Inhoud blog
Zoeken in blog
Categorieën
E-mail mij
Beoordeel dit blog
Inhoud blog
Wie Weet
bloggen om te leren
18-12-2009
nieuwsgierig h�Bayley-Flyer
B a       y
B  b B  b  1 y (6)
Bayley-flyer
Bayley-Flyer is een historisch Amerikaans motorfietsmerk.

Het werd geproduceerd door McLeod Mfg. Co., Portland, Oregon, later Bayley-Flyer Autocycle Co., Chicago (Illinois) van 1914 tot 1917.

Bayley-Flyer was een Amerikaans merk dat een zeer bijzondere constructie maakte, met liggende 3½ pk tweecilindermotor, cardanaandrijving, handstarter en automatische versnellingen.
Het was desondanks niet succesvol zodat het weer snel verdween.
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

18-12-2009 om 19:11 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(1)
17-12-2009
nieuwsgierig h�Bayernwald 2/2
B a       y
B  b B  b  1 y (5)
Bayernwald (2/2)
Vanaf 1916 organiseren de Duitsers hun verdediging in bunkerstellingen op de hoogtes.
Overal worden machinegeweren opgesteld die alles onder vuur houden en elke aanval moeten afslaan.
Veel betonbunkers zitten half ingegraven, waardoor ze moeilijker te zien zijn.
De bunkers in ‘Bayernwald’ hebben slechts een vrije hoogte van 1,20 meter.
Ze zijn alleen bedoeld als veilig onderkomen tijdens beschietingen.
De meeste bunkers zijn in gegoten beton.
Daar waar het dichtbij de frontlijn te gevaarlijk is om bunkers te gieten, bouwen de Duitsers geprefabriceerde bunkers met betonstenen.


Plan van het 'Bayernwald' te Wijtschate
auteur : Paul Reed
De resterende bunkers in het ‘Bayernwald’ behoren tot beide types en dateren van de zomer 1916.
De bunkers zijn gebouwd op gegoten platforms en rusten op een zachtere stabiliseringlaag.
Iedere bunker bestaat uit twee kamers, die binnenin verbonden zijn met een deuropening.
Iedere kamer heeft een koker voor een kachelaansluiting en/of periscoopgebruik.
In september 1918 staan er in het oorspronkelijke ‘Bayernwald’ tien betonbunkers die samen ruimte bieden aan 47 Duitse soldaten.
Na de oorlog zijn de betonstenen gegeerde materialen voor de heropbouw, zodat dit bunkertype zeldzaam is geworden.


loopgraaf in 'Bayernwald'
auteur : Paul Reed
In 1914 maakt ook het perceel akkerland, gelegen aan de overkant van de toegangsweg, deel uit van Bayernwald.
De Duitsers brengen hier de eerste drie oorlogswinters in moeilijke omstandigheden door.
Door de hoge grondwaterstand worden de loopgraven vooral opgebouwd met zandzakken.
De vele beschietingen maken er een zompig en chaotisch geheel van.
Daarom beginnen de Duitsers, voorjaar 1916, op de huidige site Bayernwald met de aanleg van een goed verdedigbare tweede lijn met ingegraven loopgraven en betonbunkers.
De materialen worden met een smalspoorlijn tot op de site aangevoerd.
In februari 1917 trekken de Duitsers zich dan bijna volledig op deze nieuwe frontlijn terug.
Er blijven wel nog een aantal verbindingsloopgraven bestaan naar enkele vooruitgeschoven posten.
Eén ervan bevindt zich op deze site.
De huidige loopgraven zijn volledig gereconstrueerd op basis van archeologisch onderzoek.
De onderbouw van de loopgraaf bestaat uit omgekeerde A-frames met daarop de loopplanken.
Het water wordt eronder weggevoerd. De wanden zijn opgesteund met stevig verankerd vlechtwerk in wilgentenen.

Voor alle reservaties: Toeristische dienst Reningelststraat 11 8950 Heuvelland Kemmel Telefoon : 057 450455 Fax : 057 448999 Email : toerisme@heuvelland.be Groepsbezoeken dienen steeds vooraf gereserveerd te worden. Individuelen zijn welkom tussen 9 en 17 uur.
Aanmelden in de toeristische dienst VVV Heuvelland te Kemmel.
Daar krijgt u de cijfercode die de toegang verleent tot Bayernwald.
Bron :  Persmap naar aanleiding van de officiële opening van Bayernwald te Wijtschate-Heuvelland

17-12-2009 om 20:10 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:geschiedenis
(7)
nieuwsgierig h�Bayernwald
B a       y
B  b B  b  1 y (4)
Bayernwald (1/2)
Bayernwald ligt op een hoogte van 40 meter en heeft hierdoor een grote militair-strategische waarde.
Wie immers tijdens de oorlog op een hoogte of heuvel gelegen is, heeft een betere uitkijk op het front.
Hij kan zijn kanonnen trefzeker richten en zijn stellingen gemakkelijker verdedigen.
Daarom leveren Franse en Beierse soldaten in november 1914 een verbeten strijd om het bezit van deze site.
De Duitsers winnen het gevecht waarop Kroonprins Rupprecht von Bayern de site officieel de naam van Bayernwald geeft..
Van 1914 tot de zomer van 1917 bouwen zij hun “Bayernwald” uit tot een oninneembare vesting.
Wat nu nog te zien is, maakt maar 10% uit van wat het ooit in 1917 geweest is.


W.O.I loopgraaf in 'Bayernwald' te Wijtschate
auteur : Snipersnoop    CC 3.0
Het is hier tijdens de oorlog op het eerste gezicht, een vrij rustige frontsector.
Beide legers zitten vast in hun stellingenoorlog.
Om deze te doorbreken proberen ze evenwel ondergronds elkaars positie te ondermijnen.
Zo denken de Duitsers in Bayernwald dat hun loopgrachten op grote diepte worden ondergraven en dat de Britten duizenden kilo’s springstof zullen plaatsen.
De Duitsers bouwen als reactie metersdiepe luisterschachten om de werkzaamheden van de Britten beter te kunnen volgen.
Ze ondernemen ook tientallen raids op het vijandelijk gebied om te zien wat de Britten van plan zijn.
Maar de dieptemijnen die in 1917 zullen ontploffen, worden elders geplaatst.
Na deze mijnenslag belandt Bayernwald ver achter de Britse linies.
In het voorjaar van 1918 tijdens de slag om de Kemmelberg, heroveren de Duitsers deze positie.
Hun aanwezigheid is evenwel van korte duur.
Uiteindelijk wordt het bos op 28 september 1918 door Britse eenheden van de 34ste Divisie herveroverd.
Op 11 november is de oorlog voorbij.


