Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagonië.
25 april 2009 : Euraudax Geraardsbergen, georganiseerd door Euraudax België (258)
Voorheen was dit Euraudax Zandbergen, maar het lokaal aldaar is te klein voor de groep wandelaars die Peter pleegt te ontvangen. Samen met Rudolf en Paul kwam ik zeer voorspoedig aan in de feestzaal Villa Wilson in Geraardsbergen, zo voorspoedig dat de poort gesloten was en Peter & Nele net na ons aankwamen. Zij werden weldra gevolgd door een der garçons (die sprekend lijkt op Kristof "Euraudax Tremelo"). Deze ober maakte de poort open en wij konden parkeren (net als Rik & Louis, die er al om 7 uur waren...). We begroetten de weinige aanwezigen, kozen ons een zitplaats en hadden ruim tijd om iets te eten, drinken en ons klaar te maken. Net als in Doornik zouden we eerst 50 km en dan drie lussen van 25 km elk wandelen, tenminste zij die 125 km kozen. Voor die eerste lus droeg ik Lowa schoenen met nieuwe inlegzolen maar ik verzuimde mijn voeten met een verzorgingsmiddel in te smeren, en mijn voetzolen geraakten gaandeweg wel geïrriteerd. De tocht ging in zuidelijke richting langs Deux Acres, het bos van Lessen (met het kasteel van Estriverie, eigendom in de 12e eeuw van Jan van Oudenaarde, tegenwoordig van de familie Yve sedert lang), Bever en de Hernekouter, de cafetaria van de sporthal van Herne. Daar kregen we onze baguette met besteld beleg (filet américain voor mij), drank haalden wij zelf aan de toog. Nadien gingen we terug naar Bever (Kapel Eekhout) om dan het Akrenbos aan te doen. Ook in deze bossen (Lessen, Deux Acres) bloeien de boshyacinten weelderig. In Villa Wilson werd weldra de tomatensoep uitgeschept, gevolgd door de hoofdschotel en als dessert crème brulée (of andere crème voor enkelen ). Intussen trok ik een ander t-shirt aan (want het was behoorlijk warm wandelweer), andere kousen en mijn nieuwe sandalen, deze keer smeerde ik mijn voeten wel in. In deze lus van 25 km bewandelden wij vooral verharde wegen, ook al waren ze smal als een pad, en gingen zo door Deftinge (waar Peters club zijn mattentaarten koopt) en Zarlardinge, alvorens terug te keren en ons de koude schotel te laten smaken. Voor de vierde lus raadde Peter aan een zaklamp bij te hebben. Niet dat hij nu "klotepaadjes" (uitdrukking van gepensioneerd onderwijzer Gerrit) had uitgekozen, maar goed begaanbare paden en wegen, dan veelal zonder straatlicht. Zo hadden we een rustpauze aan de kerk van Galmaarden en op het Vianeplein. Daar stonden kramen voor de kermis en tegen een ervan had Deen Hardy een uiltje zitten vangen, hij moest echt wakker geroepen worden. Terug in Villa Wilson wachtte ons het ontbijtbuffet, ik moest er wel eerst plaats voor maken, en at zowat hetzelfde ontbijt als ik thuis gewend ben, al was er geen warme chocolademelk (ik nam genoegen met een kop melk), maar wel een chocobroodje (niet opgewarmd in de microgolf). Intussen waren nog enkele supporters aangekomen die wat morele steun kwamen geven. Gemoedelijk wandelden wij dan via Grimminge en De Gavers in Schendelbeke. Van daar ging het via de Muur naar de Oudenbergkapel. Daar had Willem (ook een der seingevers-signaleurs ) een drink georganiseerd vanwege zijn eerste Gouden Arend. Hartelijk gefeliciteerd en bedankt, Willem! Weldra waren wij dan terug in de Villa, waar Peter en Paul tot de geplogenheden overgingen. Het weer was prima, afgezien van de regenbui in het begin van de vijfde en laatste lus, het leek mij dat de temperaturen hoger bleven dan tijdens Euraudax Doornik, een week eerder. Van de wandelaars (een 80-tal, denk ik) waren er 53 die zich voor de volle pot inschreven. Op maandag 27 april verscheen in Het Nieuwsblad een artikel over deze tocht (ik weet niet hoe lang de link zal actief blijven), al is daar sprake van 100 km (terwijl het maximum mogelijke 125 km was) en een snelheid van 5 km/h (dat is dan met de rustpauzes bijgeteld, werkelijk wordt aan 6 km/h gewandeld). Fotoalbum : http://picasaweb.google.com/hvds9470/EuraudaxGeraardsbergen
Euraudax Torhout, georganiseerd door Euraudax België
02.06.2018: Met veel moed schreef ik me in voor 50 km, die gestapt werd in twee lussen van elk zo'n 25 km. Voor de eerste luss waren we met 43, Maaike (organisatrice en baankapitein) inbegrepen. Het duurde eerst een hele poos eer we verharde wegen mochten verlaten voor onverharde wegen, maar die stukken volgden elkaar dan beter op. De eerste rustpost was Daverlo in Assebroek. Na die rustpauze gingen we naar Brugge, waar we erop moesten toezien dat we elkaar en vooral Maaike niet uit het oog verloren tussen al die toeristen, en zelf probeerden we ook de toerist uit te hangen door foto's te nemen van bezienswaardigheden en mooie gevels. We verlieten dan Brugge en togen door het Lappersfortbos naar Sint-Michiels voor de wagenrust. Er restten dan nog ruim 7 km tot aan de aangkomst.
