Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagonië.
Bruma scoorde reeds na 9 minuten door balverlies van Hunt, Papadopoulos trapte naast de bal. HSV hield echter stand en lukte 20' later de gelijkmaker door Kostic (29'). In de tweede helft had de thuisploeg nog wel enkele doelkansen, net als HSV, maar Mathenia verhinderde dat HSV met lege handen huiswaarts moest keren. De vier minuten extra speeltijd bracht dus niet wat de scheidsrechter misschien verhoopte. Een punt halen bij de vierde geklasseerde (die dus nog zicht heeft op Europees voetbal, volgend seizoen) lijkt me niet zo slecht.
Hollerbach stelde de volgende spelers op: Mathenia - Sakai, Papadopoulos, van Drongelen - Diekmeier, Douglas - Walace, Hunt (85' Salihovic), Jung - Kostic, Wood (77' Arp).
22.01.2018: En de nieuwe trainer is Bernd Hollerbach (48), dat weet zelfs De Standaard, hij tekende tot 30.06.2019. Zijn naam komt me bekend voor en dat is omdat hij nog voor HSV verdedigd heeft van 1996 tot 2004, dus ik heb hem effectief "live" zien spelen, in 2000, tijdens het gewonnen duel tegen Bremen (2-1). Steffen Rau en Matthias Kreutzer zijn co-trainers. Als hoofdtrainer heeft Hollerbach Würzburg twee keer na elkaar laten promoveren, van vierde naar tweede klasse. Nu heeft hij (vandaag inbegrepen) vijf volle dagen om het meest efficiënte team op te stellen tegen zaterdag zodat die voorlaatste plaats ver verlaten wordt (en zijn nog zo'n 45 punten te sprokkelen). Volgens het webteam zou hij autoriteit met hartelijkheid combineren, en eerlijke arbeid is belangrijk voor hem. Dan moet hij zeker, minstens gehoor vinden bij Papadopoulos en Kostic (om nog enkele anderen niet te noemen).
21.01.2018: Daags na de wedstrijd tegen Keulen werden Gisdol en zijn twee assistenten dus ontslagen. Bruchhagen weet al wie de volgende trainer is, die moet morgen starten, maar hij wil het webteam niet zeggen wie het is, er moet blijkbaar nog het een en het ander afgetoetst worden.
Matchwinner van de dag was Terodde, die de beide doelpunten (27' en 67') scoorde. Zoals gebruikelijk begon HSV wel offensief, maar kreeg de bal niet in 't doel, dus begon het nadien weer te slabakken. Na de pause had HSV nog wel enige kansen voor een doelpunt, maar het was dus net de bezoekende ploeg die de zege zeker maakte. De thuissupporters, en dan zeker die in de noordtribune, hielden het opnieuw lang vol om de ploeg te steunen, maar op de duur riepen ze toch dat ze het beu waren. Het hoeft niet te verbazen dat Gisdol binnen de 24 uur na affluiten zijn "bon" kreeg, net als zijn twee assistenten. Tja, waren Arp en Sakai niet beschikbaar?
Hij stelde deze spelers wel op: Pollersbeck - Diekmeier, Papadopoulos, Mavraj, Douglas - Janjicic (66' Wood), Jung - Holtby (77' Ito), Hunt, Kostic - Hahn.
SC Eendracht Aalst: Seizoen 2017-2018: E. Aalst - KSK Heist
21.01.2018: E. Aalst - KSK Heist: 1-1
Het duurde vele pogingen en tot de 61ste minuut dat het eerste doelpunt viel, en dan nog in het verkeerde doel. Napoleone scoorde voor de bezoekers na mistasten van Geenens. Een koude douche dit vermijdbare tegendoelpunt. Maar twee minuten later reeds werd aan de overkant een strafschop toegekend aan Eendracht na een overtreding van Matterne op Mitu, de bezoeker zag ook de rode kaart. Van Tricht zette de elfmeter feilloos om! Dan volgden nog kansen voor beide ploegen maar het bleef dus bij een gelijkspel. Overigens bleef De Rock geblesseerd achter tijdens de rust, hopelijk is hij tegen volgende zondag weer paraat!
De Cock stelde de volgende spelers op: Devriendt, De Coninck (73' Yala Lusala), Marmitte, Van Tricht, Mitu, De Neve, De Rock (46' Bangoura, 86' De Man), Verstraeten, Geenens F., Mertens en Heymans.
Sint-Antoniustocht, georganiseerd door WSV De Kadees vzw
21.01.2018: Ik schreef me in voor 15 km, dat waren twee lussen, een van 10 en een van 5 km. Die eerste lus leidde me eerst over de gevaarlijke gewestweg (niets voorzien voor voetgangers aan het kruispunt) via Biest naar Gijzegem, waar meer zitplaats was op de rustpost. Ik keerde dan terug met een stukje langs de Dender en dan een stuk langs de Leirekensroute. In Hofstade bleef ik op de koer staan drinken, want binnen was nauwelijks plaats. De 5 km ging verder over de Leirekensroute om dan via Lindenveld, Kortenhoek, Kamdries terug naar de start te gaan. Daar trakteerden De Kadees op een pannenkoek op vertoon van de controlekaart. Het parcours was voor het grootste deel verhard en 's morgens hier en daar glad door ijzel. Waar mogelijk volgde ik dan de onverharde berm naast de openbare weg.
Het weer was wel droog, maar de zon deed vergeefse moeite om door de wolken te breken, bij zo'n 5°C. Mijn foto's staan bij Google.
Zachte Landing Tochten, georganiseerd door Houtheimstappers Steenokkerzeel vzw
14.01.2018: Ik schreef me in voor 15 km en wandelde van Steenokkerzeel over vooral verharde wegen naar Humelgem. Daar smeerde ik eerst de keel alvorens een lus te wandelen, met veel meer stukken onverhard dan voordien en met zich top weiden en landende vliegtuigen. Ook terugkerend naar Steenokkerzeel mocht ik eerst over vooral veldwegen wandelen maar met rijen geparkeerde auto's in zicht was de rest van de omloop vooral verhard, op enkele paadjes na.
Het weer was eindelijk uitnodigend: heldere hemel en stralende zon, bij zo'n 7 °C. Mijn foto's staan bij Google.
SC Eendracht Aalst: Seizoen 2017-2018: SK Lommel - E. Aalst
13.01.2018: SK Lommel - E. Aalst: 2-1
De Rock profiteerde van een tackle van een Lommel-verdediger die achter hun verdediging terecht kwam en omspeelde mooi Clepkens (31'). Sula werd aangespeeld door Gueroui en had niet veel ruimte nodig om de bal in de hoek te leggen (42'). 1-1 was dan ook de ruststand. Devriendt liet een bal door de handen glippen en Din Sula profiteerde (90').
De Cock stelde de volgende spelers op: Devriendt, De Coninck, Marmitte, Van Tricht (77' Diarra), Mitu, De Neve, De Rock (89' Bangoura), Verstraeten, Geenens F., Gyselinck en Heymans.
06.01.2018: Yentl Egerickx heeft een profcontract getekend voor de komende 2,5 seizoenen. De jonge aanvaller, die in maart 18 wordt, krijgt het volste vertrouwen om zich verder te ontwikkelen en maakt vanaf nu officieel deel uit van de A-kern.
05.01.2018: Jonas Heymans (24, linksback), een voormalige EA-jeugdspeler komt over van het Nederlandse FC Den Bosch en tekende donderdagavond een contract tot midden 2019.
28.12.2017: De uitgestelde wedstrijd tegen SK Deinze wordt de carnavalswedstrijd op 9 februari 2018, de wedstrijd wordt in gang gefloten om 20.30 uur.
Hamburger SV: Seizoen 2017-2018: FC Augsburg - HSV
13.01.2018: FC Augsburg - HSV: 1-0
HSV begon, zoals gewoonlijk, als een razende op het openingsdoelpunt te azen, maar als dat dan niet valt, zakt de moed in de schoenen. Koo scoorde dan het doelpunt in een wedstrijd dat tijdens de eerste helft min of meer gelijk opliep (45'). Met die voorsprong bleef Augsburg ook na de pauze de meest doelgerichte ploeg en speelde de wedstrijd rustig uit, HSV kon dus op geen enkel moment de gelijkmaker scoren.
Gisdol stelde de volgende spelers op: Pollersbeck - Diekmeier, Mavraj, Papadopoulos, Douglas - Salihovic (68' Waldschmidt), Jung, Janjicic (84' Schipplock), Kostic - Wood (74' Ito), Hahn.
12.01.2018: Hola, na de recentste trainingen, ook in Jérez de la Frontera, besloot Gisdol om Mathenia op de bank te zetten en Pollersbeck voor de terugronde in het doel te laten starten. Zou Gregoritsch (of Kacar) morgen een penalty mogen trappen, moet hij niet verbaasd zijn als die geweerd wordt, 't zou Pollersbecks eerste redding niet zijn.
30.12.2017: Johannes Spors is de nieuwe chef van de scouting-afdeling en kaderplaner. De 35-jarige, die sedert begin december 2015 bij RB Leipzig aktief is, zal vanaf 1 februari 2018 zijn functies bij HSV opnemen en heeft er een contract tot 30 juni 2021. Hopelijk verloopt de communicatie met Gisdol optimaal zodat er geen "miskleunen" een contract aangeboden krijgen.
20.12.2017: Bruchhagen kan als bestuursvoorzitter alvast nog tot 30 juni 2019 zijn beklag doen over de resultaten van HSV.
10.01.2018: Eind november werkte Proximus in de Guido Gezellestraat en moest daarvoor de trottoir open breken ter hoogte van huis nummer 98 en daar rechtover. Volgens het werfbord zouden die werken beëindigd zijn op 05.12.2017. Toch bleven de trottoirs lokaal ontoegankelijk en moesten de voetgangers de straat op (al leek me dat aan de kant van de bank er wel nog een smal spoor tussen de gevel en de werkplaats te zijn). Omdat die situatie maar bleef duren, meldde ik dit aan de gemeente, middels het meldingsformulier op de website van de gemeente, dat was zaterdag jl. Gisteren, twee werkdagen later dus, waren de trottoirs weer min of meer hersteld, en toch alvast toegankelijk over de hele breedte. Ik vraag me dan ook af wat de Dienst Mobiliteit in de gemeente uitspookt? Is daar niemand die deze werven passeerde en zag dat voetgangers daar de straat op moesten? Schepen Jan De Nul, bevoegd voor o.a. mobiliteit en openbare werken, kan er tegen 14 oktober misschien nog eens aan denken of het zijn werk is dit soort toestanden proactief te behandelen of niet...
