De Bentley Speed Six werd geïntroduceerd in 1928 als een meer sportieve versie van de Bentley 6½ Litre. Het zou de meest succesvolle race-Bentley worden, beweert overwinning op de 24 Uren van Le Mans in 1929 en 1930 met Bentley Boys drivers Woolf Barnato, "Tim" Birkin en Glen Kidston.
Maar de Speed Six was ook uitgerust als een conventionele weg-auto, en velen werden inderdaad gebruikt voor dagelijks vervoer. Bentley Motors voorzitter Woolf Barnato gebruikte ze met op maat gemaakt koetswerk als zijn persoonlijke auto's. Twee als sedan uitgerustte Speed Six hebben zelfs als patrouille auto gediend voor het Criminal Investigation Department van de West-Australia Police.
6½-Litre Speed Six Tourer auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Barnato won de Blue Train Race in 1930 in een H.J. Mullinger Bentley Speed Six sedan, deze wagen is voledig gerestaureerd en staat bekend als de "Blue Train Bentley".
Er werden 182 Speed Six wagens geproduceerd.
Bentley Speed Six klaargemaakt voor een race auteur : Writegeist CC 2.5
Vóór de Eerste Wereldoorlog verkocht Walter Owen Bentley in samenwerking met zijn broer HM Bentley auto's van het Franse merk DFP. Maar hij had altijd al willen ontwerpen en bouwen aan een eigen reeks van auto's die zijn naam droeg. In augustus 1919 werd Bentley Motors Ltd geregistreerd.
Het was tijdens een bezoek aan de DFP-fabriek in 1913 dat Walter Owen een aluminium presse-papier opmerkte, en dat inspireerde hem tot het gebruik van de lichtgewicht metalen in plaats van gietijzeren zuigers te maken.
De eerste Bentley aluminium zuigers werden gebruikt in vliegtuigmotoren van de Sopwith Camel (Brits eenpersoons jachtvliegtuig), in dienst tijdens de Grote Oorlog.
Het bedrijf was altijd in geldnood, en Bentley wendde zich tot miljonair Woolf Barnato voor financiële hulp in 1925. Als onderdeel van een deal krijgt Barnato het voorzitterschap, en W.O. komt effectief in het bezit van de onderneming.
Een groot deel van zijn fortuin gebruikte Barnato voor het in stand houden van de Bentley-fabriek, maar de Grote Depressie vernietigde de vraag naar dure produkten van het bedrijf, en het werd uiteindelijk verkocht aan Rolls-Royce in 1931.
Joel Woolf Barnato
Bentley 6½ Litre
De reguliere Bentley 6½ Litre en de high-performance Bentley Speed Six waren Bentley auto's in produktie van1926 tot 1930.
Ze zijn ontstaan uit het verlangen naar meer motorvermogen door Walter Owen Bentley door toevoeging van twee cilinders aan de straight-4 motor gebruikt in zijn Bentley 4½ Litre auto.
De Speed Six, geïntroduceerd in 1928, zou de meest succesvolle race-Bentley worden. Twee Bentley Speed Six's werden bekend als de Blue Train Bentleys, door hun eigenaar Woolf Barnato's betrokkenheid bij de Blue Train Wedstrijden (wedstrijden tussen trein en auto) van 1930.
Bentley 6½-Litre Tourer auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De 6 ½ Litre werd geïnspireerd door de Rolls-Royce Phantom I als een gesloten-body auto. Hoewel gebaseerd op de Bentley 3-Litre waarin een aantal verbeteringen werden aangebracht.
De kegel-type koppeling werd vervangen door een droge-plaat ontwerp, waarin een koppeling rem voor snel schakelen zorgde, en vier op de vier wielen werden vin-trommelremmen geplaatst.
Een anderre aanpassing zorgde voor een gelijkmatige slijtage van vier remschoenen per wiel (een ingenieus gepatenteerd apparaat). Dit was per wiel instelbaar vanaf de bestuurdersstoel tijdens het rijden. Dit was bijzonder gunstig tijdens het racen.
Bentley 6½-Liter koetswerk van H.J. Mulliner
Net als de vier cilinder motor had de Bentley's straight-6 een bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder en twee bougies per cilinder, allen exotische technologieën op het moment.
