Aan het begin van de eerste wereldoorlog was het Russische leger op zoek naar gepantserde voertuigen. Ze kwamen terecht bij Austin Motor Company en deze ontwierpen een gepantserd voertuig gebaseerd op een bestaand chassis. Deze voertuigen bekend als de Austin 1st series hadden een "pantser" van 3.5 tot 4mm dikte,wielen met houten spaken en luchtbanden en een set wielen met volle banden voor de aktie. Er volgde een bestelling van 48 stuks kostprijs 1.150£/stuk. Eens in Rusland werd het "pantser" vervangen door 7mm beplating. In 1915 bestelden de Russen 60 stuks van een verbeterde versie de Austin 2nd series. Deze waren gebouwd op het chassis van een 1.5 tons vrachtwagen met een zwaardere motor en dikkere beplating. Wederom werden deze verbouwd in Rusland zo kwam er onder meer een tweede stuurpost achteraan het voertuig. In 1916 werden er nogmaals 60 stuks besteld ditmaal een Austin 3rd series met een tweede stuurpost achteraan en kogelvrij glas vooraan. In 1916 besloten de Russen zelf een gepantserd voertuig te bouwen op een Austin chassis, dit gebeurde bij Putilovski Works in St.Petersburg. De voertuigen bleven in gebruik tot 1931.
Austin-Putilov
Austin-Putilov schets
Austin-Putilov
Austin-Putilov 2nd series
Austin-Putilov 3th series
In 1917 was er door Rusland nog een order geplaatst bij Austin voor de zogenaamde Austin model 1918, maar door de gebeurtenissen in Rusland werden deze nooit geleverd. In 1918 werden er enkele afgewerkte model 1918 Austins ingezet in Frankrijk door het Britse leger. Er zijn enkele van deze Austin model 1918's beland bij het Japanse leger waar ze in gebruik bleven tot begin jaren '30. Het Poolse leger had een twintigtal buitgemaakte Austin's tijdens de Pools-Russische oorlog, enkele bleven nog jaren in gebruik. Twee Austin 3rd series werden in 1918 door de Russen aan de Red Guards gegeven om hen te helpen tijdens de Finse burgeroorlog. Estland gebruikte twee buitgemaakte Austin-Putilovs, genaamd Tasuja en Suur Tõll. Het leger van Letland gebruikte een Austin 2nd series, genaamd Zemgaleetis. Eén Austin 3rd series werd gebruikt door het Roemeense leger. In 1919 waren er zelfs vier (twee 2nd series en twee 3rd series) bij de Duitse Kokampf pantzer eenheid. De laatste aktieve Austin was vermoedelijk in gebruik bij het Oostenrijkse leger tot 1935.
Een wagen gebouwd door British Leyland van 1975 tot 1981. Er is nogal wat onduidelijkheid over de benaming van deze wagen.Origineel de AUSTIN/Morris/Wolseley 18-22 series. De benaming Princess werd gegeven maar deze werd reeds gebruikt voor een wagen uit 1947, daarom werd deze naam niet gebruikt in het Verenigd Koninkrijk maar dan wel weer in Nieuw Zeeland en later ook in Australië. De Princess werd ontworpen door Harris Mann.
Princess
Deze moderne mooi ogende auto werd geleverd met een 1.8liter pushrod 4-cilinder motor (B-serie) of een 2.2liter E-serie SOHC 6-cilinder.
Austin Princess 1975
Princess 1.8HL
In 1977 waren er problemen met de manuele transmissie van de Princess 6-cilinder. Dit probleem was zo algemeen dat er werd gestopt met de produktie van deze versie. Enkel de wagens uitgerust met een Borg Warner automatische versnellingsbak bleven nog in produktie. Om het verlies op te vangen werd in 1978 een versie uitgebracht de "special six" deze was gebasseerd op de 2200HL hij had een automatische versnellingsbak, een vernieuwd interieur en een sunroof. Vanaf eind 1978 was er de vernieuwde Princess2. De problemen met de versnellingsbak waren opgelost en terug leverbaar. Reeds na zes maand werd er gestopt met de produktie van de Princess2 2200HL en was deze nog enkel verkrijgbaar in de 2200HLS versie met 6-cilinder motor. De Princess2 had richtingaanwijzers op de zijvleugels vooraan, er waren ook 1.7liter en 2.0liter motor (O-serie). Vanaf 1979 waren alle modellen verkrijgbaar met de trapeziumvormigge lichten vooraan welke voordien exclussief voor de 6-cilinder wagens bestemd waren.
