Inhoud blog
Zoeken in blog
Categorieën
E-mail mij
Beoordeel dit blog
Inhoud blog
Wie Weet
bloggen om te leren
20-12-2009
nieuwsgierig h�BeBox
B       e       B
B  b B  b  5 b (2)
BeBox
De BeBox was een dual-processor PC van Be Incorporated om hun eigen besturingssysteem BeOS te draaien.
De machine werd slechts gedurende korte tijd verkocht.


voledig BeBox systeem
De BeBox maakte zijn debuut in oktober 1995 (BeBox Dual603-66).
De processors werden in augustus 1996 geüpgraded naar 133 MHz (BeBox Dual603e-133).
De productie werd stopgezet eind 1996, nadat BeOS naar de Macintosh werd geporteerd, zodat het bedrijf zich op software kon concentreren.
Be verkocht ongeveer 1000 66 Mhz en 800 133 MHz BeBoxen.


BeBox schermafbeelding
De eerste prototypes waren uitgerust met twee AT&T Hobbit-processoren en drie DSP's.

Opmerkelijk waren de indicatoren die de belasting van de CPU weergeven, op de voorzijde van de kast, en aan de achterzijde de GeekPort, waar men mee kon experimenteren.

- Twee PowerPC 603 CPU's die aan 66 of 133 MHz werken
- GeekPort: een digitale en analoge I/O- en gelijkstroomconnector, 37-pin connector op de ISA-bus
    - Twee onafhankelijke bi-directionele 8-bit poorten
    - Vier A/D-pinnen naar een 12-bit AD-converter
    - Vier D/A-pinnen verbonden met een onafhankelijke 8-bit DA-converter
    - Twee referentiepinnen met een aardingssignaal
    - Elf stroom- en aardingspinnen
    - Twee op +5 V, één op +12 V, één op -12 V, zeven aardingspinnen
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

20-12-2009 om 12:44 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:varia
(4)
nieuwsgierig h�Be-Be
B       e       B
B  b B  b  5
Be-Be
Be-Be is een historisch Duits motorfietsmerk.

Be-Be stond voor: Berlin-Burger-Eisenwerk AG, Berlin

Het was een klein, weinig verkocht Duits merk dat van 1923 tot 1927 117 cc tweetakt motorfietsjes maakte.
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

20-12-2009 om 12:39 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(0)
nieuwsgierig h�BB (Stettin)
B B      
B  b B  b  2
BB (Stettin)
BB is een historisch merk van motorfietsen.

BB stond voor: Motorenbau B. Bortius, Stettin.

Bortius was een Duitse fabrikant die van 1923 tot 1925 198 cc Alba-zijklepmotoren in eigen frames bouwde.
BB-motorfietsen werden in Midden- en Zuid-Duitsland niet verkocht.
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

20-12-2009 om 12:34 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(0)
nieuwsgierig h�BB (Parma)
B B
B  b B  b  2
BB (Parma)
BB is een historisch merk van motorfietsen.

Ze werden geproduceerd door Motocicli Ugo Bocchi Parma van 1925 tot 1927.

Dit was een kleine Italiaanse fabriek die 123 cc tweetakten met liggende cilinder maakte.
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

20-12-2009 om 12:33 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(0)
19-12-2009
nieuwsgierig h�Bazooka
B a       z
B  b B  b  1 z (2)
Bazooka
De Bazooka was een Amerikaans antitankwapen speciaal voor de infanterie, voor gebruik niet alleen tegen pantservoertuigen maar ook tegen kazematten.
Het bestaat uit een buis van 137 cm lang die een raket met holleladingskop afschiet van 1,5 kilo.

Het woord "bazooka" wordt tegenwoordig ook in het algemeen gebruikt voor antitankwapens van het buisvormige raketwerpertype.


M1 bazooka (1943)
   auteur : U.S. Army Signal Corps photograph.
In 1941 begonnen tijdens de Tweede Wereldoorlog legers over de hele wereld over te gaan op het gebruik van holleladingswapens tegen tanks.
Voordien gebeurde dat in de meest simpele vorm met een werpmijn.
Niet altijd had een infanteriesectie echter voldoende lef om een pantservoertuig direct te bestormen.
Er bestond een evidente behoefte aan een afstandswapen dat echter wel draagbaar moest zijn.
Eén ontwikkelingslijn leidde tot het terugstootloos kanon, de ontwerpen waarvan bij de westerse geallieerden echter vrij duur waren en in de beginfase nog te zwaar.
Een goedkoop alternatief was raketaandrijving.


