoofdadres van de NMBS om op die manier de echte verantwoordelijken aan die kant van de onenigheid lastig te vallen.
26.05.2015: De NMBS voorziet voor overmorgen problemen vooral in de provincies Limburg, Oost- en West-Vlaanderen. 70 procent van de treinbestuurders zal het werk neerleggen. Mij niet gezien, ik werk thuis, spaar twee uur uit en doe een dag langer met de Key Card.
21.05.2015: Vanavond zouden de treinen vanuit Gent via Brussel naar Leuven en Luik mogelijk een vertraging van een twintigtal minuten hebben. Dat is een gevolg van de technische storing op de bovenleiding van lijn 50 A tussen Brussel en Gent donderdagvoormiddag. Maar toen ik om ongeveer 17.36 uur in Brussel Noord aankwam, was er niets meer van te zien, geen rode meldingen, geen opvallende vertragingen, geen mededelingen dat een trein uitzonderlijk in Denderleeuw zou stoppen. Door een beschadiging van technische installaties op de hoofdlijn 50 A om 11.00 uur donderdagmorgen viel een goederentrein, die onderweg was van Montzen naar Zeebrugge, stil ter hoogte van Welle. 't Moet dus niet altijd een spoorwandelaar of lompe automobilist zijn.
In Duitsland hebben ze de smaak echt wel te pakken... De staking van machinistenvakbond GDL in Duitsland is nog maar afgeblazen, of er dreigt alweer een nieuwe staking bij het spoor. Niet georganiseerd door GDL, maar wel door de grotere Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG).
20.05.2015: Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) heeft woensdag opnieuw bevestigd dat het op 28 mei een 'nationale werkonderbreking' organiseert van zijn leden. Een vergadering met de directie van NMBS en HR-Rail maandag leidde niet tot resultaat, toch niet ene die naar de zin is van dat ASTB. Concreet roept ASTB op tot een werkonderbeking van woensdag 27 mei om 22 uur tot vrijdag 29 mei om 3 uur ‘s ochtends. Spoorwegmaatschappij NMBS veroordeelt met klem de stakingsactie van 28 mei die de treinbestuurdersvakbond ASTB woensdag bevestigde. Volgens de NMBS stelt de bond onredelijke eisen inzake premies en loonbarema’s, die het bedrijf 15 miljoen euro per jaar zouden kosten, en dat in een context van besparingen. De NMBS benadrukt dat ze het totaalbeeld moet bekijken en in het sociaal overleg met alle personeelcategorieën rekening moet houden. Ze roept de treinbestuurders ook op om niet in te gaan op de oproep om actie te voeren maar de verdere besprekingen over een globaal sociaal akkoord een kans te geven en te denken aan de reizigers. Volgens het treinpersoneel zijn reizigers vervelende individuen die zagen, kreeften en memmen over zelfs maar de geringste vertraging of weer een gebrek aan zitplaatsen. Het zal hen dus een rotzorg wezen of de reizigers op hun bestemming geraken, en nog minder hoe ze dat klaar spelen.
De NMBS werkt aan een vereenvoudiging van de compensaties voor reizigers in geval van vertragingen. In de toekomst wordt een eenmalige vertraging van een half uur voldoende om de reiziger een compensatie te geven. Doel is om de regeling eenvoudiger te maken voor beide partijen (maar vooral voor het personeel). De spoorwegmaatschappij werkt aan een nieuwe compensatieregeling waarbij de helft van het treinticket wordt terugbetaald bij een eenmalige vertraging van een half uur. Dat zal in waardebonnen gebeuren. Kunnen die waardebonnen gebruikt worden voor het gewone vervoer van en naar 't werk, of alleen tijdens de vrije tijd? Nu moet je bij vertragingen van minder dan een uur over een periode van zes maanden kunnen aantonen dat er meerdere vertragingen zijn geweest. Het doel van het nieuwe systeem is om de regeling voor beide partijen gemakkelijker te maken. De claims vragen niet enkel moeite van de reiziger, ook de NMBS verloor veel tijd aan het controleren (zie je wel?). TreinTramBus vreest ook dat mensen met een abonnement geen compensatie meer zullen krijgen. 'De NMBS betaalde vanaf nu minstens 2,5 euro terug bij een compensatie. De Europese regelgeving legt de grens op 4 euro. Als de NMBS de regel aanpast, zullen mensen met een abonnement geen compensatie meer kunnen krijgen in de toekomst.' Hoezo?
Compensatie voor de twee uur vertraging wegens defekte locomotief medio maart heb ik nog altijd niet bekomen, nochtans had ik na de aangifte nog twee keer nagevraagd via de website. OK, een rit met een Key Card als vervoersbewijs is 2 EUR waard, maar dat maakt mij niet uit.
12.05.2015: Zijn ze nu helemaal zot geworden? Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) bevestigt dinsdag de voor donderdag 28 mei aangekondigde staking. "Indien nodig zal er elke maand een stakingsaanzegging ingediend worden tot eind 2015", voegt de kleinere vakbond van treinbestuurders toe in een persbericht. Ik kan misschien een aanvraag indienen tot structureel (i.p.v. occasioneel) telewerk... Uit het artikel blijkt trouwens dat die stakersbond bij hun Vlaamse leden steeds meer gemopper horen over altijd dat staken. Verder nog zegt die bond dat de directie van de NMBS de volle verantwoordelijkheid draagt voor dit sociaal klimaat alsmede voor de stakingsacties die in de loop van volgende weken en maanden zullen plaatsvinden. Maar die directie heeft wellicht geen trein nodig om de werkplaats te bereiken...
Die directie kan misschien dreigen met "Oekraïnse gevolgen": daar is het spoorwegbedrijf failliet. Ukrzaliznytsia, de Oekraïense tegenhanger van de NMBS, is failliet. "We hebben vandaag onze crediteurs laten weten dat we een deel van onze schuld niet kunnen terugbetalen", zei spoorwegenbaas Maxime Blank. Oorzaken zijn de schuldenlast, de endemische corruptie en de economische crisis in het land, dat zelf ook op de rand van de afgrond balanceert (bovendien is er nog de situatie in 't oosten met Russische rebellen). Volgens Blank gaat Ukrzaliznytsia de twee volgende maanden onderhandelen over het herstructureren van 32 miljard hryvnia (1,4 miljard euro) van zijn schuld. In totaal staat het staatsbedrijf voor 37,5 miljard hryvnia (1,6 miljard euro) in het rood. Hoe zit dat met de schuldenlast van de NMBS, Cornu?
Metrostellen en trams stoppen ook (meestal) aan perrons, vandaar dit berichtje. Vanaf 1 juli worden geen papieren 5- noch 10-rittenkaarten verkocht (ik koop die nog) en vanaf ergens vorige week kon de passagier gratis de opvolger, de Mobib Basic kaart. Ik kan nog een tijdje voort met mijn papieren kaart, ging dus zo'n plastieken kaart nog niet halen. Toen ik in Brussel Noord het tramstation verliet, kreeg ik er ene in de handen gestopt door een MIVB-medewerkster. Ziezo, dat is een aanschuiven aan 't loket uitgespaard. Ik vermoed dat ik die kaart nog moet opladen, gezien ik ze gratis kreeg. Toen ik in december in de luchthaven van Rio de Janeiro een buskaart kocht, was dat er ook zo ene, en er stond al 3 R$ op, de prijs die ik ervoor betaalde.
