Chevrolet, ook wel Chevy genoemd, is een Amerikaans automerk dat in 1911 werd opgericht in de Verenigde Staten.
Het is eigendom van General Motors en is het meest verkochte merk van dat concern.
In 1908 had William Durant het autoconcern General Motors opgericht.
In 1910 verloor Durant de controle daarvan aan zijn schuldeisers.
Met behulp van de ontwerpen van Louis Chevrolet, een bekende racewagenpiloot van Zwitserse origine, wilde hij zijn reputatie in de automobielindustrie opnieuw vestigen.
Op 3 november 1911 richtten Louis Chevrolet, William Little en Edwin Cambell, William Durants schoonzoon, de Chevrolet Motor Company op.
Het hoofdkantoor werd gevestigd in Detroit, Michigan.
In 1912 lanceerde het merk de Classis Six, een sedan met 4,9 l-6-cilindermotor die 104 km/u haalde.
Het kenmerkende vlinderdas-logo werd in 1913 ingevoerd.
Naar verluidt was het logo gebaseerd op het patroon op een behangpapier dat Durant had gezien in een Frans hotel.
In 1950 introduceerde Chevrolet de Powerglide versnellingsbak, de eerste volautomatische overbrenging in de goedkopere autoklassen.
1953 zag dan de introductie van de Corvette.
Deze sportwagen met polyester koetswerk was de eerste Amerikaanse sportauto die met een grote oplage werd gebouwd.
Een jaar later verscheen de bekende small block V8-motor voor het eerst. In 1958 werd de Chevrolet El Camino gelanceerd.
Deze combineert het comfort van een grote sedan met het gemak van een pick-up.
Voor 1962 introduceerde het merk met de Chevy II of Nova een lijn van kleinere auto's.
In 1975 werd de Chevrolet Chevette geïntroduceerd.
Het ontwerp van deze compacte wagen kwam oorspronkelijk van Opel.
Het jaar daarop werden de modellen van alle merken van GM verkleind; een gevolg van de oliecrisis en het volgende toenemende succes van kleine buitenlandse, vooral Japanse, auto's.
In 1979 worden compacte voorwielaangedreven auto's gelanceerd voor verschillende GM-merken, waaronder Chevrolet met de Citation.
In 1983 gaat GM een joint venture aan met Toyota.
Het ontstane New United Motor Manufacturing (NUMM) produceerde een kleine Chevrolet in een GM-fabriek in Californië.
In 1993 gaan diezelfde partners een overeenkomst aan waarbij GM rechtshandige Chevrolet Cavaliers zal bouwen en verkopen aan Toyota die ze in Japan zal verkopen.
In 2003 kondigde GM aan dat een aantal van zijn pick-ups, waaronder de Chevrolet TrailBlazer EXT, vanaf modeljaar 2005 te verkrijgen zullen zijn met General Motors' Displacement on Demand (nu Active Fuel Management)-technologie.
Hiermee zou het brandstofverbruik met 8% dalen door in lichtere omstandigheden een aantal cilinders uit te schakelen.
In 2004 bracht GM met de Chevrolet Silverado zijn eerste hybride pick-up op de markt.
Deze is 12% zuiniger dan vergelijkbare niet-hybrides.
In Europa wordt sinds 2004 Daewoo-modellen als Chevrolet verkocht.
Chevrolet Europe heeft zijn hoofdkantoor in Zürich, Zwitserland en verkoopt Daewoo-modellen onder het Chevrolet-embleem.
Tot 2005 werden enkele aangepaste Amerikaanse modellen verkocht in Europa.
In de rest van de wereld, Vietnam, Zuid-Korea en bepaalde modellen in sommige landen uitgezonderd, worden Daewoos al sinds 2003 als Chevrolet verkocht.
Ook in 2005 werd de Chevrolet Corvette een apart merk.
Daarnaast was in 2007 de Chevrolet Captiva de eerste Chevrolet, die exclusief voor de Europese markt was voorbestemd.
In het verleden heeft GM op 3 andere locaties Amerikaanse modellen gebouwd, namelijk in: Kopenhagen (Denemarken) van 1924 tot en met 1951, Antwerpen (België) van 1925 tot en met 1968, Stockholm (Zweden) van 1928 tot en met 1955, Berlijn (Duitsland) van 1927 tot en met 1931.
Bron : - wikipedia CC 3.0
Artikel overgenomen zonder nazicht op eventuele onjuistheden.