M1 60mm raketlanceerder 'bazooka'
auteur : Carl Malamud     CC A2.0
In de VS had toevallig kolonel Leslie A. Skinner een buisvormige raketwerper ontwikkeld voor het afschieten van normale granaten.
De raket van een halve meter lang combineerde hij met de holleladingskop van de M10 werpmijn en zo was eind 1942 de Rocket Launcher M1A1 geboren, die de bijnaam Bazooka kreeg naar het zelfgemaakte instrument van de Amerikaanse komiek Bob Burns.
De bazooka had een diameter van 60 mm, een gewicht van 6,8 kilo en een effectieve dracht (50% trefkans tegen een stilstaande tank) van 120 meter.
Het wapen werd het standaardantitankwapen van de Amerikaanse infanteriesectie en daarom in enorme aantallen geproduceerd, zo'n 5000 per maand.
Er verschenen verbeterde versies: de Rocket Launcher M9 en de tot 155 cm verlengde M9A1.
De Duitsers imiteerden het principe met hun Panzerschreck.


3.5-inch M20 superbazooka (mislabeled "SAM-7 shoulder-launched anti-aircraft missile")
in Batey ha-Osef Museum, Tel-Aviv, Israel.
auteur : Bukvoed.    CC A2.0
In de Koreaanse Oorlog werd de M20 Superbazooka geïntroduceerd, met een kaliber van 89 mm, een effectieve dracht van 300 meter en een doorslagvermogen van zo'n 200 mm.
Beide wapens werden na de oorlog in de jaren vijftig in ruime aantallen onder de meeste Amerikaanse bondgenoten verspreid.
Ze konden echter het frontpantser van de nieuwe sovjettank, de T-54, niet doorboren en werden daarom in de jaren zestig geleidelijk vervangen door de M72 LAW.
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

19-12-2009 om 16:25 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:varia
(11)
18-12-2009
nieuwsgierig h�Bazeler duif
B a       z
B  b B  b  1 z
Bazeler duif
De Baseler duif (Duits: Basler Taube, Zwitsers-Duits: Basler Dybli), ook Baseler duifje genoemd, is een postzegel van 2½ rappen welke op 1 juli 1845 door het kanton Bazel werd uitgegeven.
De kantonnale zegels kregen vanaf 1-10-1849 geldigheid in heel Zwitserland.

De zegel, een ontwerp van architect Melchior Berry, toont een witte postduif in reliëfdruk met een brief in zijn bek, op een karmijnrood schild met de inscriptie STADT.POST.BASEL.
De zegel is met drie kleuren: zwart, rood en licht groen-blauw gedrukt op wit papier.
Zodoende is dit de eerste postzegel in driekleurendruk, de eerste postzegel in reliëfdruk en een novum wat betreft de afbeelding.


Baseler-duif 2½ rappen ongestempeld
   auteur : Fconaway
De postzegel was bestemd voor frankering van een brief tot 15 gram met afzender en bestemming binnen de stad Bazel.
Er waren twee van deze postzegels nodig voor een brief met bestemming buiten de stad maar binnen het (kleine) kanton.


afgestempelde 2½ rappen
Bij een reparatie vond een meubelmaker een veldeel van 15 zegels van de Bazeler duif in een lessenaar.
Hij gaf de zegels terug en de eigenaar verkocht ze voor een habbekrats, omdat ze niet meer frankeergeldig waren, aan een handelaar.
Nu is datzelfde veldeel een pronkstuk in het postmuseum van Bern.
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

18-12-2009 om 19:18 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:varia
(4)
nieuwsgierig h�Bayley-Flyer
B a       y
B  b B  b  1 y (6)
Bayley-flyer
Bayley-Flyer is een historisch Amerikaans motorfietsmerk.

Het werd geproduceerd door McLeod Mfg. Co., Portland, Oregon, later Bayley-Flyer Autocycle Co., Chicago (Illinois) van 1914 tot 1917.

