In 1917 kwam dit toestel tot stand in samenwerking met flying ace Captain Albert Ball. Er werd slechts één vliegtuig van dit type gebouwd. Omdat Austin ook hoofd contractor was van de SE.5a een vliegtuig gemaakt door meerdere bedrijven, werd besloten om geen produktie van de AFB1 te starten. Dit prototype had een Hispano-Suiza 8 V8 motor,200 pk. en haalde een max. snelheid van 220 km/h. Het was voorzien van een vast voorwaarts gerichte .303 Lewis machinegeweer en een beweegbare .303 Lewis op de bovenvleugel. Dit vliegtuig haalde goeie test-resultaten.Capt. Albert Ball was reeds gedood in aktie voor de eerste testvlucht.
Austin-Ball AFB1
Austin AFT3 Osprey
Dit vliegtuig moest in 1918 de konkurrent worden van de Sopwith Snipe. Aangedreven door een Bentley B.R.2 9-cilinder roterende motor goed voor 230 pk. Het vliegtuig was voorzien van twee gesynchroniseerde Vickers 7.7 machinegeweren vooraan en een enkele 7.7 Lewis half vrij bewegend, gemonteerd op het achterste gedeelte van de midden vleugel. De eerste testvlucht was in februari 1918, maar de resultaten waren slecht en twee andere prototypes werden niet afgewerkt.
Austin AFT3 Osprey
Austin Greyhound
Dit type vliegtuig was een tandem-tweezitter ontworpen door J Kenworthy. Door problemen met de motor, een ABC Dragonfly I 9-cilinder (radiaal) goed voor 320 pk. was het eerste prototype slechts klaar in 1918 na de wapenstilstand. De testvluchten begonnen in mei 1919, er werden drie prototypes gebouwd, maar geen verdere produktie. Het vliegtuig was voorzien van twee gesynchroniseerde Vickers 7.7 machinegeweren vooraan en een enkele 7.7 Lewis gemonteerd op een Scarff ring bij de tweede zitplaats achteraan.
Austin Greyhound
Austin Whipett
Dit vliegtuig was ontworpen door de Austin Motor Co. Ltd, (Aero Division). Een éénzitter dubbeldekker die was gebouwd voor privé gebruik, zo waren de vleugels vouwbaar naar achter zodat er slechts een relatief kleine bergplaats nodig was. Voorzien van een luchtgekoelde Anzani 6-cilinder motor (45 pk). De eerste testvluchten vonden plaats in 1919. De lage prijs (500£) moest voor klanten zorgen maar die bleven weg en bij zeven verkochte toestellen werd de produktie gestopt.
Austin Whipett
Austin Kestrel
De Austin Kestrel was de volgende, dit toestel werd ontworpen door J Kenworthy die eerder nog had samengewerkt met Geofrey de Havilland in de Royal Aircraft Factory. Een prototype werd gebouwd in de eerste helft van 1919. Deze tweezitter werd gebouwd rond een stalen buizen skelet en had opvouwbare vleugels en werd aangedreven door een 200 pk Beardmore motor. In 1920 organisseerde het Britse Ministerie van Luchtvaart een wedstrijd nabij Ipswitch en de Kestrel won de derde prijs in haar klasse. Er kwamen slechts weinig orders en Austin besloot te stoppen met de luchtvaart business.
Austin Kestrel
Austin bleef nog wel betrokken bij de bouw en assemblage van vele andere millitaire toestellen. Zo draaide de East Works afdeling van Austin op volle toeren in Longbridge tijdens WOII. Zoals de bouw van 1229 Fairey Battle toestellen, 300 Hurricane's (IIB versie),Stirling Bombers, Lancasters en nog andere evenals vele onderdelen voor andere bedrijven.
Koning Hendrik IV van Frankrijk geeft het Edict van Nantes uit. Hierdoor krijgen de hugenoten vrijheid van religie.
1625
Johannes Faber bedenkt een nieuw woord: "microscoop".
1695
Overleden : Jean de la Fontaine (73), Frans schrijver, bekend om zijn fabels.
1849
Hongarije wordt een republiek.
1883
Alfred Packer(Amerikaans berggids) wordt schuldig bevonden aan kannibalisme.
1919
Britse en Gurkha troepen vermoorden in Amritsar, India tenminste 379 ongewapende deelnemers aan demonstratie in het kader van de geweldloos-verzet-campagne van Gandhi.