12e Nieuwjaarstocht, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
07.01.2018: De kop is er af voor dit nieuwe jaar. Ik schreef me (electronisch, dit zou voortaan de regel zijn) in voor 17 km. Deze omloop leidde mij over enkele verharde en ook onverharde wegen naar Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek. Die onverharde paden waren bepaald modderig, waarbij een paar stukken pad schuin afliepen, wat het risico op glij- en valpartijen in de hand werkte - maar ik ben lekker rechtop gebleven. Na een frisdrank en wat babbels ging ik verder naar Strijtem, ook over enkele verharde en onverharde wegen maar nu zonder afhellende modderpaden (wel modder, maar redelijk waterpas). Ook in Strijtem smeerde ik de keel alvorens terug te keren naar Pamel. In dit stuk van het traject kreeg ik eenmaal de keuze tussen natuur en verhard, ik koos voor het laatste, en naderhand bedacht ik dat ik toch het natuurpad moest gekozen hebben, want nadien kreeg ik 1 strook onverhard, de rest was openbare weg.
Het weer viel mee voor wat we de laatste weken te verduren kregen, droog en ietwat aan de koude kant. Mijn foto's staan bij Google.
Eindejaarstocht, georganiseerd door Wandelclub Diksmuide
27.12.2017: Ik schreef me in voor 13 km en wandelde hiervoor de rode lus van 6 km en de blauwe lus van 7 km. Beide lussen begonnen in dezelfde richting, naar de IJzertoren. Het parcours met de rode pijlen leidde me meteen daarna naar rechts over een niet verhard fietspad (dat was ooit een spoorlijn) voor enkele kilometers, toen keerde ik terug over verharde, openbare wegen langs, met het einde in het zicht, de Dodengang. De omloop met blauwe pijlen was dan wel langer, maar minder boeiend en zonder een meter onverhard (of ik moet ergens de groene berm gevolgd hebben) langs sint-Jacobskapelle en dan weer terug naast de vaart.
Het weer viel aardig mee, bij wijlen zonnig en niet te veel wind bij zo'n 6°C. Mijn foto's staan hier.
Wafelentocht, georganiseerd door Wsv Egmont Zottegem vzw
26.12.2017: Ik schreef me in voor 18 km en wandelde aanvankelijk samen met Annemie en Mark, meteen door het domein Breivelde om dan over vooral kverharde (openbare) wegen naar de Smissenhoek te stappen. Daar was ook de eerste rustpost en na een drankje en een bezoek aan de sanitaire infrastructuur vertrokken we opnieuw. Een eindje verder scheidden onze wegen zich, want zij waren ingeschreven voor 32 km en ze gingen dus linksaf. Ik moest de gewestweg wel te lang naar mijn zin volgen tot ik rechtsaf mocht, voor een andere openbare weg die na een poos, en voorbij het laatste huis, veranderde in een veldweg. Nadien kwam ik aan de tweede rustpost aan, die in Sint-Gorisk-Oudenhove, waar Lucia, Geert en Johan zaten. Zij vertrokken wat eerder dan ik, maar in Godveerdegem haalde ik hen in, zij dronken er een gratis glühwein. Samen keerden wij dan terug via het moeras "achter" het ziekenhuis en opnieuw het domein Breivelde, maar dan gedeeltelijk over paden waar ik eerder nog nooit over ging. In de startzaal genoten wij van een warme wafel met warme drank of bier.
Het weer viel nogal mee met veel zon en een regenbui, bij zo'n 8°C. Foto's heb ik deze keer niet.
SC Eendracht Aalst: Seizoen 2017-2018: E. Aalst - FCV Dender EH
22.12.2017: E. Aalst - FCV Dender EH: 1-3
Ik zat op de eerste rij in tribune A en dat was niet de beste plaats, want de balustrade stond in mijn zicht, bovendien passeerden steeds supporters. In de K-tribune hadden supporters voor een breed spandoek gezorgd met daarop de tekst: "Guess who's back", andere supporters op een iets hogere rij hielden een eerder vierkant spandoek op met daarop de tekst: "Vak K". De stadionomroeper riep om tot een sportieve houding, 's anderendaags las ik in de krant dat de beslissing om thuis tegen Deinze te spelen op de vrijdag voor carnaval afhing of afhangt van eventuele ongeregeldheden. Deze beslissing zal wellicht niet gebaseerd zijn op wat er voor de wedstrijd vastgesteld was... Het Pierre Cornelisstadion kreeg namelijk voor de derby, in de nacht van donderdag op vrijdag, ongewenste bezoekers over de vloer. Naast het uitgraven van de middenstip werd er ook ingebroken in de omroepcabine, waar materiaal werd vernield en ontvreemd. Sommige schade zoals het geluid kon nog tijdig hersteld worden maar voor het scorebord was het te laat om het nog geactiveerd te krijgen, vandaar dat het tijdens de wedstrijd buiten werking was. Daarnaast werd ook een reclamepaneel aan flarden gescheurd. De politie en het labo kwamen de nodige vaststellingen doen teneinde de daders van deze vernielingen te identificeren. Na affluiten vernielden de bezoekende supporters en spelers de LED boarding achter het doel. De actie van Dender-kapitein Hias werd genoteerd door de scheidsrechter en de politiediensten. De volledige schade zal zo snel mogelijk becijferd en verhaald worden. Dit is toch wel van een heel andere orde dan het ophangen van een spandoek en het achterlaten van stoelgang op enkele stoelen (dat gebeurde al weken geleden)!
In een gelijkopgaand wedstrijdbegin verloor Eendracht al snel linksachter Jelle Geenens. Hij werd geraakt in een kopbalduel en werd noodgedwongen vervangen door Mertens. Een indraaiende vrije trap van De Rock werd door Gies gepakt en op een diepe bal van Diarra toonde de bezoekende doelman zich attent door met het hoofd te ontzetten. Aan de overkant stopte Van Den Noortgaete dan weer een schuiver van Tarfi. Net voor het half uur ontplofte het Pierre Cornelisstadion want De Rock kopte de 1-0 via de onderkant van de lat binnen na een hoekschop van De Coninck. Wit-zwart leek op weg naar een voorsprong met de rust maar in de slotminuten volgde een totale ommekeer. Bogaerts (ex-EA...) stelde gelijk na een combinatie door het centrum van de verdediging en Ndoumbou zag zijn indraaiende vrije trap aan de verste paal rechtstreeks in doel belanden (1-2). Net voor het rustsignaal werd Meeus nog uitgesloten na een fout (in mijn ogen leek het vooral een aanslag op de enkels) op Mertens waardoor de fusieclub met z’n tienen verder moest.
In de tweede helft werd al snel duidelijk dat men zich bij FCV Dender EH terugtrok en in de omschakeling rekende op de snelheid van Tarfi. Voor Eendracht probeerde Diarra het met een afstandsschot maar Gies bracht redding. Met Bangoura werd er vervolgens extra offensieve kracht tussen de lijnen gebracht. Toch waren het de bezoekers die de kloof konden uitdiepen toen Sterckx Y Calle een tegenaanval kon afwerken (1-3). Bij wit-zwart ontbrak de creativiteit om openingen te forceren en er was enkel dreiging bij een paar stilstaande fases. Zo had Gies knappe reddingen nodig om vrije trappen van De Rock en invaller Van Tricht onschadelijk te maken. In de slotfase stopte Van Den Noortgaete nog pogingen van Caignau en Morais De Almeida waardoor het duel eindigde op 1-3.
De Cock stelde de volgende spelers op: Van Den Noortgaete, De Coninck, Yala Lusala, Diarra, Mitu, Geenens J. (12' Mertens), De Rock, Verstraeten, Geenens F., De Koker (74' Van Tricht) en Gyselinck (64' Bangoura).
21.12.2017: De met 3' vervroegde trein naar Denderleeuw en verder maakte vanavond een omweg en kwam dan ook met vertraging aan, 12' in Denderleeuw.
De NMBS gaat voor een nieuwe hoofdzetel van 80.000 vierkante meter aan de Fonsnylaan in de buurt van het station Brussel-Zuid. De financiering van het project moet gebeuren door de verkoop van andere gebouwen van de spoorwegmaatschappij in de buurt. Het zal gaan om een zeer groot gebouw, met een bruto vloeroppervlakte van 79.700 à 84.100 vierkante meter, exclusief de 280 parkeerplaatsen, las De Standaard in De Tijd. De NMBS wil zelf zo weinig mogelijk cash in het project steken en dus zal de ontwikkelaar die het project van de nieuwe hoofdzetel aan de Fonsnylaan wil binnenhalen, tegelijkertijd ook een bod moeten uitbrengen op de vier andere sites in de buurt van Brussel-Zuid.
19.12.2017: Vanmorgen verliep het treinverkeer voor mij zoals elke dag, zonder noemenswaardige vertraging. Vanavond was dat iets anders: de deuren van de trein van 17:12 uur waren potdicht, voor een keer vertrok hij dus stipt... Dus restte mij een kwartier te wachten, en eerst was de trein naar Zottegem van 17:28 "nog te bevestigen", hij kwam dan met een paar minuten vertraging aan. Volgens De Standaard bleef de hinder in Vlaanderen voor het treinverkeer vanmorgen door de nationale betoging tegen de pensioenmaatregelen in Brussel, beperkt. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols was 5 % van de treinen afgeschaft (in Denderleeuw bleek een trein naar Schaarbeek inderdaad afgeschaft). Wallonië gaf een enigszins ander beeld. Daar reed tot 20 procent van de treinen niet. Op de lijnen Bergen-Brussel en Doornik-Brussel reed maar de helft van de treinen. Tussen Luik en Brussel en tussen Charleroi en Brussel was 80 tot 90 % van de treinen operationeel. Tussen Namen en Brussel was 70 % van de verbindingen verzekerd. In Brussel Noord vertoonden de treinen naar Waalse stations inderdaad langdurige vertragingen.