Bayley-Flyer was een Amerikaans merk dat een zeer bijzondere constructie maakte, met liggende 3½ pk tweecilindermotor, cardanaandrijving, handstarter en automatische versnellingen.
Het was desondanks niet succesvol zodat het weer snel verdween.
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

18-12-2009 om 19:11 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(1)
17-12-2009
nieuwsgierig h�Bayernwald 2/2
B a       y
B  b B  b  1 y (5)
Bayernwald (2/2)
Vanaf 1916 organiseren de Duitsers hun verdediging in bunkerstellingen op de hoogtes.
Overal worden machinegeweren opgesteld die alles onder vuur houden en elke aanval moeten afslaan.
Veel betonbunkers zitten half ingegraven, waardoor ze moeilijker te zien zijn.
De bunkers in ‘Bayernwald’ hebben slechts een vrije hoogte van 1,20 meter.
Ze zijn alleen bedoeld als veilig onderkomen tijdens beschietingen.
De meeste bunkers zijn in gegoten beton.
Daar waar het dichtbij de frontlijn te gevaarlijk is om bunkers te gieten, bouwen de Duitsers geprefabriceerde bunkers met betonstenen.


Plan van het 'Bayernwald' te Wijtschate
auteur : Paul Reed
De resterende bunkers in het ‘Bayernwald’ behoren tot beide types en dateren van de zomer 1916.
De bunkers zijn gebouwd op gegoten platforms en rusten op een zachtere stabiliseringlaag.
Iedere bunker bestaat uit twee kamers, die binnenin verbonden zijn met een deuropening.
Iedere kamer heeft een koker voor een kachelaansluiting en/of periscoopgebruik.
In september 1918 staan er in het oorspronkelijke ‘Bayernwald’ tien betonbunkers die samen ruimte bieden aan 47 Duitse soldaten.
Na de oorlog zijn de betonstenen gegeerde materialen voor de heropbouw, zodat dit bunkertype zeldzaam is geworden.


loopgraaf in 'Bayernwald'
auteur : Paul Reed
In 1914 maakt ook het perceel akkerland, gelegen aan de overkant van de toegangsweg, deel uit van Bayernwald.
De Duitsers brengen hier de eerste drie oorlogswinters in moeilijke omstandigheden door.
Door de hoge grondwaterstand worden de loopgraven vooral opgebouwd met zandzakken.
De vele beschietingen maken er een zompig en chaotisch geheel van.
Daarom beginnen de Duitsers, voorjaar 1916, op de huidige site Bayernwald met de aanleg van een goed verdedigbare tweede lijn met ingegraven loopgraven en betonbunkers.
De materialen worden met een smalspoorlijn tot op de site aangevoerd.
In februari 1917 trekken de Duitsers zich dan bijna volledig op deze nieuwe frontlijn terug.
Er blijven wel nog een aantal verbindingsloopgraven bestaan naar enkele vooruitgeschoven posten.
Eén ervan bevindt zich op deze site.
De huidige loopgraven zijn volledig gereconstrueerd op basis van archeologisch onderzoek.
De onderbouw van de loopgraaf bestaat uit omgekeerde A-frames met daarop de loopplanken.
Het water wordt eronder weggevoerd. De wanden zijn opgesteund met stevig verankerd vlechtwerk in wilgentenen.

Voor alle reservaties: Toeristische dienst Reningelststraat 11 8950 Heuvelland Kemmel Telefoon : 057 450455 Fax : 057 448999 Email : toerisme@heuvelland.be Groepsbezoeken dienen steeds vooraf gereserveerd te worden. Individuelen zijn welkom tussen 9 en 17 uur.
Aanmelden in de toeristische dienst VVV Heuvelland te Kemmel.
Daar krijgt u de cijfercode die de toegang verleent tot Bayernwald.
Bron :  Persmap naar aanleiding van de officiële opening van Bayernwald te Wijtschate-Heuvelland

17-12-2009 om 20:10 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:geschiedenis
(7)
nieuwsgierig h�Bayernwald
B a       y
B  b B  b  1 y (4)
Bayernwald (1/2)
Bayernwald ligt op een hoogte van 40 meter en heeft hierdoor een grote militair-strategische waarde.
Wie immers tijdens de oorlog op een hoogte of heuvel gelegen is, heeft een betere uitkijk op het front.
Hij kan zijn kanonnen trefzeker richten en zijn stellingen gemakkelijker verdedigen.
Daarom leveren Franse en Beierse soldaten in november 1914 een verbeten strijd om het bezit van deze site.
De Duitsers winnen het gevecht waarop Kroonprins Rupprecht von Bayern de site officieel de naam van Bayernwald geeft..
Van 1914 tot de zomer van 1917 bouwen zij hun “Bayernwald” uit tot een oninneembare vesting.
Wat nu nog te zien is, maakt maar 10% uit van wat het ooit in 1917 geweest is.