Duitse bunker
auteur : Snipersnoop    CC 3.0
De Britten werken in 1916 aan een groot offensief.
Ze willen de Duitsers uit hun hoger gelegen stellingen letterlijk wegblazen.
Ze graven over de gehele frontlinie op 24 plaatsen mijnschachten op grote diepte, en hun tunnels lopen tot onder de Duitse stellingen.
Het tunneleinde is een grote kamer waarin duizenden kilo's springtuig gestouwd worden.
In ‘Bayernwald’ zijn de Duitsers er niet gerust in. De blauwe klei die ze wat verderop bij het ‘Bois Carré’, bij Sint-Elooi en ook bij de ‘Hollandse Schuur’ zien, wijst erop dat de Britten diep aan het graven zijn. De Duitsers bouwen als reactie luisterschachten, zoals de ‘Berta 1 tot de ‘Berta 6’.Diep onder de grond hopen ze te horen waar de Engelsen aan het graven zijn. Deze vijandige werken proberen ze te vernietigen.
In werkelijkheid werken de Britten slechts aan een 400 meter lange infanterieverbinding.
Zo kunnen hun soldaten veilig heen en weer tussen hun eerste en tweede frontlinie lopen.
Het is de ‘Berta 4’ die bij toeval door de familie Becquart in 1971 wordt ontdekt.
De schacht is oorspronkelijk 25 meter diep, met daar boven de resten van een houten schachthuis.
Hierin stond toen een windassysteem om de klei naar boven te halen of om de ‘mijnwerkers’ naar beneden te laten.
De bestaande constructie is nog 17 meter diep. Er zijn nog restanten van een luchtpijp en van een ijzeren ladder.
Op 7 juni 1917 laten de Britten tussen Ieper en Mesen alle 24 dieptemijnen ontploffen. Vijf weigeren evenwel dienst.
Duizenden tonnen aarde, beton, stellingen, wapentuig en Duitse soldaten vliegen de lucht in.
De ontploffingen van in totaal 500.000 kg springstof is hoorbaar tot in Londen. De chaos is onbeschrijflijk.
Tijdens de daarop volgende Britse verrassingsaanval wordt Duits gebied heroverd.
Over ‘Bayernwald’ getuigen de Britten achteraf dat het de best verdedigde ondergrondse sector in Vlaanderen was.
Bron :  Persmap naar aanleiding van de officiële opening van Bayernwald te Wijtschate-Heuvelland

17-12-2009 om 09:50 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:varia
(6)
16-12-2009
nieuwsgierig h�Bayernmotor
B a       y
B  b B  b  1 y
Bayernmotor
Bayernmotor is de naam die gegeven is aan het motorblok dat de basis zou vormen voor de BMW-boxermotoren die in 1923 zijn ontwikkeld en tegenwoordig, zij het in sterk aangepaste vorm, nog steeds worden gebruikt.

De Bayernmotor (type M2B15) was er al in 1921 en werd gebruikt in o.a. de Helios.
Hij werd ook als inbouwmotor geleverd aan Corona, Bison, Heller, SMW en Victoria.



De Douglas motor (1920)die het voorbeeld was van de Bayernmotor
auteur : Piero    CC 3.0

De Bayernmotor werd ontwikkeld door Martin Stolle en Max Friz, naar voorbeeld van de Douglas-motor die Stolle privé reed.
De motor lag bij de Douglas dwars in het frame (dat wil zeggen met een cilinder naar voren en de andere naar achteren) en dat deed men bij BMW, dat toen nog Bayerische Flugzeugwerke heette, ook.
Deze motorfietsen werden onder de naam Helios op de markt gebracht.


   Jeff Dean
Door deze motoropstelling ontstonden koelproblemen met de achterste cilinder.
Daarom werd al snel, in 1923 om precies te zijn, het blok 90º gedraaid (met de beide cilinders naar links en rechts wijzend en de krukas in de lengteas) en was de eerste BMW-motorfiets, de R32, een feit.
Doordat de beide cilinders nu voldoende koeling kregen waren er geen problemen meer en dit boxerconcept houdt BMW tot op op de dag van vandaag vol.
Bron :  Wikipedia     CC 3.0

16-12-2009 om 17:58 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(0)
15-12-2009
nieuwsgierig h�Bayerland
B a       y
B  b B  b  1 y (2)
Bayerland
Bayerland is een historisch Duits motorfietsmerk.

Bayerland: Ing. Anton Bayerlein, München (1924-1930).

Bayerland maakte motorfietsen met voornamelijk Britse 248-, 348- en 498 cc JAP-motoren.
Anton Bayerlein bouwde ook verschillende racemotoren, o.a. met 990 cc JAP-V-twins.
Volgens sommige bronnen werden de machines door Riebe in Berlijn gemaakt, maar hij was waarschijnlijk slechts vertegenwoordiger van het merk.
De productie in München (Beieren) verklaart dan ook de merknaam.

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

15-12-2009 om 20:28 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(8)
nieuwsgierig h�Baychimo
B a       y
B  b B  b  1 y
Baychimo
De Baychimo is een vrachtschip van de Canadese Hudson's Bay Company.
Het schip is bekend geworden nadat het op de Noordpool door de bemanning werd verlaten en daarna nog bijna 40 jaar als spookschip werd gesignaleerd.

Het schip was in 1914 gebouwd en speciaal voor de noordelijke Canadese handelsvloot geconstrueerd om het pakijs en de stromingen van de Poolzee te doorstaan.
Jarenlang voer het door de Beaufortzee en door het McClintock Kanaal, waar geen ander schip daarvoor er ooit in was geslaagd meer dan twee opeenvolgende jaren die reis te maken.
Voornamelijk werd bont vervoerd, gekocht van de lokale Inuit.


De Baychimo, ergens in Canada 1931
Op 6 juli 1931 vertrok het schip uit Vancouver met een 36-koppige bemanning onder het bevel van kapitein John Cornwall.
De Baychimo voer door de Beringstraat en ging de noordwestelijke doorgang binnen.
De kapitein kocht bont voor honderdduizenden dollars langs de kust van Victoria-eiland.
Op de terugreis werd het schip gevangen door pakijs en een gigantische sneeuwstorm.
Het schip dreigde verpletterd te worden en de bemanning trachtte de kust te bereiken.
Eenmaal bij de kust, bij veiliger ijs, sloeg de bemanning een kamp op en maakten voorbereidingen voor een overwintering.
Een storm, begin november, die drie dagen duurde, bracht een stijging van de temperatuur teweeg.
De mannen kropen tevoorschijn om een kijkje te nemen en ontdekten dat de touwen van het schip waren gebroken en dat het was verdwenen.

Kapitein Cornwall leidde zijn mannen naar de veiligheid van Point Barrow, 70 kilometer verderop.
Daar vernamen ze dat Inuit het vermiste schip 80 kilometer ten zuidwesten van zijn vroegere positie hadden gezien.
De bemanning en een groep Inuit slaagden erin het schip te bereiken.
Na twee weken hadden ze de meeste lading ontscheept; maar nog voordat ze hun werkzaamheden hadden beëindigd was de Baychimo opnieuw verdwenen.


De Baychimo in Vancouver
De volgende lente werd het schip 450 kilometer verder naar het oosten bij Herschel Eiland gesignaleerd.
De ontdekkingsreiziger Leslie Melvin vond het schip toen hij met een hondenslede een reis maakte.
Hij ging aan boord en in zijn verslag vermeldde hij dat het schip in uitstekende staat verkeerde.

Sindsdien werd de Baychimo regelmatig gesignaleerd. Een groep Inuit ging in 1933 aan boord.
Een plotselinge storm belette hen het schip te verlaten.
10 dagen lang dreven ze mee totdat ze erin slaagden via een ijsschots de kust te bereiken.
n juni van datzelfde jaar werd het schip gezien door de Schotse plantkundige Isobel Hutchinson.
Ook zij nam een kijkje op het schip.
Jaar na jaar volgden verslagen van walvisjagers, poolonderzoekers, Inuit en ontdekkingsreizigers dat het schip was gezien.


De Baychimo, gevangen in het ijs
In november 1939 moest een poging het schip naar een haven te slepen worden gestaakt wegens slecht weer.
Maar het schip hield stand. Na een lange periode van stilte rond het schip zag een groep Inuit de Baychimo in maart 1956 in noordelijke richting drijven in de Beaufort.
In maart 1962 ontdekten vissers het kennelijk nog steeds zeewaardige schip in datzelfde gebied.