Na het verorberen van een voorafbestelde en betaalde boterham met kaas (of hesp) wandelden we naar Assebroek. Daar hadden we een wagenrust en wandelden dan een lus, zoals doorheen het Paalbos. Terug in het centrum van Assebroek hadden we een caférust in het stamcafé van Maaike, 't Leenhof, ook al omdat daar een huiskat zit, maar die had zich verstopt voor al dat volk (er waren ook andere klanten). We keerden dan terug naar de startplaats langs het Brugs kanaal. Toen we kwamen aan de brug (die net weer neergelaten werd), en aan de andere kant van het kanaal gingen we niet linksaf langs het Canadees ijzeren vredesmonument, maar rechtsaf door, of beter: boven de Warandeputten, over een plankenpad waarover kippengaas vastgemaakt was. Eens dat natuurdomein verlaten, was het niet ver meer naar de aankomst. Daar liet ik mijn wandelboekje afstempelen en nam afscheid van Maaike en enkele wandelaars.
Het weer was bewolkt, met enkele zonnestralen in de namiddag, en zwoel. Mijn foto's staan bij Google.
Euraudax Torhout, georganiseerd door Euraudax België
02.06.2018: Ik schreef me met veel moed in voor de 50 km die bestond uit twee lussen van elk zo'n 25 km. De eerste lus werd bewandeld door 43 moedigen, Maaike (organisatrice en baankapitein) incluis. Na een lang eind verharde weg volgden de stukken onverhard pad zich goed op tot we in Assebroek een caférust hadden in Daverlo. In dat gebouw zijn ook een bibliotheek en een politiepost ondergebracht alsook, zeer interessant voor wandelaars, degelijk uitgeruste sanitaire infrastructuur. Dan wandelden we verder naar Brugge, waar het wemelde van de toeristen en het dus niet zo simpel was om Maaike te volgen en intussen zelf de toerist uit te hangen, talrijke bezienswaardigheden fotograferend. We verlieten dan het centrum van Brugge en hadden een wagenrust in IZ Ten Briele in Sint-Michiels. Nadien trokken we door het Lappersfortbos en zo terug naar het café waar we gestart waren en waar en ruim tijd hadden om onze boterham met ham of kaas (zoals ik) met wat groentjes te verorberen.
De tweede lus (we waren toen nog met 25) was natuurrijker en volgde voor een zeker gedeelte het parcours van de Brugse wandelclub (die in St.-Michiels vertrok), we bezochten enkele bossen en hadden een wagenrust bij de kerk (en tegenoverliggend kapelletje) van Assebroek. Maaike liep gauw naar 't Leenhof waar we later een caférust zouden houden, om te vragen zeker genoeg bier koel te zetten. We wandelden eerst een lus (en werden daarbij vergezeld door de schoonzus van Maaike) en bezochten zo het Paalbos. Terug in het centrum van Assebroek hadden we dus een caférust in 't stamcafé van Maaike. Helaas had Leentje, de huiskat, zich verstopt voor zoveel volk (er zaten ook andere klanten op het terras en binnen). Na twee frisdranken en een bezoek aan de sanitaire faciliteiten was het tijd om terug te keren. Nabij de brug (die net weer neergelaten was) gingen we niet langs het Canadees ijzeren vredesmonument maar langs de Warandeputten, waarover een plankenpad ligt, en op de plannken ligt kippengaas vastgemaakt. Daar heb ik geen foto's van want de groep was dus kleiner en ik zou die al rap kwijt zijn, of toch zeker aan 't staartje bengelen. Eens dat bos verlaten was het niet ver meer naar café Oud Stuyvenberg, waar ik mijn wandelboekje liet stempelen en afscheid nam van Maaike en andere wandelaars.
Het weeer was bewolkt, op enkele zonnestralen in de namiddag na, maar toch zwoel. Mijn foto's staan bij Google.
02.06.2018; En Hunt volgt goed voorbeeld en zoals Sakai tot de zomer van 2020.
30.05.2018: Holtby had al verlengd, nu doet ook Sakai dat, en wel tot de zomer van 2020. Hahn, daarentegen, verkast naar Augsburg, dat 'm daar de groeten doet aan Gregoritsch en Kacar.
24.05.2018: Holtby blijft HSV trouw en verlengt zijn contract met een extra jaar, zijn huidig contract was net ten einde gelopen. Niet zo trouw is Waldschmidt die naar SC Freiburg vertrekt.
Wel weer goed nieuws voor HSV is dat al zeker 15.000 abonnementen verlengd zijn voor 't volgend seizoen, en dat op een week tijd. Er zijn ook 4000 leden meer (die hebben stemrecht als het bestuur moet vernieuwd worden, en leden die geen abonnement hebben, komen 't eerst aan de beurt als er voorverkoop is voor tickets). De overige 11.000 abonneehouders van dit seizoen hebben nog tot 6 juni om hun seizoenskaart te verlengen. Op 19 juni start dan de voorverkoop voor clubleden, twee dagen later begint de vrije verkoop. Zelfs als het aantal abonnementen op 26.000 blijft steken, is dat zowat de helft van het aantal zitjes voor het thuispubliek. Goed nieuws voor HSV, iets minder voor mij want dan heb ik minder keuze voor een plaatsje (hoewel veel abonnees wellicht achter het doel staan in de noordtribune). “We zijn heel tevreden met de vele aanvragen”, reageerde HSV-bestuurslid Frank Wettstein. “Er zal ook volgend seizoen een dolle sfeer te beleven zijn in ons Volksparkstadion.” Verder werden er negen nieuwe fanclubs opgericht, onder meer in Canada en op Gran Canaria. De Standaard herinnert er nog eens aan, alsof ik dat noch niet wist, dat HSV het seizoen beëindigde op de zeventiende en voorlaatste plaats, dat volstond helaas niet voor handhaving. Die Rothosen (ha, die bijnaam kennen ze bij de krant dus ook) waren de enige Duitse club die sinds de start van de Bundesliga (in 1963) altijd in de hoogste afdeling speelden. En HSV blijft dus de Bundesligaclub met de langste tijd in eerste klasse, is mijn conclusie.