Honda Giken Kogyo Kabushiki (Honda Research Institute Co. Ltd) is een Japanse fabrikant van auto's, motorfietsen, en scooters.
Hiernaast maakt men ATV's, elektrische generatoren, watersportmachines, tuinmachines en heeft men een bekend robotonderzoeksprogramma.
Het hoofdkwartier van Honda bevindt zich in de Japanse hoofdstad Tokio.
Aandelen worden verhandeld op de effectenbeurzen van Tokio, New York, Osaka, Nagoya, Sapporo, Kioto, Fukuoka, Londen, Parijs, en Zwitserland.
Honda werd op 24 september 1948 opgericht in Hamamatsu en het bedrijf kreeg de naam van de oprichter Soichiro Honda.
Er werd begonnen met de productie van losse motoren voor inbouw in fietsen.
Al snel werd overgegaan op productie van volledige motorfietsen, aanvankelijk zelfs als licentiehouder van Harley-Davidson.
Midden jaren 50 was Honda het eerste van vele Japanse bedrijven die de Europese en Amerikaanse markt benaderden met aanvankelijk lichte, maar later ook zeer zware motorfietsen.
Eind jaren 60 werd ook de internationale automobielmarkt betreden.
In 2006 is Honda ook actief in de luchtvaart met de HondaJet, een innovatief en modern vliegtuig (capaciteit 2+6) max. kruissnelheid 420 knopen.
Honda heeft een grote historie opgebouwd op racegebied, met successen in nagenoeg alle takken van gemotoriseerde sport.
Bepaalde modellen worden in de Verenigde Staten van Amerika, Canada en Hongkong onder de naam Acura op de markt gebracht.
Honda produceert al 40 jaar buitenboordmotoren.
In 1964 produceerde Honda als eerste viertaktbuitenboordmotoren en het produceert tegenwoordig geen tweetakts meer.
De kleinste buitenboord motor heeft een vermogen van 2,3 pk en dit loopt op tot 225 pk.
Het blok van de grotere motoren is gebaseerd op de blokken uit de autoindustrie en door gebruik te maken van deze technologie kan Honda dan ook zuinige schone motoren produceren.
Naast schroefaangedreven buitenboordmotoren maakt Honda sinds een paar jaar ook jetaangedreven buitenboordmotoren (35, 65 en 105 pk).
Bron : - Wikipedia CC 3.0
Artikel overgenomen zonder nazicht op eventuele onjuistheden.
General Motors Corporation of GM is een van de grootste automobielbedrijven ter wereld.
In 2005 verkocht het concern wereldwijd 9,17 miljoen voertuigen, het hoogste aantal sinds 1978, toen 9,55 miljoen voertuigen verkocht werden.
Het Amerikaanse concern telt 266.000 werknemers (2008) en heeft fabrieken in 30 Amerikaanse staten en 33 landen.
GM verkoopt zijn voertuigen in zo'n 200 landen en heeft wereldwijd een marktaandeel van 15,1%.
Het bedrijf heeft vier grote afzetgebieden: Noord-Amerika, Europa, Oost-Azië en Latijns-Amerika/Afrika/Midden-Oosten.
Het bedrijf heeft allianties of belangen in AvtoVAZ, Daewoo, Fiat, Fuji Heavy Industries, Isuzu en Suzuki.
Het bedrijf onderzocht ook een alliantie met Renault-Nissan.
Op technologisch vlak wordt samengewerkt met BMW, Daimler, Toyota en PSA Peugeot Citroën.
In 1897 richtte Ransom Olds de Olds Motor Vehicle Company op die auto's begon te bouwen onder de merknaam Oldsmobile.
Op 8 mei 1899 fuseerde dat bedrijf met Olds Gasoline Engine Works tot Olds Motor Works.
Dat bedrijf bouwde de eerste echte autofabriek van de Verenigde Staten in Detroit.
Oldsmobile is het oudste merk waarvan General Motors eigenaar is.
In 1899 begon het Duitse bedrijf Opel eveneens met de bouw van auto's.
Opel werd later GM's tweede overname in Europa. In 1902 werd Cadillac gevormd.
Ook dit merk zou later in handen van GM komen. In 1903 werd Buick opgericht.
Boven Buick zou later de General Motors-holding gevormd worden. In 1907, tenslotte, werd de Oakland Motor Car Company opgericht.
Dit was de voorloper van het latere Pontiac.
Op 16 september 1908 werd General Motors Company opgericht in Flint, Michigan onder leiding van William Durant.