Princess 2.2 special six
Princess2
Princess2 1980
Princess 1.7HL
Ambassador
Van 1982 tot 1984 was dit een volledig ge-update versie van de Princess. Het was een grote hatchback verkrijgbaar met 1.7 en 2liter motor evenals een 2liter met dubbelle carburator. Ook verkrijgbaar als Vanden Plas Ambassador.
De Allegro was een model van het Engelse automerk Austin, dat toen onderdeel was van British Leyland. De Allegro was van 1973 tot 1983 in produktie, en dezelfde auto werd in Italië tussen 1974 en 1975 door Innocenti op de markt gebracht als Innocenti Regent. De Allegro werd op de markt gebracht als opvolger van de populaire Austin 1100 en 1300. Door de konkurentie van de Volkswagen Golf en de Opel Kadett kende deze wagen echter geen echt succes.
Allegro (1973/1975)
De Allegro werd via de voorwielen aangedreven, en stond op de nieuw ontwikkelde Hydragas gasbolvering. Deze gasvering maakte het mogelijk de vering van voor- en achterzijde van de auto met elkaar te verbinden, hetgeen betere rijeigenschappen opleverde.
voorstelling in 1973
Allegro 1300 1975
Van 1973 tot 1975 werden wagens geleverd met motoren van 1098cc, 1275cc, 1485cc en 1748cc. De Allegro 1100 en 1300 2/4-deurs met 4 versnellingen manueel en 3 versnellingen automatisch. De Allegro 1500 4-deurs met 5 versnellingen manueel en 3 versnellingen automatisch. De Allegro 1750 4-deurs met 5 versnellingen manueel.
Allegro 1100/1300
1975 Allegro 1100/1300
Allegro 2 (1975/1979)
De Allegro 2 had een nieuwe front grill en het onpopulaire "quartic" stuur werd opnieuw vervangen door het ronde stuur. Een 2-deurs Estate werd aan de modellen toegevoegd.
1976 Allegro 2
1978 Allegro 2
1975 Allegro Estate
1978 Allegro 2 1300
Allegro 3 (1979/1983)
Van 1980 tot 1983 ook verkrijgbaar met een A-plus motor van de A-serie(948cc). Verder waren er nog enkele kleine wijzigingen doch om het model te redden was het te laat. sommige modellen werden ook geleverd met ronde lichten vooraan ipv de klassieke rechthoek.
1980 Allegro 1100
1979 Allegro 3
1981 Allegro 3 1500
1982 Allegro Estate
Na een produktie van in totaal 642.350 wagens werd in 1983 een einde gemaakt aan de Allegro.
De ADO61 werd reeds ontworpen begin jaren '60 voor de BMC als 3-liter wagen in de executive klasse,maar het project werd verdergezet door British Leyland.
Austin 3-Litre
De Austin 3-Litre werd geïntroduceerd door British Leyland in 1968. Het model was dit van de Austin 1800 Hij kreeg een 2912cc motor van de BMC C-serie met dubbelle SU carburatoren. Achterwielaangedreven met een 4-versnellingsbak.De wielbasis was 2908mm.
prototype ADO61 1963
persvoorstelling Austin 3-Litre in 1967
Reeds voor de verkoop werd de wagen door de pers afgedaan als een lelijk ding. Bedoeld als de opvolger van de A99/A110 maar de verkoop liep slecht er werden slechts 9992 stuks gemaakt van 1968 tot 1971.
Austin 3-Litre
Austin 3-Litre
ADO14
De Maxi (codenaam ADO14) was de laatste wagen ontworpen voor de British Motor Corporation. Een 5-deurs hatchback in 1969 uitgebracht door British Leyland als tegenhanger van de Franse Renault 16. Het ontwerp was van Sir Alec Issigonis.