De laatste waarneming van het schip dateert wederom van een groep Inuit in 1969, 38 jaar nadat het schip was verlaten.
Ze zat toen vast in het pakijs van de Beaufortzee, tussen Cape Barrow en Point Barrow.
Daarna is het schip niet meer gesignaleerd; vermoedelijk is het gezonken.
Bron :  Wikipedia    CC 3.0

15-12-2009 om 12:30 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:geschiedenis
(4)
14-12-2009
nieuwsgierig h�Baweanhert
B a       w

B  b B  b  1  w

Baweanhert

Het Baweanhert (Axis kuhlii) is een hertensoort die uitsluitend op het Indonesische eiland Bawean voorkomt.
Ze leven vooral in rivierrijke en moerasgebieden.
Ze worden ongeveer 140 cm lang en ongeveer 50 - 60 kg zwaar.
De schouderhoogte is 65 - 70 cm.
Deze dieren zijn vooral grazers maar eten ook vruchten en bloemen.



Baweanhert, volwassen mannetje in de Ragunan Zoo in Jakarta
auteur : Midori   CC 3.0 Japan

Het baweanhert (Axis kuhlii) is een lief hertje uit de klasse der zoogdieren (Mammalia), de orde der evenhoevigen (Artiodactyla) & de familie der hertachtigen (Cervidae) en de onderfamilie der echte herten (Cervinae), waartoe het geslacht Axis behoort dat ongeveer vier soorten telt, waaronder dus het Bewaenhert & het Filipijnse zwijnshert, dat ook wel Calamianenhert wordt genoemd.
Het Bewaenhert is verwant aan het axishert & het zwijnshert.



Baweanhert in de Ragunan Zoo in Jakarta
auteur : Midori   CC 3.0 Japan

Baweanhertjes zijn echte grazers, maar ze eten ook wel eens vruchten en bloemen.
Het baweanhert is een zeldzame en bedreigde diersoort.
Tijdens de Japanse bezetting werd het baweanhert door de lokale, hongerende bevolking bijna uitgeroeid.
Nog altijd is de populatie baweanhertjes kritiek te noemen.
Het baweanhert wordt ook nauwelijks in dierentuinen gehouden. Yossarian roept derhalve dus op om het baweanhert te Redden. Het baweanhert werd ontdekt in 1840 wetenschappelijk beschreven door Salomon Müller (1804-1864), de jonggestorven Duitse natuurbioloog en Indiëganger.

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

14-12-2009 om 04:41 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:dieren
(7)
13-12-2009
nieuwsgierig h�Bavianen
B a       v

B  b B  b  1  v (4)

Bavianen

Bavianen (Papio) vormen een geslacht van apen binnen de familie Cercopithecidae.
Het verspreidingsgebied is het zuidelijke Arabisch schiereiland en Afrika ten zuiden van de Sahara.
Het zijn op de mensapen na de grootste apensoorten.
Er worden over het algemeen vijf verschillende soorten onderscheiden.
De nauwste verwanten van de bavianen zijn de mangabeys van het geslacht Lophocebus.

Bavianen zijn grote grondbewonende apen.
De dieren hebben meestal een grijzig bruine vacht en een lange snuit.
De staart is niet lang. Vaak hebben de dieren opgezwollen achtersten. Ook hebben de dieren grote hoektanden.
Volwassen mannetjes zijn groter en hebben langere snuiten dan vrouwtjes.
Het zijn bodemdieren, die op handpalm en voetzool lopen.



mantelbaviaan in dierenpark te Emmen
   auteur : Dick Mudde

Bavianen trekken rond in groepen van 10 tot 200 exemplaren meestal bestaande uit enkele dominante mannetjes, vrouwen met hun jongen en onvolwassen dieren.
De mannetjes leven in een hiërarchie. De grootste, sterkste en agressiefste baviaan is het dominantst.
De meest dominante mannetjes hebben het recht om te paren, het beste voedsel en de beste slaapplaats.
Meestal is dreigen (grommen, schijnaanvallen) genoeg om minder dominante dieren op hun plaats te wijzen.
Soms dagen lager geplaatste mannetjes een dominante baviaan uit tot een gevecht.
Bij deze gevechten kunnen gewonden en zelfs doden vallen.
Dominante mannetjes houden zich enkel bezig met bronstige vrouwtjes, andere vrouwtjes negeren ze.
Door middel van vlooien halen dieren de banden aan binnen de groep.



mantelbaviaan in dierentuin van Munchen
   auteur : Thomas Netsch

Vrouwtjes krijgen per worp één jong, dat ze gedurende enkele dagen bij zich dragen.
Na een week of twee gaat het op onderzoek uit, maar blijft in de buurt van de moeder, die hem nauwlettend in de gaten houdt.
Na drie maanden verzwakt de aandacht van de moeder, en gaat het jong vaker op eigen ontdekkingstochten.
De twee trekken alleen nog met elkaar op bij groot gevaar.
Na een jaar houdt hij zich meer bezig met zijn leeftijdsgenootjes.
Vrouwtjes blijven hun hele leven bij de groep, mannetjes vertrekken zodra ze volwassen zijn geworden.



Papio ursinus (beerbaviaan)
auteur : Harald Süpfle    CC 3.0

Bavianen leven voornamelijk in beboste savannes en steppen.
Eigenlijk kunnen ze overal overleven, zolang er maar een (tijdelijke) drinkplaats is en een plek om in te schuilen bij gevaar (bijvoorbeeld rotsen of bomen).
Ze ontbreken in volledig open gebieden en in dichte bossen.
Ze komen voor in bijna geheel Afrika ten zuiden van de Sahara, met uitzondering van de regenwouden in West- & Centraal-Afrika.
De mantelbaviaan leeft ook in de halfwoestijnen van Jemen en het zuidoosten van Saoedi-Arabië.

Bavianen zijn opportunisten. Ze eten vrijwel alles, voornamelijk plantaardig voedsel als gras, bollen en knollen.
Ook eten ze riet, bladeren, vruchten, zaden, peulen en acaciahars en -schors. Ook eten ze dierlijk voedsel, als sprinkhanen, slakken, schorpioenen, honingraten, hagedissen, eieren, vissen en kikkers.
Soms jagen ze ook op vogels en middelgrote zoogdieren, van jonge apen, galago's en hazen tot jonge antilopen.



Groene baviaan (papio anubis)
   auteur : Stolz, Gary M.

Bavianen hebben veel vijanden.
De belangrijkste vijand is de luipaard, maar ook andere roofdieren als leeuw, gevlekte hyena, jachtluipaard, Afrikaanse wilde hond, roofvogels en zadeljakhals, en zelfs chimpansees en pythons grijpen wel eens een baviaan.
Bij gevaar waarschuwt een baviaan de andere dieren met een krijs, waarna de dieren luid schreeuwend alle kanten op rennen.

Bavianen leven soms in gemengde groepen met antilopen als impala en Grants gazelle en met groene meerkatten.
Alhoewel beide soorten elkaar waarschuwen bij gevaar, kan een baviaan zich wel eens vergrijpen aan een jong van de andere soort.