General Motors begon als een holding boven het merk Buick.
Op 12 november 1908 werd Oldsmobile het tweede merk van GM.
Op 20 januari 1909 werd GM via een aandelenruil voor de helft eigenaar van Oakland Motor Car Company.
Enkele maanden later kwam ook de resterende helft in handen van GM.
Op 29 juli datzelfde jaar werd Cadillac overgenomen voor $5,5 miljoen.
Ook al dat jaar werd de Rapid Motor Vehicle Company overgenomen.
Deze vrachtwagenbouwer was de voorloper van GMC.
General Motors wilde ook Ford Motor Company overnemen voor $9,5 miljoen, maar de lening hiervoor werd geweigerd.
Na al die overnames had GM forse schulden en in 1910 verloor Willian Durant de controle over GM aan de schuldeisers.
In 1911 richtte hij samen met Louis Chevrolet de Chevrolet Motor Company op.
Met de winsten van Chevrolet kon Durant in 1916 meerderheidsaandeelhouder van General Motors worden.
Zo kwam hij opnieuw bij GM aan het roer.
Chevrolet werd daarbij een aparte divisie van het concern.
Op 13 oktober 1916 werd vanuit de General Motors Company de General Motors Corporation opgericht.
United Motors Corporation, een holding die Durant in 1916 stichtte, werd in 1918 opgenomen in GM en daar in 1919 opgelost.
In 1919 werd ook General Motors of Canada gevormd met McLaughlin Motor Car Company' en Chevrolet Motor Company of Canada.
GM nam dat jaar ook de Dayton Wright Company over, een vliegtuigbouwer die in 1929 werd verkocht aan Fokker.
Ferdinand Porsche (Maffersdorf, 3 september 1875 Stuttgart, 30 januari 1951) was een Oostenrijkse autobouwer.
Porsche werd geboren in Maffersdorf in het toenmalig Oostenrijk-Hongaarse Bohemen (tegenwoordig Vratislavice nad Nisou in Tsjechië).
Hij was een pientere veelbelovende jongen en werd erfgenaam van de metaalsmederijen van zijn familie.
Tot grote teleurstelling van zijn vader gaf Ferdinand weinig om het smeden van metaal.
Zijn talent lag meer op het gebied van de mechanica.
De ouders van Ferdinand stuurden hem naar de Keizerlijke Technische School in Reichenberg.
Daar maakte hij kennis met elektriciteit en rond 1893 had hij een compleet elektrisch systeem ontworpen en in zijn ouderlijk huis geïnstalleerd.
Het werd echter door zijn vader vernield en weggegooid.
Daarna zou Porsche voor verschillende autobedrijven werken, zoals Lohnerwerke, Austro-Daimler, NSU, Zündapp en Daimler-Benz.
Hierna richtte hij zijn eigen ontwerpstudio op.
Porsche was de uitvinder van de hybride auto.
Ferdinand Porsche stond aan de wieg van Volkswagen en het automerk Porsche en behoorde tot de Oostenrijkse school van auto-ontwerpers.
In de Tweede Wereldoorlog ontwierp Porsche een aantal tanks die geen van alle een succes waren, waaronder de enorme Maus.
Daarnaast ontwierp hij ook militaire voertuigen die wél een succes waren, zoals de Kübelwagen, de Schwimmwagen e.d.
De Buick Model C-36 en Model C-37 waren bijna identiek aan hun voorgangers uit 1914.
De C-36 was de eerste Buick met een verborgen (niet zichtbaar) reservewiel.
1915, Buick Model C-36
foto Sarah Razak op www.flickr.comCC2.0
De Model C-36 was een tweedeurs roadster voor twee personen.
Dit Model was verkrijgbaar in de kleuren grijs met blauw-zwart chassis en wielen of volledig blauw-zwarte uitvoering.
De wielbasis was 2845mm, het gewicht van de Model C-36 bedroeg 1268kg.
De productie bedroeg 2.849 stuks.
De Model C-36 werd verkocht voor 1.185$.
1915, Buick Model C-37
foto: Jeff Lipnichan op www.karmannghias.org
De Model C-37 was een vierdeurs touring voor vijf personen.
Verkrijgbaar in grijs met blauw-zwarte wielen en chassis, of volledig blauw-zwarte uitvoering.
Het gewicht van de Model C-37 was 1352kg.
Van de Model C-37 werden 12.450stuks geproduceerd.
Dit model werd in 1914 verkocht voor 1235$.