W.O.I loopgraaf in 'Bayernwald' te Wijtschate
auteur : Snipersnoop    CC 3.0
Het is hier tijdens de oorlog op het eerste gezicht, een vrij rustige frontsector.
Beide legers zitten vast in hun stellingenoorlog.
Om deze te doorbreken proberen ze evenwel ondergronds elkaars positie te ondermijnen.
Zo denken de Duitsers in Bayernwald dat hun loopgrachten op grote diepte worden ondergraven en dat de Britten duizenden kilo’s springstof zullen plaatsen.
De Duitsers bouwen als reactie metersdiepe luisterschachten om de werkzaamheden van de Britten beter te kunnen volgen.
Ze ondernemen ook tientallen raids op het vijandelijk gebied om te zien wat de Britten van plan zijn.
Maar de dieptemijnen die in 1917 zullen ontploffen, worden elders geplaatst.
Na deze mijnenslag belandt Bayernwald ver achter de Britse linies.
In het voorjaar van 1918 tijdens de slag om de Kemmelberg, heroveren de Duitsers deze positie.
Hun aanwezigheid is evenwel van korte duur.
Uiteindelijk wordt het bos op 28 september 1918 door Britse eenheden van de 34ste Divisie herveroverd.
Op 11 november is de oorlog voorbij.


Duitse bunker
auteur : Snipersnoop    CC 3.0
De Britten werken in 1916 aan een groot offensief.
Ze willen de Duitsers uit hun hoger gelegen stellingen letterlijk wegblazen.
Ze graven over de gehele frontlinie op 24 plaatsen mijnschachten op grote diepte, en hun tunnels lopen tot onder de Duitse stellingen.
Het tunneleinde is een grote kamer waarin duizenden kilo's springtuig gestouwd worden.
In ‘Bayernwald’ zijn de Duitsers er niet gerust in. De blauwe klei die ze wat verderop bij het ‘Bois Carré’, bij Sint-Elooi en ook bij de ‘Hollandse Schuur’ zien, wijst erop dat de Britten diep aan het graven zijn. De Duitsers bouwen als reactie luisterschachten, zoals de ‘Berta 1 tot de ‘Berta 6’.Diep onder de grond hopen ze te horen waar de Engelsen aan het graven zijn. Deze vijandige werken proberen ze te vernietigen.
In werkelijkheid werken de Britten slechts aan een 400 meter lange infanterieverbinding.
Zo kunnen hun soldaten veilig heen en weer tussen hun eerste en tweede frontlinie lopen.
Het is de ‘Berta 4’ die bij toeval door de familie Becquart in 1971 wordt ontdekt.
De schacht is oorspronkelijk 25 meter diep, met daar boven de resten van een houten schachthuis.
Hierin stond toen een windassysteem om de klei naar boven te halen of om de ‘mijnwerkers’ naar beneden te laten.
De bestaande constructie is nog 17 meter diep. Er zijn nog restanten van een luchtpijp en van een ijzeren ladder.
Op 7 juni 1917 laten de Britten tussen Ieper en Mesen alle 24 dieptemijnen ontploffen. Vijf weigeren evenwel dienst.
Duizenden tonnen aarde, beton, stellingen, wapentuig en Duitse soldaten vliegen de lucht in.
De ontploffingen van in totaal 500.000 kg springstof is hoorbaar tot in Londen. De chaos is onbeschrijflijk.
Tijdens de daarop volgende Britse verrassingsaanval wordt Duits gebied heroverd.
Over ‘Bayernwald’ getuigen de Britten achteraf dat het de best verdedigde ondergrondse sector in Vlaanderen was.
Bron :  Persmap naar aanleiding van de officiële opening van Bayernwald te Wijtschate-Heuvelland

17-12-2009 om 09:50 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:varia
(6)
16-12-2009
nieuwsgierig h�Bayernmotor
B a       y
B  b B  b  1 y
Bayernmotor
Bayernmotor is de naam die gegeven is aan het motorblok dat de basis zou vormen voor de BMW-boxermotoren die in 1923 zijn ontwikkeld en tegenwoordig, zij het in sterk aangepaste vorm, nog steeds worden gebruikt.