11.05.2015: Hopla, daar gaan we weer, treinbestuurders leggen het werk neer op 28 mei. Ha, ja, ze hebben niet gestaakt op 31 maart en 1 april, ze kunnen 't seizoen toch niet laten passeren zonder eens te staken? En alweer ligt de aanleiding niet bij de gedupeerde reizigers, maar bij 't personeel en hun werkgever. De loonschalen en het premiesysteem wekten de voorbije maanden heel wat wrevel op bij het ASTB. Eerder werd een stakingsaanzegging opgeschort, maar door het tegenvallende overleg met de NMBS-directie wordt ze weer geactiveerd. "De voorbije maanden hebben wij alle kansen gegeven aan constructief overleg met de NMBS-directie en de voogdijminister. De maskers zijn nu afgevallen en het is duidelijk dat we aan het lijntje zijn gehouden. Ons geduld is op," klinkt het. 't Geduld van de klant zal ook wel eens opgeraken, hoor. De bond benadrukt dat de door NMBS-topman Cornu bestelde benchmarking-studie niets met de actie te maken heeft. 't Zou er nog aan mankeren, er mag best onderzocht worden waarom locomotieven in panne vallen, zoals twee maanden geleden.
Verder verontrusten de besparingen van de NMBS kleine steden, die besparingen leiden ertoe dat vervallen lijkende stations, zoals dat van Vilvoorde, niet degelijk hersteld worden. Nog een geluk dat het station in 't grote dorp Denderleeuw er niet zo vervallen uitziet.
10.05.2015: Het recht op vrije meningsuiting is (ook) in België duidelijk zeer relatief, en dus ook bij de NMBS. Maandag en dinsdag zitten de spoorbonden samen om na te gaan of er acties komen. Ze willen de nieuwe aanval van spoorbaas Cornu op het personeel niet zomaar laten voorbijgaan. Aanleiding is een nieuw onderzoek dat nagaat of het NMBS-personeel wel hard genoeg werkt. Cornu zelf is scherp: "Wie een probleem heeft met deze studie, is niet geïnteresseerd in de toekomst van dit bedrijf." Het is niet omdat er een onderzoek is, dat Cornu daarmee gezegd heeft dat er niet hard genoeg gewerkt wordt, alleen dat het onderzocht wordt. Zoals mijn collega's en ik elk jaar geëvalueerd worden door onze hiërarchisch overste. Spoorbaas Cornu noemt de studie niet meer dan logisch. Over enkele jaren wordt het spoor geliberaliseerd en krijgen we concurrentie van andere spoorbedrijven. De NMBS zal dus competitief moeten zijn, en daar wil ik me met deze studie op voorbereiden. Het gaat om een objectieve vergelijking met andere spooroperatoren in het buitenland. Hij is vooral verbaasd dat het personeel verbaasd is. Dat wil zeggen dat ze hun ogen sluiten voor hoe ze het er vandaag vanaf brengen. Volgens de spoorbond ACOD Spoor was zelfs Michel Bovy, baas van personeelsdienst HR-Rail, afgelopen vrijdag niet op de hoogte dat er een nieuwe benchmarkstudie was besteld. Ze noemen de aanval van Cornu op het personeel – opnieuw via de pers – er één te veel. "Schandalig zelfs. We krijgen weer het imago dat we niets uitvoeren, terwijl er nog 700.000 vakantiedagen openstaan die we niet kunnen opnemen omdat er te weinig mensen zijn." Nee, onwilligen om iets te begrijpen, er wordt niet gezegd dat jullie niet hard genoeg werken, er wordt onderzoek naar gedaan.
04.05.2015: Ook dit jaar voert de NMBS midden juni en december een aantal wijzigingen door in haar aanbod. De voornaamste wijziging is dit jaar de ingebruikname van de spoortunnel Schuman-Josaphat en de elektrificatie van het baanvak tussen Herentals en Mol, beide gepland voor december (twee werken die wellicht voor mij geen gevolgen hebben). Na de invoering van het nieuwe vervoersplan, vorig jaar in december, werden al een aantal technische aanpassingen doorgevoerd 'om de stiptheid en vlotheid van het verkeer te verbeteren', aldus de NMBS maandag in een persbericht. 'Ook werd de capaciteit van een zestigtal treinen versterkt.' Dat bleek vandaag niet in de trein van 17.38 uur in Brussel Noord, maar dat komt o.a. omdat sommige mensen denken geen weg weten met hun grote bagage.
Ik hoop dat het ABVV of het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders zijn inspiratie niet bij het Duitse GDL (eigenlijk spitsbroeders van 't AST) haalt... Om 15 uur start de staking bij het goederenvervoer, bij het reizigersvervoer begint de actie maandagnacht. Er dreigt dus een week van spoorellende bij onze oosterburen en dat tot (niet met) zondag.
28.04.2015: Krijgen ze eindelijk hun verstand? Dat ze 'm dan maar houden, ook. De socialistische vakbond ABVV ziet zoals enigszins verwacht af van een algemene 24-urenstaking op 12 mei. Dat heeft het federaal comité van de socialistische vakbond beslist. Er was een tweederde meerderheid nodig om voor een staking te kiezen, maar het voorstel kreeg onvoldoende steun. Slechts 34 % stemde voor, 65 % tegen, en 1 procent onthield zich. Bijna alle stemmen pro staking kwamen uit franstalig België. En dan wordt de Vlaming "nationalisme" verweten als hij daar een opmerking over maakt...
22.04.2015: Ze hebben hun huidige staking nog niet beëindigd (ergens rond 22 uur, gisteren waren ze er al eerder aan begonnen), of ze denken al aan een volgende... Is dat een vakbond of een stakersbond, dat ABVV??? Die asociale vakbond beslist volgende week of er op dinsdag 12 mei een nieuwe nationale 24-urenstaking komt. De beslissing valt op een bijzondere vergadering van het Federaal Comité van het ABVV. Mij hebben ze niet, ik mag naar alle waarschijnlijkheid telewerken en een abonnement (treinkaart) heb ik niet, dus ik zal niet betaald hebben om niet vervoerd te worden. Maar als er geen meerderheid is voor de stakingsdag gaat het ABVV op 12 mei regionale acties organiseren over de jongerentewerkstelling, en dat klinkt nuttiger dan veel mensen lastig te vallen.
Overigens: apen apen apen na, ook bij de DB wordt weer gestaakt, die hebben echt de "Belgische actie"-ziekte gekregen. Vandaag wordt er dus ook gestaakt bij het spoor in Duitsland, de actie zal tot donderdagavond duren. Er is veel hinder: twee derde van de treinen op de belangrijkste assen is afgeschaft. Op de regionale verbindingen rijden toch nog tussen de 15 en 60 procent van de treinen. Het gaat al om de zevende actie op tien maanden tijd, in een loonconflict met vakbond GDL. Opmerkelijk: in een aantal grote steden zoals Berlijn, Potsdam, Mannheim en Frankfurt heeft Deutsche Bahn een telefonisch permanentienummer ter beschikking voor reizigers die geblokkeerd zitten. Zij kunnen in de stations overnachten, volgens de directie werd het aanbod 'talrijk' gebruikt.
15.04.2015: De Standaard maakt mij wijs dat in meer dan zes op tien treinen (62,9 procent) de reiziger op het bezit van een ticket wordt gecontroleerd. Dat heeft de NMBS althans vastgesteld bij controles in september en oktober vorig jaar. Als mijn Key Card twee keer (op tien ritten) wordt gecontroleerd, zal 't veel zijn. Maar het maakt me niet uit, ik lees liever ongestoord verder.