De Buick Model C-36/C-37 werd aangedreven door een 3.6liter (3621cc) vier-cilinder (twee kleppen per cilinder) motor welke 37pk leverde.
Marvel E 10-502 carburatoren.
De versnellingsbak had 3 manuele versnellingen + versnelling achteruit.
Mechanische remmen op twee wielen.
Houten wielen
Bron : - tinternet
Standard Catalog of Buick 1903 - 2004
De Buick Model C-24 en Model C-25Four hadden de nieuwe ronde vormen van motorkap en radiator uit de vernieuwde reeks van 1914.
De uitwendig geplaatste benzinetank van de Model C-24 roadster was echt uit de tijd, maar het vernieuwde front maakte veel goed.
Mede dank zij de Model C-25 tourer bleef de populariteit bij de Buick klanten hoog.
1915, Buick Model C-24 Roadster
foto op ipocars.com
1915, Buick Model C-24 Roadster
foto op ipocars.com
De Model C-24 was een tweedeurs roadster voor twee personen.
Dit Model was standaard verkrijgbaar in de kleur bruin-rood, wielen, chassis en benzinetank in zwart.
De wielbasis was 2692mm, het gewicht van de Model C-24 bedroeg 998kg.
De productie bedroeg 3.256 stuks.
De Model C-24 werd verkocht voor 900$.
1915, Buick Model C-25Four
foto op www.conceptcarz.com
1915 Buick Model C-25Four
foto op www.conceptcarz.com
De Model C-25Four was een vierdeurs touring voor vijf personen.
De standaard uitvoering van de C-25 was een blauwzwarte kap en koetswerk en zwarte bumpers, chassis en wielen.
Het gewicht van de Model C-25Four was 1059kg.
Van de Model C-25Four werden 19.080stuks geproduceerd.
Dit model werd in 1915 verkocht voor 950$.
De Buick Model C-24/C-25Four werd aangedreven door een 2.7liter (2704cc) vier-cilinder (twee kleppen per cilinder) motor welke 22.5pk leverde.
Marvel E 10-501 carburatoren.
De versnellingsbak had 3 manuele versnellingen + versnelling achteruit.
Mechanische remmen op twee wielen.
Houten wielen.
een snelheidsmeter, bumpers en 'ver'stralers waren een optie.
Nota: er werden extra ook nog 186 Model CX-24 chassis gebouwd voor de export.
Nota2: er werden extra 931 Model CX-25 chassis gebouwd voor de export.
Bron : - tinternet
Standard Catalog of Buick 1903 - 2004
De Buick Model B-55 was de eerste Buick met een zescilinder kopklepmotor.
Met de moderne ronde motorkap en radiator van de B-24/25 en verlaagde bumpers zette Buick de trend verder naar een nieuwe look.
Dit model was verkrijgbaar in blauw met zwarte wielen en bumpers of een volledig zwarte uitvoering.
Buick Model B-55 Touring
afbeelding op www.coolridescolorado.com
De Buick Model B-55 was een vierdeurs touring met vijf zitplaatsen.
Diepere en comfortabelere zetels.
Dit Model B-55 had een wielbasis van 3302mm en een spoorbreedte van 1422mm zowel voor als achter.
Het gewicht van deze wagen was 1662kg.
Er werden 2.045 Model B-55 buick's geproduceerd.
afbeelding van een zescilinder motor van de B-55
foto op buickcity.blogspot.be
De Buick Model 38 werd aangedreven door een 5.4liter (5430cc) zescilinder in lijn kopklepmotor welke 48pk leverde.
De motor was voorzien van Marvel carburatoren.
De zescilinder motor was voorzien van een Delco electrische starter.
De versnellingsbak had 3 manuele versnellingen en versnelling achteruit.
Dit model werd in 1914 verkocht voor 1.985$.
Electrische verlichting werd standaard evenals links stuur, versnellingshendel centraal geplaatst en een handrem was voorzien.
Behalve bij de Model B-24/25 werd de benzinetank naar achter verplaatst voor de modellen gebouwd vanaf 1914.
Bron : - tinternet
Standard Catalog of Buick 1903 - 2004
De Buick Model 38, coupe was een tweedeurs 3-zitter sport.
De Model 38, coupe had een wielbasis van 2845mm.
Van de Buick Model 38, coupe werden 50 stuks gebouwd.
Buick Model 38, coupe
afbeelding op www.redbubble.com
In een jaar met grote veranderingen was dit het eerste model van Buick met een volledig gesloten coupé koetswerk.