De Bayernmotor (type M2B15) was er al in 1921 en werd gebruikt in o.a. de Helios.
Hij werd ook als inbouwmotor geleverd aan Corona, Bison, Heller, SMW en Victoria.



De Douglas motor (1920)die het voorbeeld was van de Bayernmotor
auteur : Piero    CC 3.0

De Bayernmotor werd ontwikkeld door Martin Stolle en Max Friz, naar voorbeeld van de Douglas-motor die Stolle privé reed.
De motor lag bij de Douglas dwars in het frame (dat wil zeggen met een cilinder naar voren en de andere naar achteren) en dat deed men bij BMW, dat toen nog Bayerische Flugzeugwerke heette, ook.
Deze motorfietsen werden onder de naam Helios op de markt gebracht.


   Jeff Dean
Door deze motoropstelling ontstonden koelproblemen met de achterste cilinder.
Daarom werd al snel, in 1923 om precies te zijn, het blok 90º gedraaid (met de beide cilinders naar links en rechts wijzend en de krukas in de lengteas) en was de eerste BMW-motorfiets, de R32, een feit.
Doordat de beide cilinders nu voldoende koeling kregen waren er geen problemen meer en dit boxerconcept houdt BMW tot op op de dag van vandaag vol.
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

16-12-2009 om 17:58 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(0)
15-12-2009
nieuwsgierig h�Bayerland
B a       y
B  b B  b  1 y (2)
Bayerland
Bayerland is een historisch Duits motorfietsmerk.

Bayerland: Ing. Anton Bayerlein, München (1924-1930).

Bayerland maakte motorfietsen met voornamelijk Britse 248-, 348- en 498 cc JAP-motoren.
Anton Bayerlein bouwde ook verschillende racemotoren, o.a. met 990 cc JAP-V-twins.
Volgens sommige bronnen werden de machines door Riebe in Berlijn gemaakt, maar hij was waarschijnlijk slechts vertegenwoordiger van het merk.
De productie in München (Beieren) verklaart dan ook de merknaam.

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

15-12-2009 om 20:28 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(8)
nieuwsgierig h�Baychimo
B a       y
B  b B  b  1 y
Baychimo
De Baychimo is een vrachtschip van de Canadese Hudson's Bay Company.
Het schip is bekend geworden nadat het op de Noordpool door de bemanning werd verlaten en daarna nog bijna 40 jaar als spookschip werd gesignaleerd.

Het schip was in 1914 gebouwd en speciaal voor de noordelijke Canadese handelsvloot geconstrueerd om het pakijs en de stromingen van de Poolzee te doorstaan.
Jarenlang voer het door de Beaufortzee en door het McClintock Kanaal, waar geen ander schip daarvoor er ooit in was geslaagd meer dan twee opeenvolgende jaren die reis te maken.
Voornamelijk werd bont vervoerd, gekocht van de lokale Inuit.


De Baychimo, ergens in Canada 1931
Op 6 juli 1931 vertrok het schip uit Vancouver met een 36-koppige bemanning onder het bevel van kapitein John Cornwall.
De Baychimo voer door de Beringstraat en ging de noordwestelijke doorgang binnen.
De kapitein kocht bont voor honderdduizenden dollars langs de kust van Victoria-eiland.
Op de terugreis werd het schip gevangen door pakijs en een gigantische sneeuwstorm.
Het schip dreigde verpletterd te worden en de bemanning trachtte de kust te bereiken.
Eenmaal bij de kust, bij veiliger ijs, sloeg de bemanning een kamp op en maakten voorbereidingen voor een overwintering.
Een storm, begin november, die drie dagen duurde, bracht een stijging van de temperatuur teweeg.
De mannen kropen tevoorschijn om een kijkje te nemen en ontdekten dat de touwen van het schip waren gebroken en dat het was verdwenen.