23.05.2018: Christoph Moritz, een 28-jarige middenvelder, verlaat 1. FC Kaiserslautern en komt gratis en voor niets naar HSV tot 30 juni 2020. Eerder speelde hij bij Alemannia Aachen (2006-2009), FC Schalke 04 (2009-13) en 1. FSV Mainz 05 (2013-16). In eerste klasse speelde hij 96 wedstrijden en scoorde 3 doelpunten, in tweede klasse was dat respectievelijk 59 en 5.
18.05.2018: Moritz-Broni Kwarteng, 20 jaar en offensief, heeft een profcontract getekend, die is geldig tot 30 juni 2021. Kwarteng verliet in de zomer van vorig jaar TSG 1899 Hoffenheim om aan de Elbe bij de U21 van HSV 23 jkeer mee te spelen (3 doelpunten, 3 laatste voorzetten). In Stuttgart geboren met Ghanese roots rijpte hij in Regionalliga Nord (dat zal zo iets zijn als onze provinciale klasse) onder de leiding van Titz tot stamspeler en nam in het voorbije seizoen deel aan de training van de profs deel. Net als veel andere opleidingsspelers zal hij zicht tijdens de trainingen vanaf 21 juni kunnen bewijzen.
17.05.2018: Papadopoulos werd door nationale coach Skibbe voor een oefenwedstrijd opgeroepen. Griekenland doet niet mee in Rusland (omdat "Papa" twee keer niet meedeed tegen België? ) en is dus beschikbaar om op 2 juni in Athene tegen Iran te spelen.
16.05.2018: Hij had al beloofd te blijven, wat ook het (nood)lot van HSV zou zijn na de laatste wedstrijd, en dat werd nu bekrachtigd. De profs van HSV worden dus ook in het komende seizoen door Titz getraind. Vandaag ondertekende de 47-jarige voetballeraar een nieuw contract voor twee verdere jaren.
15.05.2018: De grote kuis begint al, 5 prof-spelers hebben hun C4 gekregen. Diekmeier (met wie al eens gespot werd omdat hij niet scoort, maar hij is een verdediger, en Schipplock is een aanvaller, hij scoorde ook niet voor HSV), Salihovic (heeft het dus niet lang uitgehouden want hij kwam pas vorige zomer), Schipplock (zoals gezegd geen trefzekere aanvaller), Thoelke (speelde niet voor de eerste ploeg, ook al omdat hij gepest werd door blessures, wel voor de reserven) en Hirzel (op zijn best derde keeper, na Pollersbeck en Mathenia - van deze laatste nog geen nieuws). Anderzijds tekende Ambrosius wel een profcontract.
Sakai en Ekdal werden ten voorlopigen titel opgeroepen voor hun respectievelijk nationale ploeg voor het WK 2018 in Rusland. In geval van werkelijke selectie voor de uiteindelijke ploegopstelling speelt Sakai met de Japanse collega's in groep H tegen Colombia (19 juni), Senegal (24 juni) en Polen (28 juni). Ekdal daarentegen speelt dan met Zweden in groep F tegen Zuid-Korea (18 juni), Duitsland (23 juni) en Mexico (27 juni). En Kostic?
29.05.2018: ACOD Spoor dreigt ermee een stakingsaanzegging in te dienen bij het spoor, uit onvrede over de pensioenhervorming. Er is nog geen datum voor een eventuele staking geprikt, maar ze evalueren het dossier dag per dag. Mocht het effectief tot een staking komen, dan zal die de eerste test vormen voor de minimale dienstverlening bij het spoor (maar daar hebben mijn collega en ik geen vertrouwen in, de dienstverlening is ook zonder staking al minimaal... ). De onvrede heeft te maken met de pensioenhervormingen van de federale regering. Door de geplande maatregelen zal geen enkele spooragent nog voor zijn zestigste met pensioen kunnen en zullen alle pensioenen naar beneden worden herzien, klinkt het in een persbericht van CGSP Cheminots, de Franstalige vleugel van de vakbond. Daar luidt het wel dat een staking midden juni tot de mogelijkheden behoort. Zo kennen we hen weer, onze Franstalige landgenoten. De spoorbond verwijst ook naar de lijst van zware beroepen bij het overheidspersoneel die vorige week door de christelijke en de liberale vakbond werd gepubliceerd. Daarop staan heel wat spoorberoepen, zoals werknemers in de seinhuizen, arbeiders die werken aan de sporen en de bovenleidingen, het rijdend personeel (treinbestuurders en -begeleiders) en de agenten van Securail. Ja, dagelijks geconfronteerd worden met veeleisende reizigers, die stiptheid en hedendaags comfort verwachten, dat moet ongewoon zwaar zijn...