Sinds 7 april rijdt de trein van 07.20 in Denderleeuw niet, en nu weet ik waarom: NMBS legt nog meer treinen in naar kust wegens goede weer. De treinen rijden dus vooral voor toeristen en treinen, pendelaars zijn van ondergestikt belang.
Op 22 april zullen zeer weinig treinen rijden, door de staking in overheidsdiensten, bij de staking van 30 juni vorig jaar reed 1 op 5 treinen. Van mij zal de NMBS niets ontvangen, gebruikelijk mag ik telewerken.
03.04.2015: Enkele spoornieuwtjes uit De Standaard:
Heel deze week controleert een aantal treinbegeleiders van de socialistische vakbonden geen tickets, uit onvrede over het personeelstekort. Maar vanaf nu zullen de acties worden afgebouwd, zo heeft Jean-Pierre Goossens, topman van het ACOD Spoor, vrijdagmiddag laten weten. Er zijn toegevingen over extra aanwervingen gedaan (er zijn alleszins genoeg oproepen tot sollicitaties bij de NMBS). Alsof dat zo opvalt dat er geen controle is... Als mijn Key Card (10 lijnen) twee keer gecontroleerd wordt, zal 't veel zijn.
Zo erg lang bestond dat anders nog niet, en 't verdwijnt al: op 17 april verdwijnt Railtime, zo meldt de NMBS. De informatie over de dienstregeling wordt geïntegreerd op de website en app van de NMBS. Ik vermoed dan dat eventuele "belangrijke storingen" ook op de website zullen verschijnen. Ze weten dat er heel wat mensen gebruikmaken van Railtime, dus hebben ze erop gelet dat alle functies van Railtime opgenomen zijn in de tools van NMBS.
Spoorwegmaatschappij NMBS ontvangt 12 euro per treinkilometer aan overheidsgeld. Dit is het derde meeste dat een Europees spoorwegbedrijf krijgt aan subsidies, na de Franse en Luxemburgse spoorwegmaatschappij. In het VK (tiens, is 't spoorverkeer daar niet geprivatiseerd?) en Nederland krijgen ze het minst uitbetaald aan subsidies. En dan heeft Cornu nog niet genoeg...
31.03.2015: Is dit een iets te vroege aprilvis? Of meent hij het echt? Cornu pleit namelijk voor een verhoging van de ‘abnormaal lage tarieven’ van de NMBS. Als je vergelijkt met het buitenland, vergelijk dan ook het niveau van de dienstverlening met het buitenland. OK, in Nederland en Duitsland rijden treinen ook wel eens met vertraging, en de DB presteerde het enige tijd geleden een bestelde extra wagon niet aan te haken (VfL Wolfsburg zat toen met zijn gat op de vloer i.p.v. op een degelijk zitje), maar met welke landen werd vergeleken? De gemiddelde inkomst per reiziger bedraagt bij de NMBS 6 cent per kilometer; in Nederland is dat 11 cent per kilometer, duidt hij. Bovendien steeg die gemiddelde inkomst de voorbije 10 jaar met amper 6 %, tegenover een inflatie over die periode van bijna 21 %. Steeg de inflatie niet voor de passagier? Nog zo’n cijfer: elke dagelijkse reiziger kost NMBS en Infrabel ongeveer 6.900 euro per jaar, terwijl daar maar een inkomst tegenover staat van circa 3.000 euro voor de NMBS. Aha, dat verklaart 't een en 't ander... O.a. dat de normale reiziger sinds 1 februari 2015 beschouwd wordt als potentieel agressieve zwartrijder, want de boete voor beide groepen bij gebrek aan een geldig vervoersbewijs (of elektronisch vervoersbewijs dat de treinbegeleider niet kan "lezen" omdat er net geen internetverbinding is...) is hetzelfde. De NMBS trok meer reizigers aan, al bleef de groei op het binnenlandse verkeer voor het derde jaar op rij beperkt: +0,8 % tot 224,8 miljoen reizigers. De groei werd afgetopt door zes stakingsdagen. Het aantal internationale reizigers steeg met 7,5 % tot 10,2 miljoen.
27.03.2015: De aangekondigde 48 urenstaking van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders op 31 maart gaat nietdoor. Het ASTB kiest voor dialoog met de NMBS-directie. Dju, en ik heb nu om die reden net drie dagen vakantie genomen (om aan te sluiten bij de 5 dagen paasvakantie die er op kantoor toch al is). Die kortvakantie schort ik niet op, hoor. Behalve ik, is er slechts 1 collega die deze korte week ook vrij genomen heeft. Het ASTB is er zich goed van bewust dat de reizigers en de klanten van de NMBS slachtoffers zouden worden van het slechte sociale klimaat dat tegenwoordig bij de NMBS heerst, klinkt het in een persbericht. Vorige keren was die vakbond zich daar niet van bewust? En de volgende keren?
24.03.2015: De reizigerstreinen op de Belgische sporen hebben in februari iets stipter gereden dan in januari. Vorige maand reed 8,7 % van de treinen met een vertraging van minstens 6 minuten, dat maakt De Standaard de lezers toch wijs. In januari had 9,6 % van de treinen nog een vertraging van zeker 6 minuten. Er waren in februari ook iets minder afgeschafte treinen: 1.339 tegen 1.391 in januari. In 57 % van de gevallen is de NMBS verantwoordelijk voor een afgeschafte trein, in 17,3 % ligt Infrabel aan de basis en in 23,5 % zijn ‘derden’ (onvoorzichtige gehaasten maar ook, helaas, scholieren die pesterijen beu zijn en er geen antwoord op hebben, dank u, schooldirecties met uw flauwe programma's) de oorzaak.
En dat de locomotief vorige maandag in panne viel, was niet de fout van die arme sloebers, maar van de NMBS/Infrabel die geen vervangstukken en te weinig tijd/personeel ter beschikking stellen voor onderhoud en tijdig herstel. In de Humo maken enkele machinisten en treinbegeleiders hun beklag over die lastige, ongeduldige, begriploze passagiers die altijd stipt op tijd op kantoor/school en terug thuis willen geraken, en liefst in hedendaagse omstandigheden, niet dat de ruggewervels moeten overuren kloppen bijgebrek aan voldoende zitplaatsen. "Staanplaatsen zijn ook plaatsen," zeggen ze, maar in een voetbaltribune moet je minder betalen als je blijft staan, en daar kies je dan zelf vooraf voor. Ze beklagen zich ook over hun werkgever en dat die niet overeenkomt met Infrabel, en natuurlijk moeten de reizigers dat dan maar bekopen, hé, solidariteit moet je afdwingen.
16.03.2015: Ze moeten niet staken, die vijftenige luiaards, hun rijdend (en ander) materiaal onderhouden, dat moeten ze doen! Dan vallen hun locomotieven misschien niet in panne een paar kilometer voorbij het station van Liedekerke. Want dat is wat vanochtend gebeurde met de trein die van Zottegem kwam en in Denderleeuw om 07.20 uur het in de ogen van de NMBS agressieve pendelaars (die de veralgemeende toeslag op ticketloos rijzen) op te pikken. Zowat 1 uur 45 minuten bleef de trein staan tot een andere locomotief, die van het verre Denderleeuw moest komen, aangesloten werd. De eerste keer dat de treinbegeleider omriep dat er een defect was, had hij het er ook over om niet tot het station Denderleeuw gesleept te worden, maar niet verder dan het voetbalplein (trainingsveld van FCV Dender EH aan de Thontlaan zal hij bedoeld hebben). Goe zot. Maar de trein werd toch tot het station getrokken, daar belde ik naar mijn collega (ik had eerst al in de trein een SMS naar het afdelingshoofd gestuurd op het uur dat ik normaal begin te werken, zij zit dan ook in een trein naar Brussel, en dan naar mijn collega op 't secretariaat) om te zeggen dat ik de dag vrij neem, ik zou toch meer dan 2 uur overuren moeten presteren hebben om andermans euvel te compenseren. In het station stonden trouwens pakken mineraal water in flesjes van een halve liter en individueel verpakte suikerwafels, ik nam er ook mijn deel van, al ging ik dan naar huis. Eerst ging ik naar 't loket want ik ben wel stipt en had een lijn op mijn Key Card ingevuld, echter de trein geraakte niet verder dan Sint-Katherina-Lombeek, zo zie ik op het reisplan van de trein dat ik ontving samen met een formulier om die ingevulde lijn te recuperen, eens de kaart volgeschreven was.