18.12.2017: De Standaard verwacht voor morgen dat de problemen op het spoor vooral voor en na de demonstratie zal voelbaar zijn. 's Morgens begint de betoging aan Brussel-Noord. Dus daar zal het zeer druk zijn. In de late namiddag keert iedereen dan weer naar huis vanaf Brussel-Zuid. Volgens wat de communicatiedienst op 't werk weet, zou de betoging om 10.00 uur beginnen aan Brussel Noord en rond 15.00 uur aan Brussel Zuid aankomen. Dus normaal mag ik geen noemenswaardige problemen moeten verwachten. Vooral omdat de NMBS gevraagd heeft welke werknemers naar de betoging gaan en niet kunnen werken. Op basis daarvan wordt geprobeerd de werklijsten zo goed mogelijk op te stellen, zodat de dienst maximaal kan worden gegarandeerd. Enfin, ja, wat men bij de NMBS als "maximaal" beschouwt...
15.12.2017: De week wordt deskundig afgesloten met de vijfde vertraging tijdens de avondspits op een rij. Er deed zich omstreeks 16.15 uur een personenongeval voor in het station van Brussel-Centraal. Alle sporen waren na een uur opnieuw vrij, maar het ongeval had dus natuurlijk gevolgen voor de avondspits, zoals blijkt uit de foto. De trein, die van Brussel naar Aalst zou rijden, stond stil ter hoogte van het perron in Brussel-Centraal toen iemand ervoor op de sporen terecht kwam. Daarom waren er een tijdlang maar vijf van de zes sporen beschikbaar.
Op de schermen in het station viel ook te lezen, er was toch ruim tijd genoeg, dat er komende dinsdag, een betoging, een mogelijke impact op de stations in Brussel kan hebben.
12.12.2017: Men kan zich als treinreiziger de vraag stellen waarom de NMBS met zoveel lawaai en cinema een "uitbreiding" van het treinaanbod aankondigt, wanneer het a) om meestal niet meer gaat dan een verschuiving van de dienstregeling van sommige treinen en b) van stiptheid nog steeds geen sprake is. Ik haastte me dus naar Brussel Noord om daar te zien dat de trein, die zondag met drie minuten vervroegd werd, toch weer vertraging had. Hij stond eigenlijk gereed, er stond een trein in de weg aan spoor 2 en blijkbaar hebben ze in Brussel Noord niet genoeg sporen... Die trein kwam dan in Denderleeuw aan met een vertraging van 13'.
En zoals ik eerder schreef: forensen dienen alleen om de kas te (laten) vullen en om als pasmunt gebruikt te worden door vakbonden, de asociale op kop. Nadat die voor volgende week al enkel treinen wil voorzien voor haar leden die willen betogen in Brussel, plant die voor begin februari 2018 een staking, die kadert in het algemeen protest tegen het regeringsbeleid. De wens van de ABVV-leiding om in februari te staken verrast de liberale vakbond ACLVB. Ook het ACV spreekt zijn steun niet uit. Met de staking in februari wil de ABVV-top naar eigen zeggen de grote ondernemingen onder druk zetten omdat die in dit land de wetten voorschrijven, blijkt uit interne ABVV-nota’s die De Standaard kon inkijken. Heu??? Wat hebben de klanten van de NMBS daarmee te maken? Werken die allemaal voor die grote ondernemingen? En hebben ze dan een functie die hen toelaat die wetten voor te schrijven?
11.12.2017: Het sneeuwde wat vandaag, vooral vanaf vanmorgen, maar toen was ik al op kantoor. De sneeuw bleef ook liggen in Brussel tot zo rond de middag, dan zag ik vanuit het raam (18de verdieping) dat de sneeuw op straat en zelfs de trottoirs gesmolten was. Blijkbaar was de sneeuw toch op de sporen en de wissels blijven liggen, want toen ik in Brussel Noord aankwam, was de meerderheid van de treinen met vertraging. Ik nam er dan ene naar Zottegem die ruim een half uur vertraging had, en in Denderleeuw zelfs 41'.
10.12.2017: De Standaard geeft een samenvatting van de veranderingen in het treinaanbod dat vandaag ingaat:
Meer treinen in en rond grote steden (maar niet voor kleine dorpen met grote stations, daar wordt alleen geschoven, niet uitgebreid...).
Vlottere verbindingen en betere overstapmogelijkheden: De reistijd voor de honderd drukste verbindingen vermindert met gemiddeld 3% (beloven, ja...). Bovendien worden de overstapmogelijkheden per uur opgetrokken met gemiddeld 20%.
Betere aansluitingen op bus, tram en metro: De nieuwe dienstregeling heeft ook aandacht voor een betere coördinatie van het aanbod, zodat er een vlotte link is met de andere (openbare) vervoersmiddelen.
Voor het eerst zal ook het treinaanbod op zaterdag en zondag verschillen. Beide dagen kennen immers erg verschillende verplaatsingspatronen. Op zaterdag zullen meer treinen van en naar winkelsteden rijden. Op zondagavond rijden er zes extra treinen om studenten naar hun koten te brengen: onder meer tussen De Panne en Leuven en tussen Hasselt en Gent. Natuurlijk: dagjesmensen en studenten zijn de préférées van de NMBS, de forensen dienen enkel maar om de kas te (laten) spijzen en als pasmunt bij geschillen tussen personeel en betuur of tussen personeel en overheid.
Tot slot is de NMBS van plan om de leesbaarheid van de gele dienstregelingsaffiches in de stations en stopplaatsen te verbeteren. In de nacht van zaterdag op zondag werden de affiches, die de uren van de treinen tonen, in alle stations en stopplaatsen door de nieuwe vervangen. De NMBS kan op elke pagina, vooral die met de regeling op werkdagen, onderaan ook de melding toevoegen: "Deze dienstregeling is puur indicatief" (ik heb dat eens gezien op uurregelingen van bussen op La Palma ).
08.12.2017: 't Is al lang geleden, zeker, dat nog eens gestaakt werd bij 't spoor (van 10 oktober)? De asociale spoorvakbond heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 19 december zodat zijn leden kunnen meestappen in de betoging tegen de pensioenhervorming. De treinen waar die betogers in zitten, zullen wel stipt rijden... De christelijke en socialistische vakbonden organiseren op 19 december enkel een nationale betoging tegen ‘het pensioengeknoei van de regering’ (alsof klanten van de NMBS zich geen zorgen maken om hun pensioenrechten...). "Het is niet de bedoeling om het treinverkeer stil te leggen", zegt vakbondsman Sempels. "Maar wij roepen onze leden op om mee te betogen tegen de pensioenhervorming van de regering." Daardoor kan er links en rechts wat hinder zijn, zegt Sempels, want het is wel de bedoeling om zo veel mogelijk leden te mobiliseren. Hopelijk worden zij bij terugkeer ook eens geconfronteerd met de "eeuwige" vertragingen.
06.12.2017: Het was me vorige week ook al opgevallen, in het station van Denderleeuw waren deze ochtend beide loketten gesloten. Ander "nieuws" is in De Standaard te lezen (maar ik wist het al): de NMBS breidt op zondag 10 december haar treinaanbod uit met 5,1 %. Het nieuwe vervoersplan moet zorgen voor meer treinen naar grote steden, een versterking van het weekendaanbod, snellere verbindingen en betere overstapmogelijkheden. Grote steden, maar daarom niet naar grote stations (met 9 sporen is dat van Denderleeuw even groot als dat van Luik-Guillemins), mij lijkt het 's ochtends en 's avonds meer op verschuiving, dan op uitbreiding. De huidige dienstregeling dateert van december 2014. Zoals ik al eerder ontdekte, verandert er 's morgens niets, alleen is de trein naar Dendermonde, ook via de Noord-Zuid-verbinding, drie minuten later, dus om 07.21, dus drie minuten eerder dan de trein naar Tongeren. Maar 's avonds moet ik veel geluk hebben met de lift en de metro, of hopen dat de trein, zoals toch al gebruikelijk, de laatste paar weken, vertraging heeft. Want de trein naar Zottegem van, nu, 17.15, is vooruitgeschoven naar 17.12! En de daarop volgende trein, ook naar Zottegem, blijft gewoon om 17.28 geprogrammeerd staan, wat de wachtduur dus van 13' naar 16' brengt! Dat noemen ze bij de NMBS wellicht met "Betere aansluitingen op bus, tram en metro" (voor mij deze laatste)...
30.11.2017: Vanmorgen, in het station van Denderleeuw, zag ik in de wachtzaal de ticketmachine niet. Ik ging mijn Key Card dus aan het loket kopen, en de bediende zei dat die machine nu in de gang staat. Ik ben echter niet van plan om in de kou en de tabakswolken te staan tikken op het klavier. De loketbedienden zijn dus verzekerd van werk, want ik was niet de enige die daar zijn beurt stond af te wachten. Blijkbaar wil de NMBS de wachtzaal kunnen afsluiten, wellicht voor pipo's zoals die vent die deelnam aan straatrellen in Brussel... Het begon tijdens de dag te sneeuwen in de namiddag en dat is natuurlijk ook een uitgelezen uitvlucht voor de NMBS om vertragingen niet te vermijden.
29.11.2017: Alweer vertraging, deze avond, ditmaal met 11'.
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) bakent de taken van de spoorwegpolitie duidelijk af. Deze gespecialiseerde dienst van de federale politie zou enkel nog op de treinen, perrons en sporen moeten werken. De veiligheid in de stations wordt een taak voor de lokale politie. De nieuwe taakstelling gaat gepaard met een reorganisatie: enkel in Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi zullen er nog dispatchings overblijven. De huidige posten in onder meer Hasselt, Leuven en Brugge worden satellietkantoren. Van Denderleeuw is in dit artikel geen sprake, al kwamen enkele vandalen van de voorbije straatrellen in Brussel ook uit Denderleeuw (zonder daar hun roots te hebben). Een van hen had zelfs de pretentie een interview te moeten geven aan Het Nieuwsblad. Maar in Denderleeuw is een extra politiekantoor nabij het station.