22.05.2018: De treinen reden in april minder stipt in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt uit de gezamenlijke stiptheidscijfers die Infrabel en NMBS dinsdag hebben bekendgemaakt. Ook in januari, februari en maart ging de stiptheid erop achteruit. In april 2018 reed 89,2 % van de treinen stipt, tegenover 92,6 % in april 2017. Dat betekent dat ze met minder dan 6 minuten vertraging in hun eindstation aankwamen. Ook in januari (88,6 %), februari (87,3 %) en maart (88,5 %) reden de treinen minder stipt dan in 2017. Er werden vorige maand ook meer treinen afgeschaft dan een jaar eerder: 1.450 of 1,4 % van alle treinen, tegenover 859 of 0,9 % in april vorig jaar. De verantwoordelijkheid voor die vertragingen ligt voor 30,8 % bij Infrabel, voor 32,8 % bij de NMBS (samen 63,6 %) en voor 33,7 % bij ‘derden’. Daarmee worden onder meer ongevallen en vooral spoorlopers bedoeld (die waren er vandaag ook op metrolijnen 2 en 6). En wat schikt de NMBS te doen aan die 63,6 %, Mw Dutordoir?
17.05.2018: De omgekeerde wereld, als je België als maatstaf neemt, is Japan. Een Japanse spoorwegmaatschappij heeft zich uitgebreid geëxcuseerd omdat een trein 25 seconden te vroeg vertrokken was. Begin deze week verliet een Japanse trein het station van Notogawa om 7.11 uur, terwijl het aangegeven vertrekuur 7.12 uur was. De machinist had zich namelijk vergist en dacht dat de trein wel degelijk om 7.11 uur moest vertrekken. Doordat de trein 25 seconden te vroeg vertrok, moesten tientallen Japanners zes minuten wachten op het perron om de volgende trein te nemen (ik zou veel langer moeten wachten en dan heeft Denderleeuw best wel een groot station). In Japan is enkele minuten te laat komen op het werk, op school of voor elke andere afspraak not done. Wie niet stipt op tijd komt, dreigt ontslagen of buitengezet te worden. Oh jee, ik beklaag de Japanners die in België werken voor een Japanse onderneming en regelmatig de trein nemen! Zelfs een eerdere trein nemen helpt niet altijd.
08.05.2018: De NMBS bakt het nogal bruin, en wellicht ligt dat niet aan het mooie, zomers aandoende weer, maar aan gebrekkig onderhoud van haar infrastructuur, al dan niet mobiel. Vandaag sloeg alles, de S3 2288 werd eerst in het station van Brussel Noord aangekondigd met 15' vertraging (de app gaf eerst 2' en dan 4' aan...) maar na een poos moest de aankomst zelfs bevestigd worden. Ik keerde dan maar huiswaarts met de immer met vertraging rijdende trein naar Denderleeuw-Oostende (via Zottegem-Oudenaarde).
04.05.2018: De Standaard deed een beetje aan desinformatie gisteren, de problemen met de bovenleiding waren niet in mijn buurt maar in Erpe-Mere. Na een dag vol problemen verloopt de treinverbinding tussen Gent en Brussel weer normaal (sic), sinds 16.30 uur zijn beide sporen vrijgemaakt. Er werd geen hinder meer verwacht voor de avondspits, meldde de NMBS, maar dat is desinformatie van de hoogste plank. Hoe komt het anders dat een trein die om 17:12 uur (S3 2288) in Brussel Noord hoort te vertrekken en niet eens in de verre buurt van Erpe-Mere moet passeren, in Brussel al met vertraging aankwam en die vertraging al opliep tot net geen half uur in Denderleeuw?
03.05.2018: Sinds 16 uur donderdagmiddag is het treinverkeer op de spoorlijn tussen Gent en Brussel onderbroken. Door een storing in de bovenleiding zijn alle treinen omgeleid via Dendermonde. Die tussen Brussel en Denderleeuw (en verder naar Zottegem) bleven steken in de file, wat dus ook op 't spoor kan... Het verstoorde treinverkeer is het gevolg van problemen met de bovenleiding in de buurt van Welle, en dat is een deelgemeente van Welle. Ik kwam in Denderleeuw aan met een vertraging van 24 minuten.
13.04.2018: De NMBS plaatst aan de ingangen van 22 grotere stations betonblokken in het kader van de beveiliging . De betonblokken zijn een preventieve ingreep, bedoeld om de toegang tot de stations te bemoeilijken, bevestigt NMBS-woordvoerder Crols. Hij benadrukt dat er geen specifieke aanleiding of reden voor de ingreep is. De plaatsing past in het kader van de veiligheidsmaatregelen die gebeuren in samenspraak met de overheden. De betonblokken moeten voorkomen dat een voertuig een station kan binnenrijden. ‘De beslissing werd al een tijdje gelegen genomen. De aanbesteding is nu in uitvoering. In het station Brussel-Zuid bijvoorbeeld zijn de betonblokken al een tijdje geplaatst’, zegt Crols. Op termijn wil de NMBS ze aan elke stationsingang plaatsen. Het budget van dit project bedraagt 1,6 miljoen euro. Het station van Denderleeuw behoort bij die 22 (met 9 sporen, evenveel als Luik-Guillemins, maar de architectuur aldaar spreekt meer tot de verbeelding), want daar staan nu ook mega-Legoblokken. De grote, plastieken bakken staan er ook nog, maar misschien worden die dan weggenomen. Die plastieken bakken werden er overigens geplaatst nadat het OECD het dreigingsniveau met een graad verlaagd had...