Overigens had gisteren treinpersoneel een pakske slaag gekregen van carnavalisten ('t was carnaval in Halle) omdat die geen geldig vervoersbewijs hadden. Dat waren dan waarschijnlijk doordeweekse pendelaars die ze moeten straffen met een staking (die was aangekondigd op de TV-tjes in de trappenhal in station Denderleeuw).
12.03.2015: April wordt blijkbaar uitgeroepen tot stakingsmaand. HetASTB heeft al snode plannen, nu is er het ACOD dat aktie voert, en wel op woensdag 22 april. Die staking heeft niets te zien met de NMBS of haar lastige vaste klanten, maar met de maatregelen van de regering om zo min mogelijk werklozensteun te moeten betalen (ze wil de toekomstige bruggepensioneerden weer aan het werk zien). De actie zal gevolgen hebben voor de post, het spoor, het onderwijs en de verschillende administraties. De andere vakbonden bekijken nog of ze de staking ook steunen. Dus zij die (al/nog) werken, moeten het bekopen voor zij die niet (meer) werken...
Nog een reden tot staken: het nieuwe ticketbeleid van de NMBS zet kwaad bloed bij de conducteurs. Ze dreigen gemiddeld 100 euro per maand te verliezen aan commissieloon op de verkoop van tickets. Alsof normale reizigers het zo leuk vinden om over 1 kam gescoren te worden met agressieve zwartrijders! De treinbegeleiders kregen immers een procentje op de verkoop van tickets aan boord. In 2013 heeft de NMBS 2,75 miljoen euro aan dergelijke premies uitbetaald. Grofweg gaat het dus om gemiddeld 100 euro per maand voor de zowat 3.000 treinbegeleiders, bovenop hun loon...
07.03.2015: Er is al langer sprake van en de NMBS herhaalt het nog eens, plant hogere tarieven tijdens de spitsuren. Het plan kadert in de grote moderniseringscampagne van het spoorbedrijf (worden alle oubollige treinen ook gemoderniseerd?). Nieuwe inkomsten moeten het verlieslatende bedrijf meer ademruimte geven. Dus voor het wanbeheer en de spilzucht op voor pendelaars onzichtbare vlakken moeten diezelfde pendelaars betalen... Alsof die pendelaars nu verwend worden met absolute stiptheid (inclusief geen afgeschafte treinen meer) en hedendaags reiscomfort, te beginnen met zitplaats voor elke passagier met geldig vervoersbewijs. De spitsuren zouden, volgens Cornu, als volgt zijn: 6-9 en 15-19 uur. TreinTramBus koestert dezelfde mening als ik: zij die tijdig en lang genoeg op 't werk moeten zijn, moeten dus extra betalen. De Redactie (de website van de nieuwsdienst) rekende uit dat de NMBS minder verdient aan een treinrit dan de NS of de SNCF. Maar heeft De Redactie ook de vervoersomstandigheden vergeleken?
05.03.2015: Ze kunnen bij de NMBS echt tegen niets, hé (dat is al eerder gebleken). Antwerpen heeft gisteren de nieuwe stadscampagne voorgesteld. ‘Atypisch Antwerpen’ moet de stad vooral bij niet-Antwerpenaars promoten. Opvallend is dat de NMBS in zijn hemd wordt gezet. De campagne is uitgewerkt met het reclamebureau Duval Guillaume, die destijds van de wandelfederatie VWJL Aktivia maakte. Maar vooral de slogan rond (en in) het Centraal Station valt op: ‘Een station dat meer prijzen wint voor schoonheid dan stiptheid’. LOL Hoewel de NMBS-directie de slogan kan relativeren, valt hij niet bij iedereen in goede aarde. "We zijn weer maar eens de zondebok. Hier raak je elk personeelslid mee", reageert Jean-Pierre Goossens, algemeen secretaris van ACOD Spoor, in Het Nieuwsblad. Volgens een woordvoerder van Bart De Wever is de slogan geen uithaal, maar een kwinkslag ‘eigen aan de Antwerpse volksaard’. De Wever mag Aalstenaar worden. En Goossens: je hebt weer een reden tot staken, hé.
Dat elk personeelslid blijkbaar verplicht is om elke klant als potentiële fraudeur te beschouwen, doet niets ter zake... Vanmorgen kocht ik me een Key Card met de machine, ik doorliep vlot alle stappen tot ik betaalde met de kredietkaart. Er kwam geen Key Card uit, wel twee ticketjes in de vorm van een kassaticket, en op het scherm een foutmelding: er was iets mis gegaan en ik moest me met die twee ticketjes tot de loketbediende wenden. Dat deed ik dan, die vroeg eerst of er geen Key Card uit gekomen was, alsof ik voor mijn plezier aan een loket sta te wachten en een trein te missen. Waarom zou de machine anders wel twee ticketjes leveren? Ze moest tot twee keer naar iemand bellen omdat een of andere code op een van die papiertjes geen resultaat gaf in het computerprogramma. Ik moest dan op de keerzijde voor ontvangst tekenen en had eindelijk mijn Key Card beet.
03.03.2015: Allez, 't is lang geleden, ze moeten nog eens "actie voeren"... Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) heeft maandag een stakingsaanzegging ingediend voor 31 maart en 1 april. De vakbond dreigt ook met een actie in Brussel-Zuid op 18 maart. Dat bevestigt de kleine spoorbond dinsdag. Het ASTB vertegenwoordigt zowat een derde van de 3.800 machinisten. Wat hebben de klanten hen nu weer misdaan? Niets, zo blijkt: de vakbond verwijt de directie van de NMBS onder meer het 'incoherente premiesysteem van de treinbestuurders' en vraagt ook bijvoorbeeld een aanpassing van de loonschalen. Een eerste actie volgt reeds op woensdag 18 maart. In het station Brussel-Zuid wordt dan een &ls
25e Hoppetocht, georganiseerd door Wsv De Hopbelletjes Opwijk (252)
21.06.2015: In het Gemeenschapscentrum Hof ten Hemelrijk te Opwijk schreef ik me in voor 18 km en wandelde gezapig langs verharde en natuurlijke wegen, doortrok een Speelbos, stak onderweg de Steenweg naar Brussel twee keer over en hield een eerste keer pauze, na ruim 8 km gewandeld te hebben, in Mazenzele. Naar de volgende rustpost, in Droeshout, was het ongeveer 6 km ook over verharde en natuurlijke wegen en door een bos. Nadien waren het nog 4 km terug naar Opwijk, met, dichtbij de eindmeet, een gratis bevoorrading met Affligem of een frisdrank, ik koos dat laatste.