28.11.2017: Dat extra geld mag de NMBS dan investeren in haar rollend materieel. De trein van 17:15 uur in Brussel Noord liep al meteen, zoals gebruikelijk, enkele minuten achterstand op bij aankomst in Brussel Zuid. Die verliet hij dan voor een eind om dan te stoppen en te blijven staan. Na ettelijke minuten reed de trein ... terug naar Brussel Zuid waar de reizigers aangeraden werd op spoor 11 een andere trein te nemen. De deuren waren al dicht maar de treinbegeleider kreeg toch het inzicht om een deur te openen zodat de gestrande reizigers konden instappen. Die trein naar Zottegem en verder vertrok dan met 8' vertraging, en kwam om 18:26 in Denderleeuw aan. Dat was dus 1 uur 11 minuten voor de luttele afstand van nog geen 25 km...
Gisteravond bleek ook al dat het rollend materieel aan onderhoud, herstel of vervanging toe was, maar dan met nog erger gevolgen: twee spoorarbeiders werden in de buurt van Morlanwelz (Henegouwen) aangereden door een afgekoppelde helft van een passagierstrein. Het ongeval gebeurde bij de afhandeling van een ander treinongeval, dat eerder op de dag had plaatsgevonden. Rond halfacht 's morgens was op dezelfde plek een wagen gegrepen door een trein. De wagen en een wagon vlogen in brand, maar niemand, ook de bestuurder van de wagen niet, raakte gewond. 's Avonds ging het alsnog verschrikkelijk mis. Door dat ongeval moesten een seinkast en een stuk spoor vervangen worden. Om bij het beschadigde stuk spoor te komen, moest de uitgebrande wagon een eind worden weggetakeld. Maar kort voor 20 uur raakte de beschadigde trein los van de locomotief die hem kwam wegslepen. Omdat alles zich afspeelde op een hellend stuk spoor was er aan de trein geen houden meer. De spooktrein reed onhoudbaar verder. In een poging hem te stoppen werd vanuit La Louvière de stroom afgesneden, maar dat haalde niets uit. De wagon reed liefst 14 kilometer alleen verder. In het station van La Louvière knalde hij tegen een passagierstrein. In die trein raakte een tiental inzittenden gewond, de ene al erger dan de andere.
De arbeiders waren dus aan het werk om de sporen te herstellen, nadat eerder die dag een trein was ingereden op een wagen. Dat spoor was daarom volledig afgesloten, waardoor er ook geen personeel op de uitkijk stond. Normaal gezien zijn er bewakers. Maar in dit geval was het spoor volledig afgesloten voor verkeer. Er stond niemand op de uitkijk toen het noodlot toesloeg. De stroom van de trein werd uitgeschakeld, maar dat mocht niet baten. Dat was een reflex om de trein onder controle te krijgen, maar die reed eigenlijk op eigen kracht, hij maakte snelheid puur door de hellingsgraad.
24.11.2017: Het enige waar de NMBS stipt in is, is het verhogen van de tarieven per 1 februari. De raad van bestuur van NMBS heeft de tarieven goedgekeurd die vanaf 1 februari 2018 van toepassing zijn. De prijs van een aantal vaste formules zoals de Go Pass blijft ongewijzigd. Van de Key Card is geen sprake, dus dat moet ik afwachten, en De Standaard verzuimt mee te delen hoe hoog de tarieven dan wel stijgen, of heeft de redactie daar zelf geen informatie over gekregen?
23.11.2017: Al zowat een hele week heb ik voor de terugreis een vertraging kunnen noteren, en wel van meer dan 5', dus ook voor de NMBS een vertraging. Vandaag had de NMBS daar een uitvlucht voor (een luxe die de reizigers zich niet kunnen permitteren): er was brand uitgeborken in de wafelfabriek Milcamps in de Lusambostraat in Vorst kort voor 13.00 uur. Die fabriek (helemaal in de as, gelukkig geen slachtoffers maar 't personeel is wellicht zijn job kwijt) staat blijkbaar dicht genoeg bij het station van Brussel Zuid om het treinverkeer in de war te sturen. De brand was even voor 15 uur onder controle, maar de brandweer moest nog uren nablussen. Volgens metingen was de rook toen niet meer toxisch. Veiligheidsmatregelen konden worden teruggeschroefd en het rampenplan kon worden opgeheven. Ook Infrabel kondigde een tijdlang het rampenplan af, maar dat werd later dus eveneens opgeheven. Het treinverkeer vanuit Brussel-Zuid werd een tijdlang stilgelegd, maar is met horten en stoten hernomen. Er was hinder in onder meer de richting Nijvel, Charleroi, Halle en Gent (en Zottegem). Het verkeer op die lijnen kan dus hernemen, weliswaar met de nodige voorzorgsmaatregelen (ramen dicht, airco stopgezet). De treinen stoppen niet in de stations Vorst-Zuid en Vorst-Oost, dus moest de trein naar Zottegem geen omweg rijden, zoals eerder deze week.
18.11.2017: 't Is een truuk gelijk een ander om reizigers geld af te troggelen.De ticketautomaten van de NMBS zijn in heel het land een tijdlang buiten dienst geweest. Hierdoor stonden lange rijen aan de loketten. Vele reizigers die een kaartje aan boord kochten zijn uiterst misnoegd dat ze een toeslag hebben moeten betalen. "Wie toeslag betaald heeft, mag die terugvorderen via onze klantendienst" zegt de woordvoerder van NMBS... Terwijl de fout bij de NMBS lag, niet bij de reizigers. Tenzij de reizigers verondersteld zijn lang genoeg te wachten en veel treinen te missen, thuis hun ticket al te kopen (en zelf uit te printen, dus papier, inkt en electriciteit zijn ook voor kosten van de reiziger) of via de smartphone?
17.11.2017: De kogel is door de kerk (of moskee, of synagoge, of tempel of wat dan ook), de plenaire Kamer heeft donderdagnacht de gegarandeerde dienstverlening bij het spoor goedgekeurd. Het wetsontwerp maakt een minimale dienst in geval van een staking mogelijk (mogelijk! Dus niet vanzelfsprekend?). De meerderheid stemde voor, PS, SP.A, Ecolo-Groen en PVDA (partijen die werkvolk minder belangrijk vinden dan wie niet - meer - werkt) waren tegen, terwijl de rest van de oppositie zich onthield. De vakbonden zijn natuurlijk fors gekant tegen het ontwerp. Ze zien er een aanslag op het stakingsrecht in (dat stakingsrecht, wanneer in gebruik genomen, is een aanslag op de voorafbetaalde rechten van de klant/reiziger). De asociale vakbond (ACOD Spoor) zal onderzoeken of hij het besluit van de regering juridisch kan aanvechten. De juristen van de vakbond buigen zich nog over die kwestie.
Praktisch nu: als de staking maar 1 dag duurt, moeten de werknemers ten laatste 72 uur op voorhand aangeven of ze mee staken. Als er meerdere dagen gestaakt wordt, geldt dat ook, maar de werknemers zijn dan niet verplicht zich daar de hele stakingsperiode aan te houden. Wie eerst beslist had niet te staken, maar dit vanaf een bepaalde dag wel wil doen, moet dat 72 uur op voorhand aangeven. Wie het werk tijdens de staking weer wil hervatten, krijgt 48 uur de tijd om dat aan de directie mee te delen. Minister Bellot zegt nog dat treingebruikers ten laatste 24 uur voor het begin van de staking moeten worden ingelicht (via de app die ik al geïnstalleerd heb op de smartphone?) over het treinaanbod en over de modaliteiten van het vervoersplan dat wordt uitgevoerd. Hij hoopt dat de gegarandeerde dienstverlening bij stakingen begin 2018 in werking zal zijn. Allez, de asocialen kunnen dat dan eens uitproberen...
16.11.2017: Toen ik vanmorgen in 't station van Denderleeuw aankwam, waren beide loketten gesloten. Waren de loketbedienden nog onderweg met een trein in vertraging? Of was er een andere reden? Het loketpersoneel van de NMBS in Brussel dreigt heel binnenkort het werk neer te leggen uit onvrede met de strengere eisen rond hun aankomst- en vertrekuren op het werk. Dat zegt de socialistische vakbond, afdeling Brussel, donderdag in een persbericht. Volgens ACOD Spoor zijn de eisen van de directie sinds 1 november verstrengd. De directie zou nu een zero tolerance-beleid hanteren. Concreet moet de loketbediende die werkt van 6 tot 14 uur, stipt om 6 uur zijn dienst kunnen starten (er zullen nog wel werkvloeren zijn waar de werknemers stipt op tijd dienen te zijn...). Voor sommigen die heel vroeg beginnen en de trein nemen, betekent dit dat ze soms al 40 minuten op voorhand op hun werk aankomen. Voor forensen maakt het niet uit wanneer ze op hun werk aankomen, als ze maar betalen...
14.11.2017: Het heeft gisteren tot na 10 uur geduurd eer de treinen opnieuw reden tussen Aalst en Denderleeuw. Vanavond (of vannamiddag, 't is maar hoe je 't bekijkt) was er blijkbaar onverwacht veel volk voor de trein naar Zottegem-Oudenaarde: al vanaf Brussel Centraal moesten reizigers blijven staan bij gebrek aan zitplaats. Nu weet ik weer waarom ik de trein neem in Brussel Noord en dus ongeveer 10' langer in de trein blijf: ik kan tenminste zitten.
13.11.2017: Afgelopen weekend werd gewerkt aan de sporen tussen Aalst en Denderleeuw en de treinen werden vervangen door bussen. Vanmorgen waren de werken blijkbaar nog niet helemaal ten einde, zodat de trein naar Brussel - Tongeren al klaar stond in het station. Dikke, brute pech voor mensen die van verder in het westen vertrokken, want zij moesten nog vroeger vertrekken om tijdig op hun bestemming te geraken. Maar een geluk voor mij en de anderen die de trein konden nemen, want die hadden een zee van plaats. Nu weet ik weer waarom ik eigenlijk naar Denderleeuw kwam wonen.