12.04.2018: De vakbonden ACV, ACOD en VSOA roepen op tot een staking op 30 april bij de federale overheid. De bonden verwijten minister van Ambtenarenzaken Vandeput (N-VA) de ene na de andere aanval op het openbaar ambt. Het zal geen eenmalige staking zijn, dreigt het ACOD. Bedrijven als BPost en NMBS vallen niet onder de stakingsoproep, verduidelijkt Saenen, secretaris AVC van de Federale Overheid.
06.04.2018: Helaas miste ik vandaag de stipte trein.Dus dan maar een ander nieuwtje. Wie last minute een weekendje heen en terug naar Amsterdam wil, zal daar binnenkort geen 55 maar 95 euro voor moeten betalen, tenzij er 7 dagen op voorhand wordt besteld. De reistijd wordt wel een half uur ingekort en de capaciteit verhoogd. De NMBS wil mensen aanzetten om vroeg te boeken en meer in de week te reizen. Bizar, meestal kost een ticket tijdens 't weekend net de helft als wanneer men de trein op een werkdag neemt...
04.04.2018: Zoals enkele weken geleden (16.03) vertrok de trein van 17:12 uur in Brussel Noord, met mij er in, om 17:12 uur en kwam in Denderleeuw aan om 17:39 uur. Wil de NMBS er echt een (goede) gewoonte van maken? Mij niet gelaten!
Gisteravond hadden een twintigtal reizigers veel minder geluk. Een trein was dan in Oostende vertrokken zonder de laatste treinstellen. Het was een medewerker van de NMBS zelf die het voorval opmerkte na zo’n tien minuten. Hoe het voorval precies kon gebeuren, is nog niet bekend. De reizigers die op de achtergebleven wagons strandden, hadden die zonder problemen kunnen betreden. De treinstellen waren normaal verlicht en wekten dus geen argwaan. De reizigers werd gevraagd de volgende trein te nemen richting Brugge. Ha ja, anders zaten ze nu nog te wachten, zeker?
27.03.2018: Tegen eind dit jaar wil de NMBS nog eens 1.200 medewerkers aanwerven. Veel werknemers gaan met pensioen en moeten vervangen worden. Dit jaar gingen al 400 nieuwe medewerkers aan de slag bij de NMBS. Over geheel 2018 moet HR Rail in totaal 1.600 nieuwe medewerkers aanwerven. De NMBS zoekt onder meer treinbestuurders, treinbegeleiders, technici, ingenieurs en commercieel medewerkers.
16.03.2018: De wonderen zijn de wereld nog niet uit. De trein van 17:12 uur in Brussel Noord, met mij er in, vertrok inderdaad om 17:12 uur en kwam in Denderleeuw aan om 17:38 uur, een minuut vroeger dan in de dienstregeling ! Dus als men wil, kan het wel, stiptheid op zijn Japans...
08.03.2018: Als het aan de spoorwegen ligt, zijn de Belgische stations binnenkort hotspots waar de pendelaar zijn kinderen naar de crèche brengt, zijn haar laat knippen en pakjes afhaalt. Dat laatste is nog geen slecht gedacht voor Denderleeuw want het postgebouw (nochtans niet echt klein met nog een grote garage en twee voorbehouden parkeerplaatsen aan de overkant van dat kantoor plus nog een clandestiene parkeerplaats waar de trottoir hevig beschadigd is), maar voor een crèche is daar misschien geen plaats en er is een kapsalon op enkele meters van 't station). Nu, waar wel een crèche komt in het station (Brussel Zuid? Antwerpen Centraal?), weten de uitbaters waar ze kunnen klagen als de kindjes 's avonds te laat opgehaald worden.
01.03.2018: NMBS heeft enkele perrons voorzien van warmtestralers om pendelaars te beschermen tegen de extreme koude. Nu blijkt dat die verwarming gewoon uit staat... Een opmerkzame pendelaar vroeg en kreeg meer uitleg: de warmtestralers staan in de wachthuisjes, maar die zijn niet volledig gesloten. Door die open ruimtes slorpen ze enorm veel energie, zegt woordvoerder Crols aan Het Nieuwsblad. "We zetten fel in op duurzaamheid en proberen daarom te vermijden dat de warmtestralers heel de dag aanstaan. Enkel in extreme omstandigheden worden ze aangezet." In Denderleeuw staan de wachthuisjes niet bepaald in het midden van het perron (en of daar warmtestralers in het plafond ingebouwd zijn, zou mij zeer benieuwen, bij het passeren is mij toch niets opgevallen). Toch goed nieuws voor verkleumde pendelaars: de polar ‘vortex’ die momenteel ons land doorkruist, is wel degelijk extreem genoeg: "Vandaag en morgen zetten we de warmtestralers aan op de perrons van Gent en Luik." Of ook in andere stations verwarming wordt voorzien, is nog niet bekend, maar ik denk het niet, want morgen geraakt het kwik eindelijk eens boven het nulpunt, al zal dat misschien nog niet om 7 uur lukken. De NMBS zou beter terrasverwarmers her en der op perrons zetten en ook aanzetten. Had hun CEO het enkele maanden geleden niet over reiscomfort? Of telt dat niet op 't perron?