30e Breugheltocht - Wisselbekertocht, georganiseerd door De Trekplosters Zellik-Asse
14.06.2015: Ik parkeerde enkele 100 m van 't Cultureel Centrum Den Horinck en omdat ik toch al vroeg was, schreef ik me in voor 20 km. Die leidde mij over verharde en natuurlijke wegen en paden, en met een brug over de E40, via de kerk van Sint-Bavo naar die van Bekkerzeel (nabij de rustpost), gewijd aan Sint-Godardus. De tweede rustpost was in hoeve Piemont, ik waande mij al in Jutland. Tijdens de HVV van begin juli zijn zo goed als alle rustposten op een boerderij. De terugweg ging langs Relegem, een deelgemeente van Asse, een groot industrieterrein, Broekooi en een vijvertje met eendjes, kikkers en puiten.
Het was een leuke, rustige en propere (= geen modder op de bospaden en veldwegen) tocht bij zomers weer.
24e Heidetochten, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
07.06.2015: Ik schreef me daar (= Zaal Edele Brabant in Strijland, deelgemeente van Gooik) in voor de omloop van 15 km dat er ietsjes minder was. Deze omloop ging meteen het centrum uit richting Neigem, maar wel via overwegend verharde (geasfalteerde) wegen, meer dan ik van de Heidetochten gewend ben. De rustpost in Neigem is me zeer bekend, medio september zal ik er zelf medewerkster zijn tijdens de Neigembostocht (normaal gezien met elektronische inschrijving, dat is toch aangevraagd bij de federatie). Mijn ice tea was bijna op toen Albert & Paul de zaal binnen kwamen, eerstgenoemde trakteerde me meteen op een tweede frisdrank. Zij vergezelden mij nadien terug naar Gooik-Strijland, ditmaal met veel meer onverharde paden en wegen, wat dan anderzijds (maar dat kan de club niet verhelpen) de confrontatie met mountainbikers met zich meebracht, en die tweewielers denken dat ze echt overal voorrang hebben.
Het weer was lekker zonnig en niet te warm (niet zoals vorige vrijdag, toen we tropische temperaturen hadden). Ik heb nog altijd geen nieuw fototoestel maar op de site van Etienne zijn er reeds enkele in hun fotoalbum gelinkt.
Hamburger SV: Seizoen 2014-2015, Karlsruher SC - HSV (terugwedstrijd barrage)
01.06.2015: Karlsruher SC - HSV : 1-1 (1-2n.v.)
HSV BLIJFT (nog steeds) IN EERSTE KLASSE!!!
Man van de wedstrijd: Marcelo Diaz!!! Alsook René Adler die een penalty stopte en Nicolai Müller die de tweede goal scoorde. Verder zeer content ben ik van Diekmeier, Olic, Holtby.
Het ging HSV precies beter af dan vorige donderdag, er waren meer doelkansen voor de bezoekers (Olic en Lasogga) maar 't waren de gastheren die, pas in de 78ste minuut op voorsprong kwam, door Yabo. De minuten tikten weg, HSV drukte eindelijk meer en meer op de Karlsruhse verdediging en eindelijk, in de laatste officiële minuut, mocht Diaz (die een eerder bijna gemaakt doelpunt van Karlsruhe op de lijn verhinderde) een vrije trap nemen (Van der Vaart stond ook klaar), en nam die met een fraaie lob. Er werden nog enkele extra minuten gespeeld, maar er vielen geen doelpunten meer, dus de arbiter floot af voor enkele minuten rust en verzorging alvorens de verlenging te beginnen (zo moest Lasogga een rugmassage krijgen en toonde zijn blote kont ).
Die verlenging begon een beetje zoals de eigenlijke wedstrijd, net alsof HSV naar de elfmeters ging, maar bij Karlsruhe moeten ze ook stilaan vermoeid geworden zijn, ook bij hen waren de 3 vervangingen al doorgevoerd. Met het verstrijken van de tijd beseften de bezoekers dat een doelpunt aan de verkeerde kant van 't plein rap gevallen kan zijn en dat het beter is zelf te scoren. Dat deed Müller dan ook in de 115ste minuut, nadat hij de bal kreeg van Reis die, samen met Stieber, de thuisverdediging uit elkaar haalden. Net voor affluiten kreeg Karlsruhe nog een penalty omdat de bal tegen de elleboog van Djourou wegkaatste. Het was dan de beurt aan Adler om zich tot held van de ploeg en alle supporters te kronen door de bal buiten doel te werken. Karlsruhe mocht nog de hoekschop nemen, maar die bleef zonder resultaat en scheidsrechter Gräfe floot af.
Na het doelpunt van Karlsruhe kregen de stewards achter de goal met de HSV-supporters in de tribune versterking van de politie in vol ornaat, maar ik denk niet dat ze (veel) werk hadden. Integendeel, Müller liep naar de supporters (enkelen hadden de neutrale zone voor de tribune al bereikt) tussen de agenten door om met hen zijn doelpunt en het behoud te vieren. Na 122 minuten zweten begonnen de spelers, enkele stafleden en de trainer te vieren met de supporters gelijk zotten.
Labbadia stelde de volgende spelers op: Adler - Diekmeier, Djourou, Rajkovic, Ostrzolek - Diaz, Van der Vaart - Olic (77' N. Müller), Holtby (67' Stieber), Ilicevic (86' Cléber) - Lasogga.
Betweters (Sport1) en jaloezeriken (W. Bremen) zijn hiermee lekker een grote neus gezet. Maar dat ze dit, verdorie, nooit meer doen, hé! Vorige zaterdag was al een KSC-supporter met een hartaanval weggevoerd (volgens de site van HSV werd hij met succes geopereerd, hopelijk heeft hij nu geen tweede aanval gekregen...).
Hamburger SV: Seizoen 2014-2015, HSV - Karlsruher SC (heenwedstrijd barrage)
28.05.2015: HSV - Karlsruher SC: 1-1
Ze moeten toch een beetje opletten dat er geen HSV-fans met pacemakers last krijgen van het hart... Al in de vierde minuut belandde de bal van op de linkervoet van Hennings langs de paal in doel. Met zo'n droomstart speelden de bezoekers als een eersteklasser en deed de gastheren de duvel aan. Met een 0-1 achterstand gingen de spelers naar de kleedkamers. De tweede helft was pas 7 minuten bezig toen Adler twee keer veel geluk had met de preciese omvang van zijn doel: eerst nagelde Torres (niet de Fernando van Chelsea ) de bal van op 11 m aan de dwarslat, de tweede poging van twee keer zo ver door Nazarov knalde eveneens tegen de dwarslat, en zo buiten. De Hamburgers vonden lange tijd geen gat in de verdediging van Karlsruhe, maar eindelijk: Ilicevic zorgde in de 73ste minuut met zijn gelijkmaker voor hoop op de terugwedstrijd, komende maandag reeds om 19 uur (ik hoop dat de NMBS zich gedraagt). Wat ook mij opviel: toen Olic vervangen werd, door Beister, spurtte hij haast het veld af, terwijl de meesten toch eerder sloffen, dik tegen hun zin dat ze vervangen werden. Het stadion was overigens bijna uitverkocht: 56.615 toeschouwers.
Labbadia stelde de volgende spelers op (sommigen voor de laatste keer dit verlengd seizoen): Adler - Westermann (56' Diekmeier), Djourou, Rajkovic, Ostrzolek - Kacar, Diaz - Olic (89' Beister), Holtby (69' Stieber), Ilicevic - Lasogga.