Maxi
Gebouwd op een voledig nieuw chassis, voorwiel aangedreven en een inovatieve 5-versnellingsbak. Door een verkeerde layout van deze versnellingsbak had de wagen te kampen met ernstigge problemen en er was ook een olielek probleem aan het carter. Om kostenbesparend te werken werden de deuren gebruikt van de ADO17 welke eigenlijk niet helemaal pasten bij het nieuwe design.
schets van de Maxi
full-size kleimodel
full-size kleimodel
prototype maar nog niet het eind model
foto's Ian Nicholls
Maxi 1500
De Maxi 1500 had een dwarsliggende 1485cc motor van de E-serie (74pk). De wagen had een praktisch en ruim interieur, de rugsteun van zowel de voor- als achterzetels konden voledig worden neergeklapt.
Maxi 1500
Maxi 1500
Maxi 1750
Vanaf 1971 kwam de Maxi 1750.De geluidsisolatie was verbeterd, een kleiner stuurwiel en het merkteken kwam in de front-grill. Een 1748cc motor (84pk)vanaf 1972 de introductie van de Maxi 1750HL (91pk) met een dubbelle SU HS6 carburator. Vanaf 1974 optioneel een automatische 4-versnellingsbak (1750HL vanaf 1979). Vanaf 1977 werd de naam Austin officieel weggelaten doch het enige verschil was het Leyland embleem achteraan de auto en op het instruktieboekje.
Maxi 1750
1980 Maxi 1750HL
De produktie van de Maxi 1500 werd gestopt in 1979. Introduktie van de Maxi 2 in 1980, drie varianten 1750L,1750HL en 1750HLS. Alle modellen kregen een gelaagde voorruit, LM/MW radio en achteraan bumpers met geintegreerde achteruitrij lichten. In 1981 werd de produktie van de Maxi stopgezet.
Overleden : El Greco (72), Grieks kunstschilder die werkte in Spanje.
1655
Kardinaal Fabio Chigi wordt gekozen tot Paus Alexander VII.
1862
De Slag bij Shiloh wordt de bloedigste veldslag uit de geschiedenis van de Verenigde Staten.
1891
Overleden : P.T. Barnum (80), Amerikaans showman en circus-impresario, bekend van het circus Barnum & Bailey.
1906
Uitbarsting van de Vesuvius.
1930
Door aardverschuiving veroorzaakte tsunami in het Tafjord, Noorwegen, kost aan 40 mensen het leven.
1939
Italië valt Albanië binnen.
1947
Overleden : Henry Ford (83), Amerikaans autofabrikant.
1948
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt opgericht door de Verenigde Naties.
1959
In Los Alamos wordt voor het eerst een kernreactor toegepast voor de productie van elektriciteit.
1968
Jim Clark verongelukt op de Hockenheimring Baden-Württemberg.
1970
Filmlegende John Wayne, goed voor meer dan 200 films, wint zijn eerste en enige Oscar voor zijn rol in True Grit.
1988
De eerste wereldwijde No-Smoking-Day.
1990
De veerboot Scandinavian Star brandt uit onderweg tussen Noorwegen en Denemarken. 158 mensen daarbij komen om.
2000
André Hazes weigert een Edison in ontvangst te nemen.
2001
Lancering 2001 Mars Odyssey.
2002
Overleden : Conny Vandenbos (65), Nederlandse zangeres.
2006
Op 7 april 2006 om 11.00 ging de "Landrush"-periode in. Iedereen kan .eu-domeinen registreren. In de periode die hierop volgde waren er bijzonder veel aanvragen voor een .eu-domein.
2007
Overleden : Barry Nelson (89), Amerikaanse filmacteur, eerste James Bond.
Dit was de codenaam van BMC voor het ontwerp van sir Alec Issogonis (ook Pininfarina maakte een ontwerp). Het ADO17(Austin Drawing Office project number 17) ontwerp was gebaseerd op een BMC B-serie motor,met de wielen op de hoeken. Het was de grote broer van de succesvolle Mini en de Austin 1100.