1923
Kurt Schwitters houdt in de bovenzaal van Hotel Phoenix te Drachten de laatste DaDa-bijeenkomst(Dadaïsme) ter wereld.
1934
Uitgifte van het eerste nummer van het damestijdschrift Libelle.
1941
Neutraliteitsovereenkomst wordt getekend tussen de Sovjet-Unie en Japan.
1943
De nazi's treffen massagraven aan van duizenden Poolse officieren, vermoord door de NKVD in 1940, bij Katyn.
1970
Een zuurstoftank aan boord van Apollo 13 explodeert waardoor de missie voortijding moet worden beëindigd. Jim Lovell, Fred Haise en Jack Swigert, de bemanning van Apollo 13, landen door de ontploffing dan wel niet op de maan, maar ze zijn wel recordhouders: ze zijn degenen die het verst van de aarde verwijderd zijn geweest. Op 13 april 1970 waren ze 401.056 km van huis.
1987
Portugal en China tekenen een overeenkomst waarbij het eiland Macau in 1999 wordt teruggegeven aan China.
1992
Aardbeving bij Roermond met een magnitude van 5,8 op de schaal van Richter.
1997
Tiger Woods wordt de jongste golfer die het Masters Toernooi wint.
2007
Overleden : Marc Galle (76), Vlaams politicus en letterkundige.
Gebeurtenissen VANDAAG 13 april
2029
De planetoïde Apophis zal op een afstand van minder dan 65.000 km langs de aarde vliegen.
Ook tijdens de tweede wereldoorlog bouwde Austin millitaire voertuigen. Zoals de Austin Ten Light Utility Truck en de Austin K2.
Austin Tilly
Dit is zowat de millitaire variant van de Austin Ten. Er werd een geperste stalen plaat gelast op het chassis van de Austin Ten Saloon om deze meer stijfheid te geven. De motor werd een 4 cilinder SY zijklep in lijn (1237cc) met Zenith VM4 carburators en had een vermogen van 26 pk. De motor was water gekoeld, had een grotere benzinetank en was voorzien van "cross country" banden. Van deze wagen werden er ongeveer 30.000 stuks gebouwd.
Austin Ten Tilly
Austin Tilly RAF
Austin K2
De K2/Y meestal "Katie" genoemd was het meest gebruikte zware ambulance voertuig door de Britten tijdens WOII. Hij had een 6-cilinder, 3462cc motor (60pk) 4 versnellingen en hydraulische remmen. Een eenvoudig houten frame bekleed met leder, ingericht voor vier liggende of acht zittende patienten. Van 1939 tot 1945 werden er ongeveer 13.000 gebouwd.
Austin K2 ambulance
Austin K2/Y ambulance
Austin Champ
Champ was eigenlijk de burgerbenaming voor dit voertuig. De WN1 was de militaire versie en deze had een B40 Rolls-Royce motor,2.838cc 75 pk. De waterproof motor had een snorkel voor luchttoevoer. Er werden 11.731 millitaire voertuigen gebouwd vanaf 1952.
Overleden : Lucius Annaeus Seneca (68), Romeinse filosoof van het stoïcisme, staatsman en toneelschrijver.
238
Slag bij Carthago tussen de troepen van Capellianus, gouverneur van Numidië, en die van keizers Gordianus I en II waarbij de keizers het onderspit delven.
352
Overleden : Paus Julius I .
467
Anthemius wordt keizer van Rome.
1606
De Union Flag (Union Jack) wordt aangenomen als nationale vlag van het Groot-Brittannië.
1633
Formele ondervraging van Galileo door de inquisitie gaat van start.
1779
Spanje neemt deel aan de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog met het Verdrag van Aranjuez.
1817
Overleden : Charles Messier (86), Frans astronoom, opsteller van een astronomische catalogus.
1833
Charles Gayler krijgt een patent op de brandkast.
1919
In Engeland wordt de 48-urige werkweek ingevoerd.
1937
De eerste geslaagde test van een turbofan motor in de British Thomson-Houston fabriek in Rugby, England.
1945
Canadese militairen bevrijden kamp Westerbork.
1945
Franklin D. Roosevelt overlijdt in zijn kantoor, Harry S. Truman wordt ingezworen als president van de VS.
1946
Syrië wordt onafhankelijk van Frankrijk.