Boring en slag afmetingen waren identiek aan de Bentley 4 ½ Litre auto op 100 mm (3,9 inch) en 140 mm (5,5 inch). Er werd 180-200 pk (134-149 kW) vermogen bekomen, en de auto was sneller en betrouwbaarder dan de supercharged Bentley 4 ½ Litre.
Een grote verscheidenheid aan wielbases werden geproduceerd voor een dergelijke lage productie-auto, variërend van 3353 mm tot 3873 mm.
Van de Bentley 6½ Litre werden 363 wagens geproduceerd.
In oktober 1919 kwam de eerste Bentley motor - een 3 liter- tot leven, in een klein atelier in New Street Mews, nabij Baker Street, Londen. Er werd gebruik gemaakt van aluminium zuigers, een vinding van Bentley en nu gebruikelijk in de autoindustrie. Kort na de bouw van de EXP-1 (zowel mator als chassis hadden codenummers) werd de motor tentoongesteld op de 1919 Olympia motor show in Londen.
Daarna begon de produktie langzaam, en in 1921 startte men in een nieuwe fabriek in Cricklewood, Noord Londen. De eerste 3-litre -de eerste wagen genoemd naar zijn cilinderinhoud- werd geleverd in september dat jaar.
De nieuwe fabriek in Cricklewood. foto : Bentley
Bentley 4½ Litre
De Bentley 4½-litre was een evolutie van de 3-litre.
Het chassis, de ophanging en het remsysteem van de 3-litre werden gebruikt.
De cilinders werden uitgeboord tot 100mm tot een inhoud van 4398cc, goed voor 110pk voor het weg-model en 130pk voor het race-model.
Deze wagens met een vier-cilinder motor hadden een wielbasis van 2984mm en 3302mm.
4½-Litre Sporting Four Seater (1929) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
In 1927 was er een 4½-Litre aan de start van de 24 uren van LeMans, maar crashte.
In 1928 was er winst voor de piloten Woolf Barnato en Bernard Rubin.
Er werden 665 4½-Litre Bentleys gebouwd (inclusief 6 wagens gebouwd na de overname door Rolls Royce).
Bentley 4½-Litre Drophead Coupé (1930) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
4½-Litre Supercharged ("Blower Bentley")
De eerste "blown" Bentley was een supercharged 3-litre, gebouwd in de eigen werkplaats in 1926.
W. O. Bentley verwierp de gedwongen inductie en Henry "Tim" Birkin werd toegezegd de blazer Bentley te ontwikkelen als een particuliere onderneming. In januari 1929 pacht hij een workshop in Welwyn Garden City, huurde een team van ex-Bentley mechaniciens, en creëerde een team van vier supercharged Bentleys (drie straat-auto's voor de race op Le Mans) en een éénzitter auto bestemd voor gebruik op Brooklands circuit.
4½-Litre SC Tourer (1930) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De grote rootscompresser werd geplaatst buiten de motorkap welke hem een uniek voorkomen gaf.
Deze roostscompressor had een enorm verbruik, de gewone 4½-Litre had een verbruik van 16l/100km.
De wagen met rootsblower slikte maar liefst 102l/100km.
Met een vermogen van 175 pk waren de verwachtingen voor race succes hoog, maar duurzaamheid ontbrak en de Blowers wonnen nooit een belangrijke race. Op het einde was het WO Bentley's grotere 6 ½ Litre auto die overwinningen zou veilig stellen voor Bentley in Le Mans in 1929 en 1930.
Birkin's beroemde rode single-seater Blower, gebouwd en onderhouden in zijn Welwyn Garden City atelier, bracht echter het Brooklands Outer Circuit ronde record op 137.96 mph (222,03 km / h) in 1932.
Het record stond nog twee jaar op het bord voordat het verbroken werd door John Cobb's 24 liter Napier Railton.
Bentley 4½Litre SC Drophead Coupé (1931) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Deze wagen werd door Ian Fleming als eerste gekozen voor James Bond, en werd gebruikt in drie van zijn novellen, Casino Royale, Live en Let Die en Moonraker.
Ian Fleming himself was eigenaar van een "Blower Bentley" vandaar zijn inspiratie om de wagen te gebruiken voor zijn personage 007.