5e Gaverswandeling - Priortrofee, georganiseerd door Padstappers Geraardsbergen vzw
25.05.2015: Schendelbeke is een niet zo grote gemeente met weinig parkeerplaats dus schonk ik de NMBS 440 EUR voor een weekendbiljet en schreef me in voor de 16 km (die er ietsjes minder was). Deze leidde mij over vooral natuurlijke paden door het Moenebroek en langs het station naar de rustpost in Idegem. Daar dronk ik een ice tea want het was leuk en dorstig wandelweer. Ik maakte dan een lus van zo'n 5 km zonder visuele opvallers maar over een plankenpad van ongeveer 1 km. Terug in Idegem praatte ik met enkele bekenden maar dronk er niet want de Mystic kriekbier wachtte op mij nabij de Gavers. Dat natuurrijk recreatiedomein bereikte ik met een handbediende overzet, en wandelde er een uurtje later weer uit om die kriek te proeven, en intussen met twee Sportvrienden kletsend. Een krappe kilometer verder was de startplaats. Ik verorberde daar een flinke portie frietjes met twee curryworsten en spoelde dat door een fris wit wijntje.
Daar mijn fototoestel in Hamburg de geest gaf (de lens wil er niet meer uit) heb ik geen foto's kunnen nemen, maar ik vermoed dat Egmonter Etienne wel links naar zijn, Nelly's of andermans fotoalbums zal leggen op hun website. Het weer was dus leuk met hoogstens lichte bewolking, zonnig en geschikt om in T-shirt te wandelen.
Vooraf verteld: het boeken van een hotelkamer ging deze keer niet van een leien dakje. De kamers aan Booking.com ter beschikking gesteld, waren allemaal volzet, dus boekte ik via de toeristische dienst van Hamburg, wat betekende dat ik een voorschot moest betalen, en nadien ook het restbedrag, terwijl je bij boeking met Booking.com in het hotel zelf betaalt. Dit hotel, Mercure am Volkspark****, ligt wel binnen wandelafstand van ongeveer een half uurtje van het stadion. Hier logeerden ook veel Schalke-fans, hoewel het voor hen toch ongeveer maar half zo ver was als voor mij.
Dat stadion was uitverkocht (hoewel hier en daar een zitje vrij was) en de file bij de stewards (toen hoorde ik Engels spreken, Celtic-supporters die HSV kwamen aanmoedigen?) en voor het laten scannen van de kaart was lang, ik zat wel mooi op tijd neer want de spelers hadden zich net opgewarmd en Lotto King Karl ging de supporters in de noordtribune opwarmen (voor zover dat nodig was, natuurlijk ). En dan was het eindelijk zover, de match van de waarheid was begonnen. Er waren kansen langs beide zijden, zoals voor Rudnevs enerzijds (die al in de 27ste minuut Lasogga kwam vervangen, deze had zijn schouder bezeerd), en Huntelaar anderzijds. Maar de eerste helft eindigde zonder doelpunten, er werden geen extra minuten gepresteerd. Tijdens de pauze werden supporters in beeld gebracht, vooral in de noordtribune, maar ineens herkende ik mijn eigen hoofd. Ik wuifde eens, en vormde dan een ruit met mijn wijsvingers en duimen (toppen van wijsvingers tegen elkaar en 't zelfde met de duimen).
In de tweede helft trok Schalke meteen in de aanval, maar Adler behoedde zijn ploeg voor een achterstand. In de 49ste minuut ging vooral de noordtribune uit het dak: een hoekschop van Ilicevic belandde bij Djourou en deze gaf de bal (met zijn hiel) door aan Olic, die niet twijfelde en meteen de bal in doel joeg. Negen minuten later was 't weer prijs: Holtby versierde een vrije trap, die hij zelf tot voor het doel bracht, waar Rajkovic een gat in de lucht sprong en de bal binnen kopte. Nog een half uurtje stand houden!!! In de 83ste minuut kroonde Adler zich ook tot held van de dag, na een blackout van Rajkovic (), wiens terugspeelbal precies in de voeten van (ex-HSV-speler) Choupo-Moting belandde, was Adler al in de wind gezet, maar hij keerde zich rap om en kreeg nog net zijn lange vingers (letterlijk, hé ) tegen de bal die hij uit zijn doel hield. Hij oogste daarmee bij de fans evenveel gejuich als Olic en ... Rajkovic bij hun doelpunten. Ook nu werden geen extra minuten meer gespeeld dus floot ref Welz op tijd af en steeg opnieuw een luid gejuich op. De spelers gingen de fans groeten, allez, die in de west- en (natuurlijk) de noordtribune, maar de oosttribune (waar ik zat) werd weer eens genegeerd, behalve door Djourou die ons enkele minuten lang bedankte voor onze steun. Top, Johan! De Schalke-spelers daarentegen werden weer uitgejouwd door hun fans in 't hoekje tussen de west- en de zuidtribune, al weet ik niet waarom want hun team speelt volgend seizoen Europees (al moet het wel eerst naar de voorronde). Dit was nu wel de laatste keer dat ik naar de Imtech Arena ga. Ha ja, volgend seizoen heet het weer Volksparkstadion. Nog tijdens mijn heenreis hoorde ik op de radio (NDR) dat er veel politie zou aanwezig zijn. Daarover was ik verbaasd, want ik wist niet dat het een risicomatch was. Verwachtte men problemen voor het bestuur mocht HSV niet gewonnen hebben? Of verwachtten ze problemen met Schalke-fans (die na de wedstrijd hun spelers uitjouwden)? Traditioneel hebben, voor zover ik weet, HSV-fans geen ruzie met Schalke-fans (wel met Bremen, en die van Schalke met BVB Dortmund). Ik denk niet dat de politie veel werk had want HSV won en Schalke speelt de Europa League, of toch zeker de voorronde.
We degraderen dus niet rechtstreeks (dat doen SC Freiburg in 't Zwarte Woud en SC Paderborn, voor deze geldt dus "Kerekewere") maar moeten toch twee barragewedstrijden (in 't Duits: Relegationsspiele) spelen, en wel eerst thuis, op donderdag 28 mei, tegen SC Karlsruhe, de terugwedstrijd is op maandag 1 juni, en dit omdat Stuttgart won; had Paderborn toch een gelijkspel gehaald, dan moest Stuttgart barragematchen spelen.
28e Lentetocht, georganiseerd door Wsv Land van Rhode vzw
17.05.2015: Ik parkeerde op het marktplein en schreef me in parochiecentrum Sint-Michaël in voor de omloop van 18 km, die er 19,7 waren en die me leidden langs vooral natuurlijke wegen naar Oombergen (waar ik afgelopen donderdag al eens was ). Daar wandelde ik een lus alvorens, na een tweede stempel, terug te keren. Het was een mooie, natuurrijke tocht, helaas wat verstoord door mountainbikers wier omloop hier en daar gelijk liepen en die dachten dat zij onvoorwaardelijke voorrang hebben. Er bleken 35 Sportvrienden een inschrijvingskaart gekocht te hebben.
Hamburger SV: Seizoen 2014-2015, VfB Stuttgart - HSV
16.05.2015: VfB Stuttgart - HSV: 2-1
Nochtans was HSV goed begonnen want in de 12de minuut scoorde Kacar reeds. Misschien scoorde hij te vroeg in de wedstrijd (de vorige matches scoorde hij in de laatste minuten) want Stuttgart schoot wakker, en bleef wakker. Met als resultaat twee doelpunten in acht minuten door Gentner en Harnik. Dat de score niet hoger uitviel, was te danken aan Adler, af en toe geholpen door een verdediger. Gezien beide ploegen tegen de degradatie streden, werd de atmosfeer binnen de lijnen steeds grimmiger, en dat resulteerde in enkele gele kaarten, zoals voor Van der Vaart, die volgende week tegen Schalke dus niet mag meedoen.