09.11.2017: De officiële stiptheidscijfers van de NMBS zijn te globaal, en ze komen niet overeen met de ervaring van de reizigers. Dat vinden TreinTramBus, Test-Aankoop, Navetteurs.be en Inter-Environnement Wallonie. Navetteurs.be werd opgericht toen wijlen Michel Daerden zaliger nog vervoersminister was. In die periode gooide de NMBS de dienstregeling helemaal om en dat was een puur fiasco. Doch dit geheel terzijde. De afgelopen twaalf maanden hebben de organisaties zelf stiptheidscijfers gepubliceerd die gebaseerd zijn op vertragingsattesten van de spoorgroep. ie zijn veel gedetailleerder. De reiziger kan alle gegevens raadplegen van de treinen waarmee hij of zij reist op een aantal veelgebruikte routes. Waar de NMBS stiptheidscijfers over lange verbindingen geeft, hebben zij kortere trajecten genomen. Zo lag het officiële stiptheidscijfer in september op de lijn Oostende-Eupen op 80,1 %, terwijl dezelfde treinen tussen Gent en Brussel-Centraal met 66,34 % veel minder stipt zijn. De treinen kunnen hun vertraging bijvoorbeeld verder op hun lijn inhalen. De verenigingen vinden dat de stiptheid tijdens de spitsuren onvoldoende is. Tot de belangrijkste oorzaken van vertragingen horen vooral problemen in verband met de signalisatie (20,5 %), overwegen (17,3 %), spoorlopers (16,3 %), materieel (11,2 %) of wissels (6,2 %). Dus voor 83,7 % ligt het aan de NMBS of Infrabel. Die is het daar natuurlijk niet mee eens. ˜Onze meetmethode is wetenschappelijk vastgelegd en levert de enige, juiste stiptheidscijfers op", durft woordvoerder Baeken beweren. Dat Infrabel enkel de globale stiptheidscijfers communiceert, is volgens hem bovendien niet juist. Zo worden bijvoorbeeld ook cijfers op de lijn tussen Oostende en Brussel gegeven, onderverdeeld in ochtendspits, avondspits, weekends en daluren. Maar 5' vertraging telt daar niet mee, bij bovenvermelde verenigingen wellicht wel.
03.11.2017: In 2016 waren er in totaal 837 gevallen van geweld op treinbegeleiders. In vier op de tien gevallen werden de daders gevat, maar in slechts 17 gevallen, of net 2 %, werd overgegaan tot een vervolging met burgerlijke partijstelling. Meer dan de helft zijn bedreigingen (311) en beledigingen (170), maar er werden ook 135 feiten van slagen en verwondingen en 211 lichte geweldplegingen vastgesteld. Pas (parlementslid voor Vlaams Belang) ziet in een persbericht de ˜talloze vertragingen" als een reden voor heel wat agressie. "Maar dat mag nooit een argument zijn om over te gaan tot agressie tegenover mensen die hun beroep zo goed mogelijk, en vaak in moeilijke omstandigheden, moeten verrichten. Wie die rode lijn overschrijdt, moet bestraft worden." Bedoelt ze nu dat het forensen zijn die de treinbegeleiders fysiek aanvallen? Geweld tegen het treinpersoneel is blijkbaar geen prioriteit voor het gerecht of de NMBS. Die laatste stelt zich immers alleen maar burgerlijke partij, wanneer het slachtoffer dat ook doet. De NMBS heeft misschien liever dat er een staking uitbreekt dan dat ze juridische steun biedt aan haar personeel. Trouwens, onlangs waren weer twee mediatieke incidenten gebeurd, niet door normale mensen die de trein van en naar de standplaats van hun werk nemen, maar door spoorhooligans.
02.11.2017: Als treinen tijdens de daluren in een redelijk kalme week (wegens herfstvakantie) al niet meer stipt kunnen rijden, hoezo zouden ze dat tijdens de spitsuren kunnen doen? De trein van Antwerpen Crl (ik was naar de boekenbeurs) kwam in Brussel Noord met 14' vertraging aan, en natuurlijk miste ik de aansluiting naar Denderleeuw, dus de treinreis plus wachttijd in Brussel Noord duurde zowat 2 uur in plaats van ongeveer anderhalf.
31.10.2017: Oorzaken voor vertragingen elders zoeken, dat kunnen ze goed bij de NMBS en De Standaard helpt nu een handje. September 2017 was een slechte maand voor de stiptheid van de treinen in ons land. Dat is in grote mate te wijten aan het zinkgat in Brussel-Schuman waarbij een spoortunnel onder water liep. Het zinkgat heeft geleid tot alles bij elkaar 14.173 minuten vertraging en het schrappen van 265 treinen in de periode dat het spoorverkeer onderbroken was of moeizaam verliep, van 7 tot 28 september. Naast dat zinkgat met de eruit voortvloeiende wateroverlast waren er nog enkele belangrijke incidenten die tot vertragingen hebben geleid, met name een daad van vandalisme in Sint-Katharina-Lombeek op 4 september, technische storingen in Lier op 30 september en in Ruisbroek op 4 september, spoorlopende kinderen in Ruisbroek op 27 september en een persoonsaanrijding in Hansbeke op 26 september. Reden in september 2016 nog 89,9 % van de treinen "stipt" (dat wil zeggen met minder dan 6 minuten vertraging, maar dat is kletskoek voor mensen die hun aansluitende trein misten) dan was dat vorige maand gezakt naar 87,2 %. Kijken we naar de 10 belangrijkste stations van ons land, dan blijkt alleen het station van Charleroi-Zuid anderhalf procent aan stiptheid gewonnen te hebben, maar in de negen andere stations zagen reizigers en pendelaars hun trein heel wat minder stipt verschijnen aan het perron, met als uitschieter Leuven, waar de stiptheid zakte van 92,8 % vorig jaar naar 87,6 % nu in september. In Wallonië moesten de reizigers in Namen het meest geduld oefenen, want de stiptheid zakte er van 88,5 % in september vorig jaar naar 81,2 % in september van dit jaar. In totaal werden 1.515 treinen afgeschaft, heel wat meer dan de 1.052 in september vorig jaar.
28.10.2017: Iemand bij de NMBS heeft mijn bericht van gisteren gelezen? In de krant staat te lezen dat de raad van bestuur gisteren ook een investeringsprogramma van 3,2 miljard euro goedkeurde voor de volgende vier jaar. Dat bevestigt de eerder geplande aankoop van de dubbeldektreinen, dus meer zitplaatsen. Er komen ook 10.000 bijkomende parkeerplaatsen (dat brengt ook op). Elk jaar worden in zeven bijkomende stations de perrons verhoogd, wat niet slecht is wanneer je een flinke reiskoffer bij hebt...
27.10.2017: Blijkbaar heeft niet iedereen bij de NMBS naar Mw Dutordoir geluisterd toen ze ruim een week geleden verzuchtte dat de treinen stipter moeten rijden en reiscomfort moeten bieden aan de pendelaars. Vanmorgen was de trein naar Tongeren geen dubbeldekker dus stonden al reizigers recht toen die trein het station van Denderleeuw binnenreed. In Denderleeuw stond dus 1 reiziger voor elke 2 die konden zitten. Vannamiddag dan kwam de trein naar Zottegem met 7' vertraging in Brussel Noord en tegen dat hij in Denderleeuw was, waren er al 5' bij gekomen. Treinen rijden blijkbaar ook in file, als er een eerdere trein niet kan doorrijden, houdt die andere treinen op (dat kwam door een persoonsongeval tussen Aalst en Gent).
23.10.2017: De NMBS zal geen wifi aanbieden in haar treinen. Dat heeft de nieuwe ceo van het spoorbedrijf, Mw Dutordoir, gezegd. Het is te duur en de telecomoperatoren hebben haar bevestigd dat het hele spoornet tegen eind 2018 volledig gedekt zal zijn door 2G, 3G en 4G. Vorig jaar waren er drie maanden lang testen met mobiel internet op de trein. Reizigers konden gratis wifi uittesten in twee eersteklassewagons op de lijn Eupen-Oostende (behoorlijk discriminerend, alsof in tweede klasse niet gewerkt wordt, alleen gegamed of filmpjes gekeken). Na de test klonk het dat de NMBS bezig is met de uitwerking van een businessmodel rond wifi in de trein, maar nu heeft Dutordoir dus te kennen gegeven dat het er niet meer van komt. In verschillende Belgische stations is er momenteel wel al draadloos internet beschikbaar via de wifi-hotspots van de telecomoperatoren Telenet en Proximus, maar de NMBS werkt ook aan een eigen wifi-aanbod voor de grootste stations. Hopelijk is Denderleeuw daar ook bij, met 9 sporen even groot als Luik-St-Guillemin (maar qua architectuur zonder zoveel/enige uitstraling).
18.10.2017: Dutordoir was heden snoeihard voor eigen NMBS: spoormannen praten niet met elkaar, het HR-beleid is verwaarloosd en de informatica is voorbijgestreefd. Dutordoir maakte brandhout van het personeelsbeleid dat haar voorgangers gevoerd hebben: pijlers die fundamenteel zijn om het bedrijf te transformeren werden te lang verwaarloosd of zelfs genegeerd. Een volwaardig HR-management, een rigoureus beheer van de kostbare euro's die ter beschikking worden gesteld, een werkelijke focus op de klant en de mobilisatie van de medewerkers rondom een gemeenschappelijke visie, gemeenschappelijke waarden en prioriteiten, en dat op alle niveaus van de onderneming. Het directiecomité schuift vijf prioriteiten naar voren: veiligheid, klanttevredenheid, hr-beleid, efficiëntie en gezonde financiën. Er komt onder meer een betere routeplanner en treinen zullen live te volgen zijn in een app, zoals die vandaag ook al voor vliegtuigen bestaat (en voor de bussen en metro's van de MIVB). In de treinen zal ook meer informatie op de schermen staan. Ze stipte aan dat in 2017 voor het eerst sinds lang de schuld stabiliseert, en kondigde ook aan dat het ambitieuze investeringsplan 2018-2022 klaar is. Een onderdeel daarvan is om de kantoren rond het Brusselse Zuidstation te reorganiseren. Klanten zijn tevreden als ze zitten in comfortabele treinen die volgens het boekje rijden (maar ik denk dat Dutordoir dat al weet).