Vanaf volgende week kan de minimale dienstverlening bij stakingen op het spoor toegepast worden, dat zegt HR Rail, de personeelsdienst van de NMBS. De vakbonden willen naar de rechtbank stappen, want hun stakingsrecht is blijkbaar belangrijker dan het voorafbetaald recht op dienstverlening. Bij een spoorstaking kan er vanaf volgende week woensdag een minimale dienstverlening worden voorzien. Het parlement had daarvoor eind november een wet goedgekeurd, maar die voorzag in een overgangsperiode waarin de vakbonden nog advies mochten geven over de modaliteiten. Het Sturingscomité kwam daarvoor vandaag samen bij HR Rail, maar de vakbonden hielden de lippen stijf op elkaar. Dat belet niet dat de wet vanaf 7 maart van kracht wordt, zegt een woordvoerster van HR Rail, dat het personeel van Infrabel en de NMBS beheert. Op 6 maart komen de directiecomités van Infrabel en NMBS samen om de essentiële beroepscategorieën te bepalen. Op 7 maart zal de raad van bestuur van HR Rail vervolgens de modaliteiten voor de intentieverklaringen bepalen. Vanaf 7 maart kan de minimale dienstverlening conform de wet worden toegepast. Bij minimale dienstverlening zullen de NMBS en Infrabel wanneer er gestaakt wordt wel zo veel mogelijk treinen laten rijden met de mensen die wel werken. Daarbij krijgen de grote assen en de spitsuren voorrang. Maar dat gebeurt ook vandaag al. Verandert er dan niets? Toch wel. Vandaag stellen de NMBS en de spoorwegbeheerder Infrabel pas op de dag van de staking vast hoeveel mensen er komen opdagen. De belangrijkste verandering is dat spoormannen drie dagen op voorhand moeten laten weten of ze mee staken. Dat maakt het voor de spoorbedrijven gemakkelijker het treinaanbod te plannen. En zo kan de NMBS ook 24 uur op voorhand laten weten welke treinen er zullen rijden. De vakbonden zullen alvast samenwerken om de minimale dienstverlening juridisch aan te vechten. Volgens Jan Buelens, advocaat bij Progress Lawyers, hebben zij een aantal mogelijkheden. Ze kunnen de wet aanvechten bij het Grondwettelijk Hof omdat het strijdig is met het stakingsrecht, of het recht op collectief onderhandelen. Die procedure duurt meestal een jaar, maar schorst de wet doorgaans niet.
28.02.2018: De NMBS zal vanaf 10 juni een nieuwe vertrekprocedure hanteren. De ‘grijze zone’ voor het vertrek verdwijnt. Zodra de treinbegeleider heeft gefloten voor vertrek, zullen alle deuren van de trein sluiten. De reglementering en de opleiding van de treinbegeleiders zal aangepast worden in functie van de nieuwe vertrekprocedure, zei Dutordoir. Die kan hopelijk ook bijdragen tot een betere stiptheid van de treinen.
26.02.2018: Overheidsvakbond ACOD organiseert een intersectorale staking tegen de hervormingsplannen van de regering-Michel rond de zware beroepen. En ook al staken de liberale en christelijke vakbonden niet mee, toch wordt heel wat hinder verwacht. Dat er bij spoorwegmaatschappij NMBS storingen zullen zijn, staat al wel als een paal boven water. De socialistische spoorbond roept al zijn leden op vanaf vanavond 22 uur het werk neer te leggen, en wel tot en met de laatste trein van dinsdagavond. Dat is dus langer dan 24 uur want wier trein normaal om 22 uur nog niet op zijn bestemming is, die vertrekt gewoon niet meer... Wat maakt het beroep van treinbegeleider eigenlijk zwaar? Pendelaars die op tijd op hun bestemming willen aankomen en zich baseren op de dienstregeling die de NMBS opmaakte?
Ik denk overigens dat de NMBS en de MIVB deze namiddag al begonnen, maar de vertragingen vermomden onder "technische defecten"...
21.02.2018: Toen ik vanmorgen in het station van Denderleeuw aankwam, bleek dat de trein naar Brussel - Tongeren afgeschaft was. Naar verluidt was er een technisch probleem. Vastgevroren aan de sporen? Gelukkig ben ik normaal nog op tijd om de trein naar Brussel - Dendermonde te nemen. Die moet om 07:21 uur vertrekken maar wachtte natuurlijk enkele minuten...
NMBS is gestart met de aankoop van duizenden smartwatches, tablets en smartphones. Volgens de maatschappij wordt daarmee verder ingezet op digitalisering. De NMBS wil de smartwatches concreet inzetten om treinen stipter te laten rijden. Vorige week lanceerde de NMBS een openbare aanbesteding voor de aankoop van naar schatting 13.500 smartphones, 7.000 tablets en 6.000 smartwatches en toebehoren. Daarnaast zoekt de NMBS ook software om alle toestellen - bestaande en nieuwe - te beheren. De slimme telefoontoestellen zijn bedoeld voor zowel de begeleiders als de bestuurders, de tablets voor de bestuurders en de slimme horloges voor de begeleiders. De watches moeten de stiptheid verbeteren. In de avondspits, bijvoorbeeld, moeten er 84 treinen per uur door de Brusselse noord-zuidverbinding. Daar komt het aan op de seconde voor een exact vertrektijdstip. De tablets, die dit jaar al zullen worden gebruikt, moeten de bestuurders onder meer helpen om een geactualiseerd werkrooster te hebben. De smartphones dienen onder meer voor het opzoeken van reisinformatie. De smartphones en de slimme horloges zouden vanaf volgend jaar in gebruik worden genomen.
