Bandini 750 sport siluro |
De Bandini 750 sport siluro werd gebouwd van 1950 tot 1956 door het Italiaanse Bandini Cars. Deze wagen werd de nieuwe uitdager van de internationale lagere racewagen klasse. Van 1950 tot 1953 waren de wagens voorzien van half-ronde spatborden, daarna werd de reglementering aangepast en moesten de spatborden geïntegreerd zijn in het koetswerk. Bandini maakte deze demonteerbaar zodat de wagens konden meedoen in de formule3 open wiel klasse. |
Bandini 750 siluro sport Libro: Bandini (storia della vita e automobili di Ilario Bandini) GNU |
Tony Pompeo, een Amerikaans autoverdeler van Italiaanse afkomst, was zo tevreden over de Bandini 1100 en de 1100sport, dat hij Ilario Bandini vroeg om het bouwen van een wagen die kon meedoen in de kategorie 750cc. Pompeo verzond een Crosley motor naar Bandini om deze uit te testen en te gebruiken in de nieuwe wagen. Deze kompakte lichtgewicht motor werd gebruikt in schepen, vliegtuigen en zelfs voor het aandrijven van brandpompen in sprinklersystemen. De motor had een aluminium blok met vijf lagers en twee kleppen per cilinder. Bandini paste de motor aan met een langere overbrenging, stalen krukas,nokkenas,nieuwe zuigers en oliepomp. |
Bandini-Crosley 750 Libro: Bandini (storia della vita e automobili di Ilario Bandini) GNU |
Met deze aangepaste Crosley motor was de wagen (de 750 sports torpedo) klaar om deel te nemen aan allerhande wedstrijden, zoals bergklimwedstrijden, wegwedstrijden , 6-en 12uurs endurance races zoals de 12 uren van Sebring(VS) en de Mille Miglia(It). In de 750cc klasse werden piloten als Dolph Vilardi en Melvin Sachs met deze wagen Amerkaans kampioen in 1955 en 1957. In de hogere klasse reden ze samen naast Ferraris, Maseratis en Porches en behaalden goede resultaten. Massimo Bondi werd 9e in de Mille Miglia in 1953 en Ilario Bandini zelf won in 1955 en 1956 de Predappio bergklimwedstrijd. |
chassis Libro: Bandini (storia della vita e automobili di Ilario Bandini) GNU |
Het chassis woog slechts 18 kg en het totale gewicht was 330 kg. De eerste aluminium koetswerken werden gemaakt in de Rocco Motto fabriek, ze hadden een max aan aërodynamica, waren eenvoudig functioneel, het front had een bijna geheel elyptische vorm en een grote grille voor max luchtinlaat. Later na 1953, om aan de eisen van de VS te voldoen, werden er zelfs koetswerk modellen overgemaakt aan Bandini. De lichten werden oa achter de luchtinlaat geplaatst en werd het koetswerk estetisch/aërodynamisch. |
De Bandini 750 (na 1953) met afneembare spatborden Libro: Bandini (storia della vita e automobili di Ilario Bandini) GNU |
De 750 sport torpedo werd ook uitgerust met diverse motoren zoas de Seata 1500,Offenhauser 1625cc, Saab 750cc Mercury, MG 1250cc, Alfa Romeo 2000cc; perfect aangepast voor hogere categoriën en apparte wedstrijden. De meest uitzonderlijke was de Bandini dragster uitgerust met een 6000cc Cadilac motor, 400m in 11.16 sec met een top snelheid van 320km/h. |
de 750 sport siluro (links) zie de demonteerbare spatborden en de 750 sport siluro C.F. (rechts) in de Mille Miglia paddock 2008 Auteur: Registro Bandini GNU |
Bandini 750 motor tweede serie Libro: Bandini (storia della vita e automobili di Ilario Bandini) GNU |
Seata 1500cc motor Libro: Bandini (storia della vita e automobili di Ilario Bandini) GNU |
Bron :Wikipedia CC |