De Buick Model 38, coupe was voorzien van 2 deuren.
Dit Model 38, coupe had een gewicht van 1329kg.
Houten wielen van Buick
foto Mark Shaw op forums.aaca.org
De Buick Model 38 werd aangedreven door een 3.6liter (3621cc) vier-cilinder (twee kleppen per cilinder) motor welke 35pk leverde.
De motor was voorzien van Marvel E 10-502 carburatoren.
De versnellingsbak had 3 manuele versnellingen.
Deze auto was voorzien van mechanische remmen op twee (houten) wielen.
Dit model werd in 1914 verkocht voor 1.800$.
Bron : - tinternet
Standard Catalog of Buick 1903 - 2004
De Buick Model B-36 en Model B-37Four waren de eerste modellen met moderne ronde motorkap en radiator.
Standaard waren de opvouwbare kap en het windscherm.
Ze waren eveneens uitgerust met een electrische hoorn en koplampen.
Motor van de 1914, Buick Model B-36/B-37
foto op www.prewarbuick.com
1914, Buick Model B-36 Roadster
foto op www.coolridescolorado.com
De Model B-36 was een tweedeurs roadster voor twee personen.
Dit Model was verkrijgbaar in de kleuren grijs met blauw-zwart chassis en wielen of volledig blauw-zwarte uitvoering.
De wielbasis was 2845mm, het gewicht van de Model B-36 bedroeg 1236kg.
De productie bedroeg 2.550 stuks.
De Model B-36 werd verkocht voor 1.375$.
1914, Buick Model B-37Four
foto: Marty Roth op forums.aaca.org
1914 Buick Model B-37Four
foto: Marty Roth op forums.aaca.org
De Model B-37Four was een vierdeurs touring voor vijf personen.
Verkrijgbaar in grijs met blauw-zwarte wielen en chassis, of volledig blauw-zwarte uitvoering.
Het gewicht van de Model B-37Four was 1329kg.
Van de Model B-37Four werden 9.050stuks geproduceerd.
Dit model werd in 1914 verkocht voor 1485$.
De Buick Model B-36/B-37Four werd aangedreven door een 3.6liter (3621cc) vier-cilinder (twee kleppen per cilinder) motor welke 35pk leverde.
Marvel E 10-502 carburatoren.
De versnellingsbak had 3 manuele versnellingen + versnelling achteruit.
Mechanische remmen op twee wielen.
Houten wielen
Bron : - tinternet
Standard Catalog of Buick 1903 - 2004
De Buick Model B-24 en Model B-25Four behielden de bekende hoekige vormen van motorkap en radiator.
Standaard waren wel de kap en het windscherm.
Ze waren eveneens uitgerust met een electrische hoorn en koplampen.
1914, Buick Model B-24 Roadster
foto op classic2.home.xs4all.nl
1914, Buick Model B-24 Roadster
foto André Ritzinger op www.picturearchive.co.za
De Model B-24 was een tweedeurs roadster voor twee personen.
Dit Model was verkrijgbaar in de kleuren bruin-rood en buick-grijs met blauwzwart chassis en wielen.
De wielbasis was 2667mm, het gewicht van de Model B-24 bedroeg 997kg.
De productie bedroeg 3.126 stuks.
De Model B-24 werd verkocht voor 950$.
1914, Buick Model B-25Four
foto op classic2.home.xs4all.nl
1914 Buick Model B-25Four
foto op blog.hemmings.com
De Model B-25Four was een vierdeurs touring voor vijf personen.
Verkrijgbaar in grijs met blauwzwarte wielen en chassis, of volledig blauwzwarte uitvoering.
Het gewicht van de Model B-25Four was 1088kg.
Van de Model B-25Four werden 13.446stuks geproduceerd.
Dit model werd in 1914 verkocht voor 1050$.
De Buick Model B-24/B-25Four werd aangedreven door een 2.7liter (2704cc) vier-cilinder (twee kleppen per cilinder) motor welke 22pk leverde.
Marvel E 10-501 carburatoren.
De versnellingsbak had 3 manuele versnellingen + versnelling achteruit.
Mechanische remmen op twee wielen.
Houten wielen
Nota: er werden extra ook nog 239 Model BX-24 chassis gebouwd voor de export.
Nota2: er werden extra 1.544 Model BX-25 chassis gebouwd voor de export.
