Burger King (vaak afgekort tot BK) is een internationale fastfoodketen, die voornamelijk hamburgers, friet, verschillende snacks en frisdrank verkoopt.
Het hoofdkantoor is gevestigd te Miami in de Verenigde Staten.
In Nederland zijn er 56 Burger King-vestigingen.
Burger King verkoopt voornamelijk hamburgers, meerdere soorten kipsandwiches, friet, snacks, ontbijt gerechten, frisdrank en desserts.
Logo 1957 - 1969
afbeelding op logos.wikia.com CC 3.0
Geschiedenis
De eerste Burger King werd geopend op 4 december 1954 in Miami, Florida, Verenigde Staten door twee studenten (Jim McLamore en David Edgerton) van de Cornell University School of Hotel Administration.
McLamore had een hamburgerverkooppunt van Dick en Mac McDonald bezocht in San Bernardino te Californië, en het potentieel ingezien van een productie-achtige hamburger outlet.
1954: James McLamore en David Edgerton richten de Burger King Corporation op.
1957: De Whopper werd gelanceerd.
1959: Het bedrijf groeit door middel van franchising.
1963: De eerste buitenlandse vestiging wordt geopend (in Puerto Rico).
1967: Burger King wordt verkocht aan de Pillsbury Company.
1975: De eerste Europese vestiging wordt geopend, in Madrid te Spanje.
1977: Donald Smith wordt aangenomen om het franchise-systeem te herstructureren.
1981: De eerste vestiging in Nederland wordt geopend aan de Lijnbaan in Rotterdam.
1989: Grand Metropolitan neemt Pillsbury Company over.
1997: Grand Metropolitan vormt samen met Guinness Diageo plc.
1999: Een nieuw logo wordt geïntroduceerd en de inrichting van de restaurants wordt vernieuwd.
2002: Een groep investeerders geleid door Texas Pacific Group neemt Burger King over.
2010: Aankondiging dat 3G Capital Burger King overneemt voor een bedrag van 3.26 miljard dollar (3.12 miljard euro).
2012: Burger King kondigt aan vestigingen te willen openen in België.
Burger King restaurant in Kamen, Duitsland
auteur : Rainer Knäpper copyleftCC 2.0
Burger King verkoopt voornamelijk hamburgers, meerdere soorten kipsandwiches, friet, snacks, ontbijt gerechten, frisdrank en desserts.
Hamburgers
Burger Kings belangrijkste product is de Whopper. De Whopper is een sandwich bestaande uit een Whopperpatty (rundvlees), mayonaise, sla, tomaat, ketchup, ui en augurk op een broodje met sesamzaad. Dit product is over de hele wereld te koop.
De Angus Burger is een groter broodje met Angus-rundvlees. Het wordt verkocht met mayonaise, sla, tomaat, ui en steaksaus op een maisbroodje. Dit product is verkrijgbaar in Noord-Amerika, Portugal, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In Italië wordt dit broodje de 'Big Boss Burger' genoemd.
De Big King XXL bestaat uit 2 Whopperpatties, 3 plakjes kaas, Big King-saus, sla, ui en augurk, op een broodje van sesamzaad. De kleinere Big King is hetzelfde als de Big King XXL, maar bestaat dan uit 2 kleinere hamburgerpatties en 2 plakjes kaas. Deze producten worden alleen in Europa verkocht.
Ook worden er kleinere broodjes verkocht zoals de 'Hamburger' (hamburgerpatty, augurk, ketchup en mosterd) en de 'Cheeseburger' (hetzelfde als de Hamburger maar dan met een plakje kaas).
Bulgogi is één van Korea's meest populaire rundvleesgerechten.
Letterlijk vertaald betekent het vuurvlees, en wordt in die zin ook gebruikt voor andere Koreaanse barbecue-gerechten zoals dak bulgogi (kip) en dweji bulgogi (varken).
Het is gewoon om in een Koreaans restaurant het gemarineerde vlees zelf te grillen boven een vuur of te bakken op een hete plaat.
Vaak worden teentjes knoflook, uienringen en gesneden groene pepers meegebakken.
Op tafel zijn ook de nodige bijgerechten, banchan, te vinden en natuurlijk rijst.
De in Zuid-Korea populaire fastfoodketen Lotteria verkoopt ook bulgogi-burgers.
Ook de MC Donalds kent er de bulgogi-burger, als lokale variatie op het menu.
Bulgogi geserveerd op tafel met bijgerechten
auteur : Nate Steiner CC 2.0
Ingrediënten
675g entrecote, in dunne plakjes gesneden
2 eetlepels witte kookwijn
250ml perensap
1 tl gemalen zwarte peper
4 eetlepes sojsaus
1 el witte basterdsuiker
2 eetlepels geroosterde sesamolie
1 eetlepel knoflook, fijngesneden
2 eetlepels lente-ui, fijngesneden
1 eetlepel sesamzaad
250g verse champignons, gehalveerd (optioneel)
1/2 ui, gesnipperd (optioneel)
Bereidingswijze
Leg het vlees in een kom en giet de wijn en perensap en de zwarte peper erbij. Roer om, en laat 30 minuten marineren. Roer de sojasaus, suiker, sesamolie, knoflook, lente-ui en sesamzaad erdoor, en laat minstens 2 uur of een nacht marineren in de koelkast.
De barbecue matig heet voorverwarmen.
Haal het vlees uit de marinade en gooi de marinade weg. Leg een vel aluminiumfolie op de hete barbecue, en leg de plakjes rundvlees afzonderlijk op de folie. Leg de champignons en ui op een ander deel van de folie. Bak de plakjes rundvlees tot ze gelijkmatig bruin zijn, 3 tot 5 minuten per kant. Serveer met de gare champignons en ui.
Softijs of "vers ijs" is een halffabricaat in de bereiding van (room)ijs, waarbij het rijpingsproces niet wordt uitgevoerd en het ijs direct uit de ijsemmer wordt geconsumeerd.
Tijdens het rijpingsproces wordt het ijs 12 uur in een diepvriezer geplaatst, zo wordt het ijs steviger en krijgt meer smaak.
Door het zachte en romige karakter kan het ijs niet geschept worden, maar wordt het vanuit de ijsmachine via een speciale spuitmond in de (kartonnen) ijsbeker of oubliewafel gespoten.
Softijs bevat over het algemeen minder vet (3 tot 6%) dan roomijs.
Door toevoegingen zoals banaan, aardbeien, chocolade e.d. of kleur- en smaakstoffen kunnen verschillende smaken gefabriceerd worden.
Iets waar weinig over terug te vinden is, en toch een belangrijke plaats inneemt in ons dagelijks leven, is het gesneden brood.
Even dagdagelijks als mysterieus blijkbaar.