Mathematisch is het nog altijd mogelijk dat HSV, zelfs zonder barragewedstrijden, in eerste blijft, op voorwaarde dat ze zelf wint en dat de concurrenten gelijk spelen, want dat zijn allemaal wedstrijden tegen degradatie...
Labbadia stelde de volgende spelers op: Adler - Westermann, Djourou (90' Holtby), Rajkovic, Ostrzolek - Van der Vaart, Kacar - Ilicevic, Olic, Jansen (64' Stieber) - Lasogga (58' Rudnevs).
21e Egmonttocht - 19e Wisselbekertocht, georganiseerd door Wsv Egmont Zottegem vzw
14.05.2015: 't Is Hemelvaart, dus Wsv Egmont Zottegem vzw organiseert zijn wisselbekertocht. Op de parking van Feestzaal Bevegemse Vijvers is nog plaats genoeg, en binnen ook. Ik schreef me in voor 18 km en die leidde mij net naast Breivelde naar Leeuwergem waar ik eerst mijn kaart laat afstempelen en kort nadien de zeer lange oprit naar het kasteel volg. Enfin, "oprit", die veldweg ging nog verder. En ik ook, naar Oombergen voor de tweede stempel. De terugweg naar Bevegem verliep op het einde door het domein Breivelde, met het restaurant en met ook enkele vijvers.
Ik denk dat zowat heel Zottegem en omstreken gebetoneerd en geasfalteerd is, wellicht ten behoeve van de landbouwvoertuigen en de wielertoeristen (al heb ik niet veel van hen gezien). Het was dus een zeer propere, wegens geen modder, tocht. Het weer viel ook me, al was het minder warm dan vorige zondag. Mijn foto's staan hier: https://plus.google.com/photos/108649380961745882201/albums/6148792282973181201?hl=nl
Bruxelles en mai, georganiseerd door La Bruegelienne
10.05.2015: Nadat ik mijn auto een paar straten verder geparkeerd had, schreef ik me in voor 16 km, en Carine, die ik op weg van auto naar feestzaal St.-Julien toevallig tegen kwam, voor 42 km. We vertrokken dan samen langs enkele straten (dat is onvermijdelijk als je van de bebouwde kom vertrekt), een fiets- en wandelpad en het metrostation Demey, naar Park Seny, waar zwanen, eenden en zelfs een reiger vertoefden. Van daar ging het vlot naar het Zoniënwoud waar we eerst nog ongeveer een uur wandelden alvorens de rustpost te bereiken. Deze was ingericht in een boschalet, en al van zekere afstand herkende ik Josef uit München, in gesprek met een mij totaal onbekende Duitser, waar was Doris? Carine trakteerde ons op een warme chocomelk (echte, niet met poeder gemaakt!), intussen begroette ik Micheline. Omdat het mooi weer was, gingen Carine en ik onze choco buiten opdrinken, intussen was Doris ook opgedoken, en ze vertelde van hun wandeplannen (o.a. Parijs-Tubize, binnen twee weken, hun vierde deelname), even later gingen zij verder op hun tocht van 42 km, Carine en ik gingen op een rustieke bank zitten. Na een sanitaire pause gingen wij elk ons weegs verder, want ik ging dus terug naar Oudergem. Dat was dan weer ongeveer een uur door het Zoniënwoud. Eens er terug uit, ging het langs de openbare weg naar de Waversesteenweg, die ik overstak om een wandel- en fietspad te volgen, zodat ik een stuk hetzelfde pad volgende die ik eerder met Carine bewandelde, maar dan natuurlijk in de tegenovergestelde richting. En zo kwam ik weer vlot in de feestzaal terecht waar ik mijn boekje liet afstempelen.
Hamburger SV: Seizoen 2014-2015, HSV - SC Freiburg
08.05.2015: HSV - SC Freiburg: 1-1
De direkte concurrent uit de Breisgau (en 't Zwarte Woud) maakte het HSV met een sterke pretstatie moeilijk om de gaten in de compacte verdediging te vinden (af en toe lukte het, maar niet helemaal). Van hun kant waren de gasten steeds gevaarlijk en dat resulteerde in het doelpunt van Mehmedi in de 25ste minuut (Djourou liet 'm lopen). Na de pauze deed de thuisploeg nog meer zijn best maar moest tot de laatste minuut (thuissupporters waren 't stadion al aan 't verlaten) wachten eer de held van vorige week, Kacar, de gelijkmaker scoorde (met het hoofd). Er was gemopper van gastspelers omdat Kacar met zijn arm een tegenspeler tegenhield, maar een terechte penalty na een fout op Ostrzolek werd ook niet gegeven. Het stadion was overigens uitverkocht, dus de supporters uit 't Zwarte Woud zullen een alternatief gevonden hebben (op een werkdag!!!) om ondanks de staking van de treinmachinisten, in Hamburg te geraken.
Labadia stelde de volgende spelers op: Adler - Westermann, Djourou, Rajkovic, Ostrzolek (78' Rudnevs) - Van der Vaart, Kacar - Stieber (86' Beister), Holtby (57' Jansen), Olic - Lasogga.
Lewe tocht, georganiseerd door Wandelclub St.Pieters-Leeuw vzw
03.05.2015: Ik parkeerde mijn auto op een parking nabij het provinciaal domein van Huizingen, schreef me in voor 20 km (de kortste aangeboden afstand om het Hallerbos te bewandelen) en kreeg er, behalve wat papieren, een retroreflecterende rugzakhoes bij. Ik vertrok via een eindje in het provinciaal domein naar Dworp waar ik twee keer mijn controlekaart liet afstempelen. Vanuit Dworp vertrok de lus die het Hallerbos aandeed, in dat bos wandelde ik zowat een flink uur alvorens terug te keren naar Dworp en daar een frisdrank te nuttigen o de koer. Een krappe kilometer was de terugweg naar Huizingen, alweer door het provinciaal domein, maar ook nu met weinig bloemenpracht, behalve de boshyacinten en daslook.
Hamburger SV: Seizoen 2014-2015, 1. FSV Mainz 05 - HSV
03.05.2015: 1. FSV Mainz 05 - HSV: 1-2
De thuisploeg had misschien van heel ver zicht op Europees voetbal, was zeker niet in degradatiegevaar, dus hoopte ik op een uitzege van mijn ploeg. En dat is er ook van gekomen. Door een owngoal van Baumgartlinger, die een pas van Westermann met het hoofd in eigen doel verlengde (37') ging HSV met een voorsprong de pause in. De ingewisselde Malli scoorde de gelijkmaker (76'). Maar Kacar trof raak in de 87ste minuut na een hoekschop. Op die manier ontsnapt HSV net aan een gevaarlijke plaats in de rangschikking, maar toch met slechts 1 puntje meer dan Freiburg en Hannover, voorzichtigheid is dus geboden, en vooral de overige 9 nog te halen punten binnen te halen.
Labbadia stelde de volgende spelers op: Adler - Westermann, Djourou, Rajkovic, Ostrzolek - Kacar, Van der Vaart - Müller (39' Jansen), Ilicevic (77' Stieber), Olic (83' Rudnevs) - Lasogga.