Kapitein Cornwall leidde zijn mannen naar de veiligheid van Point Barrow, 70 kilometer verderop.
Daar vernamen ze dat Inuit het vermiste schip 80 kilometer ten zuidwesten van zijn vroegere positie hadden gezien.
De bemanning en een groep Inuit slaagden erin het schip te bereiken.
Na twee weken hadden ze de meeste lading ontscheept; maar nog voordat ze hun werkzaamheden hadden beëindigd was de Baychimo opnieuw verdwenen.


De Baychimo in Vancouver
De volgende lente werd het schip 450 kilometer verder naar het oosten bij Herschel Eiland gesignaleerd.
De ontdekkingsreiziger Leslie Melvin vond het schip toen hij met een hondenslede een reis maakte.
Hij ging aan boord en in zijn verslag vermeldde hij dat het schip in uitstekende staat verkeerde.

Sindsdien werd de Baychimo regelmatig gesignaleerd. Een groep Inuit ging in 1933 aan boord.
Een plotselinge storm belette hen het schip te verlaten.
10 dagen lang dreven ze mee totdat ze erin slaagden via een ijsschots de kust te bereiken.
n juni van datzelfde jaar werd het schip gezien door de Schotse plantkundige Isobel Hutchinson.
Ook zij nam een kijkje op het schip.
Jaar na jaar volgden verslagen van walvisjagers, poolonderzoekers, Inuit en ontdekkingsreizigers dat het schip was gezien.


De Baychimo, gevangen in het ijs
In november 1939 moest een poging het schip naar een haven te slepen worden gestaakt wegens slecht weer.
Maar het schip hield stand. Na een lange periode van stilte rond het schip zag een groep Inuit de Baychimo in maart 1956 in noordelijke richting drijven in de Beaufort.
In maart 1962 ontdekten vissers het kennelijk nog steeds zeewaardige schip in datzelfde gebied.

De laatste waarneming van het schip dateert wederom van een groep Inuit in 1969, 38 jaar nadat het schip was verlaten.
Ze zat toen vast in het pakijs van de Beaufortzee, tussen Cape Barrow en Point Barrow.
Daarna is het schip niet meer gesignaleerd; vermoedelijk is het gezonken.
Bron :  Wikipedia    CC 3.0

15-12-2009 om 12:30 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:geschiedenis
(4)
14-12-2009
nieuwsgierig h�Baweanhert
B a       w

B  b B  b  1  w

Baweanhert

Het Baweanhert (Axis kuhlii) is een hertensoort die uitsluitend op het Indonesische eiland Bawean voorkomt.
Ze leven vooral in rivierrijke en moerasgebieden.
Ze worden ongeveer 140 cm lang en ongeveer 50 - 60 kg zwaar.
De schouderhoogte is 65 - 70 cm.
Deze dieren zijn vooral grazers maar eten ook vruchten en bloemen.



Baweanhert, volwassen mannetje in de Ragunan Zoo in Jakarta
auteur : Midori   CC 3.0 Japan

Het baweanhert (Axis kuhlii) is een lief hertje uit de klasse der zoogdieren (Mammalia), de orde der evenhoevigen (Artiodactyla) & de familie der hertachtigen (Cervidae) en de onderfamilie der echte herten (Cervinae), waartoe het geslacht Axis behoort dat ongeveer vier soorten telt, waaronder dus het Bewaenhert & het Filipijnse zwijnshert, dat ook wel Calamianenhert wordt genoemd.
Het Bewaenhert is verwant aan het axishert & het zwijnshert.



Baweanhert in de Ragunan Zoo in Jakarta
auteur : Midori   CC 3.0 Japan

Baweanhertjes zijn echte grazers, maar ze eten ook wel eens vruchten en bloemen.
Het baweanhert is een zeldzame en bedreigde diersoort.
Tijdens de Japanse bezetting werd het baweanhert door de lokale, hongerende bevolking bijna uitgeroeid.
Nog altijd is de populatie baweanhertjes kritiek te noemen.
Het baweanhert wordt ook nauwelijks in dierentuinen gehouden. Yossarian roept derhalve dus op om het baweanhert te Redden. Het baweanhert werd ontdekt in 1840 wetenschappelijk beschreven door Salomon Müller (1804-1864), de jonggestorven Duitse natuurbioloog en Indiëganger.