Austin 1800
De Austin 1800 ook bekend als "land crab" hadden een dwarsliggende 4-cilinder motor van 1793cc. In het interieur van de wagen was leder,hout en chroom verwerkt,en hij had een groot ruitoppervlak. Van deze wagen werden 210.000stuks gebouwd van 1964 tot 1975.
Austin 1800 mkI
Austin 1800
In 1968 werd de MKII versie uigebracht met een gewijzigd en goedkoper interieur. Ook de front werd gewijzigd evenals de lichten voor- en achteraan.
Austin 1800 mkII
Austin 1800 mkII
1800S 1974
Austin 1800S
Pickup
Van 1968 tot 1971 werd in Australië exclusief de pickup verkocht.
1800 pickup
1800 mkII pickup
Austin 2200
De Austin 2200 werd gebouwd van 1972 tot 175. Het koetswerk en het mechanisch gedeelte was identiek aan de 1800mkII De motor werd de nieuwe BMC E6-serie 2227cc 6-cilinder. Van deze wagen werden er 20.865 gebouwd.
Austin 2200
Austin 2200
In Nederland en België werd de Austin 1800mkI verkocht als Balanza.
Overleden : Albrecht Dürer (56), Duits schilder, tekenaar en graveur uit de Renaissance.
1577
Filips II ondertekent de Unie van Brussel.
1652
Jan van Riebeeck sticht een verversingsstation bij Kaap de Goede Hoop. Begin van de Europese kolonisatie van Zuid-Afrika.
1782
Rama I wordt koning van Thailand. Begin van de thans regerende Chakri dynastie.
1814
Napoleon doet afstand van de troon.
1869
Eerste octrooi op een plastic: celluloid.
1909
Robert Peary bereikt (vermoedelijk) de Noordpool, samen met Matthew Henson en vier eskimo's.
1917
De Verenigde Staten verklaren Duitsland de oorlog.
1941
Duitse troepen vallen Joegoslavië en Griekenland binnen.
1945
Op Texel komt een Georgische eenheid in opstand tegen de Duitsers.
1964
De Piëta van Michelangelo verlaat voor het eerst sinds 1499 de Sint-Pietersbasiliek in Rome om te worden verscheept naar de Wereldtentoonstelling in New York.
1965
Vanaf Cape Kennedy wordt Early Bird gelanceerd, de eerste commerciële communicatie-satelliet.
1971
Overleden : Igor Stravinsky (88), Russisch-Frans-Amerikaans componist.
1971
Platenmaatschappij Rolling Stones Records gaat van start.
1974
In Brighton, Engeland, wint ABBA het 19e Eurovisie Songfestival, met het liedje Waterloo.
1990
In het Amsterdamse Rijksmuseum spuit een 31-jarige geesteszieke inwoner van Den Haag zwavelzuur op Rembrandts beroemde schilderij De Nachtwacht.
1992
Overleden : Isaac Asimov (72), Amerikaans schrijver en biochemicus.
1994
Het vliegtuig van president Habyarimana (Rwanda) en president Ntaryamira (Burundi) wordt neergeschoten. Belgische para's worden door een woedende menigte, die hen verantwoordelijk achtten, vermoord. De daarop volgende Rwandese genocide van Tutsis en Hutus kon wellicht voorkomen worden door de VN blauwhelmen, maar de internationale vredesmacht trekt zich terug. Er komen ruim 800.000 mensen om.
Amerikaanse troepen in Irak (Golfoorlog (2003)) nemen bij vergissing een groep bestaande uit Koerdische strijdkrachten en Amerikaanse special forces onder vuur.
2005
Overleden : Prins Reinier III van Monaco (81), Monegaskisch staatshoofd.
2005
Overleden : Gerard Peters (84), Nederlands wielrenner, in 1946 wereldkampioen achtervolging.
2007
Overleden : Luigi Comencini (90), Italiaans regisseur.