Een gesneden brood is een door een machine in gelijke sneden gesneden en voor het gebruiksgemak verpakt brood.
Het werd voor het eerst verkocht in 1928, aangeprezen als "de grootste stap voorwaarts in de bakkerij-industrie sinds brood werd verpakt".
Dit leidde in de VS tot de populaire uitdrukking, " de grootste uitvinding sinds gesneden brood ".
Otto Frederick Rohwedder uit Davenport, Iowa,was de uitvinder van de eerste 'brood-op-tijd' brood-snijmachine.
Een prototype dat hij bouwde in 1912 werd verwoest in een brand en het was pas in 1928 dat Rohwedder een volledig werkende machine klaar had.
Het eerste commerciële gebruik van de machine was door de Chillicothe Baking Company van Chillicothe, Missouri, die hun eerste sneetjes produceerden op 7 juli 1928.
Hun product, "Kleen Maid Gesneden Brood", was een succes.
Battle Creek, Michigan heeft een concurrerende vordering als de eerste stad om voorgesneden brood door een Rohwedder's machine te hebben verkocht.
Historici hebben geen documentatie gevonden van deze vordering uit Battle Creek's, Spijtig genoeg zou deze broodsnijmachine reeds jaren geleden op de vuilnisbelt zijn beland.
Zelfs het Smithsonian's American History Museum ontbreekt het aan documentatie van de broodsnijmachine.
En toch zijn er zo weinig uitvindingen zo vast ingeburgerd als deze, vandaar de uitspraak in vele reclamecampagnes, zelfs bij de hedendaagse gsm's, " de grootste uitvinding sinds gesneden brood ".
Deze uitvinding heeft tenslotte geleid tot toasters in elk gezin, lunchpakketten, allerlei soorten sandwiches en zoveel meer.
Wat is er nu eenvoudiger dan even uw hand in de broodzak, een stukje beleg of wat jam erop en smullen maar.
Niemand staat er nog bij stil, maar zo'n grote uitvinding is het wel.
Het was voor Rohwedder ook een hele uitdaging om na het vernijden het brood vers te houden, het eerste gesneden brood werd verpakt in vetvrij papier.
In het begin werd de uitvinding weggelachen door bakkers en winkeliers, maar Rohwedder hield vol en na 16 werken aan zijn uitvinding kwam op 7 juli 1928 het eerste voorgesneden brood op de planken als "Sliced Kleen Maid Bread.".
De verkoop van voorgesneden brood steeg al snel en toen wist men dat de uitvinding een succes was.
Bakker Gustav Papendick gekocht Rohwedder's tweede broodsnijmachine om deze te verbeteren door een manier te ontwerpen om de sneetjes beter bij elkaar te houden, in ieder geval lang genoeg om de broden te verpakken.
Na mislukkingen met elastiekjes en metalen pinnen, plaatste hij de sneetjes op een kartonnen lade.
Deze lade werd uitgelijnd zodat gemechaniseerde verpakkingsmachines begonnen te functioneren.
Rohwedder verkocht zijn patent in 1930.
W.E. Long, promotor van de Holsum Bread brand, verkocht door vele onafhankelijke bakkers in de VS, was een pionier in het promoten en verpakken van voorgesneden brood in 1928.
In 1930 Wonder Bread, een industriële broodbakker sedert 1925, begon met het op de markt brengen van voorgesneden brood over de hele VS.
Het succes van het commercieel gesneden brood resulteerde in fijnere sneetjes, mensen aten meer en vaker boterhammen, dit resulteerde op zijn beurt weer tot een stijgende verkoop van beleg en smeersels zoals jam en pindaboter en smeerkaas.
In 1943 legden Amerikaanse functionarissen een kortstondig verbod op gesneden brood op als een oorlogstijd behoud maatregel.
Het verbod werd bevolen door Claude R. Wickard die de positie van Food Administrator had, en trad in werking op 18 januari, 1943.
Volgens de New York Times, verklaarden ambtenaren dat "het voor-gesneden brood een zwaardere vetvrije verpakking nodig had dan een onversneden brood niet uit te drogen", vetvrij papier welke benodigd was in de oorlogsindustrie.
Het was ook bedoeld om een stijging van de prijs van brood, veroorzaakt door de toelating van een stijging met tien procent van meel prijzen.
Op 8 maart 1943 werd het verbod opgeheven na veel protest.
Wickard verklaarde dat "Onze ervaring leidt ons om te geloven dat de besparingen niet zo veel zijn als we hadden verwacht, en de War Production Board vertelt ons dat er voldoende vetvrij papier is om gesneden brood te verpakken, er is voor vier maanden in handen van papier bereiders en de bakkerij-industrie.
Wereldwijd wordt gesneden brood verkocht.
In Ierland staat het meest populaire gesneden brood bekend als "sliced pan", verkocht in verpakkingen van 800 of 400gram in handigge afmetingen voor het maken van sandwishes of toast.
De dikte van de sneetjes varieren per land en fabrikant.
In Canada bijvoorbeeld wordt standaard 10mm dikte verkocht.
In Groot-Britanië wordt het gesneden brood verkocht als "Extra Thick", "Thick", "Medium" of "Thin" variërend van 5 tot 20mm dikte.
In Japan wordt iets soortgelijks voorzien maar wordt het verkocht als aantal sneetjes per brood.
Cornflakes of maisvlokken is de benaming voor een gebakken mengsel dat traditioneel bestond uit tarwe, havermout, maismeel, suiker en vitamines, verwerkt als flinterdunne platte koeken en door de arts Harvey Kellogg op de markt werd gebracht.
Cornflakes worden meestal gegeten bij het ontbijt door toevoeging van koude melk en desgewenst honing, suiker of andere bestanddelen.
Het gerecht vindt zijn oorsprong in Noord-Amerika.
Het woord corn betekent mais in het Amerikaans-Engels.
Cornflakes worden gemaakt door de drie hoofdingrediënten (gekookte mais, suiker en vitamines) en eventuele andere ingrediënten samen te voegen en daar een deeg van te bereiden.
Dit deeg wordt dan platgerold en geroosterd tot het de vorm van vlokken (flakes) heeft.
In 1897 startte Zevendedagadventist John Harvey Kellogg samen met zijn broer Will Keith Kellogg, de Sanitas Food Company om hun graanproducten op de markt te brengen.
Het standaardontbijt in die dagen voor de rijken bestond uit eieren en vlees; voor de armen was het griesmeel, meelproducten, vlokken en andere gekookte granen. John en Will kregen uiteindelijk ruzie over het toevoegen van suiker aan de ontbijtgranen en in 1906 opende Will zijn eigen bedrijf genaamd de Battle Creek Toasted Corn Flake Company -- de latere Kellogg Company. John Kellogg startte toen de Battle Creek Food Company om sojaproducten te ontwikkelen en verkopen.