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

13-12-2009 om 13:23 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
Categorie:dieren
(4)
12-12-2009
nieuwsgierig h�Bavelaartje

B    a    v
B  b B  b  5 v (3)
Bavelaartje
Een bavelaartje is de benaming voor een klein kijkkastje waarin een voorstelling (diorama) van een landschap, van schepen en huiselijke gebeurtenissen in een houten kastje achter glas zijn geplaatst.


bavelaartje gerestaureerd door A.C.Rijken
De bavelaartjes werden rond het jaar 1800 vervaardigd door (en ontlenen hun naam aan) timmermansknecht en kunstwerker Cornelis Bavelaar (de Jonge) en diens vader, beeldhouwer Cornelis Bavelaar senior (de Oude).
De zoon van Cornelis de Jonge, Joannes Franciscus Bavelaar, was de derde en laatste generatie die deze kijkkastjes vervaardigde.


klein diorama van de Stadsschuur en het gebouwtje van de getijdenmolen.(Middelburg)
De kunstwerkjes variëren in maat van 6 × 6 cm tot 16 × 25 cm met als hoofdmaat 12 × 18 cm en een gemiddelde diepte van 5 cm.
De voorstellingen in deze kastjes bestaan uit figuurtjes, gesneden uit hout en (walvis)been en 10 tot 15 mm groot.

bavelaartje
bavelaartje in het stadsmuseum van Woerden
Cees de Jonge, The Visual Art Box, Obdam   Erfgoedhuis Utrecht   Collectie Utrecht
Het aantal bekende bavelaartjes bedraagt ca. 1500 exemplaren.
Bron :  Wikipedia    CC 3.0

12-12-2009 om 00:00 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:varia
(0)
11-12-2009
nieuwsgierig h�Bavarois
B a       v

B  b B  b  1  v (2)

Bavarois

Een bavarois (Frans voor Beiers) is een luchtige pudding, een nagerecht, die in een vorm wordt gegoten, gekoeld en gestort of in de vorm geserveerd wordt.
In de gastronomie worden twee soorten bavaroises onderscheiden:
- op melkbasis en
- op vruchtenbasis.



chocolade bavarois

Voor een vruchtenbavarois worden zachte vruchten gebruikt, zoals aardbeien, frambozen en abrikozen.
Verse kiwi,mango of ananas moeten eerst gekookt worden, omdat de eiwitsplitsende enzymen in deze vruchten het opstijven van de gelatine verhinderen.
Door het koken van deze vruchten wordt het enzym vernietigd.
Een bavarois bevat geen klontjes, en moet geheel glad zijn.
De vruchten moeten daarom gepureerd worden, en eventueel ook gezeefd.



aardbei bavarois
recept en werkwijze   Kees Moerman

In tegenstelling tot veel soorten pudding op basis van maïzena worden bij een bavarois gelatine en eieren gebruikt voor de binding in plaats van zetmeel.
Het essentiële verschil tussen een pudding en een bavarois is echter dat de bavarois luchtig is, door gebruik van stijf geklopte slagroom en stijf geslagen eieren.
Om uitzakken tegen te gaan wordt gelatine toegevoegd.
De bavarois moet enkele uren voor het diner gemaakt worden, omdat de gelatine moet opstijven in de koelkast.
Bij gebruik van koud verwerkbaar instant gelatinepoeder is de bereidingstijd overigens aanzienlijk korter, terwijl het resultaat hetzelfde is.



Bavarois van verse plattekaas met chocolade, sinaasappel en studentenhaver
recept en werkwijze   Solo

Eenvoudig receptje :
Ingrediënten voor 6 porties
- 1/2 liter melk
- 1 vanillestok
- 5 eigelen
- 100gr suiker
- 8 blaadjes gelatine
- 1/2 liter room
Bereidingswijze

- Zet de melk op het vuur en doe er de vanillestok bij
- Haal het merg met een scherp mesje uit de vanillestok
- Roer op tijd en stond in de melk, anders zal ze aanbranden
- Klop de eigelen op met suiker
- Zet de gelatine te week in koud water
- Wanneer de melk kookt, zet je ze van het vuur, doe een beetje bij de eieren om    deze lopender te maken
- Doe dan het mengsel bij de melk (onmiddellijk roeren, zodat binding ontstaat)
- Klop de room op
- Zet het mengsel terug op het vuur en vanneer (=links-rechts roeren met houten    spatel)
- Doe onmiddellijk in een koude pot en voeg er de gelatine bij
- Zet de massa koud (leg ijs in de spoelbak, voeg water toe tot de hoogte van de    massa in de pot en zet de pot erin)
- Blijven roeren tot hij lichaamstemperatuur heeft
- Voeg de room bij de basis en roer voorzichtig om (van onder naar boven)
- Zet de bavarois terug in de koude spoelbak en roer nog even verder om de gelatine    goed met de room te laten binden
- Doe de bavarois snel in kleine schaaltjes en zet gedurende 5 uur in de koelkast

Tips om het beter te laten lukken
- De eieren niet laten schiften door een te hoog vuur
- Koud mengen

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

11-12-2009 om 22:36 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:eten & drinken
(9)
nieuwsgierig h�Bavaria
B a       v

B  b B  b  1  v

Bavaria (bier)

Bavaria is een Nederlands biermerk van de gelijknamige bierbrouwerij en frisdrankenleverancier in Lieshout.

De brouwerij is een van de oudste van Nederland.
In 1719 werd voor het eerst melding van deze brouwerij gemaakt.
Deze was eigendom van Laurentius Moorees en stond bekend als 'De Kerkdijk', naar de straat waaraan de brouwerij was gelegen.
Mogelijk ging deze activiteit zelfs terug tot het jaar 1680.
We moeten aanvankelijk eerder aan een thuis verricht ambacht dan aan een fabriek denken.
Sinds 1764 is de brouwerij in het bezit van de familie Swinkels, die afstamt van de schoonzoon van Moorees.
De kleinschalige brouwerijen verdwenen geleidelijk en brouwerij 'De Kerkdijk' was een van de bedrijven die overbleef en groeide.
Innovaties speelden bij dit proces zeker een rol.
Daarnaast werd ook aan uitbreiding van de afzet gewerkt, waarbij men vanaf 1890 zelfs tot Helmond doordrong.
De aanleg van het Wilhelminakanaal in 1918 zorgde eveneens voor extra omzet, alsmede een aanvoerweg.



Gedeelte van de oude brouwerij
auteur : Dgb   CC 2.5

In 1925 richtten de drie gebroeders Frans, Piet en Jan Swinkels de firma Gebroeders Swinkels op.
Voor de brouwerij kozen ze de naam 'Bavaria', een verwijzing naar het 'Beiersch bier', zoals ondergistend of Pilsenerbier toen vaak werd genoemd, dit in tegenstelling tot het tot dan toe gebruikelijke gerstenbier.
Het in 1926 van kracht geworden Bierbesluit gaf Bavaria een concurrentievoordeel.
Geleidelijk aan vergrootte men het afzetgebied tot plaatsen buiten Noord-Brabant, waarbij men afspraken maakte met kasteleins.



café en ontvangruimte van brouwerij Bavaria
auteur : Dgb   CC 2.5

In 1934 werd het eerste flessenbier geleverd. Sinds 1937 beschikt Bavaria over een eigen mouterij, die ook aan anderen levert.
De brouwerij groeide snel, maar de omzet stortte in gedurende en vlak na de Tweede Wereldoorlog.
Daarna trad weer herstel in.
Vanaf 1955 verkoopt Bavaria ook frisdrank onder de naam 3-Es, een verwijzing naar de drie gebroeders Swinkels die op dat moment de directie vormden.
Vanaf 1970 levert Bavaria een alcoholvrij bier dat vooral in islamitische landen zeer veel wordt verkocht.
In de jaren '90 van de twintigste eeuw steeg de productiecapaciteit zeer snel.
Bavaria heeft eveneens fabrieken in Zuid-Afrika en in Rusland.
In het laatste land heeft Bavaria een groot marktaandeel verkregen.

