Abu Ali Al-Hoessein Ibn Abdoellah Ibn Sina (°Afshjanah, 980 - Hamadan, 1037), in het westen bekend als Avicenna, was een Perzisch medicus, wetenschapper en filosoof. Hij is auteur van zo'n 450 boeken, de meeste hiervan geschreven in het Arabisch en Perzisch. Door zijn wetenschappelijke werken kreeg hij verschillende namen, onder andere Shaikh Al-Ra'ies, Hujjat Al-Haqq, Sharaf Al-Mulk en Imam Al-Hukama. Hij ontwikkelt zich als kind zeer snel en kent op zijn tiende al de Koran en andere klassieke Arabische teksten. Hij legt zich toe op Arabische jurisprudentie, natuurlijke wetenschappen en filosofie. Daarnaast studeert hij logica, alchemie en de werken van wiskundige Euclidis. Op zijn zeventiende begint hij aan een studie medicijnen. Op de jonge leeftijd van zeventien genas Ibn Sina de emir van de Samaniden Noeh ibn Mansoer, waarna hij toegang kreeg tot de uitgebreide bibliotheek van de emir. Op zijn 21ste begint hij aan zijn eerste eigen boek.
Impressie van Avicenna
borstbeeld van Avicenna te Kortrijk
Na de dood van zijn vader komt hij terecht in Jurjan, dat bij de Kaspische zee ligt. Hij is op zoek naar Qabus, de plaatselijke heerser die faam heeft als leermeester. Qubus wordt echter vermoord en Avicenna blijft om logica en astronomie te doceren. Ook schrijft hij het eerste deel van zijn grootste werk, de Canon van de geneeskunde (Al-Qanun fi al-Tibb ). Daarna vertrekt hij naar Ray, dicht in de buurt van het huidige Teheran. Hij begint een praktijk als medicus. Ibn Sina was de eerste die aantoonde dat het bloed het hart binnenkomt om vervolgens door het hele lichaam te worden gepompt. Hoewel de Grieken, de joden en christenen het bloed als ziel van het lichaam bestempelden, zei hij: Bloed is het vervoermiddel van de voedingstoffen en afvalstoffen. Hij was de eerste die de hoge suikerspiegel in de urine van suikerziekte patiënten ontdekte, ook was hij degene die uitvond om drinkwater te koken om besmettelijke ziektes te voorkomen.
monument van Avicenna Buxoro,Uzbekistan foto:Farsang Péter
postzegel met afbeelding van Avicenna
Ibn Sina was de eerste die meningitis identificeerde. Hij maakte diagnoses voor cerebrovasculaire accidenten door een hersenbloeding te diagnosticeren op louter klinische basis. Ook schrijft Avicenna tijdens zijn leven commentaar op de werken van Aristoteles. De werken van Avicenna hebben volgens velen invloed gehad op de latere Renaissance. De filosofie van Avicenna is gebaseerd op Aristoteles en kent neo-platonische invloeden. Ibn Sina overleed in 1037 dicht bij Hamadan (Iran) en is daar begraven.
Algemene filosofische werken van Ibn Sina
Ketab Al-Najah (Het boek van overleveringen) (een samenvatting van Al-Sjifa)
Uyun Al-Hikmah (Fonteinen der wijsheid)
Daneshnamayyeh Ala'i (Het eerste Perzische filosofieboek)
Al-Sjifa (Het boek van Helen)
Al-Isharat W'al-Tanbihat (Boek van directieven en opmerkingen)
Avia (latijn voor grootmoeder)opgericht in 1919 en in 1928 deels overgenomen door koda,was in de jaren dertig de grootste vliegtuigfabriek van toenmalig Tchechoslowakije. Tijdens de tweede W.O.produceerde Avia meestal vliegtuigen voor de Duitse Luftwaffe. Na de oorlog werd de fabriek genationalisseerd en betrokken bij de automobielindustrie (vrachtwagens). Avia produceerde vliegtuigen tot 1963,daarna vliegtuigmotoren en van 1988 enkel propellers. In 1992 werd de maatschapij gesplitst in een propeller- en een vrachtwagenfabriek beide onder de naam Avia.
Avia BH-21 (1925)
Avia S-199 (1947)
Van 1920 tot 1950 bouwde Avia zo'n 43 verschillende modellen (prototypes en aangepaste toestellen).
Avia auto
De Avia 350 was een prototype voor een dwergauto gebouwd in 1950-1951 in de Avia vliegtuigfabriek. Het stuur was centraal voorin geplaatst en twee passagierszetels achterin. De motor was afkomstig van een Jawa 350 motorfiets en was achteraan geplaatst. Er werden uiteindelijk slechts een 10-tal voertuigen gebouwd.
Avia 350 (1950-51)
Avia vrachtwagens
Avia is een bekende producent van vrachtwagens uit Tsjechië. Begonnen als vliegtuigfabriek, ging het in Praag gevestigde bedrijf na de oorlog over op productie van koda-trucks. In 1996 werd het overgenomen door Daewoo. Men produceerde vanaf die tijd onder de merknaam Daewoo-Avia. Na het faillisement van deze firma ging het zelfstandig verder, dankbaar gebruik makend van het grondwerk dat door Daewoo was gedaan voor de nieuwe D-serie trucks. In 2005 werd het weer volledig zelfstandig.
Avgoest Karlovitsj Tsivolko (Russisch: Август Карлович Циволько; 1811 28 maart [O.S. 16 maart] 1839), ook gespeld als Tsivolka, was een Russische zeevaarder en poolonderzoeker. Na te zijn afgestudeerd aan de zeevaartschool, ging hij varen op de Oostzee. In 1832 voer hij van Kronsjtadt naar Nederland. Van 1834 tot 1835 nam Tsivolko deel aan de expeditie naar Nova Zembla onder leiding van Pachtoesov, waarbij het het bevel voerde over de karbas (schip dat op de Witte Zee werd gebruikt) Zakazov. Tijdens deze reis overwinterde het gezelschap bij de zeestraat Matotsjkin Sjar, waarna over 160 kilometer de oostelijke kust van Severny-eiland werd verkend tot aan Kaap Zjelania. Bij het onderzoeken van de westelijke kust van het eiland Berch werd zijn schip gekraakt door het ijs. De bemanning werd gered door handelaar A. Jeremin, die hem terugbracht naar het vasteland. In 1936 nam hij deel aan een onderzoek bij de scherenkust van het Grootvorstendom Finland.
In 1837 voerde Tsivolko het bevel over de schoener Krotov tijdens de expeditie naar Nova Zembla onder leiding van Baer, waarbij hij de zeestraat Matotsjkin Sjar in kaart bracht. In 1838 werd hij aangesteld over een hydrografische expeditie langs de noordelijke en noordoostelijke kusten van Nova Zembla op de schoeners Novaja Zemlja en Sjpitsbergen. Toen de schepen de Melkajabaai aan de zuidwestzijde van Severny-eiland bereikten, kreeg hij scheurbuik. Hij stierf tijdens de overwintering.
Naar hem zijn in de Karazee een Golf en de Tsivolko-eilanden van de Nordenskiöldarchipel vernoemd en in de Baai van Peter de Grote nog een eiland.