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

14-12-2009 om 04:41 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:dieren
(7)




Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 

voor volledig scherm
...klik hier
kerst 2014


Laatste commentaren
  • nike air max 97 (yanxia39)
        op Luchtballonvaart
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op Kerstgroet
  • Hallo, lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op Kerstgroet
  • Hoikes (steffie)
        op Luchtballonvaart
  • Hoikes (steffie)
        op Kerstgroet
  • Hoofdpunten blog saagje
  • Het oude moedertje
  • De legende van de maïs
  • Mans van de Maone
  • De boer en de duivel
  • De twee advocaten(slot)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto



    Kribbelboek
  • vriendelijk blog bezoekje
  • Fijn weekend toegewenst
  • Fijne Zondag gewenst
  • Groeten uit Knokke-Heist
  • Groeten uit Knokke-Heist

    waaroemni
    E-mail mij


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Gratis aanmelden bij searchengines.

    Foto

    Archief per week
  • 23/12-29/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom bij De Vrolijke Bloggers
    Laatste commentaren
  • nike air max 97 (yanxia39)
        op Luchtballonvaart
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op Kerstgroet
  • Hallo, lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op Kerstgroet
  • Hoikes (steffie)
        op Luchtballonvaart
  • Hoikes (steffie)
        op Kerstgroet
  • Zondagse groeten (rudi)
        op Vredespaleis
  • Goedemorgen, een fijne dag gewenst. (Jasmijn2)
        op Vredespaleis
  • DE MAT (Maarten)
        op Kerstgroet
  • Zonnige groetjes uit Hasselt. (Jasmijn2)
        op Oklahoma
  • Kom jou een fijne Valentijn wensen ... (gita)
        op Kerstgroet
  • Fijne zaterdag, maatje(s)... (gita)
        op Kerstgroet
  • woensdaggroetjes (Frankie)
        op Kerstgroet
  • zomermissende zonloze zaterdagse zendingen (Frankie)
        op Oklahoma
  • GROETJES VAN UIT VILVOORDE (ESTER EN LEON)
        op Kerstgroet
  • Het is inderdaad veel te lang geleden dat ik hier was (marylou)
        op Kerstgroet
  • Zaterdaggroetjes maatje(s)... (gita)
        op Kerstgroet
  • Lieve groetjes en fijne dinsdag... (gita)
        op Kerstgroet
  • gelukkig nieuwjaar! (lipske)
        op Kerstgroet
  • Bijna weekend blogmaatje(s)... (gita)
        op Kerstgroet
  • Fijne start van de nieuwe week maatje ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • Hoi maatje (steffie)
        op Luchtballonvaart
  • Fijn weekend & Fijne feestdagen (Bernward - DF6JL)
        op Luchtballonvaart
  • hallo (lipske)
        op Luchtballonvaart
  • Lieve groetjes aus Oberhausen (Bernward - DF6JL)
        op Luchtballonvaart
  • Fijn weekend ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • Vrijdag groetjes maatje ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • hallo (lipske)
        op Luchtballonvaart
  • Fijne midweek blog maatje... (gita)
        op Paulus Potter
  • Fijne start van de nieuwe week ... (gita)
        op Willem Tell
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Oklahoma
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Apollo 12
  • hallo (lipske)
        op Apollo 12
  • Nen goeie mergent (Jeske)
        op Apollo 12
  • Fijne dinsdag ... (gita)
        op Tirpitz
  • Zondaggroetjes ... (gita)
        op US Marine Corps
  • Vrijdag groetjes maatje ... (gita)
        op Wilhelm Röntgen
  • hallo (lipske)
        op Sabena
  • Fijne midweek blog maatje... (gita)
        op Hawker Hurricane
  • Fijne start van de nieuwe week ... (gita)
        op Spaanse furie
  • Hoi Maatje (steffie)
        op Chevrolet
  • dat waren tenminste nog auto's ! (meeuw)
        op Chevrolet
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Ivy Mike
  • hallo (lipske)
        op Bohemian Rhapsody
  • Donderdaggroetjes blog maatje... (gita)
        op Bohemian Rhapsody
  • Fijne dinsdag ... (gita)
        op Burger King