Bavaria is een van de grootste brouwerijen van Nederland, en het bezit een van de grootste mouterijen van Europa.



oude bedrijfsbrandweerwagen
foto   Nationaal Brandweermuseum Hellevoetsluis

Als enige bier in Nederland wordt Bavaria gebrouwen met mineraalwater uit eigen bron.
Dit water is 22.000 jaar oud en komt uit een tijd dat de aarde nog vrij was van vervuiling.
Ook het natuurlijk filterproces door de aardlagen draagt eraan bij de het mineraalwater puur en fris is.

Bavaria recyclet 99% van het afval dat wordt geproduceerd tijdens de productie van bier.
10 jaar geleden kostte het Bavaria nog 10 liter water om 1 liter bier te brouwen.
Tegenwoordig is dit teruggebracht naar 4 liter om het milieu minder te belasten.
Daarnaast wordt het al het afvalwater gezuiverd.

TVC (historie) Bavaria kent een rijke historie aan televisiereclames.
Door te adverteren bekendheden als Lee van Cleef, Marco van Basten, Maradona, Arie Haan en Don Johnson werd een mannelijk publiek aangesproken.

WK 2006: Leeuwenhose Tijdens het WK Voetbal 2006 in Duitsland introduceerde Bavaria de Leeuwenhose als oranje-item.
De Leeuwenhose, een broekpak die een combinatie is van een leeuwenpak en een Duitse lederhose, werd een doorslaand succes.
Dit oranje-item leidde ook tot veel ophef rondom het WK.
De KNVB weerde de voorwerpen uit het stadion omdat Heineken sponsor is van de voetbalbond.

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

11-12-2009 om 10:11 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Categorie:eten & drinken
(3)
10-12-2009
nieuwsgierig h�Bauxiet
B a       u

B  b B  b  1  u (33)

Bauxiet

Bauxiet is een mineraal dat een belangrijk erts van aluminium vormt. Bauxiet bestaat voor een groot deel uit aluminiumoxide; daarnaast bevat het, afhankelijk van de oorsprong, ook verbindingen van titanium, ijzer en silicium.

Bauxiet is genoemd naar het dorp Les Baux-de-Provence in het zuiden van Frankrijk, waar het in 1821 werd ontdekt door de Franse geoloog Pierre Berthier.
In 1991 is de winning van bauxiet in Frankrijk gestaakt.



het mineraal bauxiet Al2O3.3H2O
auteur : Amerikaanse federale overheid    

Tegenwoordig is Australië de grootste leverancier.

Bauxiet wordt verwerkt tot aluminium door het eerst om te zetten in het oxide, en daaruit door elektrolyse van de smelt het metaal te maken.
Dit laatste is een zeer energie-intensief proces; daarom worden aluminiumfabrieken vaak naast elektriciteitscentrales gebouwd.

In 1915 werd in Suriname bauxiet ontdekt.
De opbrengst uit bauxiet is een van de belangrijke inkomstenbronnen voor de Surinaamse staat.



bovengrondse bauxietmijn in Hongarije
foto : Civertan Grafikai Stúdió   CC 2.5

Geen metaal is voor de twintigste eeuw zo belangrijk geweest als aluminium.
Ofschoon het in overvloed in de natuur aanwezig is, werd het pas in 1825 voor het eerst chemisch in pure vorm gemaakt.

Uit 4 kg bauxiet halen we ongeveer 2 kg alumina, en daaruit door elektrolyse 1 kg puur aluminium.
Daarvoor is 15,7 kilowattuur elektriciteit nodig.
Naast bauxiet hebben we dus voor het produceren van aluminium dus ook goedkope elektriciteit nodig.



dagbouw bauxietmijn in Suriname
auteur : Lafrance   CC 2.5

1761 De Fransman L.B.G. de Morveau stelt voor een onbekend materiaal           "alumine" te noemen.
1787 Antionne-Laurent Lavoisier concludeert dat alumine een oxide is van een           nog onbekend metaal.
1805 aluminium wordt voor het eerst benoemd door scheikundigen (toen nog           Aluminum)
1821 Ontdekking van bauxiet in Frankrijk
1825 voor het eerst wordt het metaal aluminium gevormd uit Alumina (AlOx)
1845 bepaling belangrijkste eigenschappen van aluminium
1855 presentatie van het ‘nieuwe’ metaal op de wereldtentoonstelling in Parijs
1886 productie van aluminium uit alumina door electrolyse (wordt nog steeds           toegepast)
1888 introductie van compleet 4-stappenproces om aluminium te verkrijgen uit           bauxiet
1938 opzet grootschalige winning van bauxiet
1965 start afgraving diverse locaties over de hele wereld
1998 aluminium is wereldwijd het tweede algemeen meest toegepast metaal na           staal

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

10-12-2009 om 18:58 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:natuurkunde
(0)
09-12-2009
nieuwsgierig h�Baureihe 670
B a       u

B  b B  b  1  u (32)
baureihe

Baureihe 670

Baureihe 670 (BR670) is een tweeassig dubbeldeks motorrijtuig, geleverd in 1996.
De Deutsche Bahn kocht 6 wagens, met een optie op nog eens 20 wagens.
De motorwagens kampten met veel problemen, waaronder met de deuren.
De treinen hebben geen toilet.
De Prignitzer Eisenbahn GmbH heeft drie wagens overgenomen van de DB voor gebruik op de eigen lijnen.



het prototype van de BR 670
   auteur : Detlev Koch   eisenbahndet

Fabrikant : Deutsche Waggonbau AG
Lengte over koppelingen : 13,4 m
Maxsnelheid : 100 km/h
Dienstgewicht : 34,25 t
Aandrijving : hydromechanisch
Vermogen : 250 kw
Bouwjaar : 1996



de 670 006-6 Alfred
   foto : M_H.DE   CC 3.0

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

09-12-2009 om 21:57 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(2)
nieuwsgierig h�Baureihe 641
B a       u

B  b B  b  1  u (31)
baureihe

Baureihe 641

De Baureihe 641 ook wel Coradia A TER genoemd is een diesel hydraulische motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde light train met lagevloer deel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).

Deze kregen ook de bijnaam "walfische" of "zigarren".

De treinen worden door de DB op niet geëlektrificeerde trajecten ingezet.



de 641 025 in Gräfenroda    auteur : Mazbln   CC 3.0

Het treinstel werd ontworpen door fabrikant Alstom (Dietrich Ferroviaire) uit Reichshoffen (Frankrijk) en gebouwd door Alstom Transport Deutschland uit Salzgitter.
De treinen hebben een interieur dat gelijk is aan andere Duitse treinen.
Er werden ook treinstellen geleverd aann de Franse(SNCF) en Luxemburgse(CFL) spoorwegen



de Coradia A Ter
   foto : Josef Tovornik   Bahnbilder

Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK.
Het treinstel heeft een lagevloer deel.
Deze treinstellen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden.
De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.



een "zigarre" BR641
   auteur : onbekend

Fabrikant : Alstom Transport Deutschland, Werk Salzgitter
Lengte over koppelingen : 28,9 m
Maxsnelheid : 140 km/h
Dienstgewicht : 50 t
Aandrijving : diesel hydraulisch
Vermogen : 2x257 kw
Bouwjaar : 2002

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

09-12-2009 om 11:13 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(2)
08-12-2009
nieuwsgierig h�Baureihe 640
B a       u

B  b B  b  1  u (30)
baureihe

Baureihe 640

De Baureihe 640 ook wel Coradia LINT 27 genoemd is een dieselmechanisch motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde light train met lagevloer deel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).

