A a A a (21t5) |
Auto-Bi |
Auto-Bi is een historisch Amerikaans merk van automobielen en motorfietsen. Buffalo Automobile & Auto Bi Co., Buffalo, New York (1900-1912). Auto-Bi produceerde eenvoudige motorfietsen en scooterachtige modellen met 1½ en 2½ pk E.R. Thomas-motoren. Thomas was een dochteronderneming van Auto-Bi. Dit was de eerste Amerikaanse productiemotorfiets. |
Auto-Bit |
Auto-Bit is een historisch merk van motorfietsen. Auto-Bit Motorcycle Works, Tokio (1952-1962). Japanse fabriek die kopieën maakte van Britse 249 cc motorfietsen.
|
Auto-Ell |
Auto-Ell is een historisch Duits merk van motorfietsen. Motorradbau Max Ell, Stuttgart (1924-1926). Auto-Ell maakte lichte motorfietsen met 142 cc Grade-blokken. Later legde Auto-Ell zich toe op automobielen.
|
Auto-Fauteuil |
Auto-Fauteuil is een historisch Frans motorfietsmerk. De Auto-Fauteuil is een van 1902 tot 1914 door George Gauthier in Blois (Loir et Cher, Frankrijk) gebouwde motorfiets, waarbij in sommige gevallen een eencilinder zijklepmotor van Aster vlak voor het achterwiel lag. Vaak werden echter motorblokken van De Dion-Bouton uit Puteaux gebruikt. Deze motoren waren leverbaar in een 3 pk luchtgekoelde- en een 3½ pk watergekoelde versie. Boven de motor was een luxe zetel aangebracht, compleet met armleuningen. Aan deze "fauteuil" dankte het voertuig zijn naam.
|
Auto-Fauteuil(1905) |
Auto-Miesse |
Auto-Miesse(1896-1972) kwam voort uit de fusie tussen Miesse en Bollinckx. Het was een Belgische producent van vrachtauto's en autobussen. Na de Tweede Wereldoorlog concentreerde men zich op zware trucks met Gardner motoren, later met die van Detroit Diesel en Büssing. Eind jaren '60 begon de productie af te nemen en in 1972 moest de fabriek haar poorten sluiten. In dat jaar rolde het laatste voertuig, een autobus, uit de fabriek.
|
Auto-Miesse(1950) |
Auto-Mixte |
Auto-Mixte was een Belgisch automerk dat tussen 1905 en 1912 auto's, autobussen en vrachtauto's maakte. Voortbordurende op de patenten van Henri Pieper bouwde het bedrijf uit Herstal aanvankelijk voornamelijk hybride auto's. Het systeem dat gebruikt werd kan gezien worden als een voorloper van de Toyota Prius. Wanneer de motor zwaar aangesproken werd kon de brandstof de motor een zetje meegeven. Bij het afremmen werd de energie die daarbij vrij kwam opgeslagen. Na 1911 legde het bedrijf zich voornamelijk toe op het bouwen van vrachtauto's en bussen. De auto's waren niet het succes waarop het bedrijf gehoopt had; de accu's en elektromotor waren zwaar en vrij fragiel. De prijs van de auto's was daarnaast ook vrij hoog. Een bijzondere opdracht kreeg het bedrijf om in 1912 autobussen voor het busbedrijf van Londen te maken. Ook deze had elektromotoren, op de achterwielen had elke zijde één elektromotor. Deze toepassingmaakte een differentieel overbodig en zorgde ervoor dat de bus zonder obstakels in het looppad gemaakt kon worden. Rond dezelfde tijd veranderde het bedrijf, dat zijn bakens immers verzet had, zijn naam naar Pescatore, naar de eigenaar van het bedrijf. Het bedrijf kwam niet terug na de Eerste Wereldoorlog; de werkplaatsen werden overgenomen door Gillet.
|
Auto-Ordnance |
De Amerikaanse Auto-Ordnance Corporation is gevestigd in West Hurley in de staat New York. Deze firma is vooral bekend geworden door het Tompson machinepistool, de Tommy gun.
|
Auto-Union |
Auto-Union is het bedrijf dat ontstond uit de fusie van Audi, DKW, Horch en Wanderer in 1932. Het kwam voort uit de fusie tussen Horch en de eigenlijk al gefuseerde merken Audi, DKW en Wanderer. Na de fusie bleef men de merknamen gebruiken. Alleen voor de racewagens gebruikte men de naam Auto Union. Na de Tweede Wereldoorlog kwam Auto Union, dat zijn wortels in Saksen had, in de Russische zone terecht. Ex-werknemers van Auto Union richtten het merk in 1949 opnieuw op, ditmaal in Ingolstadt. Men produceerde voornamelijk onder de merknaam DKW. Mercedes-Benz nam een controlerend aandeel in 1957, dat in 1964 verkocht werd aan Volkswagen. |
klik op de foto |