Fleming kocht de wagen van Amherst Villiers nadat deze was gebouwd voor hem door Bentley.
Deze wagen was recent nog te zien in het Yorkshire Motor Museum in Batley maar na het sluiten van het museum verdween deze in een private collectie.
Er werden 55 4½-Litre Supercharged Bentley's gebouwd.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 19 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 19 maart
1279
Slag bij Yamen: ondergang van de Zuidelijke Song-dynastie. De Yuan-dynastie neemt de macht in China over.
1687
Ontdekkingsreiziger Robert Cavelier de La Salle wordt vermoord door zijn mannen tijdens de zoektocht naar de monding van de Mississippi.
1721
Overleden : Paus Clemens XI (71), geboren als Giovanni Francesco Albani.
1823
Agustín de Iturbide treedt af, Mexico wordt een republiek.
1918
Het Amerikaanse Congres stelt de tijdzones vast, en keurt de zomertijd goed.
1932
Opening van de Sydney Harbour Bridge.
1945
Tweede Wereldoorlog: voor de kust van Japan wordt het Amerikaanse vliegdekschip USS Franklin geraakt door een bom. Achthonderd man personeel komt om, en het schip is zwaar beschadigd.
1945
Tweede Wereldoorlog: Adolf Hitler vaardigt zijn "Nero Decreet" uit waarin staat dat alle industrieën, militaire installaties, winkels, transportfaciliteiten en communicatielijnen in Duitsland moeten worden vernietigd.
1946
Frans-Guyana, Guadeloupe, Martinique en Réunion worden departementen van Frankrijk.
1958
Het eerste Planetarium in Londen opent zijn deuren.
1969
In Emley Moor, Engeland, breekt een 385 meter hoge TV-mast door ijsvorming.
1982
Falklandoorlog: Argentijnen komen aan op South Georgia, een voorbode voor de oorlog.
1994
Overleden : Jacques Ellul (82), Frans socioloog, filosoof en theoloog.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 18 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 18 maart
37
De Romeinse Senaat maakt Tiberius' testament ongedaan en roept Gaius Iulius Caesar Germanicus (Caligula) uit tot princeps.
1227
Overleden : Paus Honorius III (??), geboren als Cencio Savelli.
1229
Keizer Frederik II verklaart zichzelf koning van Jeruzalem tijdens de Zesde kruistocht.
1241
Krakau word door de Mongolen verwoest.
1582
Jean Jaureguy pleegt een mislukte aanslag op Willem van Oranje.
1793
Op 18 maart riep de voorzitter van het parlement, Andreas Joseph Hofmann, vanaf het balkon van het Deutschhaus de onafhankelijke republiek Mainz uit.
1850
American Express wordt opgericht door Henry Wells & William Fargo.
1900
Amsterdamsche Football Club Ajax, kortweg AFC Ajax professionele voetbalclub uit Amsterdam, wordt opgericht.
1915
De Geallieerden lijden een zware nederlaag op zee in Turkije bij de slag om Gallipoli.
1928
Overleden : Paul Van Ostaijen (32), Vlaams dichter.
1938
Expropiación Petrolera: De Mexicaanse president Lázaro Cárdenas nationaliseert de olie-industrie.
1944
Tweede Wereldoorlog: nazi-troepen bezetten Hongarije.
1945
Tweede Wereldoorlog: 1250 Amerikaanse bommenwerpers vallen Berlijn aan.
1947
Overleden : William Durant (85), Amerikaans automobielpionier, oprichter van General Motors.
1958
Het Atomium in Brussel wordt voltooid. De enorme uitvergroting van een ijzeratoom moest de attractie worden van de wereldtentoonstelling van dat jaar.
1959
President van de Verenigde Staten Dwight D. Eisenhower tekent een document waardoor Hawaï de status van "staat" krijgt.
1965
Vanaf ruimtevaartuig Voschod 2 voert kosmonaut Aleksei Leonov de eerste ruimtewandeling uit.
1967
De Liberiaanse tanker Torey Canyon loopt ten zuiden van Engeland op de rotsen, wat leidt tot een grote milieuramp, de eerste grote olievervuiling op zee.