19.02.2018: Spoorwegnetbeheerder Infrabel publiceert vanaf vandaag twee keer per dag de stiptheidscijfers voor negen belangrijke verkeersassen van en naar Brussel. MobiPulse toont voor de ochtendspits (van 6 tot 9 uur) de gemiddelde rittijden vanuit de stations van Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Kortrijk, Hasselt, Namen, Luik, Charleroi, Bergen en Doornik naar Brussel-Centraal. Voor de avondspits wordt hetzelfde principe gehanteerd in tegenovergestelde richting. Die stand van zaken is te raadplegen via de website van Infrabel. De kaart wordt elke dag bijgewerkt om 11 uur en om 21 uur. Het is een eerste stap naar een open databeleid, zei Infrabel op een persconferentie. MobiPulse zal ook een idee geven van de gemiddelde duur van een gelijkaardig traject met de auto, gebaseerd op Google Maps. Voorts wordt er informatie gegeven zoals de kostprijs voor respectievelijk de rit per trein (weliswaar gebaseerd op een jaarabonnement) en die per auto, en de CO2-uitstoot van beide vervoermiddelen. Er komt ook een overzicht van de belangrijkste oorzaken voor hinder voor het treinverkeer tijdens de spits. Minister van Mobiliteit Bellot (MR) reageert alvast tevreden. "Dit zal een duidelijker en meer realistisch beeld geven van de vertragingen die ervaren worden door de meerderheid van de pendelaars, maar zal de werknemers ook helpen om te kiezen voor de meest voordelige manier van reizen rekening houdend met de tijd, de kostprijs en de vervuiling. De auto is tijdens de spits nooit sneller dan het openbaar vervoer." Infrabel ontwikkelde zelf het nieuwe communicatiemiddel. De infrastructuurbeheerder geeft evenwel aan dat MobiPulse nog steeds aangepast of uitgebreid kan worden, en dat hierover nog samengezeten zal worden met spoorwegmaatschappij NMBS en de reizigersorganisaties. De traditionele maandelijkse stiptheidscijfers zullen voortaan ook sneller gepubliceerd worden, uiterlijk op de twaalfde dag van de daaropvolgende maand. Op methodologisch vlak wijzigt er niets aan de berekeningswijze van het stiptheidspercentage. Dat wil zeggen dat 5' vertraging volgens Infrabel en NMBS geen vertraging is...
07.02.2018: De tarieven bij de NMBS zullen niet langer afhangen van de stiptheid van de treinen, blijkt uit het ontwerp van de nieuwe beheersovereenkomst. De NMBS krijgt van de federale regering de vrijheid om tijdens de komende vier jaar de prijs van abonnementen voor woon-werkverkeer en van gewone treinbiljetten op te trekken met maximaal twee procent boven op de index. De abonnementen voor verplaatsingen naar school mogen jaarlijks één procent boven de index verhogen. Ook forse stijgingen van de energieprijs zullen doorgerekend mogen worden in de tarieven (de reizigers moeten hun energieverbruik echter zelf betalen). Vandaag zijn de prijzen van treintickets en abonnementen gekoppeld aan de stiptheid van de treinen. Daarover is in het ontwerp van de nieuwe beheersovereenkomst voor de periode 2018-2022, dat De Standaard kon inkijken, niets terug te vinden. De stiptheidscijfers zullen wel impact uitoefenen op het loon van het topmanagement. Op basis van de voorlopige tekst krijgt de NMBS meer vrijheid om haar eigen tariefbeleid uit te stippelen. CEO Dutordoir liet eerder al verstaan dat zij niet voor een algemene tariefverhoging gewonnen is. Eén van die evoluties ligt in meer flexibele, glijdende werkuren. De NMBS zal voortaan op die groeiende flexibiliteit mogen inspelen door passagiers via lagere tarieven en kortingen te lokken naar reizen buiten de spitsuren. Zo wil het de drukkere momenten ontlasten en te veel lege stoeltjes tijdens de daluren vermijden. De NMBS kan die treinen ook inkorten en de treinen die tijdens de ochtend- en de avondspits rijden langer maken... De NMBS gaat ook op zoek naar tariefformules die aan de nieuwe vormen van arbeidsorganisatie tegemoetkomen. Dutordoir had het eerder bijvoorbeeld over een goedkoper abonnement voor werknemers die twee dagen per week thuis werken. Twee dagen??? Ik ken drie collega's die een (1) dag per week structureel thuiswerken, maar geen 2 dagen. Het kabinet van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wijst erop dat de tekst een zeer voorlopige versie is, waarin nog veel kan veranderen. Een politiek akkoord is er nog niet: de onderhandeling binnen de regering is net begonnen en hangt niet vast aan een timing.
TreinTramBus (TTB), de belangenvereniging van de gebruikers van het openbaar vervoer, vreest dat die flexibele tarieven ten koste gaan van de abonnees. Voor hen (en de pendelaars) is het belangrijk dat abonnees niet gestraft worden als zij tijdens de spits rijden. Want die spits valt niet te vermijden: zelfs als ik pas om 09:30 uur op kantoor zou willen aankomen, moet ik toch rond 9 uur vertrekken, en valt dat uur dan niet meer in de ochtendspits? Gezien ik 8 uur/dag te werken heb en graag 's middags toch een pauze neem, zou ik tot 18 uur moeten werken, en of dat al buiten de avondspits valt volgens de NMBS weet ik toch zo niet.
06.02.2018: De socialistische (what's in a name?) overheidsvakbond ACOD organiseert op 27 februari een intersectorale staking tegen de plannen van de regering-Michel rond de zogenaamde ‘zware beroepen’. Ook bij het spoor zal er worden gestaakt. Het ACV neemt niet deel aan de staking (en de liberalen, naar verluidt, ook niet), men vindt zo'n actie voorbarig.