  • Zondaggroetjes ... (gita)
        op Metro van New York
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Bunzing 2
  • Ben er weer... (gita)
        op Juan Luna
  • Hoi maatje (steffie)
        op Buntgras
  • Hallo Waaroemni,fijne avondgroetjes uit Terneuzen met veel liefs van Lilian en Paolo. (paolo)
        op Bungeejumpen
  • hallo (lipske)
        op The Walt Disney Company
  • Dinicreatief (Dini)
        op Bulwers fazant
  • MAANDAG!!! MAAK ER EEN FIJNE DAG VAN. (Rachel Belmans)
        op Bell X-1
  • hallo (lipske)
        op Bultkrokodil
  • Dag blogmaatje (Beverse Weetjes)
        op Great Chicago Fire
  • Dinicreatief (Dini)
        op Bulthaarmos
  • EERSTE GROETJES VAN UIT TURKYE! (Rachel Belmans)
        op Bullterriër
  • Dag Waaroemni,we wensen je een heel fijne zondag toe,groetjes uit Terneuzen met veel liefs van Lilian en Paolo. (paolo)
        op Bullterriër
  • Zondaggroetjes ... (gita)
        op Bullterriër
  • Hoi maatje (steffie)
        op Bullshitbingo
  • Dag Waaroemnie.Na onze 5-3 overwinning tegen K.FC.Izegem kom ik Je graag nog een fijne en gezellige zaterdagnamiddag toewensen. (Jos Vande Ghinste)
        op Bullshitbingo
  • Lieve weekendgroetjes! (Cates)
        op Bullshitbingo
  • Weekendgroeten blogmaatje(s) (Rudi)
        op Werelddierendag
  • Een fijn weekend gewenst (Benthe)
        op Werelddierendag
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Werelddierendag
  • hallo (lipske)
        op Werelddierendag
  • Fijne midweek blog maatje... (gita)
        op Bullers albatros
  • Dag Waaroemni,prachtige fotoreportage,fijne midweekse groetjes uit Terneuzen met veel liefs van Lilian en Paolo. (paolo)
        op Bullers albatros
  • MAAK ER EEN MOOIE DAG VAN!! (Rachel Belmans)
        op Bullers albatros
  • Hoi maatje (steffie)
        op Bullers albatros
  • fijne avond ! (meeuw)
        op Bullers albatros
  • Prachtige foto's met een mooie beschrijving (José)
        op Bullers albatros
  • Dag Waaroemnie.Ik wens Je een heerlijke zonnige dinsdag toe. (Jos Vande Ghinste)
        op Bullers albatros
  • Een tof weekske wens ik je ! (Jeske)
        op The Flintstones
  • Goede morgen. (Jos Neys)
        op The Flintstones
  • Fijne maandag maatje... (gita)
        op The Flintstones
  • Het is maar hoe je het bekijkt. Ik wens je een heel mooie zondag. (Loek)
        op De Fabeltjeskrant
  • Dag Waaroemni,fijne zondag met groetjes uit Terneuzen van Lilian en Paolo. (paolo)
        op De Fabeltjeskrant
  • Lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op De Fabeltjeskrant
  • Hallo (Athea)
        op Dag van de klant
  • die mennekes hebben allebei gelijk.. (Alda Bosmans)
        op Dag van de klant
  • een lieve groet ... (meeuw)
        op Dag van de klant
  • fijn weekend.... (Martine)
        op Dag van de klant
  • Veel kleine winkels zijn er niet meer, warenhuizen daarentegen wel (Annie & Rogier)
        op Dag van de klant
  • Fijn weekend gewenst ...uit Retie :lol: (Jeske)
        op Dag van de klant
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Dag van de klant
  • hallo (lipske)
        op Biosfeer 2
  • Lieve dinsdaggroetjes blog maatje... (gita)
        op Honda
  • De herfst is begonnen (Wilfried)
        op Das Rheingold
  • Lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op Das Rheingold
  • Vrijdag groetjes maatje ... (gita)
        op Armada de Moluccas
  • hallo (lipske)
        op Armada de Moluccas
  • Midweekgroetjes ... (gita)
        op Bullenpees
  • Fijne start van de nieuwe week blogmaatje ... (gita)
        op General Motors
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Windows ME
  • hallo (lipske)
        op Newport Transporter Bridge
  • Lieve donderdaggroetjes ... (gita)
        op Newport Transporter Bridge
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Californië
  • Goedemorgen Waaroemnie.Na 3 maand ben ik er gelukkig weer bij. (Jos Vande Ghinste)
        op Californië

  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!