De treinen worden door de DB op niet geëlektrificeerde trajecten ingezet.



de 640 in Coesfelt    foto : Jan Oosterhuis   

De LINT is ontworpen door fabrikant Linke-Hofmann-Busch (LHB) uit Salzgitter.
Het acroniem LINT staat voor "Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen".
De treinen vervangen oudere treinen.



gekoppelde BR640 bedrijfsrijtuigen in Bahnhof Steinebach-Bindweide
   gebruiker : Wasdachsefressen   CC 3.0

Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK.
Het treinstel heeft een lagevloer deel.
Deze treinstellen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden.
De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.



de 640 025+640 026
   auteur : Martin&Stephan Zöllner   Sauerlandbahnen

Fabrikant : Alstom Transport Deutschland, Werk Salzgitter
Lengte over koppelingen : 27,2 m
Maxsnelheid : 120 km/h
Dienstgewicht : 41 t
Aandrijving : diesel hydraulisch
Vermogen : 315 kw
Bouwjaar : 2000

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

08-12-2009 om 02:20 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(10)
07-12-2009
nieuwsgierig h�Baureihe 628
B a       u

B  b B  b  1  u (29)
baureihe

Baureihe 628 en 629

De Baureihe 628 en 629 is een tweedelig diesel hydraulische treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).

Het treinstel werd in de 1970er jaren ontworpen door Bundesbahn-Zentralamt München samen met Waggonfabrik Uerdingen ter vervanging van de 795 en 798 ook wel Uerdinger Schienenbus genoemd.
Ook moesten deze treinen de 515 gaan vervangen.

Deze trein is opgebouwd uit een stalen frame van geprofileerde platen.
De draaistellen zijn vervaardigd door Wagmann. De wielen hebben een kleinere diameter dan gebruikelijk.
Deze treinen kunnen tot zes eenheden gecombineerd rijden.
De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.



de 628 023-4 in Kempten    foto : Jan Oosterhuis   

De treinen van de proto serie 628.0 werden door de Deutsche Bahn (DB) sinds 1974 ingezet op het traject van de Außerfernbahn tussen Garmisch-Partenkirchen en Kempten (Allgäu) Hbf.
Deze treinen hadden twee motoren en werden doorlopend genummerd en gekoppeld.
Bijvoorbeeld: 628 001 + 628 011, enz.

In 1980 werden voor de ontwikkeling van de Baureihe 628.1 proeven gehouden met gebruik van sterke motoren.
Hiervoor werden uit de treinen 628 006, 628 016, 628 007 en 628 017 de motor gedemonteerd en in de aangekoppelde treinen 628 021, 022, 023 en 024 een sterke motor gemonteerd.
In 1984 / 1985 werden de Scharfenberg koppelingen door buffers met schroef koppelingen vervangen.

Op 1 januari 2005 begon Koleje Mazowieckie (KM) met regionaal personenvervoer rond de hoofdstad Warschau.
Voor de niet geëlektrificeerde trajecten werden een 5 treinen van dit type als VT 628 van de Deutsche Bahn (DB) overgenomen.



de 928 524-8 stuurstand-rijtuig   

De 628.1:
Deze treinen van de Baureihe 628.1 bestaan uit een motorwagen en een motorloos stuurstand-rijtuig van de Baureihe 928.1
De 628.4:
Deze treinen van de Baureihe 628.4 bestaan uit een motorwagen en een motorloos stuurstand-rijtuig van de Baureihe 928.4.
Bij deze treinen werden de beide balkons bij de overgang vergroot en grotere deuren gemonteerd.

Tijdens de bouw werden twee treinen van het type 628 aan de Chemins de fer luxembourgeois (CFL) verkocht.

De 628.9 en 629
Deze treinen bestaan uit een motorwagen van de Baureihe 628.9 en een een motorwagen van de Baureihe 629.
De Baureihe 628.4 was de basis voor deze treinen.
Ook bij deze treinen werden de beide balkons bij de overgang vergroot en grotere deuren gemonteerd.

Tijdens de bouw werden twee treinen van het type 628.9 + 629 aan de Caile Ferate Române (CFR) verkocht.

Op 17 oktober 2005 werd door een brand in het Bahnbetriebswerk Nürnberg West het museumvoertuig de 627 001 van Verkehrsmuseum Nürnberg grotendeels beschadigd en daarna gesloopt.



passagiersruimte van de 628
   auteur : Michael Meding   CC 3.0

Fabrikanten : DUEWAG (Uerdingen), LHB (werk Salzgitter)en WU (werk Berlin-Wittenau)
Lengte over buffers : 45,1 m(628.0) - 45,1/46,4 m(628.1/2./.4) en 46,4(628.9/629)
Maxsnelheid : 120 km/h
Dienstgewicht : 64 t(628.0) - 63,6 t(628.1/.2/.4) en 84 t(628.9/629)
Aandrijving : diesel hydraulisch
Vermogen : 2x213/221 Kw(628.0 - 1x357/410/485 kw(628.1/.2/.4) en 2x485 kw(628.9/629)
Bouwjaar : 1974-75(628.0) - 1981-96(628.1/.2/.4) en 1994-95(628.9/629)

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

07-12-2009 om 10:53 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(1)
nieuwsgierig h�Baureihe 627
B a       u

B  b B  b  1  u (28)
baureihe

Baureihe 627

De Baureihe 627 is een diesel hydraulische treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).

627.0 :
De treinen werden door de Deutsche Bahn (DB) ingezet in de deelstaat Beieren op het traject.
627.1 :
De treinen werden door de Deutsche Bahn (DB) ingezet op trajecten in de deelstaat Baden-Württemberg rond de stad Tübingen.



de 627 006-0 in Buchloe Hbf    foto : Jan Oosterhuis   

Het treinstel werd in de 1970er jaren ontworpen door Bundesbahn-Zentralamt München samen met Waggonfabrik Uerdingen en MaK ter vervanging van de 795 en 798 ook wel Uerdinger Schienenbus genoemd.
Uit deze ontwikkeling is ook een motorwagen met twee stuurstanden als Baureihe 627 ontstaan.
Tot een serie bouw van dit trein type is het niet gekomen.

627.0 :
Van deze versie werden 5 treinen gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK), werk Kiel en werden 3 treinen gebouwd door Linke-Hofmann-Busch (LHB), werk Salzgitter.
In 1984 / 1985 werden de Scharfenberg koppelingen door buffers met schroef koppelingen vervangen.
627.1 :
Van deze versie werden 5 treinen gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK), werk Kiel.



de 627 005 en 627 001 treinstellen in station Sierpcu(Polen)   auteur : Grzegorz W. Tezycki    CC 3.0

Deze trein is opgebouwd uit een stalen frame van geprofileerde platen.
De draaistellen zijn vervaardigd door Wagmann.
De wielen hebben een kleinere diameter dan gebruikelijk.
Deze treinen kunnen tot zes eenheden gecombineerd rijden.
De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.