1989
In Egypte wordt een 4400-jaar-oude mummie gevonden in de Piramide van Cheops.
1990
12 schilderijen met een gezamenlijke waarde van $300 miljoen (waaronder een van Rembrandt) worden gestolen uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston, Massachusetts door twee dieven die zich voordoen als politieagenten. Het is de grootste kunstroof in de Amerikaanse geschiedenis, de schilderijen zijn nooit teruggevonden.
1993
Overleden : Leo Martin (68), Vlaams acteur.
1997
De staart van een Russische Antonov An-24 chartervliegtuig breekt af en-route naar Turkije. Het vliegtuig stort neer, en alle 50 inzittenden komen om. Later worden alle An-24s aan de grond gehouden.
2005
Overleden : Maria Rosseels (88), Vlaams schrijfster.
Bentley Motors Limited is een Britse fabrikant van luxueuze automobielen en sportwagens. Het bedrijf is opgericht in Engeland op 18 januari 1919 door Walter Owen Bentley (1888-1971). Sinds 1998 maakt het deel uit van de Volkswagen Group.
De wereldberoemde Bentley Continental GT is na de Ferrari 612 Scaglietti de snelste vierpersoonsauto ter wereld, hoewel het met zijn prijs van zo'n 200 000 euro het goedkoopste model is uit het Bentley-gamma. De wagen werd ontworpen door de Belg Dirk van Braeckel.
Frank Clement, W. O. Bentley en John Duff na winst in de 1924 Le Mans race. foto : Bentley
Bentley 3 Litre
De Bentley 3-litre was een wagen die Bentley op de auto-wereldkaart heeft geplaatst.
Het was een grote wagen in vergelijking met de lichtgewicht Bugattis die toen de racewereld dommineerden.
Maar de innovatieve technologie en zijn kracht compenseerden zijn gewicht.
De 1800kg zware wagen won de 24uren van LeMans in 1924 met piloten John Duff en Frank Clement, en nogmaals in 1927, in de Super Sports form, met de piloten S. C. H. "Sammy" Davis en Dudley Benjafield.
Zijn gewicht, omvang en snelheid brachten Ettore Bugatti tot de uitspraak "the fastest lorry in the world" (de snelste vrachtwagen ter wereld).
3-Litre Drophead Coupe (1921) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De 3-litre werd geleverd als een rijdend chassis, voor het koetswerk werd door Bentley doorverwezen naar Carrosserie Vanden Plas de bekende Belgische koetswerkbouwer.
De meeste wagens hadden een open koetswerk, maar voor sommige klanten, waaronder Prins George en Gertrude Lawrence was een speciaal koetswerk vereist.
Bentley 3-Litre Tourer 1924 auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De 3.0L (2996cc) 4-cilinder motor was groot in die jaren maar zijn technische inovaties waren het meest opvallend. Zo was het één van de eerste produktiemotoren met 4 kleppen per cilinder welke werden aangedreven met een bovenliggende nokkenas. Het was ook een van de eerste met twee bougies per cilinder, pent-dak verbrandingskamers en twin - carburateurs.
Met deze motor bereikte de Touring versie 130km/h, de Speed Model 145km/h en de Super Sport 160km/h.
3-Litre Speed Model 4-Seater Tourer 1925 auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Er waren drie belangrijke varianten van de 3 liter en zij werden bekend door de kleuren vaak gebruikt op de radiator badge.
Blue label Dit was het standaard model met een 2985 mm wielbasis gebouwd van 1921 tot 1929 of een lange 3302 mm wielbasis gebouwd van 1923 tot 1929.
Red Label Deze gebruikte een 5.3:1 hoge compressie motor in de 2985 mm versie en werd gebouwd van 1924 tot 1929.
Green label Gemaakt tussen 1924 en 1929 was dit het high-performance model met 6.3:1 compressie verhouding en een korte 2743 mm wielbasis. 160 km/h was gegarandeerd.
De eerste wagens waren enkel voorzien van remmen achteraan, pas vanaf 1924 werden ze voorzien op de vier wielen.