Mini is de naam van een bekende kleine auto die tussen 1959 en 2000 werd geproduceerd. Eind jaren 50 had Leonard Lord, president directeur van British Motor Corporation (BMC) de visie dat de markt behoefte had aan een nieuw soort auto, klein van buiten en groot van binnen. In 1956 krijgt Sir Alec Issigonis van Austin/Morris opdracht, een klein model onder de Morris Minor te tekenen. De auto moet kleiner zijn dan de Minor, bij minimale exterieurmaten maximale ruimte bieden aan vier personen, betaalbaar zijn en een reeds bestaande BMC-motor gebruiken. De auto moet binnen drie jaar klaar zijn. Het project krijgt al snel vorm onder de codenaam ADO15 (waarbij ADO staat voor Austin Drawing Office).
Originele Austin Seven 1959
doornede Mini
Issigonis besluit de auto te voorzien van voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor, met de versnellingsbak eronder geplaatst. Onder de krukas om precies te zijn, in een speciaal oliecarter. De wielen zijn ver op de hoeken van de auto geplaatst en worden slechts 10 inch groot; Dunlop ontwerpt speciaal voor deze nieuwe maat een passende band. Door al deze slimme constructiedetails biedt de kleine auto relatief veel binnenruimte. Het onderstel is al even revolutionair: de Hydralastic wielophanging met rubber elementen. Om kosten te sparen, krijgt de auto scharnieren aan de buitenzijde van de portieren. Onder het motorkapje komt een viercilinder van 848 cc te staan, die 34 pk levert. In juni 1959 begint de productie en in augustus van dat jaar vindt de officiële introductie plaats, als Austin Seven en Morris Mini Minor. In 1960 neemt de Mini voor het eerst deel aan de prestigieuze Rally Monte Carlo, met als resultaat een 23e plaats. Een belangrijke naam in de geschiedenis van de Mini is die van John Cooper. Hij had veel ervaring met het opvoeren van de motor die in de Mini gebruikt werd doordat hij dezelfde krachtbron gebruikte in zijn racewagens. Door het toepassen van een dergelijke opgevoerde motor in de Mini was de Mini Cooper geboren. De Austin Mini Cooper en de Morris Mini Cooper verschenen in 1961.
Austin Mini MKI 1963
winnaar Monte Carlo 1965
In september 1961 zorgt John Cooper voor opwinding door de introductie van zijn snelle Mini Cooper, met een tot 997 cc vergrote motor, die het tot 55 pk schopt. In 1962 wordt de naam Seven vervangen door Mini. Pat Moss behaalt de eerste overwinning in een internationale rally (de Tulpenrally) voor de Mini Cooper. Voorjaar 1963 verschijnt de nog sterkere Mini Cooper S. Deze heeft een 1.071 cc viercilinder met 70 pk. In 1964 wint Paddy Hopkirk met een Mini Cooper voor het eerst de Rally Monte Carlo (de Mini wint ook in 1965 en 1967). De Cooper krijgt een 998 cc motor, de Cooper S biedt voortaan keuze uit een 970 cc en een 1.275 cc viercilinder in plaats van de 1.071 cc. In 1965 wordt een mijlpaal bereikt: er zijn al 1 miljoen Minis geproduceerd. In 1967 lost de Mk 2, met lichte aanpassingen aan het exterieur, de eerste serie Minis af. De Mini is ook als luxe Wolseley en in licentie door Innocenti in Italië gebouwd. Van de Austin Mini verscheen ook de Countryman, een stationwagonuitvoering. De Mini is in talloze varianten doorgebouwd tot 2000.
Countryman
Countryman MKII 1969
pick-up
Mini MKI 1965 Traveller
De Mini kreeg in 1967 zijn eigen merknaam: Mini. De auto werd na het laten vallen van de Morris en Austin merknamen verkocht als Rover. In 1969 (eigenaar British Leyland) kreeg de Mini een facelift door stylist Roy Haynes (een voormalig werknemer van Ford). Dit werd de Mini Clubman Estate. Als vervanger van de Mini Cooper S kwam er de Mini 1275GT.