1954
Bill Haley en zijn Comets nemen Rock Around the Clock op.
1961
Lancering van de Vostok 1 met aan boord Yuri Gagarin. Hiermee was de eerste mens in de ruimte een feit. De Vostok 1 vloog in 1 uur en 48 minuten één keer rond de aarde.
1975
Overleden : Josephine Baker (68), Amerikaans danseres, zangeres en actrice.
1981
De Space Shuttle Columbia is de eerste Space Shuttle die in een baan rond de aarde vliegt.
1981
Overleden : Joe Louis (67), Amerikaans bokskampioen in het zwaargewicht.
1992
EuroDisney (nu Disneyland Resort Paris) wordt geopend.
1994
Canter & Siegel posten de eerste commerciële Usenet spam.
1999
Een wagon van de Wuppertaler Schwebebahn stort neer in de rivier de Wupper, voor het Robert-Daum-Platz.
2003
Huwelijk Prins Laurent en Claire Coombs.
2006
In Brussel wordt Joe Van Holsbeeck neergestoken omdat hij weigert zijn mp3-speler af te staan.
Aan het begin van de eerste wereldoorlog was het Russische leger op zoek naar gepantserde voertuigen. Ze kwamen terecht bij Austin Motor Company en deze ontwierpen een gepantserd voertuig gebaseerd op een bestaand chassis. Deze voertuigen bekend als de Austin 1st series hadden een "pantser" van 3.5 tot 4mm dikte,wielen met houten spaken en luchtbanden en een set wielen met volle banden voor de aktie. Er volgde een bestelling van 48 stuks kostprijs 1.150£/stuk. Eens in Rusland werd het "pantser" vervangen door 7mm beplating. In 1915 bestelden de Russen 60 stuks van een verbeterde versie de Austin 2nd series. Deze waren gebouwd op het chassis van een 1.5 tons vrachtwagen met een zwaardere motor en dikkere beplating. Wederom werden deze verbouwd in Rusland zo kwam er onder meer een tweede stuurpost achteraan het voertuig. In 1916 werden er nogmaals 60 stuks besteld ditmaal een Austin 3rd series met een tweede stuurpost achteraan en kogelvrij glas vooraan. In 1916 besloten de Russen zelf een gepantserd voertuig te bouwen op een Austin chassis, dit gebeurde bij Putilovski Works in St.Petersburg. De voertuigen bleven in gebruik tot 1931.
Austin-Putilov
Austin-Putilov schets
Austin-Putilov
Austin-Putilov 2nd series
Austin-Putilov 3th series
In 1917 was er door Rusland nog een order geplaatst bij Austin voor de zogenaamde Austin model 1918, maar door de gebeurtenissen in Rusland werden deze nooit geleverd. In 1918 werden er enkele afgewerkte model 1918 Austins ingezet in Frankrijk door het Britse leger. Er zijn enkele van deze Austin model 1918's beland bij het Japanse leger waar ze in gebruik bleven tot begin jaren '30. Het Poolse leger had een twintigtal buitgemaakte Austin's tijdens de Pools-Russische oorlog, enkele bleven nog jaren in gebruik. Twee Austin 3rd series werden in 1918 door de Russen aan de Red Guards gegeven om hen te helpen tijdens de Finse burgeroorlog. Estland gebruikte twee buitgemaakte Austin-Putilovs, genaamd Tasuja en Suur Tõll. Het leger van Letland gebruikte een Austin 2nd series, genaamd Zemgaleetis. Eén Austin 3rd series werd gebruikt door het Roemeense leger. In 1919 waren er zelfs vier (twee 2nd series en twee 3rd series) bij de Duitse Kokampf pantzer eenheid. De laatste aktieve Austin was vermoedelijk in gebruik bij het Oostenrijkse leger tot 1935.
Een wagen gebouwd door British Leyland van 1975 tot 1981. Er is nogal wat onduidelijkheid over de benaming van deze wagen.Origineel de AUSTIN/Morris/Wolseley 18-22 series. De benaming Princess werd gegeven maar deze werd reeds gebruikt voor een wagen uit 1947, daarom werd deze naam niet gebruikt in het Verenigd Koninkrijk maar dan wel weer in Nieuw Zeeland en later ook in Australië. De Princess werd ontworpen door Harris Mann.