Consumptie-ijs (meestal gewoon ijs genoemd) is een gerecht of lekkernij dat in bevroren toestand wordt gegeten, vaak als dessert.
Anders dan vaak wordt gedacht is de consumptie van ijs per hoofd van de bevolking in Europa niet het hoogst in warme mediterrane landen, maar juist in noordelijk gelegen landen als Zweden en Finland.
IJs is volgens de Belgische wetgeving onder vier categorieën weergegeven: roomijs, melkijs, waterijs en slagroomijs.
Roomijs is een substantie die door bevriezing een vaste of vastachtige substantie wordt, die in bevroren toestand voor consumptie is bestemd en in hoofdzaak is samengesteld uit room, melk en suiker en als bijkomend ingrediënt slechts een of meer van de volgende voedingswaren mogen zijn toegevoegd: koffie, chocolade (en dergelijke), vruchten (inclusief: confituren, jams, noten, notenpasta's vruchtensiropen), karamelsaus, honing, vanille (stokjes, essence), keukenzout, alcoholische dranken, voedingscaseïne/weipoeder, aromaten (behalve kunstmatige aromaten) en ethylvanilline.
Roomijs moet ten minste 5% melkvet bevatten.
Het mag geen melkvreemde vetten bevatten.
Melkijs is roomijs, maar met een lager melkvetgehalte.
Vaak wordt melkijs gewoon ingedeeld bij roomijs.
Waterijs is een massa die door bevriezing een vaste of pasta-achtige substantie wordt, welke in bevroren toestand voor consumptie is bestemd en in hoofdzaak is samengesteld uit vetvrije melk, droge stof, melkvet, suikers en drinkwater, en als bijkomende ingrediënten slechts een of meerdere van volgende voedingswaren:
een van de meest gekende waterijsjes zijn rakketen.
Slagroomijs lijkt erg op roomijs, maar heeft een iets hoger vetgehalte.
Dit komt doordat er slagroom aan toegevoegd is, in plaats van de minder vethoudende room.
Vroege vormen van consumptie-ijs waren vierduizend jaar geleden al bij de Chinezen bekend.
Ook in het Perzische Rijk werd ijs geserveerd.
De Romeinen zouden voor het eerst hebben gesproken van een sorbet.
Ze waren er verzot op en serveerden hun gasten diverse ijsgerechten bereid met sneeuw, gemengd met honing, rozenwater en fruit.
Tijdens de overgang van de Romeinen naar de middeleeuwen ging veel van de kennis inzake de ijsbereiding verloren.
De Arabieren namen de geheimen over en verfijnden ze.
Het is ook geen toeval dat Sicilië, dat aan de grens van het Arabische rijk lag, de traditie van ijs overnam.
Marco Polo zou de eerste Europeaan zijn geweest die naar het westen recepten meebracht van ijs dat werd gemaakt door middel van kunstmatige bevriezing.
Hij nam deze techniek over van de Chinezen, die een mengsel van water en salpeter gebruikten om het water kunstmatig te bevriezen.
Al gauw verspreidde de lekkernij zich over Italië.
Voor de geschiedenis van het roomijs moeten we terugkeren naar het begin van de Renaissance (vroege 15e eeuw).
De techniek van koelen bestond al, maar werd steeds verder verfijnd.
Steeds meer grondstoffen kwamen voorhanden door handel met de kolonies.
De Siciliaanse poelier Ruggeri won met een creatie van "een bevroren zoetigheidje" op een roemrijke wedstrijd van de Catharina de' Medici.
Hij was op slag beroemd en gevraagd door alle grote vorstenhoven.
Hij was het zo beu dat hij het recept naar Catharina de' Medici opstuurde, verborgen in een beeldje, met de mededeling dat hij liever terugkeerde naar zijn beroep als poelier.
Roomijs werd zo populair in Italië, dat het vroeg om een grootschalige bereiding.
In 1686 vestigde de Siciliaan Procopio Coltelli zich in Parijs en begon er een semi-industriële ijsfabriek.
Al gauw was zijn salon internationaal bekend.
Een kleine honderd jaar na de oprichting verkocht de ijssalon maar liefst tachtig verschillende smaken ijs.
Napoleon, Chopin, Balzac en Voltaire kwamen er over de vloer.
Room- en melkijs raakte erg geliefd.
Weldra bestond het in een hele waaier van smaken en kleuren, gecombineerd met allerlei sauzen en toppings.
Consumptie-ijs viel ook bij de Amerikanen in de smaak, en zij vonden als eerste een ijsmachine uit.
De eerste fabriek voor consumptie-ijs werd gebouwd in Baltimore.
De populaire hoorntjes zijn waarschijnlijk in de loop van de 19e eeuw ontstaan.
De commercialisatie in Europa moest wachten tot na de Tweede Wereldoorlog, toen de eerste diepvriezers verschenen en de eerste grote ijsfabrieken werden opgericht.
IJs kan op diverse manieren worden opgediend.
Bijvoorbeeld in een kom of op een bord.
Daarnaast wordt ijs ook in bakjes, hoorntjes en wafeltjes gestopt of aan ijsstokjes geregen.
artikel gedeeltelijk overgenomen zonder nazicht op onjuistheden
Bron : - Wikipedia CC 3.0
Pepsi-Cola, beter bekend als Pepsi, is een koolzuurhoudende frisdrank die door PepsiCo wordt vervaardigd. Het is de belangrijkste concurrent van rivaal Coca-Cola in de frisdrankenmarkt.
Pepsi-Cola werd in het begin van de jaren 1890-1899 in New Bern (North Carolina) ontwikkeld door apotheker Caleb Bradham en werd oorspronkelijk Brad Drink genoemd, naar de achternaam van de maker.
Het werd gemaakt van sprankelend water, suiker, vanille, zeldzame oliën, pepsine en kolanoten.
Aangezien Pepsi aanvankelijk bedoeld was om maagpijnen te genezen, noemde Bradham het drankje Pepsi, afgeleid van de aandoening dyspepsie.
De naam werd een handelsmerk op 16 juni 1903.
Caleb Bradham had net als veel andere apothekers rond de eeuwwisseling een sodamachine in zijn apotheek, waar hij zijn klanten de dranken liet proeven die hij zelf creëerde.
Dit is dan ook de plaats waar Pepsi voor het eerst werd geschonken.
Na zeventien jaar succes gaf Caleb Bradham er de brui aan.
Hij geloofde dat de suikerprijzen zouden toenemen en gokte op de goederenmarkt.
Prijzen van de suiker daalden echter en Pepsi-Cola ging failliet in 1923.