1976 Mini Clubman Estate
1976 Mini 1275GT
British Leyland bleef ook na de overname verdergaan met de produktie van de klassieke modellen.
In Virginia trouwt Pocahontas met de Engelse kolonist John Rolfe.
1722
De Nederlandse zeevaarder Jacob Roggeveen ontdekt Paaseiland.
1896
opening van de eerste moderne Olympische Spelen in Athene, Griekenland.
1923
De Firestone Tire and Rubber Company in Ohio begint met de productie van luchtbanden.
1930
In een gebaar van burgerlijke ongehoorzaamheid breekt Mohandas Gandhi de Britse wet door naar de zee te lopen en zout te maken.
1942
W.O.II : Japan valt Colombo, Ceylon aan en brengt twee Britse kruisers tot zinken.
1943
Bij een geallieerd bombardement vallen in Mortsel meer dan 900 doden en 1300 gewonden bij de burgerbevolking. De aanval was gericht tegen de Minerva-fabriek maar de bommen vallen meer dan een kilometer daarvandaan.
1949
Bij een brand in een ziekenhuis in Effingham, V.S. komen 77 mensen om het leven.
1951
Ethel en Julius Rosenberg worden ter dood veroordeeld na schuldig bevonden te zijn aan spionage voor de Sovjet-Unie.
1955
Winston Churchill treedt om gezondheidsredenen af als Premier van het Verenigd Koninkrijk.
1959
Eerste uitzending van het programma Sport in Beeld op de Nederlandse televisie, de voorloper van Studio Sport.
1960
De film Ben-Hur wint elf Oscars.
1962
Na bijna vier jaar boren ontmoeten Zwitserse en Italiaanse arbeiders elkaar onder de St.-Bernhard. In maart 1964 wordt de Grote Sint-Bernhardtunnel voor auto's geopend.
1963
Prinses Marijke laat haar naam veranderen. Ze heet voortaan Prinses Christina.
1964
Overleden : generaal Douglas MacArthur (84), Amerikaans legerleider.
1973
Lancering van Pioneer 11, het eerste ruimtetuig dat langs Saturnus vliegt.
In China leiden hevige protesten op het Tiananmen-plein tot een incident waarbij tenminste zestig demonstranten omkomen.
1985
Engeland stuurt een vloot naar de Falklandeilanden die eerder in de maand door Argentinië zijn bezet.
1985
Honderden radiostation over de hele wereld draaien op hetzelfde moment dezelfde plaat: We Are the World van USA For Africa. Met de verkoop van de plaat worden mensen geholpen in hongerend Afrika.
1990
De Belgische koning Boudewijn treedt 48 uur af. Hij doet dat om een abortuswet niet te hoeven tekenen, waar hij niet achter kan staan.
1994
Kurt Cobain (27), Amerikaans zanger en gitarist van Nirvana.
1998
In Japan wordt de Akashi-Kaikyo brug geopend. De brug verbindt Shikoku met Honshu en kostte ongeveer US$3.8 miljard. Het is de langste suspensiebrug ter wereld.
Dit was de codenaam van BMC voor het ontwerp van sir Alec Issogonis Het ADO16(Austin Drawing Office project number 16) ontwerp was gebaseerd op de BMC A-serie motor, voorwielandrijving en schijfremmen -welke in de jaren '60 niet gebruikelijk waren in massaproduktie-. Het ontwerp werd gebruikt door verschillende bedrijven en verschillende modellen o.a. de Morris , Wolseley , Vanden Plas, MG ,Riley Kestrel,...
Austin 1100/1300
Van deze wagen werden 1.119.800stuks gebouwd van 1963 tot 1974.
Austin 1100
Gebouwd van 1963 tot 1974 met een 1098cc motor. In 1964 werd de Austin 1100 door het magazine Wheels verkozen tot de auto van het jaar.
Austin 1100 1966
Austin 1100 1966
Austin 1300
De Austin 1300 met gewijzigde front. Gebouwd van 1967 tot 1974 met een 1275cc motor.