Euraudax Herdersem, georganiseerd door Euraudax Belgiƫ
01.05.2015: Ik parkeerde mijn auto praktisch voor de deur van het jeugdheem De Populier, een eindje van de kerk van Velzeke bij Zottegem. Daar begroette ik veel bekenden en schreef me in voor de eerste lus, dus 25 km., kreeg daarbij een flesopener en een rugzakje met koordjes. Deze lus verliep vooral in de buurt en door de twee Oudenhoofse gemeenten, langs natuurlijke en (naar ik het gevoel heb vooral) verharde wegen, met twee wagenrusten, een aan de kerk van Oudenhove en een in Boembeke, een parochie van Sint-Goriks-Oudenhove.
Lucia en Geert gingen behoorlijk snel, wat rapper dan 6 km/h, we waren om 15:10 (dus 4 uur 10' na de start) al terug in de zaal, dus hebben we 14' rust ingehaald.
In alle geval was het een mooie tocht en het weer viel ook reuze mee: droog en zonnig. Er waren in totaal 97 deelnemers (88 van hen startten om 11 uur, en 44 kozen voor de 125 km), drie Sportvrienden (ik en de broers Herremans, maar zij bleven stappen). Mijn foto's staan hier: https://plus.google.com/photos/108649380961745882201/albums/6143980011306452321
SC Eendracht Aalst: Seizoen 2014-2015, E. Aalst - OH Leuven
25.04.2015: E. Aalst - OH Leuven: 2-3
Nochtans begon Aalst er goed aan met in de 26ste (na hoekschop) en de 28ste minuut (na een mooie voorzet van Ph. Janssens) een doelpunt van Vansimpsen. De tweede helft was dan voor de bezoekers met doelpunten van Cerigioni, Tapoko en Rossini. Nu ja, ambities voor eerste klasse heeft Eendracht niet gezien het beroep bij BAS en het stadiondossier, maar 't is wel jammer voor de supporters.
Van Acker stelde de volgende spelers op: Van Den Noortgaete (voor de aftrap gehuldigd als speler van het seizoen), De Greef, Janssens K. (84' Van Impe), Geenens J., Janssens P., Geenens F., Bogaerts, Vansimpsen, De Neve, Shkodra (79' Van Der Hoeven) en Smet.
21.04.2015: Voorlopig goed nieuws, het Belgisch Arbitragehof voor de Sport heeft Eendracht Aalst uitstel verleend tot dinsdag 28 april voor de verdediging van haar licentiedossier. Het clubbestuur had er om gevraagd om dezelfde tijd te krijgen dan de andere clubs. Zo kan volgende week het volledige dossier behandeld worden.
Hamburger SV: Seizoen 2014-2015, HSV - FC Augsburg
25.04.2015: HSV - FC Augsburg: 3-2
Oef, eindelijk en hoera!!! In een boeiende wedstrijd bedwong HSV de Europa-League-aspirant FC Augsburg (51.321 toeschouwers) met 3-2. Na 11 minuten deed Olic' knie de poging van Stieber in doel afwijken en acht minuten later kopte Lasogga de bal nogmaals in doel. Bobadilla (25') maakte wat men nog al eens noemt de aansluitingstreffer en ongeveer halverwege de tweede helft scoorde Werner zelfs de gelijkmaker. Maar in de volgende minuut bezorgde Lasogga zijn ploeg de zeer benodigde drie punten door met de bal bijna een gat te schieten in het doelnet. Met evenveel doelpunten en een iets beter doelsaldo staat HSV op een barrageplaats, naast SC Paderborn, VfB Stuttgart staat weer laatste.
Labbadia stelde de volgende spelers op: Adler - Westermann, Djourou, Rajkovic, Ostrzolek - Van der Vaart (75' Jiracek), Kacar (90+3' Rudnevs) - Stieber, Ilicevic (67' Jansen) - Lasogga, Olic.
20.04.2015: Toch nog eens goed nieuws uit Hamburg, HSV heeft zijn licentie beet, zelfs zonder voorwaarden, voor een volgend seizoen in eerste klasse. Allez, met 1 voorwaarde: zich sportief redden... Da's dan omgekeerd als bij Eendracht: die zijn sportief wel safe, maar morgen valt het wellicht verdikt bij het BAS.
Ter attentie van Werder Bremen: apen apen apen na. Zie maar hoe Eendracht Aalst op verplaatsing verloor, ook met 1-0, ook door een penalty, deze in Bremen werd genomen in de 84ste minuut, dus ruim later dan in Tubize (groot verschil: voor Eendracht maakte het niets uit). Behrami bracht Junuzovic in het strafschopgebied ten val en kreeg meteen de rode kaart getoond. Voor de rest zou HSV goed stand gehouden hebben. Allez, nog 15 punten te halen (of toch mintens 12, want Schalke zal wel een Champions' League-plaats willen bemachtigen)...
Labbadia stelde de volgende spelers op: Adler - Westermann, Cléber, Rajkovic, Ostrzolek - Behrami, Van der Vaart (86' Rudnevs) - Stieber (69' N. Müller), Holtby, Olic - Lasogga. En bij de thuisploeg stond Casteels in doel (hij heeft zijn werk gehad).
15.04.2015: Knäbel heeft mijn blogbericht gelezen. Hij geeft de trainersfakkel door aan Labbadia, die dus een "Olicje" doet: terugkeren naar HSV. Komende zondag zit hij al op de bank. Anders, Klopp (BVB Dortmund) stopt daar aan het einde van dit seizoen, dat weet zelfs de VRT, alsook dat Dortmund dit seizoen gedurende een periode in de kelder van de eerste klasse gestaan heeft (waar HSV nu staat: helemaal onderaan). Baardmans weet dus hoe zijn ploeg zich moet herpakken. Labbadia blijft overigens ook het volgend seizoen. Hij was dus al eens trainer van 2009 tot 2010, HSV was nog bezig aan de Europa League (waarvan ik twee wedstrijden live gezien heb, in Brussel tegen Anderlecht en in Hamburg tegen Standard Luik) toen hij ineens ontslagen werd.
SC Eendracht Aalst: Seizoen 2014-2015, AFC Tubize - E. Aalst
19.04.2015: AFC Tubize - E. Aalst: 1-0
Van Acker moest enkele van de belangrijkste spelers missen, Van Damme, De Cuyper, Lievens en Vanbelle moeten van een kwetsuur genezen. Op iets meer dan een kwartier van het einde scoorde Liard van op de penaltystip. Keita, de beste man op het veld, drong in de 73e minuut het strafschopgebied binnen en werd foutief afgestopt door Jelle (de broer van Falko, vermoed ik) Geenens.
Van Acker stelde de volgende spelers op:Van Den Noortgaete, De Greef, Janssens K. (75' Shkodra), Geenens J., Janssens Ph., Geenens F., Bogaerts, Vansimpsen, De Neve, Smet en Van Der Hoeven (62' Van Impe). Met nog 1 wedstrijd te spelen (zaterdagavond thuis ), is de "wedstrijd" overmorgen bij het BAS van veel groter belang (Eendracht heeft 7 punten meer dan de 10de en 11de), voorzitter: we rekenen op u! STVV is kampioen geworden, ik heb een beetje van 't stadion gezien op TV, veel tribune hebben ze daar ook niet (al is er wellicht geen noodtribune)...
15.04.2015: Eendracht heeft een nieuwe sponsor, een beursgenoteerde veilingsite voor luxeproducten. Zou die het nodige geld opgebracht hebben voor het via het BAS te bekomen licentie? Kevin Janssens zal de club op het eind van dit seizoen verlaten. Hij durft niet riskeren dat die licentie er toch niet zou komen. Waar hij zal "acteren" is niet bekend, alleen dat het Geel niet zou zijn.