In 1931 werd het bedrijf aangekocht door de firma Loft Candy Company.
De directeur van dat bedrijf, Charles G. Guth, stelde later de populaire frisdrank opnieuw samen.
Pepsi bereikte succes door zijn drank in hergebruikte bierflessen te verkopen, waardoor het bedrijf grotere flessen kon verkopen tegen lagere kosten dan Coca-Cola.
Pepsi werd zo als frisdrank van de lagere klasse gezien.
In 1940 schreef Pepsi geschiedenis door de eerste nationale reclame jingle uit te zenden.
De jingle, getiteld "Nickel Nickel", was een reclame voor Pepsi-Cola, verwijzend naar de lage prijs.
De reclamecampagne was een groot succes en werd uitgezonden in 55 talen.
In de jaren vijftig gooide Pepsi alles in de strijd in een poging zijn imago te verbeteren.
Het bedrijf kocht vele televisie-advertenties en begon met zijn lange traditie van het inhuren van beroemdheden om zijn product aan te prijzen.
Pepsi groeide en werd een geduchte rivaal van Coca-Cola, maar lag nog steeds op de tweede plaats.
In het begin van de jaren tachtig begon Pepsi een reeks reclames waarin het zijn product met dat van Coca-Cola vergeleek en "aantoonde" dat de mensen hun product boven dat van de concurrent verkozen.
In deze reclamespots moesten geblinddoekte mensen twee glazen cola drinken, waarbij zij steevast kozen voor Pepsi Cola.
Deze campagne kwam bekend te staan als de "Pepsitest".
Coca-Cola had op dat ogenblik te kampen met een daling van de verkoop, en maakte een fout door zijn formule in te ruilen.
Tijdens deze periode was een zeer grote concurrentie tussen de twee bedrijven.
Deze concurrentiestrijd is in de marketingwereld bekend komen te staan als de "Cola-oorlog".
In 1984 maakte Pepsi een reclamespotje met Michael Jackson.
In het spotje zingt hij op de melodie van Billie Jean een speciaal voor Pepsi geschreven tekst.
Aldus in 1987 deed Pepsi een nieuwe spot met Michael Jackson met een speciaal geschreven tekst van Bad.
In 1992 deed Michael Jackson voor de laatste keer een reclame spot voor Pepsi met een speciaal geschreven tekst van I'll Be There.
In de jaren negentig richtte Pepsi zich steeds meer op de jeugd, niet in de minste plaats met zijn reclamecampagne GeneratioNEXT.
In internationale reclamecampagnes maakten onder meer David Beckham en popsterren als Britney Spears, 5ive, de Spice Girls, S Club 7, Jennifer Lopez en Beyoncé Knowles reclame voor het drankje.
In 2004 lag het Amerikaanse marktaandeel van Pepsi op 31,7%, terwijl dat van Coca-Cola 43,1% was.
Voor de Nederlandse markt wordt Pepsi sinds 1954 in licentie geproduceerd door Vrumona.
In tegenstelling tot Coca-Cola wordt de smaak van Pepsi-Cola aangepast aan het gebied waar het verkocht wordt.
De precieze samenstelling verschilt per verkoopregio.
De originele Pepsi-Cola formule was beschikbaar in gerechtelijke documenten in de tijd dat the Pepsi-Cola Company failliet ging in 1929.
De originele formule bevatte geen cola of cafeïne.
Cola krijgt zijn donkerbruine kleur door de toevoeging van de kleurstof E150d, gemaakt van karamel.
Bij de productie van deze kleurstof, waarbij sulfieten en ammoniak worden gebruikt, komt 4-methylimidazool (4-MEI) vrij.
Dit is een van de stoffen die ontstaan bij het bakken of roosteren van voedsel. Volgens Amerikaans onderzoek is het bij muizen en ratten kankerverwekkend.
Om de hoeveelheid binnen te krijgen waarvan de knaagdieren ziek werden, zou men volgens de Amerikaanse keuringsdienst FDA dagelijks minstens duizend blikjes cola moeten drinken.
De Amerikaanse staat Californië heeft desondanks de fabrikanten van cola verplicht een gezondheidswaarschuwing op de blikjes te zetten.
Om dat te voorkomen heeft Pepsi in 2012 zijn Amerikaanse fabrikanten gevraagd de hoeveelheid 4-MEI te verlagen.
Ook concurrent Coca Cola heeft dat gedaan.
De Jonagored is een kleurmutant van het appelras Jonagold ontdekt door de Belgische boomkweker Jos Morren uit het Limburgse Halen.
Hij ontdekte dit ras toevallig nadat één tak uit zijn boomgaard bijzonder fel-roodgekleurde appels droeg.
Dit triploïde ras is vorstgevoelig, net als de standaard Jonagold.
Dit toont zich door het droogvriezen van hele bloemtrossen en de zogenaamde stropdassen (vorststrepen) op de vrucht.
De kleur van Jonagored is donkerder dan die van de standaard Jonagold.
De productie bij virusvrij materiaal is net zo hoog als bij virusvrije standaard Jonagold.
De appel bevat veel voedingsvezels en natuurlijke suikers. Voedingsvezels zorgen voor een goede spijsvertering.
Ze helpen ook bij de opname van andere belangrijke voedingstoffen.
De natuurlijke suikers in appels worden langzamer opgenomen dan gewone suiker.
Daardoor geven ze langer energie.
Daarnaast bevat de appel relatief veel vocht.
Daarom bewaren we al eeuwen een appeltje voor de dorst.
De Jonagored is zoetzuur van smaak.
De Jonagored is het lekkerst als handappel of als dessertappel, door de yoghurt en in de muesli.
Appels zijn een handig tussendoortje en kennen bovendien vele toepassingen.
Verwerk ze in fruitsalades, bak ze in de schil in de oven, vul, stoof of frituur ze.
Maak er sap, saus of appelmoes van, of een compote en vul daarmee een taartbodem of cake.
Verwerk ze in nagerechten en bijvoorbeeld in chutney of jam.
Door het hoge pectinegehalte van appels stolt jam sneller.
Een goede appel moet er gaaf uitzien, is stevig en onbeschadigd.
Appels zijn erg stootgevoelig.
Stoten of butsen veroorzaakt beurse plekken.
Behandel appels dan ook voorzichtig.
Wanneer de appel rijper wordt, voelt de schil vettig aan.
Controleer de kwaliteit door te kijken en te voelen.
Appels zijn na aankoop circa 2 weken houdbaar.
Bewaar appels op een koele, donkere plaats.
Appels die op de fruitschaal liggen worden snel overrijp en doordat ze veel ethyleen produceren beïnvloeden ze bovendien het overige fruit op de fruitschaal nadelig.