De Austin-Healey 3000 was een sportwagen ontworpen door Donald Healey en gebouwd tussen 1959 en 1968. De Austin Healey 3000 wordt ook wel "Big Healey" genoemd vanwege de krachtige zescilinder motor. Het was de opvolger van de Austin-Healey 100/4 en de100/6.
3000 MK I
De originele Austin-Healey 3000 werd gebouwd van 1959 tot 1961, hij werd pas MK I genoemd toen de 3000 MK II werd uitgebracht. Er waren twee modellen, de BT7 4-zitter en de BN7 2-zitter. Een 6-cilinder in lijn motor (2912cc) met dubbelle S.U.HD-6 carburator Vier versnellingen handgeschakeld+overdrive met een vermogen van 124pk haalde hij een top van 190km/h. De 3000 was de eerste Healey met schijfremmen op de voorwielen en rembekrachtiging.
3000 MKI 1959
3000 MKI 1960
3000 MK II
Gebouwd van 1961 tot 1963, er werd gebruik gemaakt van triple SU carburators. Dit model had drie varianten, de BT7 (4-zitter), BN7 (2-zit roadster) en de BJ7 (MK IIa 2+2 convertible).
3000 MK II 1961
3000 MK II 1961
3000 MK IIa
De 3000 MK IIa, deze was voorzien van twee (grotere) carburators maar toch met hetzelfde vermogen. De MK IIa werd geproduceerd 1962 - 1963.
3000 MK IIa 1963
3000 MK IIa 1963
3000 MK III
Eind 1963 werd de 3000 MK III voorgesteld, het was een luxe wagen met vernieuwd dashbord en middencosole. De motor had twee grotere S.U. HD-8 carburatoren en was goed voor 148pk. De startknop werd vervangen door een kontaktsleutel en was enkel verkrijgbaar in 2+2 uivoering.
3000 MK III 1965
3000 MK III 1964
3000 MK III "Phase 2"
In 1964 kwam er een laatste aanpassing wat resulteerde in de 3000 MK III "Phase2". Het chassis werd aangepast en er kwamen 6-blads bladveren, de schijfremmen werden gewijzigd en ook de knipperlichten en stadslichten werden aangepast. In 1968 werd de produktie van de Austin-Healey definitief gestopt.
Kroning van koning Eduard de Belijder van Engeland.
1860
De eerste rit van de Pony Express vertrekt vanuit St. Joseph, Missouri.
1865
Amerikaanse burgeroorlog : de Unionisten veroveren Richmond, Virginia.Het bastion van de Confederalen.
1882
Jesse James(34)wordt gedood door Robert Ford.Deze ontvangt hiervoor 5000$.
1885
De motor van Gottlieb Daimler wordt gepatenteerd in Duitsland.
1922
Jozef Stalin volgt Lenin op als leider van de Sovjet-Unie.
1936
Bruno Richard Hauptmann wordt geëxecuteerd voor de ontvoering en de dood van Charles Augustus Lindbergh II, de zoon van Charles Lindbergh.
1941
Hongaarse en Duitse soldaten gaan Joegoslavië binnen.
1942
Tweede Wereldoorlog: Japanse troepen vallen Amerikaanse en Filipijnse troepen aan te Bataan.
1948
De Amerikaanse president Harry S. Truman tekent het Marshallplan.
1966
De Russische Loena 10 brengt voor de eerste keer een ruimtesonde in een baan om de maan.
1973
Lancering van ruimtestation Saljoet 2.
1973
Eerste gesprek door een mobiele telefoon.
1977
De landen van de Benelux en Frankrijk gaan voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog weer over op de zomertijd.
1982
Falklandoorlog: De VN eist dat Argentinië zich van de Falklandeilanden terugtrekken. Argentinië wijst dit af en het Verenigd Koninkrijk kiest ervoor om oorlog te verklaren.
1986
IBM toont hun eerste draagbare computer, de PC Convertible.
1990
Koning Boudewijn wil de abortuswet niet tekenen en stapt voor een dag op als koning. De enige dag in de Belgische geschiedenis zonder koning.