02.02.2018: De regering gaat de komende vijf jaar zowat 5,3 miljard euro investeren in het spoor, onder meer in treinstellen en stations. De ministerraad keurde vandaag zoals verwacht het al eerder voorgestelde investeringsplan voor de periode 2018-2022 goed. Een groot deel van het treinmaterieel van de NMBS is verouderd. Daarom wordt er fors geïnvesteerd in nieuwe M7-treinstellen. Volgens minister van Mobiliteit Bellot zullen de eerste stellen dit jaar klaar zijn. Verder worden stations (verder) vernieuwd (in Denderleeuw ook? De perrons lijken daar op de meeste trottoirs, een groot verschil met de twee perrons in Welle en Erembodegem, en dat zijn slechts haltes) en komen er extra parkeerplaatsen in de buurt van stations en stopplaatsen. Het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel wordt verder afgewerkt. Ook de veiligheid wordt verhoogd door de verdere uitrol van het ETCS-remsysteem. Minister Bellot had het in het VRT-nieuws nog over het comfort van de reiziger in de stations. In Denderleeuw hebben ze daar een bizarre visie op want enkele weken geleden werd de ticketautomaat naar buiten, op een paar stappen van de trottoir, verhuisd, de reiziger moet dus maar in de winterse kou en de tabakswolken zijn ticket "trekken". Sindsdien koop ik mijn Key Card aan het loket.
27.01.2018: Het enige waar de NMBS wel stipt in is, zijn de jaarlijkse tariefverhogingen, en De Standaard kent die al, maar van de Key Card doet het artikel geen melding, dus ik ontsnap misschien aan die tariefstijging.
26.01.2018: Waarom verbaast mij volgend bericht niet? Vorig jaar reed 88,3% van de NMBS-treinen op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Dat is een daling van de stiptheid tegenover 2013, toen nog ging om 89,2%. De vertraging te wijten aan derden is op een jaar tijd gestegen van 39,5% naar 45%, zo blijkt uit de cijfers waar de krant de hand kon op leggen. Dus meer dan de helft van de vertragingen worden nog veroorzaakt door de NMBS en/ofd Infrabel. Volgens bronnen dicht bij het dossier, stuurt de NMBS dagelijks stiptheidscijfers naar bevoegd minister Bellot (MR), die druk uitoefent voor een verbetering. Er zijn maatregelen op komst bij de NMBS, met onder meer de benoeming van vijf managers die stiptheid moeten volgen op de meest kwetsbare lijnen, met een analyse van de incidenten en voorstellen voor structurele problemen. De NMBS vervoerde in 2017 dagelijks zowat 850.000 reizigers, of 3% meer dan in 2016. Overigens zullen de cijfers voor januari 2018 ook niet schitterend zijn.
11.01.2018: Een treinbestuurder heeft deze week met opzet met een slakkengangetje gereden om zijn twee treinen met flinke vertraging te laten aankomen. Hij doet dat om zo snel mogelijk ontslagen te worden, omdat hij aan de slag kan bij een privéspoorbedrijf. Dat schrijft Het Nieuwsblad ,en De Standaard linkt nog een filmpje van het nieuws van VTM waar die gozer laat weten dat hij de reizigers niet viseerde... 't Zal niet, maar zij moesten dus veel langer wachten om op hun bestemming aan te komen. Dinsdag reed die pipo tijdens twee ritten met opzet veel trager dan normaal. Gevolg: hij arriveerde met 37 minuten vertraging in Luik, na zijn rit vanuit het station van Bergen. Eerder op de dag was hij ook al van Bergen naar Doornik geboemeld, en daar kwam hij aan met 13 minuten vertraging. En hij dus niet alleen. Een eenmansactie, zegt bestuurder Grumiaux (dus zonder medeweten van een vakbond, mocht hij ergens aangesloten zijn?). "Ik wil ontslagen worden, want ik heb al een contract bij een andere maatschappij. Daar zijn de voorwaarden veel beter. Maar de NMBS verplicht me om nog één jaar opzeg te doen. Dat is veel te lang, vandaar deze actie." Grumiaux is niet de enige die weg wil bij de NMBS. "In ons depot zijn er wel zeventig die de overstap willen maken naar de privé." Alles samen telt de NMBS iets meer dan 3.500 machinisten, en ze zoekt er nog (alsook treinbegeleiders), zoals te zien is op affiches in stations.
Toen ik om zowat 17:14 uur in Brussel Noord aankwam bleek dat er tussen dit station en Brussel Zuid personen langs de sporen liepen. Blijkbaar duurde het zeker een kwartier lang om die daar weg te krijgen. Misschien misnoegd personeel dat zo wil ontslagen worden? De trein naar 17:12 uur (die ik zou gemist hebben) had eerst 39' en later zelfs bijna drie kwartier vertraging, hoeveel dat er in Denderleeuw waren, weet ik niet, ik heb er niet op gewacht. De 20' vertraging die de trein van 17:28 uur opgelopen had, was me al meer dan genoeg.
05.01.2018: Het spoorverkeer tussen Brussel en Leuven is verstoord door een grondverzakking in Diegem. Rond 15.00 uur was maar op twee van de vier sporen treinverkeer mogelijk, maar een uurtje later waren alle sporen weer berijdbaar. Ik wist niet dat dit incident een invloed kon hebben op treinverkeer in de totaal tegenovergestelde richting... De trein naar Zottegem van 17:12 (een mens haast zich dan) had in Denderleeuw al 19' vertraging...
03.01.2018: Het waaide nogal, vandaag, en deze morgen nam ik daardoor de trein naar Brussel - Tongeren, maar dan wel die van 06:24 uur, die trein was van een ander model dan een uur later, met ruim minder zitplaatsen dan normaal.