Was de appel, verwijder het klokhuis en schil de appel indien gewenst.
Appels verkleuren na het schillen snel.
Voeg een beetje citroensap toe om bruinverkleuring te voorkomen.
Uit vondsten in Italië en Zwitserland van resten van gekweekte appels die al zo'n 4500 jaar geleden zijn geteeld, blijkt dat de appel al lang bekend is.
De appel is verreweg de belangrijkste fruitsoort van het noordelijk halfrond en wordt in toenemende mate ook verbouwd op het zuidelijk halfrond.
Nederland is een appelland bij uitstek, zowel qua consumptie als productie.
Theepads zijn kleine ronde filters met daarin een theemelange geschikt voor Senseo koffiezetapparaten.
Ze zien er, net zoals de koffiepad van de bovenkant plat uit en van de onderkant een beetje bol.
Theepads werden op 13 maart 2006 geïntroduceerd door Pickwick en Philips onder de naam "T-pad".
Het unieke aan de theepad is dat de verkrijgbare melanges niet verkrijgbaar zijn in een theezakje.
Ook uniek is dat de thee niet hoeft te trekken omdat de melanges in de pads speciaal zijn geselecteerd voor de zetmethode van het Senseo apparaat.
Bij het zetten van de thee dient een aparte theepadhouder te worden gebruikt.
Als een koffiepadhouder voor het zetten van de thee wordt gebruikt komt er een schuimlaagje op de thee en kan de thee smaken naar koffie.
Na gebruik kunnen de theepads bij het groente-, fruit- en tuinafval.
Nadelen van de Pickwick theepad? (op www.koffie-espresso.be)
Dat het ontzettend makkelijk is om thee te zetten met je Philips Senseo koffieapparaat staat buiten kijf.
Toch zijn er enkele nadelen:
er kan maar één kopje thee tegelijk worden gezet
voor elk kopje thee moet er een nieuwe pad worden gebruikt
de sterkte van de thee is altijd exact gelijk, de smaak dus ook
prijs per kopje thee is aan de hoge kant (zoals bij de koffie)
slechts 7 smaken theepads (T-pads) te koop
artikel overgenomen zonder nazicht op onjuistheden
Bron : - Wikipedia CC 3.0
- http://www.koffie-espresso.be/Senseo/Senseo-Thee-pads.html
Bubbelthee is een mix van ijsgekoelde of hete gezoete thee, melk en vaak andere smaakjes.
Het mengsel wordt flink geschud, waardoor de voor de drank karakteristieke bubbels ontstaan.
Eventueel worden balletjes ("parels") tapioca of yam zetmeel toegevoegd.
Engels : Bubble tea, pearl milk tea, boba milk tea, boba Duits : Bubble Tea, Pearl Milk Tea Frans : Le thé aux perles, thé aux bulles, boba, bubble tea
Chinese bubbelthee
foto op nl.gbtimes.com (bron Radio86)
Laat het maar aan de Chinezen over om weer een nieuwe manier te verzinnen om van thee te genieten.
Bubbelthee komt oorspronkelijk uit Taiwan en wordt het best genoten tijdens de heetste dagen van de zomer.
Het is, net als ijsthee, een koude drank maar met meer diepte in de smaak.
Daarnaast worden er ook wat meer exotische ingrediënten gebruikt.
Er zijn vele varianten van de drank, en vele soorten types worden gebruikt en ingrediënten toegevoegd.
De meest populaire bubbel dranken zijn bubbel melk thee met tapioca en bubbel melk groene thee met tapioca.
Bubbelthee bij 8tea5 in Den Haag
foto op www.manners.nl
De oudst bekende bubbelthee bestond uit een mengsel van hete Taiwanese zwarte thee , kleine tapioca parels, gecondenseerde melk en siroop of honing.
soorten bubbelthee
foto op www.blingcheese.com
Bereidingswijze :
Maak een siroop door de suiker en water te verhitten in een pan tot het stroperig wordt.
Zet de siroop opzij om af te koelen.
Giet wat van de siroop in een cocktail shaker, of als je die niet hebt een goed afsluitbare kan of pot.
De hoeveelheid siroop is afhankelijk van hoe zoet je de thee wilt hebben, maar 1 eetlepel is meestal afdoende.
Als je gezoete gecondenseerde melk gebruikt volstaat een halve eetlepel.
Voeg de helft van de thee en melk toe, sluit shaker en schud een aantal minuten zo hard je kunt.
Plaats 1 eetlepel tapiocaparels in een champagneglas (of ander hoog glas) en giet de bubbelthee eroverheen.
Dien op met een rietje en genieten maar.
Gebruik een goede zwarte, groene of witte thee.
Het succes van deze drank hangt af van de kwaliteit v/d thee.
Bron : - Wikipedia CC 3.0
- Geni Raitisoja op nl.gbtimes.com
- tinternet
Brussels Fruit Beer is een Belgisch bier.
Het bier werd gebrouwen door Brasserie Du Bocq te Purnode (Yvoir, Namen).
Brussels Fruit Beer "Apple"
afbeelding op www.jacquestrifin.be
Brussels Fruit Beer werden gebrouwen op basis van witbier en vruchtensap.
Ze bevatten geen kunstmatige aromas of kleurmiddelen.
Brussels Fruit Beer "Apple" is een fruitbier (appel) en heeft een alcoholpercentage van 3,2%.
Brussels Fruit Beer "Peaches"
afbeelding op www.jacquestrifin.be
Brussels Fruit Beer "Peaches" is een fruitbier (perzik) en heeft een alcoholpercentage van 3,2%.
Brussels Fruit Beer "Red Fruit"
afbeelding op www.jacquestrifin.be
Brussels Fruit Beer "Red Fruit" is een fruitbier en heeft een alcoholpercentage van 3,2%.
De toegevoegde vruchtensappen zijn van zwarte bessen, blauwe bessen, frambozen en kersen.
Bruschetta is een gerecht dat zijn oorsprong vindt in Midden-Italië.
Het bestaat uit gegrild brood (kan zowel wit als meergranenbrood zijn), ingesmeerd met knoflook en besprenkeld met extra-virgine olijfolie, zout en peper.
Er kan gevarieerd worden met rode peper, tomaat, worst, groenten en/of kaas (mozzarella).
In sommige gevallen wordt de olijfolie vooraf vermengd met Italiaanse kruiden zoals basilicum en oregano.
Engels : Bruschetta Duits : Bruschetta Frans : Une bruschetta
Bruschetta met tomaat en basilicum
auteur : Michael Spencer CC 2.0
Bruschetta wordt doorgaans geserveerd als een tussendoortje of voorafje.
In Toscane heet bruschetta fettuna, wat "geolied sneetje" betekent.
