Bentley Motors Limited is een Britse fabrikant van luxueuze automobielen en sportwagens. Het bedrijf is opgericht in Engeland op 18 januari 1919 door Walter Owen Bentley (1888-1971). Sinds 1998 maakt het deel uit van de Volkswagen Group.
De wereldberoemde Bentley Continental GT is na de Ferrari 612 Scaglietti de snelste vierpersoonsauto ter wereld, hoewel het met zijn prijs van zo'n 200 000 euro het goedkoopste model is uit het Bentley-gamma. De wagen werd ontworpen door de Belg Dirk van Braeckel.
Frank Clement, W. O. Bentley en John Duff na winst in de 1924 Le Mans race. foto : Bentley
Bentley 3 Litre
De Bentley 3-litre was een wagen die Bentley op de auto-wereldkaart heeft geplaatst.
Het was een grote wagen in vergelijking met de lichtgewicht Bugattis die toen de racewereld dommineerden.
Maar de innovatieve technologie en zijn kracht compenseerden zijn gewicht.
De 1800kg zware wagen won de 24uren van LeMans in 1924 met piloten John Duff en Frank Clement, en nogmaals in 1927, in de Super Sports form, met de piloten S. C. H. "Sammy" Davis en Dudley Benjafield.
Zijn gewicht, omvang en snelheid brachten Ettore Bugatti tot de uitspraak "the fastest lorry in the world" (de snelste vrachtwagen ter wereld).
3-Litre Drophead Coupe (1921) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De 3-litre werd geleverd als een rijdend chassis, voor het koetswerk werd door Bentley doorverwezen naar Carrosserie Vanden Plas de bekende Belgische koetswerkbouwer.
De meeste wagens hadden een open koetswerk, maar voor sommige klanten, waaronder Prins George en Gertrude Lawrence was een speciaal koetswerk vereist.
Bentley 3-Litre Tourer 1924 auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De 3.0L (2996cc) 4-cilinder motor was groot in die jaren maar zijn technische inovaties waren het meest opvallend. Zo was het één van de eerste produktiemotoren met 4 kleppen per cilinder welke werden aangedreven met een bovenliggende nokkenas. Het was ook een van de eerste met twee bougies per cilinder, pent-dak verbrandingskamers en twin - carburateurs.
Met deze motor bereikte de Touring versie 130km/h, de Speed Model 145km/h en de Super Sport 160km/h.
3-Litre Speed Model 4-Seater Tourer 1925 auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Er waren drie belangrijke varianten van de 3 liter en zij werden bekend door de kleuren vaak gebruikt op de radiator badge.
Blue label Dit was het standaard model met een 2985 mm wielbasis gebouwd van 1921 tot 1929 of een lange 3302 mm wielbasis gebouwd van 1923 tot 1929.
Red Label Deze gebruikte een 5.3:1 hoge compressie motor in de 2985 mm versie en werd gebouwd van 1924 tot 1929.
Green label Gemaakt tussen 1924 en 1929 was dit het high-performance model met 6.3:1 compressie verhouding en een korte 2743 mm wielbasis. 160 km/h was gegarandeerd.
De eerste wagens waren enkel voorzien van remmen achteraan, pas vanaf 1924 werden ze voorzien op de vier wielen.
Bentley 3-Litre Boattail 1927 auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De eerste 3-Litre Bentley werd getoond op de '1919 London Motor Show', maar de motor was nog niet klaar. Het duurde nog twee jaar om de motor optimaal te krijgen. De eerste wagen werd afgeleverd in september 1921. De produktie duurde tot 1929, toen de auto werd overtroffen door Bentley's eigen 4 ½-Litre auto.
Aantal wagens gebouwd : Experimental: 3 3-litre: 1088 Speed Model: 513 Super Sport: 18