TOp 17 oktober 2005 werd door een brand in het Bahnbetriebswerk Nürnberg West het museumvoertuig de 627 001 van Verkehrsmuseum Nürnberg grotendeels beschadigd en daarna gesloopt.



de 627 104 in Kempten
   auteur : Konstantin Neer   Bahnbilder

Fabrikanten : MaK (werk Kiel), LHB (werk Salzgitter)
Lengte over buffers : 22,5 m(627.0) en 23,6 m(627.1)
Maxsnelheid : 120 km/h
Dienstgewicht : 34 t(627.0) en 35 t(627.1)
Aandrijving : diesel hydraulisch
Vermogen : 213 Kw(627.0 en 287 kw(627.1)
Bouwjaar : 1974(627.0) - 1981(627.1)

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

07-12-2009 om 10:43 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(0)
06-12-2009
nieuwsgierig h�Baureihe 614
B a       u

B  b B  b  1  u (26)
baureihe

Baureihe 614

De Baureihe 614 is een driedelig diesel treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).

De treinen werden in gezet van uit Bw Nürnberg en Bw Braunschweig en ook een aantel jaren vanuit Bw Trier.



de 614 041-2 in Nürnberg    foto : Jan Oosterhuis   

Het treinstel werd door MAN ontwikkeld uit de Baureihe 624 en de Baureihe 634.
In 1971 werden de prototypes 614 001/914 001/614 002 en 614 003/914 002/614 004 geleverd.
Deze treinen waren voorzien van een soort kantel installatie.
In 1973 werd de eerste serie van 25 treinen geleverd aan Bw Nürnberg en in 1975 werd de tweede serie van 15 treinen geleverd aan Bw Braunschweig.

Vanaf 2009 zouden 15 drie delig treinen in Polen worden in gezet.
Daarvoor werden ze van Bw Nürnberg naar Bw Berlin-Lichterfelde overgebracht.



de 614 070 in groen-witte versie
foto :    der bahnhof

Het treinstel bestaat uit twee koprijtuigen met dieselhydraulische aandrijving en een motorloos tussenrijtuig.
Het treinstel is uitgerust met luchtvering.
De twee prototypes waren bovendien voorzien van een kantelinstallatie.
Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van buffers met schroef koppelingen.
Tussen de motorwagens en tussen rijtuigen bevinden zich Scharfenberg koppelingen.



de 614 022 in een samenstelling met twee tussenrijtuigen 934
auteur : Axel Tomforde   CC 3.0

Fabrikanten : MAN Nürnberg, DUEWAG Uerdingen
Lengte over buffers : 79,5 m
Maxsnelheid : 140 km/h
Dienstgewicht : 139 t
Aandrijving : diesel hydraulisch
Vermogen : 754 Kw
Bouwjaar : prototype 1971 - serie 1972-75

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

06-12-2009 om 11:58 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(5)
nieuwsgierig h�Baureihe 624
B a       u

B  b B  b  1  u (27)
baureihe

Baureihe 624

De Baureihe VT 23 en VT 24 later als Baureihe 624 en 634 waren driedelig diesel treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).

De treinen waren gestationeerd in Bw Trier, Bw Braunschweig, Bw Frankfurt, Bw Nürnberg en Bw Osnabrück.



de 624 668-0 in Herne    foto : MPW57   

Het treinstel werd in 1959 door de Deutschen Bundesbahn besteld bij MAN Nürnberg en bij Wagonfabrik Uerdingen.
Beide ondernemingen bouwden elk twee drie delig prototype treinen.

Sinds 4 januari 2005 zijn een aantal uit Osnabrück afkomstige treinen verkocht aan de Polskie Koleje Panstwowe (PKP).
Deze gebruikt de motorwagens met aangeduid SA 110 en de tussenrijtuigen met aangeduid SA 112.



de 624 662-01 in blauw-beige versie   auteur : Klaus Jähne    CC 3.0

Het treinstel bestaat uit twee koprijtuigen met dieselhydraulische aandrijving en een motorloze tussenrijtuig.
Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van buffers met schroef koppelingen.
Tussen de motorwagens en tussen rijtuigen bevinden zich Scharfenberg koppelingen.
Een aantal treinen werd in 1969 voorzien van luchtvering en werd vernummerd in Baureihe 634.



de 624 668-01 in groen-witte versie   auteur : Klaus Jähne    CC 3.0

Fabrikanten : MAN Nürnberg, DUEWAG Uerdingen
Lengte over buffers : 79,5 m
Maxsnelheid : 120 km/h
Dienstgewicht : 112,7 t
Aandrijving : diesel hydraulisch
Vermogen : 2x331 Kw
Bouwjaar : prototype:1961, serie :1964-1968

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

06-12-2009 om 11:57 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(2)
05-12-2009
nieuwsgierig h�Baureihe 612
B a       u

B  b B  b  1  u (25)
baureihe

Baureihe 612

De Baureihe 612 ook wel Regio Swinger genoemd is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).



de 612 078-6    auteur : Sebastian Terfloth   CC 2.5

De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten.
De treinen van het type Regio Swinger is de voortzetting van het type BR 611.
Deze treinen werden door technische problemen niet verder gebouwd.
De bij deze treinen gebruikte technologie werd door ADtranz verder ontwikkeld.

De trein is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van een Scharfenbergkoppeling.
Om meer comfort op lange afstand te bieden werd kantelbak techniek toegepast.
Deze treinen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden.
De treinen zijn uitgerust met luchtvering.



de 612 009-1
foto : A.Gutwein   CC 3.0

In tegenstelling van de kantelbak techniek van Fiat zijn deze treinen uitgerust met een elektronisch geleide techniek ontwikkeld waarbij de hoeken van drie draaistellen gemeten word.
Bij de treinen zorgt een computer er voor dat door een hydraulisch systeem de hoek van een bocht tot 8° wordt vergroot.

Sinds 21 oktober 2009 rijden de treinen van de Baureihen 611 en 612 na optreden van functie storingen zonder kantelbak techniek.
Het gevolg hiervan zijn oplopende vertragingen in de dienstuitvoering.



de 612 482-0
foto : Bernd Trautmann    nahverkehr-franken

Fabrikanten : Adtranz(werk Henningsdorf)
Lengte over buffers : 51,7 m
Maxsnelheid : 160 km/h
Dienstgewicht : 116 t
Aandrijving : diesel hydraulisch
Vermogen : 2x560 Kw
Bouwjaar : 1998

Bron :  Wikipedia    CC 3.0

05-12-2009 om 15:03 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:voertuigen
(9)




Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 

voor volledig scherm
...klik hier
kerst 2014


Laatste commentaren
  • nike air max 97 (yanxia39)
        op Luchtballonvaart
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op Kerstgroet
  • Hallo, lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op Kerstgroet
  • Hoikes (steffie)
        op Luchtballonvaart
  • Hoikes (steffie)
        op Kerstgroet
  • Hoofdpunten blog saagje
  • Het oude moedertje
  • De legende van de maïs
  • Mans van de Maone
  • De boer en de duivel
  • De twee advocaten(slot)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto



    Kribbelboek
  • vriendelijk blog bezoekje
  • Fijn weekend toegewenst
  • Fijne Zondag gewenst
  • Groeten uit Knokke-Heist
  • Groeten uit Knokke-Heist

    waaroemni
    E-mail mij


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Gratis aanmelden bij searchengines.