Bruschetta met olijfolie en ham
auteur : Raboe001 CC 3.0
Het zelfstandig naamwoord "bruschetta" komt van het Latijnse werkwoord "bruscare", dat "op kolen roosteren" betekent.
De betekenis van het woord is in de VS veranderd zodat met het woord "bruschetta" niet meer het gerecht wordt bedoeld, maar het broodbeleg.
Veel supermarkten daar verkopen "bruschetta" in een fles, die simpelweg bestaat uit tomaten, ui, knoflook en andere kruiden.
Bruschetta met guacamole, gerookte sprot en tomatensalsa
auteur : foto op www.een.be
In Italië wordt bruschetta vaak bereid in een brustolina-grill.
Brugse mokken gelden als specialiteit uit Brugge.
Het zijn ronde koekjes die nog steeds op ambachtelijke wijze worden gemaakt volgens het recept van Stefanie Vervarcke, die de apotheekbakkerij, vandaag de zaak Oud Huis Deman, oprichtte in 1880.
De ingrediënten zijn tarwebloem, roggebloem, kaneel, zout, kandijsuiker, boter, margarine, kruiden en bicarbonaat (rijsmiddel).
De etymologie van het woord is niet helemaal duidelijk.
Het is mogelijk dat mokken slaat op het Brugs voor een "jong meisje", maar het kan ook komen van het Franse motte, wat zoveel betekent als "kluit" of "klont (boter)".
Recept (www.kriskookt.be): ingrediënten :
220 gr boter, op kamertemperatuur
270 gr bloem
60 gr suiker
1 ei
snuifje zout
3.5 gr bakpoeder
1/2 vanillestok
werkwijze :
Schraap de vanille uit de vanillestok
Maak van alle ingrediënten een mooi egaal deeg
Maak van het deeg een rol van 4 cm diameter
Wikkel deze rol in plasticfolie en laat 20 minuten rusten in de koelkast
Strooi een laagje suiker op het werkblad en rol het deeg door de suiker
Snijd koekjes van 0.5 cm dikte
Bak de koekjes 20 minuten in een warme oven van 160 graden
Brugse kletskoppen gelden als specialiteit uit Brugge.
Het zijn flinterdunne koekjes die nog steeds op ambachtelijke wijze worden gemaakt volgens het recept van Stefanie Vervarcke, die de apotheekbakkerij, vandaag de zaak Oud Huis Deman, oprichtte in 1880.
Engels : Dentelles de Bruges Duits : Brügger Kletskop", Mandelkeks Frans : Les dentelles de Bruges
Brugse kletskoppen
De ingrediënten zijn boter, bloem, amandelen en kandijsuiker.
Met behulp van een spuitzak wordt het beslag in toefjes op de bakplaat gespoten.
Als de koekjes uit de oven komen, blinken ze als het ware als opgepoetste kletskoppen (kale hoofden).
Pas als de kletskoppen afkoelen worden ze knapperig hard : eigenlijk is het de karamel die het koekje zo knapperig maakt als de koekjes koud zijn.
Lekker bij de koffie, thee of als knapperige afwerking in nagerechten.
Brugse kletskoppen (variatie)
foto op www.koekjesbakken.com
Recept (www.koekjesbakken.com): ingrediënten :
90 gram bloem
90 gram kristalsuiker
90 gram ongezouten boter op kamertemperatuur
90 gram amandelsnippers (of amandelen fijngestampt in de vijzel)
120 ml stroop
werkwijze :
Oven voorverwarmen op 180 graden.
Klop de boter met de suiker tot room.
Klop nu de bloem onder de room.
Klop dan de stroop onder het deeg.
Klop als laatste de amandelen onder het koekjes deeg.
Rol het deeg op in een dikke rol en laat afkoelen in de ijskast of diepvries.
Als het deeg goed handelbaar is, snijdt u koekjes van minimum 3 millimeter. Snijdt u koekjes van bijvoorbeeld 1 centimeter, dan zullen ze nog steeds uitvloeien tot flinterdunne koekjes met een veel grotere diameter.
Plaats de koekjes op een bakpapier op een ovenplaat en bak tot de koekjes volledig goudbruin gekleurd zijn (6 tot 10 minuten: de kletskoppen zijn gebakken als de kleur van het lichte deeg is volledig veranderd tot donkerbruin).
Neem de kletskoppen uit de oven en laat een beetje afkoelen vooraleer u ze wil vormgeven (of laat ze gewoon rond!).
U kan met uitsteekvormpjes werken (wat overblijft is lekker voor op roomijs) of rolletjes en hoorntjes maken. Dit vraagt wel enige oefening wat de koekjes zijn nog steeds heet.
Brugse Zot is een Belgisch bier gebrouwen door Brouwerij De Halve Maan in Brugge.
Na een grondige renovatie en modernisering van de brouwinstallatie werd Brouwerij De Halve Maan in 2005 heropgestart en werd het bier Brugse Zot gelanceerd, een goudblond bier met een alcoholgehalte van 6%.
Het bier wordt gebrouwen met 4 verschillende moutsoorten en 2 aromatische hopvariëteiten en viel onmiddellijk in de smaak, zowel in Brugge als ver daarbuiten.
Brugse Zot
Naast de blonde werd later ook een bruine variant van de Brugse Zot gecreëerd : Brugse Zot Dubbel, met een alcoholgehalte van 7,5%.
Het wordt gebrouwen met 6 speciale moutsoorten.
Men koos ook voor de Tsjechische Saaz-hop uit atec.
Het winnen van verschillende kwaliteitsprijzen voor het bier en de stijgende populariteit ervan zorgden ervoor dat de brouwerij haar capaciteit meerdere keren diende uit te breiden.
Brugse Zot
foto : buddhabar op buddhabar.deviantart.com
De bijnaam van de Bruggelingen is "(Brugse) zotten".
Deze bijnaam danken ze aan volgende legende : nadat ze Maximiliaan I van Oostenrijk, in hun strijd om autonomie, voor een tijd gevangen hadden gehouden, verbood deze het houden van een jaarmarkt en andere festiviteiten.
In een poging om hem te sussen, hield Brugge voor hem een groot feest en vroeg daarna de toelating opnieuw een jaarmarkt te mogen houden, belastingen te mogen innen én ... het bouwen van een nieuw zothuis.
Hij antwoordde : "Sluit alle poorten van Brugge en je hebt een zothuis!".
Brugse Zot blond
Brugse Zot dubbel
Gewonnen prijzen :
Australian International Beer Awards 2012 - Zilveren medaille voor Brugse Zot Blond in de categorie Belgian & French Style Ale - Abbey Blonde
Australian International Beer Awards 2012 - Bronzen medaille voor Brugse Zot Dubbel in de categorie Belgian & French Style Ale - Abbey Dubbel
World Beer Cup 2010 - Zilver voor Brugse Zot Blond in de categorie Best Belgian-Style Blonde Ale or Pale Ale
Het bier werd vanaf 1987 onder de naam Brugse Tripel gebrouwen door brouwerij De Gouden Boom te Brugge.