Princess
Deze moderne mooi ogende auto werd geleverd met een 1.8liter pushrod 4-cilinder motor (B-serie) of een 2.2liter E-serie SOHC 6-cilinder.
Austin Princess 1975
Princess 1.8HL
In 1977 waren er problemen met de manuele transmissie van de Princess 6-cilinder. Dit probleem was zo algemeen dat er werd gestopt met de produktie van deze versie. Enkel de wagens uitgerust met een Borg Warner automatische versnellingsbak bleven nog in produktie. Om het verlies op te vangen werd in 1978 een versie uitgebracht de "special six" deze was gebasseerd op de 2200HL hij had een automatische versnellingsbak, een vernieuwd interieur en een sunroof. Vanaf eind 1978 was er de vernieuwde Princess2. De problemen met de versnellingsbak waren opgelost en terug leverbaar. Reeds na zes maand werd er gestopt met de produktie van de Princess2 2200HL en was deze nog enkel verkrijgbaar in de 2200HLS versie met 6-cilinder motor. De Princess2 had richtingaanwijzers op de zijvleugels vooraan, er waren ook 1.7liter en 2.0liter motor (O-serie). Vanaf 1979 waren alle modellen verkrijgbaar met de trapeziumvormigge lichten vooraan welke voordien exclussief voor de 6-cilinder wagens bestemd waren.
Princess 2.2 special six
Princess2
Princess2 1980
Princess 1.7HL
Ambassador
Van 1982 tot 1984 was dit een volledig ge-update versie van de Princess. Het was een grote hatchback verkrijgbaar met 1.7 en 2liter motor evenals een 2liter met dubbelle carburator. Ook verkrijgbaar als Vanden Plas Ambassador.
De Allegro was een model van het Engelse automerk Austin, dat toen onderdeel was van British Leyland. De Allegro was van 1973 tot 1983 in produktie, en dezelfde auto werd in Italië tussen 1974 en 1975 door Innocenti op de markt gebracht als Innocenti Regent. De Allegro werd op de markt gebracht als opvolger van de populaire Austin 1100 en 1300. Door de konkurentie van de Volkswagen Golf en de Opel Kadett kende deze wagen echter geen echt succes.
Allegro (1973/1975)
De Allegro werd via de voorwielen aangedreven, en stond op de nieuw ontwikkelde Hydragas gasbolvering. Deze gasvering maakte het mogelijk de vering van voor- en achterzijde van de auto met elkaar te verbinden, hetgeen betere rijeigenschappen opleverde.
voorstelling in 1973
Allegro 1300 1975
Van 1973 tot 1975 werden wagens geleverd met motoren van 1098cc, 1275cc, 1485cc en 1748cc. De Allegro 1100 en 1300 2/4-deurs met 4 versnellingen manueel en 3 versnellingen automatisch. De Allegro 1500 4-deurs met 5 versnellingen manueel en 3 versnellingen automatisch. De Allegro 1750 4-deurs met 5 versnellingen manueel.
Allegro 1100/1300
1975 Allegro 1100/1300
Allegro 2 (1975/1979)
De Allegro 2 had een nieuwe front grill en het onpopulaire "quartic" stuur werd opnieuw vervangen door het ronde stuur. Een 2-deurs Estate werd aan de modellen toegevoegd.
1976 Allegro 2
1978 Allegro 2
1975 Allegro Estate
1978 Allegro 2 1300
Allegro 3 (1979/1983)
Van 1980 tot 1983 ook verkrijgbaar met een A-plus motor van de A-serie(948cc). Verder waren er nog enkele kleine wijzigingen doch om het model te redden was het te laat. sommige modellen werden ook geleverd met ronde lichten vooraan ipv de klassieke rechthoek.
1980 Allegro 1100
1979 Allegro 3
1981 Allegro 3 1500
1982 Allegro Estate
Na een produktie van in totaal 642.350 wagens werd in 1983 een einde gemaakt aan de Allegro.
De ADO61 werd reeds ontworpen begin jaren '60 voor de BMC als 3-liter wagen in de executive klasse,maar het project werd verdergezet door British Leyland.