    Foto

    Archief per week
  • 23/12-29/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom bij De Vrolijke Bloggers
    Laatste commentaren
  • nike air max 97 (yanxia39)
        op Luchtballonvaart
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op Kerstgroet
  • Hallo, lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op Kerstgroet
  • Hoikes (steffie)
        op Luchtballonvaart
  • Hoikes (steffie)
        op Kerstgroet
  • Zondagse groeten (rudi)
        op Vredespaleis
  • Goedemorgen, een fijne dag gewenst. (Jasmijn2)
        op Vredespaleis
  • DE MAT (Maarten)
        op Kerstgroet
  • Zonnige groetjes uit Hasselt. (Jasmijn2)
        op Oklahoma
  • Kom jou een fijne Valentijn wensen ... (gita)
        op Kerstgroet
  • Fijne zaterdag, maatje(s)... (gita)
        op Kerstgroet
  • woensdaggroetjes (Frankie)
        op Kerstgroet
  • zomermissende zonloze zaterdagse zendingen (Frankie)
        op Oklahoma
  • GROETJES VAN UIT VILVOORDE (ESTER EN LEON)
        op Kerstgroet
  • Het is inderdaad veel te lang geleden dat ik hier was (marylou)
        op Kerstgroet
  • Zaterdaggroetjes maatje(s)... (gita)
        op Kerstgroet
  • Lieve groetjes en fijne dinsdag... (gita)
        op Kerstgroet
  • gelukkig nieuwjaar! (lipske)
        op Kerstgroet
  • Bijna weekend blogmaatje(s)... (gita)
        op Kerstgroet
  • Fijne start van de nieuwe week maatje ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • Hoi maatje (steffie)
        op Luchtballonvaart
  • Fijn weekend & Fijne feestdagen (Bernward - DF6JL)
        op Luchtballonvaart
  • hallo (lipske)
        op Luchtballonvaart
  • Lieve groetjes aus Oberhausen (Bernward - DF6JL)
        op Luchtballonvaart
  • Fijn weekend ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • Vrijdag groetjes maatje ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • hallo (lipske)
        op Luchtballonvaart
  • Fijne midweek blog maatje... (gita)
        op Paulus Potter
  • Fijne start van de nieuwe week ... (gita)
        op Willem Tell
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Oklahoma
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Apollo 12
  • hallo (lipske)
        op Apollo 12
  • Nen goeie mergent (Jeske)
        op Apollo 12
  • Fijne dinsdag ... (gita)
        op Tirpitz
  • Zondaggroetjes ... (gita)
        op US Marine Corps
  • Vrijdag groetjes maatje ... (gita)
        op Wilhelm Röntgen
  • hallo (lipske)
        op Sabena
  • Fijne midweek blog maatje... (gita)
        op Hawker Hurricane
  • Fijne start van de nieuwe week ... (gita)
        op Spaanse furie
  • Hoi Maatje (steffie)
        op Chevrolet
  • dat waren tenminste nog auto's ! (meeuw)
        op Chevrolet
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Ivy Mike
  • hallo (lipske)
        op Bohemian Rhapsody
  • Donderdaggroetjes blog maatje... (gita)
        op Bohemian Rhapsody
  • Fijne dinsdag ... (gita)
        op Burger King
  • Zondaggroetjes ... (gita)
        op Metro van New York
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Bunzing 2
  • Ben er weer... (gita)
        op Juan Luna
  • Hoi maatje (steffie)
        op Buntgras
  • Hallo Waaroemni,fijne avondgroetjes uit Terneuzen met veel liefs van Lilian en Paolo. (paolo)
        op Bungeejumpen
  • hallo (lipske)
        op The Walt Disney Company
  • Dinicreatief (Dini)
        op Bulwers fazant
  • MAANDAG!!! MAAK ER EEN FIJNE DAG VAN. (Rachel Belmans)
        op Bell X-1
  • hallo (lipske)
        op Bultkrokodil
  • Dag blogmaatje (Beverse Weetjes)
        op Great Chicago Fire
  • Dinicreatief (Dini)
        op Bulthaarmos
  • EERSTE GROETJES VAN UIT TURKYE! (Rachel Belmans)
        op Bullterriër
  • Dag Waaroemni,we wensen je een heel fijne zondag toe,groetjes uit Terneuzen met veel liefs van Lilian en Paolo. (paolo)
        op Bullterriër
  • Zondaggroetjes ... (gita)
        op Bullterriër
  • Hoi maatje (steffie)
        op Bullshitbingo
  • Dag Waaroemnie.Na onze 5-3 overwinning tegen K.FC.Izegem kom ik Je graag nog een fijne en gezellige zaterdagnamiddag toewensen. (Jos Vande Ghinste)
        op Bullshitbingo
  • Lieve weekendgroetjes! (Cates)
        op Bullshitbingo
  • Weekendgroeten blogmaatje(s) (Rudi)
        op Werelddierendag
  • Een fijn weekend gewenst (Benthe)
        op Werelddierendag
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Werelddierendag
  • hallo (lipske)
        op Werelddierendag
  • Fijne midweek blog maatje... (gita)
        op Bullers albatros
  • Dag Waaroemni,prachtige fotoreportage,fijne midweekse groetjes uit Terneuzen met veel liefs van Lilian en Paolo. (paolo)
        op Bullers albatros
  • MAAK ER EEN MOOIE DAG VAN!! (Rachel Belmans)
        op Bullers albatros
  • Hoi maatje (steffie)
        op Bullers albatros
  • fijne avond ! (meeuw)
        op Bullers albatros
  • Prachtige foto's met een mooie beschrijving (José)
        op Bullers albatros
  • Dag Waaroemnie.Ik wens Je een heerlijke zonnige dinsdag toe. (Jos Vande Ghinste)
        op Bullers albatros
  • Een tof weekske wens ik je ! (Jeske)
        op The Flintstones
  • Goede morgen. (Jos Neys)
        op The Flintstones
  • Fijne maandag maatje... (gita)
        op The Flintstones
  • Het is maar hoe je het bekijkt. Ik wens je een heel mooie zondag. (Loek)
        op De Fabeltjeskrant
  • Dag Waaroemni,fijne zondag met groetjes uit Terneuzen van Lilian en Paolo. (paolo)
        op De Fabeltjeskrant
  • Lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op De Fabeltjeskrant
  • Hallo (Athea)
        op Dag van de klant
  • die mennekes hebben allebei gelijk.. (Alda Bosmans)
        op Dag van de klant
  • een lieve groet ... (meeuw)
        op Dag van de klant
  • fijn weekend.... (Martine)
        op Dag van de klant
  • Veel kleine winkels zijn er niet meer, warenhuizen daarentegen wel (Annie & Rogier)
        op Dag van de klant
  • Fijn weekend gewenst ...uit Retie :lol: (Jeske)
        op Dag van de klant
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Dag van de klant
  • hallo (lipske)
        op Biosfeer 2
  • Lieve dinsdaggroetjes blog maatje... (gita)
        op Honda
  • De herfst is begonnen (Wilfried)
        op Das Rheingold
  • Lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op Das Rheingold
  • Vrijdag groetjes maatje ... (gita)
        op Armada de Moluccas
  • hallo (lipske)
        op Armada de Moluccas
  • Midweekgroetjes ... (gita)
        op Bullenpees
  • Fijne start van de nieuwe week blogmaatje ... (gita)
        op General Motors
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Windows ME
  • hallo (lipske)
        op Newport Transporter Bridge
  • Lieve donderdaggroetjes ... (gita)
        op Newport Transporter Bridge
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Californië
  • Goedemorgen Waaroemnie.Na 3 maand ben ik er gelukkig weer bij. (Jos Vande Ghinste)
        op Californië

  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!