Sinds de overname van deze brouwerij door Palm Brouwerijen is de merkaam veranderd in Brugge Tripel en wordt het bier in de Palmfabrieken gebrouwen.
nieuw etiket (brouwerij Palm)
oud etiket (export Verenigde Staten)
Omschrijving op www.debierschuur.be :
Brugse Tripel is een bier van hoge gisting met een erg volle en oorspronkelijke smaak dat zijn eigenheid dankt aan een subtiel mengsel van eerste kwaliteitsmout, aromatische hop en water uit eigen putten. Een intense koking zorgt voor de karamelisering van de moutsuikers en geeft het zijn unieke smaak. Na de hoofdgisting en de verdere gisting in de rijpingsvaten wordt het bier op flessen gevuld. Nu wordt het geduld van de brouwmeester op proef gesteld en moet hij nog drie weken wachten voor hij zijn bier optimaal aan de klanten kan aanbieden. Echte bierliefhebbers van artisanale bieren zullen deze Brugse Tripel geestdriftig begroeten. Brugse Tripel bevat 9 % alcohol. Het wordt bewaard bij een temperatuur van 5 tot 10 °C en geschonken aan 10°C. Brugse Tripel is verkrijgbaar in flessen van 33 cl en in magnumflessen (1,5 L), per stuk verkrijgbaar in zijn typisch Brugse verpakking. Wanneer het bier de brouwerij verlaat is het perfect op smaak. Michael Jackson omschrijft dit als volgt: "De eigen Brugse Tripel is voller in zijn gouden kleur en heeft een zeer afgerond moutkarakter, met verwarmende alcohol, een geparfumeerd hopkarakter en een grote complexiteit aan smaken". Flessen van 33 cl worden staande bewaard en zo uitgeschonken. De grote flessen met champagnekurk worden best liggend bewaard en worden uitgeschonken in schuinliggende houding. Soms komt bij het schenken een beetje gist mee. Geen nood, gist is gezond, het is vitamine B!
de vroegere Brugse Tripel
foto op www.debierschuur.be
De oorspronkelijke productiemethode :
Chocolade wordt in voorverwarmde Bros-vormen gespoten.
De Bros-vormen mogen niet koud zijn want dan zal de chocolade al stollen voordat de bellen erin zitten.
De Bros-vormen worden samen met gekoelde platen in een ketel van een carrousel met stalen tanks geschoven waar de lucht uit wordt gepompt.
Door dit vacumeren ontstaat de gewenste bellenstructuur, door het koelen blijft die structuur behouden.
In 1937 twee voor 5 cent
affiche uit 1992
Bros werd tot 1985 gemaakt door Bensdorp in Bussum.
Bensdorp werd overgenomen door Unilever maar het merk Bros en de speciale productieïnstallatie werden verkocht aan het Britse Rowntree Mackintosh, dat in 1988 weer overgenomen werd door het Zwitserse Nestlé.
Sinds de verkoop door Bensdorp werd de Brosreep geproduceerd in de candybar-fabriek van Nestlé in Elst (Gelderland).
In 1985 waren er nog drie varianten op de markt; Wit, Melk en Puur.
Na enige jaren besloot Nestlé te stoppen met de soorten Wit en Puur en was er alleen nog een Brosreep van melkchocolade te koop.
Sinds april 2010 is Bros ook weer in de pure variant verkrijgbaar.
In mei 2007 werd de productie van de originele Nederlandse Bros-reep in Elst gestaakt en is de productie verplaatst naar Tsjechië.
Daar wordt een andere productiemethode toegepast, dezelfde als wordt gebruikt voor Aerorepen.
Ook de vorm en structuur veranderde hierbij.
De bellen werder kleiner, de reep werd gladder en breekstrepen verdwenen.
In 2011 introduceerde Nestlé een Bros chocoladetablet, deze is minder luchtig.
Bros, product van het jaar 2012
foto op www.nieuwstip.com
Broodpudding (ook bodding genaamd) is een Belgische lekkernij, gemaakt van broodresten, rozijnen, eieren en suiker, waarvan de origine waarschijnlijk in de Middeleeuwen is terug te vinden.
Het is ook populair in de locale keukens van Ierland, Groot Brittannië, Frankrijk, Puerto Rico, Mexico, Malta, Argentinië, Creools Louisiana en de zuidelijke Verenigde Staten.
Engels : Bread pudding Duits : Brotpudding Frans : Le pouding au pain
Broodpudding met gember
foto op de-smaak-van-mieke.skynetblogs.be
Broodpudding wordt gemaakt door (oud) brood en andere bakkerijproducten (broodpudding in bakkerijen bevat vaak ook koffiekoeken) te weken in melk.
Wanneer het brood geweekt is kunnen andere smaakmakers toegediend worden.
Populaire toevoegingen zijn kaneel, suiker, (gedroogd) fruit, cacao, puddingpoeder.
Creoolse broodpudding met vanille whisky sauce
vrije foto
De pudding wordt gebakken in een hete oven (+- 180C) en wordt nadien vaak geglazuurd.
bodding met rozijnen
foto op veggievriendje.be
Een recept voor 8 personen
800 g oud wit brood
6 sneetjes peperkoeken
2 theelepels kaneelpoeder
2 vanillestokjes
12 dl melk
160 g bruine suiker
200 g witte chocolade
6 eieren
1 dl rum
2 klontjes boter
bloem
bloemsuiker
zout
200 g rozijnen
Bereiding :
Verwarm de oven voor op 170°C.
Doe de rozijnen in een schaaltje en schenk er de rum bij. Laat de rozijnen hierin wellen. (Wie geen rum in huis heeft, kan ook cognac of zoete witte wijn gebruiken).
Zet een pot of pannetje op een zacht vuur en schenk hierin de melk.
Snij de vanillestok overlangs en schraap er met de mespunt de zaadjes uit. Voeg de vanillezaadjes en de lege peul toe aan de melk.
Verhit de vanillemelk op een zacht vuur.
Snij ondertussen de sneetjes (oud) brood in grove stukken van zon 2 bij 2 cm. De korstjes kan je gewoon mee versnijden. Doe de stukjes brood in een mengschaal.
Voeg het kaneelpoeder en de bruine suiker toe, samen met de eieren.
Snij de schijfjes peperkoek in kleine brokjes.
Schep ook de gewelde rozijntjes in de mengschaal (zonder het vocht).