Austin 3-Litre
De Austin 3-Litre werd geïntroduceerd door British Leyland in 1968. Het model was dit van de Austin 1800 Hij kreeg een 2912cc motor van de BMC C-serie met dubbelle SU carburatoren. Achterwielaangedreven met een 4-versnellingsbak.De wielbasis was 2908mm.
prototype ADO61 1963
persvoorstelling Austin 3-Litre in 1967
Reeds voor de verkoop werd de wagen door de pers afgedaan als een lelijk ding. Bedoeld als de opvolger van de A99/A110 maar de verkoop liep slecht er werden slechts 9992 stuks gemaakt van 1968 tot 1971.
Austin 3-Litre
Austin 3-Litre
ADO14
De Maxi (codenaam ADO14) was de laatste wagen ontworpen voor de British Motor Corporation. Een 5-deurs hatchback in 1969 uitgebracht door British Leyland als tegenhanger van de Franse Renault 16. Het ontwerp was van Sir Alec Issigonis.
Maxi
Gebouwd op een voledig nieuw chassis, voorwiel aangedreven en een inovatieve 5-versnellingsbak. Door een verkeerde layout van deze versnellingsbak had de wagen te kampen met ernstigge problemen en er was ook een olielek probleem aan het carter. Om kostenbesparend te werken werden de deuren gebruikt van de ADO17 welke eigenlijk niet helemaal pasten bij het nieuwe design.
schets van de Maxi
full-size kleimodel
full-size kleimodel
prototype maar nog niet het eind model
foto's Ian Nicholls
Maxi 1500
De Maxi 1500 had een dwarsliggende 1485cc motor van de E-serie (74pk). De wagen had een praktisch en ruim interieur, de rugsteun van zowel de voor- als achterzetels konden voledig worden neergeklapt.
Maxi 1500
Maxi 1500
Maxi 1750
Vanaf 1971 kwam de Maxi 1750.De geluidsisolatie was verbeterd, een kleiner stuurwiel en het merkteken kwam in de front-grill. Een 1748cc motor (84pk)vanaf 1972 de introductie van de Maxi 1750HL (91pk) met een dubbelle SU HS6 carburator. Vanaf 1974 optioneel een automatische 4-versnellingsbak (1750HL vanaf 1979). Vanaf 1977 werd de naam Austin officieel weggelaten doch het enige verschil was het Leyland embleem achteraan de auto en op het instruktieboekje.
Maxi 1750
1980 Maxi 1750HL
De produktie van de Maxi 1500 werd gestopt in 1979. Introduktie van de Maxi 2 in 1980, drie varianten 1750L,1750HL en 1750HLS. Alle modellen kregen een gelaagde voorruit, LM/MW radio en achteraan bumpers met geintegreerde achteruitrij lichten. In 1981 werd de produktie van de Maxi stopgezet.
Overleden : El Greco (72), Grieks kunstschilder die werkte in Spanje.
1655
Kardinaal Fabio Chigi wordt gekozen tot Paus Alexander VII.
1862
De Slag bij Shiloh wordt de bloedigste veldslag uit de geschiedenis van de Verenigde Staten.
1891
Overleden : P.T. Barnum (80), Amerikaans showman en circus-impresario, bekend van het circus Barnum & Bailey.
1906
Uitbarsting van de Vesuvius.
1930
Door aardverschuiving veroorzaakte tsunami in het Tafjord, Noorwegen, kost aan 40 mensen het leven.
1939
Italië valt Albanië binnen.
1947
Overleden : Henry Ford (83), Amerikaans autofabrikant.
1948
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt opgericht door de Verenigde Naties.
1959
In Los Alamos wordt voor het eerst een kernreactor toegepast voor de productie van elektriciteit.
1968
Jim Clark verongelukt op de Hockenheimring Baden-Württemberg.
1970
Filmlegende John Wayne, goed voor meer dan 200 films, wint zijn eerste en enige Oscar voor zijn rol in True Grit.
1988
De eerste wereldwijde No-Smoking-Day.
1990
De veerboot Scandinavian Star brandt uit onderweg tussen Noorwegen en Denemarken. 158 mensen daarbij komen om.
2000
André Hazes weigert een Edison in ontvangst te nemen.
2001
Lancering 2001 Mars Odyssey.
2002
Overleden : Conny Vandenbos (65), Nederlandse zangeres.
2006
Op 7 april 2006 om 11.00 ging de "Landrush"-periode in. Iedereen kan .eu-domeinen registreren. In de periode die hierop volgde waren er bijzonder veel aanvragen voor een .eu-domein.
2007
Overleden : Barry Nelson (89), Amerikaanse filmacteur, eerste James Bond.