Over communicatie met de reiziger gesproken: in het station van Denderleeuw hangt een nieuw elektronisch bord, dezelfde zoals in b.v. Brussel Noord.
18.09.2017: Vanaf 10 december breidt het spooraanbod uit met 5,1 %. Dat heeft minister van Mobiliteit Bellot (MR) maandag verklaard op de RTBF-radio. Hij kondigde er ook aan dat volgend jaar grote werken starten om het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel af te ronden. De voornaamste verbeteringen zijn: 1) Meer treinen in en rond grote steden (Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi), 2) Vlottere verbindingen en betere overstapmogelijkheden (De reistijd voor de honderd drukste verbindingen vermindert met gemiddeld 3%. Bovendien worden de overstapmogelijkheden per uur opgetrokken met gemiddeld 20%) en 3) Betere aansluitingen op bus, tram en metro.
Voor mij is het 's namiddags slechter geworden: de trein in Brussel Noord naar Zottegem - Oudenaarde, die nu nog om 17:15 uur vertrekt, doet dat vanaf 11 december al om 17:12. Mis ik die, dan moet ik meteen 16' wachten op de volgende trein die Denderleeuw aandoet (17:28, zoals nu)... Of ik moet hem (lijn S3, trein 2288) in Brussel Centraal kunnen halen. 's Morgens wordt het dan weer beter: er is minder tijd te wachten tussen de treinen naar Brussel: de trein die verder naar Dendermonde rijdt (ik laat die rijden, tenzij de trein die verder naar Tongeren rijdt veel vertraging heeft of afgeschaft is), vertrekt om 07:21, en mocht er na aankomst in Denderleeuw ineens iets schelen aan de trein naar Tongeren (zoals onlangs toen hulpdiensten moesten opgetrommeld worden), moet ik geen 17 doch 7 minuten wachten op de volgende.
15.09.2017: Treinreizigers konden urenlang geen biljetten kopen aan de ticketautomaten in de treinstations van de NMBS. Wie nog een ticket moest aanschaffen kon terecht op de andere verkoopskanalen: de website, de NMBS-app of aan het loket. De extra toeslag van 7 euro die je normaal betaalt als je je biljet nog op de trein zelf moet kopen, verviel zolang de automaten niet werkten. 't Zou er nog aan mankeren...
08.09.2017: Als de socialistische vakbonden hun gelijk halen, kunt u op 10 oktober beter niet met de trein reizen, heeft u geen journaal op Een en blijft uw brievenbus leeg (hopelijk geldt dat dan ook voor ongeadresseerde publiciteit). Doorn in het oog is de beoogde minimale dienstverlening voor de NMBS. "Regeringspartijen doen denigrerend over de inzet van het personeel en zetten bewust een beeldvorming van profiteurs en prutsers op", luidt het. De dienstverlening is ook zonder staking veelal minimaal. "Wij bieden onze verontschuldigingen aan de reizigers die geconfronteerd worden met de acties", zei het ACOD Spoor nog. Ze mogen hun "Zidaneske" excuses steken waar de zon nooit schijnt. Premier Michel is ook niet te spreken over de staking die de socialistische spoorbond heeft aangekondigd voor 10 oktober. Indien de actie er komt, dan "gijzelt" de vakbond de pendelaars, stelde de premier vrijdag na afloop van de ministerraad. Sympathiek, maar ik denk dat "besteelt" toch correcter is. Indien er geen trein rijdt, stapt dus ook niemand in en die riskeert dan ook niet dat hij niet meer weg kan. Maar de meeste slachtoffers van de staking hebben een vervoersbewijs dat over een zekere periode geldig is, en dus ook op 10 oktober. Het ACV wacht nog af met plannen voor acties, en dat hoeven niet eens stakingen te zijn.
07.09.2017: Wegen die instorten omdat een lekkende riolering hun fundering heeft weggespoeld: we kunnen ze in de toekomst vaker verwachten, dat schrijft De Standaard vandaag. En zo geschiedde. Voor de tweede keer in iets meer dan een week is een zinkgat verschenen in het Brusselse gewest. Dat meldt de Facebookpagina PolCon. Een week na het zinkgat op het Kardinaal Mercierplein (bij dat zinkgat lag het aan een lek in een waterafvoerpijp), dicht bij het Centraal-station, werd de Leuvensesteenweg in Sint-Joost-ten-Node getroffen. En dat hebben mijn collega's en ik op 't werk ondervonden, want wij hadden een paar uur geen leidingwater. Maar dat heeft niets met de treinen te zien. En dit wel: de precieze oorzaak van het zinkgat is voorlopig onduidelijk. Al raakte door de instorting wel een waterleiding beschadigd, waardoor er een waterlek is ontstaan. Dat water veroorzaakte een overstroming veroorzaakt in de treintunnel tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Luxemburg. Het water is niet afkomstig van regen, volgens de NMBS ligt een waterlek aan de oorzaak. Infrabel bevestigt dat het om een breuk gaat. "We zijn het slachtoffer geworden van een breuk in de waterleiding", aldus Infrabel-woordvoerder Petit aan Het Nieuwsblad. "Het betreft een externe oorzaak, maar we zitten hiermee wel dagenlang in de problemen", aldus Petit. Bij het incident vielen geen slachtoffers. De problemen op spoorlijn 161 zullen nog meerdere dagen duren, laat NMBS-woordvoerder Crols weten. Ze zullen donderdag ook een zware impact hebben op de avondspits. De NMBS leidt de treinen naar Luxemburg en Namen om via Leuven. De reizigers wordt aangeraden de NMBS-website of app te raadplegen om hun reis te plannen.
06.09.2017: Om de pendelaars te troosten, de NMBS heeft door stakingen de voorbije drie jaar 30 miljoen euro aan inkomsten mislopen. Tenslotte zijn de pendelaars gewoonlijk niet de reden of aanleiding tot stakingen. (als het om een regionale of lokale staking gaat, is agressie tegen spoorwegpersoneel meestal de reden, en pendelaars zijn niet agressief, de daders zijn notoire zwartrijders). De opeenvolging aan spooracties in het voorjaar maakte van 2016 een van de zwaarste stakingsjaren. De NMBS verkocht toen voor 14,8 miljoen euro minder tickets. Alleen al in mei verloor het spoorbedrijf vorig jaar 7,4 miljoen euro. De socialistische vakbond ACOD plant op 10 oktober een nieuwe staking. Die kan voor de NMBS een nieuw inkomensverlies van 2 miljoen euro betekenen, en die staking gaat niet eens om besluiten van de NMBS-top...
04.09.2017: De zomervakantie is voorbij voor de NMBS en 't was er aan te zien, vanmorgen. Toen ik in 't station van Denderleeuw aankwam, stonden al behoorlijk wat treinen met vertraging aangekondigd, gelukkig die voor Brussel - Tongeren niet. Blijkbaar liepen er personen op de sporen bij Kortrijk. Dat kan toch de reden niet geweest zijn voor de omweg die de trein naar Brussel - Tongeren (waar meer volk voor was dan gebruikelijk) maakte. Maar de intercom in de trein was, zoals dikwijls, van onverstaanbare kwaliteit. De trein kwam met 23' vertraging aan in Brussel Zuid.
01.09.2017: Vanaf 2 oktober zullen de loketten in 33 stations in België minder vaak bemand zijn. De NMBS heeft beslist om ze 's namiddags en/of tijdens het weekend te sluiten, omdat reizigers hun ticket steeds vaker kopen aan een automaat. Daardoor is het aantal transacties per uur aan de loketten op bepaalde momenten onder een aanvaardbaar minimum gezakt. Een vicieuze cirkel die de dienstverlening minimaliseert, en binnen enkele jaren wellicht zal resulteren tot de totale sluiting van de loketten, zoals in Erembodegem (en Haaltert als ik me niet vergis?). En wat als die automaat in een onbemand station defect is? Wordt de reiziger op zijn woord geloofd door de treinbegeleider, of rekent die een boete aan die de reiziger dan maar moet zien te recupereren? Een geluk dat Denderleeuw over een groot en drukbezocht station beschikt... Het nabije Liedekerke zal zijn loketten tijdens het weekend gesloten zien, hetzelfde geldt voor Ninove. Op weekenddagen kan je 's namiddags niet meer aan het loket terecht in o.a. Geraardsbergen en Zottegem. In de week zullen de loketten 's namiddags niet langer open zijn in o.a. Binche, Tubeke en Welkenraedt (waar ik vroeger al eens kwam in het kader van een langere afstandstocht, al bereikte ik Tubeke niet met de trein).
30.08.2017: Iedereen op perron 2 was al ingestapt in de trein naar Brussel (en verder tot Tongeren) toen werd omgeroepen dat het vertrek voor onbepaalde tijd uitgesteld werd vanwege een interventie van hulpdiensten. Enkele minuten later riep de treinomroepster om dat, wie wou, kon overstappen naar de trein naar Schaarbeek aan perron 4. De meeste reizigers deden dat ook, gelukkig ging het daar om een dubbeldekker zodat ik bij de "goeien" was en een zitplaats kon bezetten.
De asociale spoorbond ACOD roept op tot 24-urenstaking op dinsdag 10 oktober (die staking begint dan op maandagavond, 22 uur). De staking kadert in de reactiedag die dinsdag al werd aangekondigd. Dinsdag gaf ACOD al te kennen dat er in het najaar acties komen in de hele openbare sector, gevolgd door een reactiedag. De vakbond wil zo protesteren tegen het rechtse regeringsbeleid, gericht op de afbouw van de openbare diensten (waar die vakbond vlijtig aan meedoet). Ook de spoorbond doet zoals mocht verwacht worden daaraan mee en kondigt een staking aan zodat alle werknemers bij het spoor daaraan kunnen deelnemen. Doorn in het oog is de beoogde minimale dienstverlening voor de NMBS. Hahaha! Die is nu al minimaal. Daarnaast veroorzaakt ook de vernieuwde oproep voor een liberalisering van het spoorwegnet voor wrevel bij de vakbonden. Had ik het niet gedacht (zie twee alinea van mijn bericht van gisteren)? Groen heeft begrip voor de stakingsaanzegging van het ACOD, maar roept de socialistische spoorbond op de reizigers niet te treffen en een betaalstaking te organiseren (terwijl de meeste reizigers een treinkaart, alias abonnement, hebben...). Vicepremier De Croo van de Open VLD vindt de aangekondigde staking volstrekt onaanvaardbaar. Minister van Mobiliteit Bellot vindt de staking betreurenswaardig. Mw Dutordoir heeft blijkbaar nog geen reactie gegeven aan De Standaard. Bellot wijst op de inspanningen die gedaan worden voor het spoor. "In december verhogen we het totale spooraanbod met 5 procent nadat we in december 2016 al 78 extra voorstedelijke treinen lieten rijden. Dit is de grootste toename in 20 jaar. We hebben bovenop het investeringsplan 1 miljard extra vrijgemaakt om te investeren in het extra uitbreiden van de spoorweginfrastructuur. Er is voor 1,3 miljard euro geïnvesteerd in een eerste schijf nieuwe, comfortabele treinen." Maar dat is ten gunste van de reiziger, niet van de vakbonden en hun leden, hé?