Bron : - tinternet
Standard Catalog of Buick 1903 - 2004
Specifiek was de lederen afwerking over de deuren.
Buick Model 40, touring
foto op www.flickr.com
De Model 40 was verkrijgbaar in de kleuren blauw-zwart en buick-grijs.
De wielbasis was 2921mm.
De Model 40 was voorzien van een windscherm en electrische verlichting.
1913, Buick Model 40
foto op www.motofake.net
De Buick Model 40 werd aangedreven door een 4.1liter (4179cc) vier-cilinder in lijn motor welke 40pk (28.9kW) leverde.
Schebler carburators op dit model.
Het gewicht van de Model 40 was 1.330kg.
Van de Model 40 werden 1.506stuks geproduceerd.
Dit model werd in 1913 verkocht voor 1.650$.
De Buick Model 30 en Model 31 werden gebouwd van 1913 tot 1915.
De Model 30 was een tweezitter roadster en de Model 31 een vier/vijf persoons touring variant.
Voor het eerst werd gebruik gemaakt van elektrische zij- en achterverlichting
De versnellingsbak had 3 manuele versnellingen + versnelling achteruit.
Mechanische remmen en houten wielen.
1913, Buick Model 30 Roadster
foto Clarence Borgmeyer op www.brassauto.com
1913, Buick Model 30 Roadster
foto Warren and Phyllis Welsh, Santa Rosa HCCA op www.brassauto.com
De Model 30/31 was verkrijgbaar in de kleuren blauw-zwart en buick-grijs.
De wielbasis was 2743mm.
De productie bedroeg 3.500 stuks.
Het gewicht van de Model 30 bedroeg 1.125kg
De Model 30 werd verkocht voor 1.125$.
1913, Buick Model 31 Tourer
foto op volocars.com
1913 Buick Model 31, te restaureren
foto John Nikodym op forums.aaca.org
De Buick Model 30/31 werd aangedreven door een 3.3liter (3294cc) vier-cilinder in lijn motor welke 25.6pk leverde.
Marvel E 10-501 carburators op deze modellen.
Het gewicht van de Model 31 was 1.247kg.
Van de Model 31 werden 10.000stuks geproduceerd.
Dit model werd in 1913 verkocht voor 1.285$.
De Buick Model 24 en Model 25 werden gebouwd van 1913 tot 1915 als opvolger voor de Model 34, Model 35 en de Model 36 uit 1912.
De Model 25 was een tweezitter roadster en de Model 25 een vier/vijf persoons touring variant.
1913, Buick Model 24 Roadster
foto : Daryl and Linda Eggleston, Santa Rosa HCCA op www.brassauto.com
1913, Buick Model 24 Roadster
foto : autolit.com op www.ebay.com
De Model 24/25 was verkrijgbaar in de kleuren bruin-rood en buick-grijs met blauwzwart chassis en wielen.
De wielbasis was 2667mm, het gewicht van de Model 24 bedroeg 965kg.
De productie bedroeg 2.850 stuks.
De Model 24 werd verkocht voor 950$.
1913, Buick Model 25 Tourer
David Noznesky, FL op www.brassauto.com
1913 Buick Model 25
foto Rick & Dawne op home.usit.net
De Buick Model 24/25 werd aangedreven door een 2.7liter (2704cc) vier-cilinder (twee kleppen per cilinder) motor welke 22.5pk leverde.
Marvel E 10-501 carburator.
Het gewicht van de Model 25 was 1060kg.
Van de Model 25 werden 8.150stuks geproduceerd.
Dit model werd in 1913 verkocht voor 1050$.
De versnellingsbak had 3 manuele versnellingen + versnelling achteruit.
De Buick Model 33 was een van de meest succesvolle Buick's in 1911.
De Model 33 was een 4/5-zitter convertible.
1911, Buick Model 33 Touring (voor restauratie)
foto : op www.oldcarsweekly.com
De Model 33 heeft een wielbasis van 2540mm.
Spoorbreedte 1422mm voor- en achteraan.
Deze automobiel heeft een 2.7liter(2715cc) vier-cilinder (2 kleppen per cilinder) in lijn kopklepmotor welke 31pk vermogen geeft.
achterwielaandrijving en twee versnellingen.
Het gewicht bedraagt 841kg, en de benzinetank heeft een inhoud van 45,5liter.
Nog te restaureren Buick Model 33
foto : op www.oldcarsweekly.com
Met een aankoopprijs van 950$ was het nog een vrij goedkope wagen uit de Buick reeks van 1911.