Vis de peul van de vanillestok uit de warme melk en schenk de melk over de broodmengeling.
Roer het mengsel zorgvuldig om, zodat het brood en de peperkoek de melk kunnen absorberen. Blijf mengen tot je een egaal beslag verkrijgt. Er mogen best grotere stukjes brood of peperkoek inzitten.
Hak de witte chocolade in fijne stukjes. Gebruik hiervoor een scherp mes. Zo krijg je een mengeling van chocoladeschilfers en kleine chocoladebrokjes. Meng de chocoladestukjes onder het broodbeslag.
Meng eventueel een klein snuifje zout onder het beslag (naar smaak).
Smelt een klontje boter in een pan (op een zacht vuur) en wrijf de cakevorm in met deze vloeibare boter.
Schep er een beetje bloem in en bepoeder zo de hele bakvorm. Schud de overtollige bloem weg. Hierdoor zal de broodpudding na het bakken gemakkelijk loskomen uit de vorm.
Giet het beslag in de bakvorm en strijk het glad.
Bak de cake in een oven van 170°C, gedurende ongeveer één uur. Controleer regelmatig even, want de baktijd is afhankelijk van het type oven dat je gebruikt.
Snij indien nodig de warme gebakken broodpudding los met een scherp mesje.
Laat de cake afkoelen en bepoeder het gebak met een beetje bloemsuiker.
De brokmop is een kubusvormig anijsgebak dat volgens geheim recept door één bakker in Leende, een dorp in de Nederlandse provincie Noord-Brabant, wordt gebakken.
Volgens traditie gebeurd dit voorafgaand aan de folkloristische jaarmarkt tijdens halfvasten.
Sinds 1657 wordt er in Leende daags na halfvastenzondag (laetare) een jaarmarkt georganiseerd.
In de volksmond wordt deze ook wel Lind Mèrt genoemd.
De laatste jaren is deze jaarmarkt vooral uitgegroeid tot een folkloristische markt waarin allerlei Leendse ondernemers en verenigingen hun koopwaar aanbieden.
Het bekendste product van deze markt is de Brokmop.
Dit anijsgebak wordt enkel in de weken voorafgaand, maar vooral tijdens deze markt verkocht door de plaatselijke bakker.
Dit alles volgens een geheim recept van voor WO II.
Bakker Piet van de Ven (1885-1966) kwam oorspronkelijk uit Valkenswaard maar verhuisde naar Leende.
Hij ontwikkelde de brokmop en verkocht deze enkel tijdens de jaarmarkt van Leende.
Een traditie was geboren.
Toen van de Ven stopte met zijn bakkerij droeg hij het geheime recept over naar bakker Toon van Engelen die de traditie voortzette.
Daarna was het de beurt aan Frans Rooijmans en vervolgens naar Piet van Weert.
Piet dn Bakker droeg zijn bakkerij en daarmee ook het recept van de brokmop in 2004 over aan zijn nichtje Chantal van Weert.
Hoewel het officiële recept niet bekend is wordt de brokmop wel door veel Leendenaren zelf gebakken.
En ook al verschilt deze zelfgebakken variant van smaak en structuur van de originele brokmop wordt ook dit recept door de meeste eigenaren niet zomaar gegeven.
De populariteit van de brokmop beperkte zich niet enkel tot het gebak zelf.
Een Leends cabaretgezelschap heeft zich naar dit baksel vernoemd om de band met het dorp te benoemen.
Dit gezelschap trad vanaf 1976 een aantal keren per jaar op in het dorp om de lokale en landelijke politiek op de korrel nemen.
Begin jaren tachtig hield dit gezelschap op te bestaan.
In 2003 herleefde een deel van dit gezelschap om opnieuw optredens te verzorgen.
Omdat de samenstelling was veranderd deed men dit ook met de naam.
Dit veranderde in v/h de Brokmop. Oftewel voorheen de Brokmop.
In 2007 verzorgde deze dames en heren het laatste optreden.
Brokmöpke
2 Leendenaren kwamen in 2008 op het idee om de Brokmop niet alleen in gebak op de jaarmarkt te laten verschijnen maar dit ook in vloeibare vorm te doen.
Met behulp van een professionele destilleerder werd een anijslikeur ontwikkeld met o.a. toevoeging van karamel om een zachte smaak te verkrijgen die dicht in de buurt van de smaak van het brokmopgebak komt.
De likeur mocht echter door wetgeving niet zonder vergunning op de jaarmarkt worden verkocht.
In 2009 werd deze likeur voor de laatste keer tijdens de jaarmarkt verkocht.
Brokmöpke ondersteunt sindsdien een aantal Leendse activiteiten waaronder het ter beschikking stellen van de CD "Mijn dierbaar Leende" waarop het Linds Volkslied in 4 verschillende versies te beluisteren is.
Broeder Jacob is een Belgisch biermerk.
Het bier wordt verspreid door brouwerij Broeder Jacob, gevestigd te Wezemaal.
Er zijn twee soorten: bruin en tripel.
Broeder Jacob Bruin is een donker bier met een alcoholpercentage van 7,5% en Broeder Jacob Tripel is een blond bier met een alcoholpercentage van eveneens 7,5%.
Broeder Jacob bruin en tripel
Broeder Jacob werd gecreëerd door twee bierliefhebbers, Johan Claes en Bruno Verbiest.
Het eerste brouwsel was klaar op 16 oktober 2010.
De primeur van het proeven was weggelegd voor de cafetaria van het rust- en verzorgingstehuis Huyze De Pauw in Onze-Lieve-Vrouw-Waver.
Intussen is het bier verkrijgbaar in meerdere drankhandels en eet- en drankgelegenheden.
De naam van het bier verwijst naar het internationaal bekende kinderliedje Broeder Jacob, in Nederland bekend onder de naam Vader Jacob.
De makers kiezen bewust voor een band met de muziek.
Daarom staan de noten van het liedje op alle flesjes en glazen van het bier.
Onderin het glas is ook een solsleutel gegraveerd.
Broeder Jacob tekst op etiket
Omdat de makers er niet in slaagden een brouwerij over te nemen, wordt het bier in opdracht van hen gebrouwen door brouwerij Du Bocq te Purnode.
Intussen werd al meer dan 400 hectoliter gebrouwen, wordt het bier, in samenwerking met brouwerij Celis reeds uitgevoerd naar de Verenigde Staten en wordt onderhandeld met andere landen.
Beide bieren zijn verkrijgbaar in flesjes van 33 cl, flessen van 75 cl en in vaten van 20 liter.
De specifieke smaak van het bier wordt bekomen door toevoegen van bitternat en koriander en voor de bruine ook sinaasschillen.
Recept voor stoofvlees met Broeder Jacob
auteur : blog.fransmuthert.nl