1996
Nadat hij 18 jaar bombrieven verstuurde, wordt eindelijk de Unabomber, Theodore Kaczynski, gearresteerd
2007
De TGV behaalt een nieuw snelheidsrecord van 574,8 km/h.
De Austin-Healey Sprite was een open sportwagen ontworpen door Donald Healey. Deze werd door de British Motor Corporation uitgebracht in 1958. Hij moest een opening in de markt opvullen welke was ontstaan - door de oorlog - na de Austin Seven. Het moest een low-budget wagen worden en daarom werden er zoveel mogelijk onderdelen gebruikt van reeds bestaande modellen.Kostprijs van de eerste Sprite toen 669£.
Sprite Mark I
De Britse Mark I stond bekend als de "Frogeye" In de V.S. stond hij bekend als de "Bugeye" dit omwille van zijn opstaande koplampen. In het originele design waren de koplampen voorzien als "flip-up" lichten, maar door de hoge kostprijs van het systeem werd dit aangepast. Motor en ophanging waren afkomstig van de A35 & Morris Minor De 948cc (43pk) motor van de A-serie L4 kreeg aangepaste carburatoren. Van 1958 - 1961 werden er 48.987 stuks gebouwd.
1960 Mark I frogeye
1960 Mark I Sprite
Sprite Mark II
Gebouwd van 1961 tot 1965, er werd gebruik gemaakt van dezelfde 948cc (46pk) motor. De koplampen werden naar de zijvleugels gebracht en een meer hoekiger model. Vanaf 1962 was er een 1098cc (56pk) motor, schijfremmen vooraan en de wagen had een kofferklep. 1961 - 1962 (948cc versie) 20.450 wagens. 1962 - 1964 (1098cc versie) 11.215 wagens.
1963 Sprite Mark II
1964 Sprite Mark II
Sprite Mark IIa
Er was ook de Austin Healey MK IIa, deze was voorzien van twee (grotere) carburators maar toch met hetzelfde vermogen. De MK IIa had neerdraaibare ramen i.p.v. opsteekruiten. De Mark IIa was enkel verkrijgbaar als 2+2 convertible.
Sprite Mark III
In 1964 kwam Sprite III, de wagen had deurgrepen en neerdraaibare ruiten. Deze wagen was enkel verkrijgbaar in 2+2 convertible uitvoering. Hij had een vernieuwde dashbord en een middenconsole.De Mark III had nu ook een kontaktsleutel i.p.v. een startknop. De motor was iets opgewaardeerd tot 58pk en gewijzigde bladveren achteraan. Na 25.905 wagens werd de produktie gestopt in 1966.
Austin-Healey Sprite MKIII
1966 Sprite MKIII
Sprite Mark IV
In 1966 kwam de Sprite IV op de markt met een zwaardere 1275 cc., 65 pk. motor. De laatste 1022 Sprites verlieten in 1971 de Austin fabriek als Austin Sprite daar de overeenkomsten met Donald Healey verlopen waren. Van 1966 tot 1971 werden er 22.790 stuks gemaakt.
De A55 Cambridge MKII staat eigenlijk bekend als het eerste "Farina" model, maar met de produktie werd pas begonnen in 1959
A55 Cambridge MKII
Dit model werd gebouwd van 1959 tot 1961.De wagen had een 1.5liter motor van de B-serie. In 1960 werd er ook een "countryman" Estate op de markt gebracht.In Australië was er een 6-cilinder 2400cc (80pk) versie de Austin Freeway. Er werden 149.994 stuks gebouwd.
1959 A55 Cambridge MKII
1960 A55 Cambridge MKII countryman
Austin Freeway
artikel over de Freeway
Austin Freeway station wagon 1962
A60 Cambridge
Geïntroduceerd in 1961.Een opvolger van de A55 MKII met een nieuwe 1.6liter (61pk) motor 4-cilinder van de B-serie. De wagen had dezelfde "Farina" look ,een iets grotere wielbasis (2548mm)en een grotere front grill. Vaaf 1962 was er ook een dieselmotor (40pk) beschikbaar. Tot 1969 werden er 276.534 stuks gebouwd.