Bandini 750 sport internazionale |
Bandini 750 sport internazionale of eenvoudig de "Saponetta"(stukje zeep) was een racewagen gebouwd van 1957 tot 1961. Deze wagen werd de vervanger van de 750 sport "torpedo" in de klasse tot 750cc. |
Bandini Saponetta rechts stuur |
Voor het chassis werden dezelfde elementen gebruikt als voor de topedo. De wielbasis werd vergroot tot 2100mm en het zwaartepunt verlaagt. Het motorcompartiment werd voorzien voor het inbouwen van de grotere 850cc-en 1000cc motoren. Het gewicht van het chassis was 21 kg. Het totaalgewicht bedroeg 340 tot 390kg, afhankelijk van de motor. |
Bandini Saponetta links stuur |
Tot 1959 werd de Saponetta voorzien van een Bandini-Crosley 750cc motor van de tweede serie. Vanaf 1959 werden er ook 850cc-en 1000cc motoren ingebouwd volledig ontworpen door Bandini. Er waren ook kopieën welke gebruik maakten van Saab en Ford motoren. De Saponetta haalde snelheden van 185km/h (750cc) tot 200km/h (1000cc). |
De Saponetta tijdens een wedstrijd libro Bandini (storia e automobili di Ilario Bandini)CC |
Het aluminium koetswerk werd vervaardigd in de Bandini fabriek in Forli. Het koetswerk heeft wel enkele veranderingen ondergaan,vooral achteraan. Vooraan werd de luchtinlaat aangepast in funktie van de motor achteraan was dit vooral in funktie van de aërodynamica. |
Saponetta met gewijzigde achterzijde libro Bandini (storia e automobili di Ilario Bandini)CC |
Bron :Wikipedia CC http://www.cartype.com/ |