29.08.2017: In juli reed 92,2 % van de passagierstreinen op tijd of met een vertraging tot zes minuten. De stiptheid ligt daarmee een fractie onder die van juli 2016 (92,9 %) maar een stuk boven juni 2017 (87,3 %). Dat zal wel, er rijden minder treinen in juli (en augustus) want bij de NMBS rijden de treinen alleen voor studenten (en toeristen). Over het ganse jaar bedraagt de globale stiptheid van het binnenlands reizigersverkeer 89,7 %, tegen 90,2 % over dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel dinsdag hebben bekendgemaakt. In juli werden 1.147 treinen afgeschaft, of 1,1 % van het totaal aantal treinen. Juli 2016 was in dat opzicht vergelijkbaar (1.054 afgeschafte treinen). In juni telden de spoormaatschappijen 1.552 afgeschafte treinen (1,5 %). Ruim 34 % van de vertragingen is toe te schrijven aan derden, de NMBS is verantwoordelijk voor 32 % en Infrabel voor 27,5 %. De averij aan een stuurrijtuig op vertakking Welle zorgde met 2.211 minuten vertraging voor de op 1 na zwaarste hinder.
De socialistische vakbond ACOD roept dit najaar op tot acties in de openbare sector, dus ook bij 't spoor (daarom zien de vakbonden een eventuele privatisering van de NMBS niet zitten, zeker? ). Die zullen van start gaan bij de hervatting van de werkzaamheden van de regionale parlementen eind september, en gevolgd worden door een reactiedag op 10 oktober. Wat de precieze acties zullen inhouden, zal afhangen van sector tot sector. Wel zou een massabetoging op 10 oktober alvast niet de bedoeling zijn. Reniers zegt te hopen op navolging van de andere bonden. Daarbij sluit ze meer acties later in het najaar niet uit.
25.08.2017: Er wordt hardop nagedacht over een privatisering van de NMBS. Ze zouden beter stilletjes nadenken. Oppositiepartijen SP.A, PS, Groen en PVDA zijn gekant tegen een privatisering van de NMBS. Ze halen daarbij onder meer het voorbeeld aan van het Verenigd Koninkrijk, waar 'een privatisering leidt tot duurdere tickets en een veel grotere kost voor de overheid'. De PS verzet zich zelfs tegen elke vorm van privatisering van overheidsbedrijven. 't Zijn mijn favoriete partijen niet, maar deze keer ben ik het met hen eens. Nu moet de NMBS "nog naar de overheid luisteren", als ze geprivatiseerd is, mag ze haar gedacht doen, of 't gedacht van haar aandeelhouders. Ik denk niet dat de pendelaar er dan beter zal aan toe zijn dan nu (en 't is nu al gene vette, de pendelaar komt op de prioriteitenlijst ver achter de toerist en de student/festivalbezoeker).
De NMBS maakte in de eerste jaar helft meer winst, door meer reizigers te vervoeren. Met dank aan de vakbonden, die het stakingswapen op zak hielden. Sjt, maak slapende honden niet wakker! In de eerste jaarhelft vervoerde de NMBS 120,7 miljoen meer reizigers. Dat zijn er 5 miljoen meer dan vorig jaar. 2016 was evenwel een uitzonderlijk slecht jaar, met de aanslag van 22 maart en de wilde stakingen. De NMBS verklaart die stijging onder meer aan de marketinginspanningen om dagjestoeristen aan te trekken. Maar ook de vakbonden deden hun duit in het zakje. In de eerste jaarhelft viel er geen enkele staking te bespeuren. In de eerste zes maanden van 2016 waren er maar liefst 20 stakingsdagen!
23.08.2017: Er rijden minder treinen (want de NMBS rijdt liefst van al voor toeristen en studenten, niet voor 't werkend plebs) en dan rijden ze nog niet volgens de dienstregeling. De trein naar Zottegem-Oudenaarde was eerst in aantocht, maar toen ik op perron 2 aankwam, stond daar een trein naar Luik. Met vertraging, natuurlijk. Toen werd de trein naar Zottegem-Oudenaarde ook aangekondigd met een vertraging, beginnend met 10 minuten en dan uitlopend. Ik ging dan naar spoor 9 voor de andere trein naar Zottegem. Die werd dan ook ineens met een vertraging van 15' aangekondigd. Dus ging ik maar terug naar spoor 2, waar de trein naar Zottegem met een vertraging van 20' aangekondigd was. Daar snoepte de machinist och arme 3' van af bij aankomst in Denderleeuw.
07.07.2017: Wat had ik vandaag geluk dat ik niet moest gaan werken! Duizend treinreizigers zaten deze voormiddag twee uur lang vast in twee treinen in de omgeving van Welle. Door een technisch defect aan de remleidingen blokkeerde de eerste trein omstreeks halfnegen (ik zou dus blijkbaar ontsnapt zijn, om half negen zit ik normaal al op kantoor) in de omgeving van Welle, dat zegt Crols van de NMBS. De trein was onderweg van Blankenberge naar Genk. Een tweede trein die op hetzelfde spoor reed, kwam daardoor ook vast te staan. In beide treinen zaten vijfhonderd passagiers. Crols meldt dat de airco steeds is blijven werken en dat de reizigers flesjes water kregen. Omstreeks 10.20 uur vertrok een trein vanuit Gent om de gestrande reizigers te evacueren. Het voertuig achter de defecte trein werd eerst weggesleept naar Gent. Het defecte treinstel bleef nog een tijdlang op de sporen staan, maar kon rond de middag ook weggesleept worden. "Het wegslepen van de defecte trein is goed nieuws voor de avondspits die over vier uur begint", aldus Crols. De gevolgvertragingen liepen al op van twintig minuten tot meer dan een uur. Een reizigster meldde aan De Standaard dat het uitgedeelde water halverwege de trein op was, wat overeenkomt met andere berichten van reizigers die geen water hebben gekregen. En dat bij zo'n dorstig weer.
SC Eendracht Aalst: Seizoen 2017-2018: VW Hamme - E. Aalst
17.12.2017: VW Hamme - E. Aalst: 2-4
Na drie minuten was 't al prijs. Na een doelpoging van de thuisploeg was het aan de overkant wel raak toen Verstraeten een vrije trap tegen de netten kopte (0-1). De Vroe kwam uit om de bal te ontzetten maar botste met één van zijn verdedigers, De Rock strafte het foutje af (29'). Van Remoortere mocht een penalty nemen en trapte de 1-2 op het scorebord (34'), waarom Hamme een penalty kreeg, wist de webreporter niet te vertellen. 1-2 was de tussenstand bij de pauze. De Rock kreeg de bal cadeau van de lokale defensie en knalde de 1-3 voorbij De Vroe (56'). Van de weeromstuit scoorde Hamme tegen: een doelpunt van Dekuyper (58'). En het werd nog 2-4 na een treffer van De Man (95').
De Cock moet wel blij zijn met de inzet van deze spelers: Van Den Noortgaete, De Coninck, Yala Lusala (87' De Man), Diarra, Mitu, De Neve, Geenens J., De Rock (92' Gyselinck), Verstraeten, Geenens F. en De Koker.
12.12.2017: Bij Eendracht Aalst werd beslist om Sven Van Den Bogaert te benoemen als nieuw sportief directeur in opvolging van Patrick Vanderpoorten. Hij krijgt de eindverantwoordelijkheid maar er komt ook een sportief team waar naast hem ook Predrag Filipovic, Tom De Cock en Dirk Adriaenssens zullen in zetelen, deze laatste eerder voor de financiële insteek. Daarnaast zullen de verantwoordelijken van de Jeugd met name David Hillewaere, Guy De Smet en Marijn Vanderheyden op regelmatig basis deelnemen aan deze vergadering om de maximale doorstroming van de eigen jeugd naar het eerste elftal te bevorderen. Last but not least wordt ook het scoutingsapparaat onder de loupe genomen met de bedoeling om het te versterken. Dit zal samen met de uitbalancering van de kern tot de eerste objectieven van Van Den Bogaert behoren.
Eindejaarstocht, georganiseerd door Wandelclub De Marktrotters Herne vzw
17.12.2017: Mijn club, De Pajotten Hekelgem, trakteerde zijn leden op de inschrijving (elektronisch) en een drank aan basisprijs, en ik schreef me in voor 15 km, maar ik wachtte bij Julia en Gillaine op het daglicht. Toen het dan helder genoeg was om zonder zaklamp te wandelen vertrok ik, spoedig over een veldweg, richting Aspelare. De doortocht door Nederhasselt was wel glad wegens ijzelplekken op de openbare weg, ik was blij toen ik opnieuw een onverharde weg voor de voeten kreeg. Ook in Aspelare, waar ik bij een frisdrank wachtte op het smelten van ijzelplekken, bood de koer wat glijmogelijkheden voor wie geïnteresseerd was. Bij het verlaten van het buurthuis twijfelde ik eerst of ik meteen terug zou gaan naar Outer, maar ik besloot toch de lus te wandelen. Die was vooral onverhard dus met modder waar je ook in kan glijden, getuige de sporen. Terug in Aspelare gunde ik me opnieuw een pauze en keerde dan terug. Gelukkig was Appelterre-Eichem wel al ontdooid zodat daar het gevaar op valpartijen tot een minimum herleid was.