Bentley 3-Litre Boattail 1927 auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De eerste 3-Litre Bentley werd getoond op de '1919 London Motor Show', maar de motor was nog niet klaar. Het duurde nog twee jaar om de motor optimaal te krijgen. De eerste wagen werd afgeleverd in september 1921. De produktie duurde tot 1929, toen de auto werd overtroffen door Bentley's eigen 4 ½-Litre auto.
Aantal wagens gebouwd : Experimental: 3 3-litre: 1088 Speed Model: 513 Super Sport: 18
Gebouwd van 1938 tot1943 uit dienst 1951 Waterverplaatsing 1.620-2.515 ton Afmetingen 105 m × 10,8 m Machinevermogen 50.000 pk Snelheid 37 knopen Bemanning 276 koppen Bewapening 5× 127 mm kanonnen 6× 12,7 mm mitrailleurs 10× 533 mm torpedobuizen (2×5) 2 sporen dieptebommen
USS Benson(DD-421), overgedragen aan China, 26feb.1954 als ROCS Lo Yang (DD-14) U.S. federal government
De Bensonklasse was een klasse van 30 torpedobootjagers gebouwd tussen 1939 en 1943 voor de Amerikaanse marine.
De Bensonklasse was een verbeterde versie van de Simsklasse met twee schoorstenen en een nieuw ingerichte machinekamer, waardoor het schip een grotere kans heeft om een aanval met torpedo te overleven. Door de nieuwe indeling moesten ook de frames versterkt worden. Mede hierdoor steeg de waterverplaatsing met zestig ton. De Bensonklasse was de ruggengraat van de vooroorlogse Neutraliteitspatrouille en deed mee aan vrijwel elke grote campagne tijdens de oorlog.
USS Meade(DD-602), gezonken als doelwitschip, feb.1973 U.S. federal government
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 15 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 15 maart
44VC
Julius Caesar wordt vermoord.
1493
Christoffel Columbus keert terug naar de haven van Palos na zijn ontdekking van Amerika.
1883
Overleden : Karl Marx (64), Duits filosoof en grondlegger van het marxisme.
1820
Het noordoostelijke deel van de staat Massachusetts wordt afgesplitst, en vormt de staat Maine.
1848
In Hongarije breekt een opstand uit tegen het Habsburgse regime.
1916
Amerikaanse troepen vallen Mexico binnen in een poging revolutionair Pancho Villa te pakken te krijgen.
1916
De Universiteit van Gent wordt vernederlandst; dit wordt echter na het einde van de Eerste Wereldoorlog weer teruggedraaid.
1939
Duitse troepen bezetten Praag waarna het resterende deel van Tsjechië met weinig weerstand wordt geannexeerd door het Derde Rijk en herbenoemd tot het Protectoraat Bohemen en Moravië.
1941
Stichting van het onafhankelijkheidsfront, Belgiës belangrijkste verzetsorganisatie, op initiatief van de Kommunistische Partij van België KPB.
1971
Overleden : Jean-Pierre Monseré (22), verongelukt tijdens een wedstrijd in Retie.
1972
De film The Godfather gaat in New York in première.
1975
Overleden : Aristoteles Onassis (68), Grieks reder.
1986
Overleden : Patrick Nebel (27), Belgisch zanger van de groep Nacht und Nebel.
1990
De Sovjet-Unie en het Vaticaan knopen opnieuw officiële betrekkingen aan, nadat deze in 1917 na de Oktoberrevolutie waren verbroken.
1990
De Brits-Iraanse journalist Farzad Bazoft (31) wordt in Irak opgehangen voor spionage voor Israël en Groot-Brittannië. Verpleegster Daphne Parish krijgt 15 jaar cel voor medeplichtigheid. Europa reageert verontwaardigd.
1990
Mikhail Gorbatsjov wordt president van de Sovjet-Unie. Het Congres van Volksafgevaardigden geeft hem uitgebreide volmachten.
1991
De voormalige bezettingsmachten in Duitsland (de Verenigde Staten, Rusland - voorheen de Sovjet-Unie -, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk) doen officieel afstand van hun rechten erop.
1996
Fokker gaat failliet.
2003
De Westerscheldetunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen wordt in gebruik genomen.
2003
Een nieuwe ziekte, waarvan enkele dagen eerder het bestaan is bekend gemaakt, krijgt de naam SARS.