Het regende in het begin wel maar toen de zon tevoorschijn kwam, bleef ze ook schijnen. Mijn foto's staan hier, 't zijn er niet zoveel als gisteren in Mechelen.
Gouden Carolus Christmaswandeling - Mechelen in kerstsfeer en in den doenker, georganiseerd door Wandelclub Opsinjoorke Mechelen vzw
16.12.2017: Deze wandeling was een doelwit van een busuitstap van De Pajotten, en om 14 uur waren we al vertrokken. We kwamen voorspoedig aan in Mechelen en kregen van Johny onze inschrijfkaart. Ik vertrok al meteen voor de langst aangeboden afstand, 10 km, want al had ik een zaklamp bij, ik had geen zin om te wandelen in het duister in een stad die ik niet ken. Weldra doorkruiste ik de Botanische tuin en de rest van het parcours was verhard. Ik passeerde zo vele gekende en minder gekende historische plaatsen, zoals het stadhuis, enkele (gewezen) kloosters, de Dossinkazerne, brouwerij Het Anker, de boorden van de Dijle (enkele woonsten doen denken aan de Hamburgse Speicherstadt), de Sint-Romboutskathedraal (waar ik eens binnen wipte).
Het weer was niet zo leuk, met enkele regenbuien. Het zaaltje met de inschrijvingstafel was nogal klein, maar Walter (die ik nog ken als medewerker aan Vichte-Dhron) zei dat er voorbij de ingang nog een zaal was en daar wachtte ik dan bij een paar donkere Gouden Carolussen met een paar belegde pistolets. Mijn foto's staan na lang proberen eindelijk hier.
Hamburger SV: Seizoen 2017-2018: Bor. Möchengladbach - HSV
15.12.2017: Bor. Möchengladbach - HSV: 3-1
Deze wedstrijd volgde ik bij ZDF, en met puike beeldkwaliteit (dat was ooit anders). Toen Hazard (jawel, ...) in de 9de minuut scoorde, was Mathenia al eens gered door de infrastructuur van zijn doel, en na de openingstreffer was dat ook al eens het geval. Nadien schakelde de thuisploeg een tandje lager en kon HSV wat meer in het spel komen. Maar 1-0 was de ruststand. De tweede helft was pas 8' bezig toen Hahn de gelijkmaker scoorde:Hunt legde de bal vanuit het centrum met rechts perfect naar voor in de loop van Hahn, die zich bliksemsnel om zijn eigen as draaide en de uitgekomen Sommer van op 10 meter tunnelde. Ik dacht al dat HSV eindelijk eens wat Eendracht Aalst-reactie toonde (die kwam al eens op achtertand maar keerde toch met de drie punten naar huis), maar daar was ik dus mis in. Stindl paste naar Grifo, die Raffael op links bediende en die plaatste een vlak schot van op 14 meter in de linker hoek, Mathenia had geen kans (74'). Stindl stuurde de bal in het baantje naar Hazard, die eerst de struikelende Douglas afschudde, dan ook nog om Mathenia heen liep van de doellijn naar Raffael paste, die van op korte afstand scoorde. Tot overmaat van ramp zal Bremen 's anderendaags (thuis) gelijk spelen en dus evenveel punten behaald hebben. Nadien zag ik op Facebook dat ik niet de enige ben die zich verbaasde over de late wissels van Gisdol.
Hij stelde de volgende spelers op: Mathenia - Mavraj, Papadopoulos, van Drongelen (80' Arp) - Sakai, Jung, Ekdal (84' Janjicic), Santos - Hunt (83' Waldschmidt), Kostic - Hahn.
15.12.2017: Volgens De Standaard zal vanaf begin volgend jaar ook in de Bundesliga op maandagavond competitievoetbal worden gespeeld. Eintracht Frankfurt en RB Leipzig krijgen op 19 februari de primeur. Andere maandagwedstrijden waar de krant van weet zijn Borussia Dortmund/Augsburg op 26 februari en Werder Bremen/Keulen.
14.12.2017: Ito heeft een profcontract getekend tot de zomer van 2021 en sportdirecteur Peters heeft bijgetekend tot 30.06.2020.
Hamburger SV: Seizoen 2017-2018: HSV - Eintracht Frankfurt
12.12.2017: HSV - Eintracht Frankfurt: 1-2
HSV verloor dus thuis van Eintracht Frankfurt met 1-2 (dat was ook de tussenstand). Nochtans opende Papadopoulos de score (hij probeerde dat eerder al maar toen Kostic hem de bal paste, was dat speeltuig eventjes over de doellijn gezoefd) maar de gasten antwoorden snel. Eerst scoorde Wolf de gelijkmaker (16') en Gacinovic nam de drie punten mee (24'). In de tweede helft probeerden de mannen van Gisdol wel constant toch zeker een punt uit de brand te slepen, maar het lukte niet meer (Diekmeier stond net buitenspel toen hij scoorde). Tja, de ploeg uit Frankfurt heet Eintracht, zoals die van Aalst (ik bedoel, die kunnen ook een achterstand ombuigen tot een uitzege).
Gisdol stelde de volgende spelers op: Mathenia - Diekmeier, Papadopoulos, Mavraj (82' Schipplock), Douglas - Jung, Walace (36' Ekdal) - Hunt, Waldschmidt (67' Ito), Kostic - Arp.
11.12.2017: Onder de nieuwsberichten staat interessante info over het stadion. 57.000 plaatsen (47.000 zitplaatsen, 10.000 staanplaatsen, allemaal onder dak), in 1953 werd het Volksparkstadion geopend en tussen 1998 en 2000 helemaal gerenoveerd, 266 lichten binnen het stadion, 37.000 l bier en 8.000 l alcoholvrije dranken worden per wedstrijd genuttigd, 23 bewakingscameras zorgen voor de veiligheid in het stadion, 62 m² groot en 11 ton gewicht bezitten beide videoschermen boven de doelen, 45 m bedraagt de hoogte van het dak boven het speelveld, 4.868 business seats bevinden zich in de oost- en de westtribune, 755 MWh verwarmt het veld per seizoen, 5 cm bedraagt de afstand tussen de stoelen, 45 cm is de breedge van de stoeltjes (geen zitjes voor obesen, zoals in het Maracanã-stadion), 35.413 m² oppervlakte bezit de uit 40 velden met een speciale membraan-bedekking bestaande dakconstructie, 17 km bedraagt de totale lengte van de staaldraden die het dak ondersteunen, 45 m bedraagt de minimale afstand van een zitplaats tot de dichtstbijzijnde rand van het speelveld; de maximale afstand ligt rond 129 meter, 7.500 brezel (soort koeken met stukjes suiker op) en 4.000 visbroodjes worden per wedstrijd in het stadion verorberd, 20.000 braadworsten worden per wedstrijd verorberd, 460 ton zwaar in de staaldraadstructuur voor het stadiondak (ongeveer het gewicht van 60 volgroeide Afrikaanse olifanten), 20, 30 en 35 graden bedraagt telkens de hellingsgraad van de drie rangen (A-, B- en C-rang), 3 ondernemingen verzekerden zich van 2001 tot 2015 het recht haar naam aan het stadion te geven: AOL-Arena (2001-07), HSH-Nordbank-Arena (2007-10, toen brak de bankencrisis uit en HSH is er nog niet van af) en Imtech Arena (2010-15), het speelveld is 105 x 68 m groot, 146 plaatsen voor de pers in de oosttribune, daarvan 27 commentatorplaatsen, 10.452 parkeerplaatsen (62 parkeerplaatsen voor bussen), 21 trappenhallen onder de tribunes, 95 cm breed zijn de trappen naar de tribunezitjes, in het seizoen 2006/07 waren er 949.738toeschouwers (gemiddeld 55.867, 11 keer uitverkocht) blijkbaar een record.
Hamburger SV: Seizoen 2017-2018: HSV - VfL Wolfsburg
09.12.2017: HSV - VfL Wolfsburg: 0-0
Geen winnaar, dus, of 't moet 't str***weer (een paar fikse buien van smeltende sneeuw, duidelijk ook niet het favoriete weer van Ito) zijn. Volgens de Liveticker-schrijver zou HSV 12 (Arp, Hunt, Santos, zelfs Diekmeier en nog enkelen) en de bezoekers slechts 2 echte doelkansen gehad hebben, dus was een punt eigenlijk twee te weinig. Dan moet HSV komende dinsdag dan maar drie punten behalen, ook thuis. Ik hoop, overigens, dat Mathenia geen "plaag" opgelopen heeft, bij dat winterweer en zeer weinig te doen.
Gisdol stelde de volgende spelers op: Mathenia - Diekmeier, Papadopoulos, Mavraj, Douglas - Jung, Walace (78' Ekdal) - Ito (60' Waldschmidt), Hunt, Kostic - Arp (83' Hahn).
28e Brillanttochten, georganiseerd door Parel van het Pajottenland
03.12.2017: Ik schreef me in voor 16 km maar bleef eerst nog wat zitten babbelen met Julia, ik had geen zin om in de duisternis te wandelen. Toen vertrok ik dan toch naar Tollembeek over enkel verharde maar nog meer onverharde wegen. Deze laatste waren behoorlijk modderig door het eerste winterprikje en de wandelaars die me al voorgegaan waren, maar liever hier wat glijden dan op de openbare weg (ik trof geen ijzelplekken aan zoals vorige week). Vooral het laatste stuk groen (met een beetje wit) voor de rustpost in Tollembeek was zelfs door enkele weiden, waar ik af en toe, aan de perceelgrenzen, moest slalommen door zigzagpoortjes. Na een frisdrank en sanitaire stop keerde ik terug naar Vollezele, door het centrum van Tollembeek (met het standbeeldje van Urbanus en nog een paar stripfiguren), waar net ene Sint met ene Zwarte Piet aankwamen. Ook de terugweg naar Vollezele verliep over vooral onverharde, dus modderige paden.
Het weer was niet best, het regende bijna ononderbroken maar niet hard, bij een temperatuur van 1 °C. Mijn foto's staan bij Google.